CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Advertisements

Lektion: Sekretess Axplock Frågorna 1. Vilka situationer kan innebära att man behöver överväga en moralisk tystnadsplikt i verksamheten..?
Göteborg Kvinnofrid Norra Bohuslän - Socialtjänstens arbete mot våld i nära relationer.
Individuellt lärande tillsammans
Ledarutveckling över gränserna
Landstinget och Kommunerna i Kalmar län - i samarbete
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Introduktion av nya medarbetare
Grupparbete 2 Hur tar vi nästa steg vidare ?
Vårdmiljörond – varför gör vi det här? Reflektion 2.Ge beställaren ett bra underlag kring nu-läget inför planering av framtidens hälso-och.
Må bra på jobbet.
Tjänstemännen i det moderna arbetslivet Daniel Gullstrand, Unionen.
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Individuellt utvecklingssamtal - mall
en intervjuundersökning
Min första kontakt med arbetslivet
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
STUDIEHANDLEDNING I ÅTTA STEG
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Utvärdering Övning 2 GSS/GGI Övning 8 maj. Mål med övningen  Träna samverkan i en gränstrakt  Lösa problem tillsammans över gränsen  Juridiska spörsmål.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Vad hände i Östersund, kommer vi ihåg? Norrtings regionträff för Folktandvårdens chefer och staber
Agneta Törnquist Äldreforskardagen den 21 mars 2012
VÄLKOMMNA.
Att tillsammans påverka!
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Delaktighet.
Ledarutveckling över gränserna
Överenskommelse om samordning kring barn
Ledarutveckling över gränserna
CASE Nässjö Ledarutveckling över gränserna
Case Central samverkan i Eksjö kommun 1-3 oktober 2013
Ansvarsfördelning/samverkan/samarbete inom missbruksområdet mellan olika huvudmän Camilla Carpholt Beroende och boendeenheten.
”Hur samverkar vi kring tidig upptäckt av demens?
Case Management (CM) I vår modell samarbetar landstinget och länets 12 kommuner Sammanhållet stöd för personer med psykisk funktionsnedsättning En service.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Case – Sjukfrånvaro Vimmerby kommun
Hej och välkommen! Presentation av projektledare, ansvarig chef och alla i projektgruppen Namn, funktion och exempel på vad som är roligt med jobbet Praktiska.
Löneförhandlingskommunikation
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Att förebygga trakasserier och kränkande särbehandling på arbetsplatsen Om den psykosociala arbetsmiljön i Nässjö kommun Ett Case inom ramen för ”Ledarskap.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
SIP - ett makalöst samverkansverktyg!. Vad är en SIP ? Varför behövs en SIP ? Vem kan ta initiativ till en SIP ? Hur går SIP-arbetet till?
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun
Psykosocial arbetsmiljö: Hög arbetsbelastning, individ
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Att starta, planera och driva projekt
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Attraktiv Hemtjänst Webbaserad Introduktionsutbildning
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Resultat från brukarundersökning – Hemtjänst Mölndal
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Delat beslutsfattande och SIP
Workshop Arbetsplatslärande.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
Presentationens avskrift:

CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna Hur introducerar vi nyanställda i verksamheten? Susanne Björck, Högsby kommun Johanna Stejdahl, Nässjö kommun Henrik Nilsson, Vimmerby kommun

Arbetssätt Intervjuer Två enhetschefer En planerare på Bemanningsenheten (BE) Tre vikarier

Introduktion Syfte Ansvar Innehåll Återkoppling och uppföljning

Syfte med introduktionen? Känna sig välkommen Gruppkänsla Visar att både ny och befintlig personal är viktig och behövs Våga ta plats Snabbt in i arbetet Gynnar grupprocessen Ekonomiskt

Introduktionsansvar Enhetschef Bemanningsenheten Arbetsplatsen Den nyanställda själv

Introduktionens innehåll Central information (dokument) Kommungemensam informationsträff Formella handlingar (sekretess m.m.) Rutinbeskrivningar och checklistor Bredvidgång

Uppföljning och återkoppling Enhetschef Referenser till BE efter sommaren Egna spontana initiativ Nyanställdas egna initiativ Synpunkt i Time Care Pool Signal till enhetschef, BE eller ordinarie personal Ordinarie personals initiativ Signal till enhetschef eller BE

Bemötandet på arbetsplatsen Ambitioner för bra introduktion Positivt Negativt Riktlinjer i dokument Bemötandet på arbetsplatsen Ambitioner för bra introduktion Kommungemensam informationsträff Bredvidgången (innehållet) Kontakt och feed-back mellan enhetschefer Bredvidgången (tidsaspekten i vissa fall, mycket att komma ihåg) Handledare Ansvarsfördelning enhetschef - BE (information, uppföljning) Uppföljning Information Återkoppling

Analys 1(6) Centralt framtagna riktlinjer för introduktion av nyanställda är väldigt bra. Tydligt och strukturerat. Efterföljs detta dokument är målen med introduktionsarbetet uppfyllda. Bemötandet på arbetsplatsen är bra. De nyanställda känner sig välkomna. Ambitioner finns för god introduktion, men det saknas ofta tid och resurser. Den kommungemensamma informationsträffen inför sommaren upplevs positiv och givande. Mycket information på kort tid.

Analys 2(6) Bredvidgång på arbetsplatsen fungerar bra. Dock finns inte alltid tiden för att kunna genomföra den lugnt och pedagogiskt. Individuella brukarscheman underlättar mycket. Möjlighet finns bland enhetschefer att ge feed-back till varandra. Problem som kommer ryktesvägen kan fångas upp.

Analys 3(6) Bredvidgången är ibland otillräcklig tidsmässigt beroende på arbetsplats och individ. Flexibilitet när det gäller längd och omfattning på bredvidgången varierar mycket. Det verkar finnas en ekonomisk aspekt. Alla vikarier känner inte till att möjlighet till extra bredvidgång finns. Information och återkoppling behövs. Svårt att komma ihåg alla detaljer i arbetsuppgifterna. Individuella brukarscheman efterfrågas.

Analys 4(6) Handledare utses inte i tillräcklig utsträckning. En handledare behöver få ett särskilt ansvar att informera och ta hand om (fadderskap) den nyanställda. Det behövs någon som alltid följer upp bredvidgången/introduktionen med den nyanställda. Handledaren bör återkoppla till enhetschef och/eller Bemanningsenheten. Handledaren skulle även kunna vara en av dem som den nyanställde kan vända sig till med frågor och synpunkter.

Analys 5(6) Ansvarsfördelningen mellan Bemanningsenhet och enhetschef verkar vara oklar. Osäkerhet kring vem som informerar om vad och även vem som har ansvaret för uppföljning av introduktion/bredvidgång och återkoppling. Osäkerhet även för vikarierna kring vem de ska vända sig till i första hand med frågor och synpunkter; bemanningsenhet eller enhetschef?

Analys 6(6) Tydlig och gemensam rutin för uppföljning verkar saknas. Någon behöver ha ansvaret för uppföljning. Enhetschefens hantering av uppföljning och återkoppling varierar. Risk finns att uppföljningen missas. Dålig koll på om arbetsplatsspecifik information förts fram. Information finns kanske i ex. pärmar men ingen säkerställer att informationen verkligen inhämtas.

Slutsats Tydlighet Struktur Kommunikation

Tips för framtiden 1(2) Välkomstbrev med introduktionsprogram Välkommen, praktiska detaljer (handlingar, mat) Träff med enhetschef och utsedd handledare Studiebesök Lunch Våga satsa! Gemensam temadag för chefer kring introduktion Slå ihop chefsgrupper för gemensamt arbete i frågan

Tips för framtiden 2(2) Använd checklistor, bocka av och få underskrifter! BE:s ledning och enhetscheferna bör prata igenom ansvarsfördelningen när det gäller introduktion och uppföljning. Gemensamma möten? Vem ska informera om vad? Hur ska uppföljning och återkoppling göras? Diskutera gärna vikten av att utse handledare och vilka uppgifter den bör ha. Lyhördhet för nyanställdas olika behov av introduktion. Variera längd på bredvidgång.

Tack för uppmärksamheten och för att vi fick komma hit och jobba med detta!