BUNKEFLO 10 – 11 AUG 2006.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
Advertisements

Coachande ledarskap som mentor
Men det här är väl ingenting nytt?
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Lösningsinriktad Pedagogik.
Att leva med multipel skleros
Patientenkät sommaren -13
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
SAMTAL.
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Muntligt Jag kan….
SET Social Emotionell Träning
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Aktivt lyssnade.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Hantera en kronisk sjukdom
Vad vet ni om Freud?.
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Debattera.
ETIK OCH GODA SAMTAL Lasse Lindsjö.
Kommunikation och samspel
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Tema: SJÄLVKÄNSLA Välkommen och presentation ca min
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Det professionella samtalet Olikheter Skydda sigMotsättningar Lära Försvara sigKonflikter Tåla obehag en tid StängdÖppen Diskussion.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Arbete med avsnittet pågår Utdrag ur utkast Kenneth Flood Alf Susaeg utdrag#1.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Argumenterande text.
Lönesamtalet.
Diskussionstillfälle 4
PLIKTBARN LUSTBARN.
Idrottspsykologi.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Förändring – hot eller möjlighet?
GRUPPUTVECKLING & INDIVIDUTVECKLING
Socialpsykologi.
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Barn och stress.
KONFLIKTER.
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Coaching.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

BUNKEFLO 10 – 11 AUG 2006

ORSAKER TILL STÖRNINGAR KAN SÖKAS PÅ FLERA NIVÅER Individ/Familj Grupp Samhällsfaktorer Arbetsformer

Att lära sig att uttrycka konstruktivt, mot rätt person, sin aggressivitet, konstruktivt, mot rätt person, vid rätt tillfälle och med adekvat styrka

UPPHAKNING Svag normbildning (inga eller försvagade skuldkänslor) Kraftiga aggressionsutbrott Brist på inlevelse i andra

Inte självdestruktiv Impulshandlingar utan överblick av konsekvenser ”Klarar” inte för många vuxna Svårt att uppskjuta behovstillfredsställelse ”Klarar” inte värme/ömhet för snabbt Idoler = starka tuffingar Realitetsorientering fungerar utom vid konflikter . (Vid konflikter regression till kaos)

BEMÖTANDE

Bemötande vid upphakning Neutral till att börja med (svara på barnets inviter) Handla (i syfte att ge positiva bindningar) Går ej att ge ett tidigt stört barn tilliten verbalt ”Bli idol” Få vuxna Hjälpa barnet se strukturer/gränser Konkreta regler Ej instruktioner i många led Tydliga instruktioner(återberätta)

Lova ingenting (träna tillit + orsak - verkan) Träna att uppskjuta behovstillfredsställelse Vädja inte till ”bättre jag” Vid akut situation: 1. Skapa struktur (frågeteknik) 2. OBS! Vid isolering vuxet stöd Aldrig fråga: Varför? Använd: Vad gjorde du? Vad gjorde han? När? Hur? Var? (Skapar struktur i händelsen) Använd: Egen vinning!!!

Hjälp i valsituationer Konsekvens i anslutning till händelse Uppmuntran i anslutning till händelse Situationer som ger självkänsla. Bygg på barnets resurser. Familjebehandling Ledarstruktur Överföring Handledning

AVSLUTNING SAMMANFATTNING ARBETSFAS AVSTÄMNING UPPVÄRMNING

SKAPA ETT ACCEPTERANDE KLIMAT - Intresse - Engagemang - Respekt (kränk inte) - Förståelse - Inlevelse (Drunkna inte)

BEMÄSTRINGS-FÖRSÖK - Aggressivitet (Ju räddare desto ilsknare) - Flykt (Bagatellisera) (Utebli) - Projektion (Överföra egna problem på andra)

- Självanklagande -Likgiltig - Totalt förnekande - Hålla med - Avledande manöver - Vän

1. Vilka bemästringsförsök har jag mött? 2. Hur hanterar jag dessa bemästringsförsök? 3. Vilka tycker jag är svårast att möta? 4. Vilka använder jag mig själv av i professionellt svåra situationer?

ATT GE INFORMATION 1. Alla beskrivningar av barnet bör vara nedbrutna i beteendetermer (så konkret som möjligt) 2. Att tycka illa om ett beteende behöver inte vara det samma som att tycka illa om personen

Öppna frågor Slutna frågor

Process-frågor: Varför? När? Var? Hur? Vad? På vilket sätt? Varför?

En fråga i taget !!!!!!

Omformulering (Återge sakinnehåll) ” Du menar att …………………….” ” Du säger att ……………………...” ” Om jag förstår dig rätt så ………”

Ger mer information: ” Hm ” Nicka ” Ja ” ” Jaså ” Nyckelord ” Berätta lite mer ”

Olika perspektiv: Salutogent; Vad leder till utveckling? Bygg på det friska! Patogent: Vad krävs för att reparera? Gräv i det sjuka!

Olika perspektiv leder till olika samtalsstrategier: Salutogent: Patogent: Vilka inre resurser Vad är fel??? finns??? Vad krävs för att Vad krävs för att utveckla??? reparera??? Främjande Problemdefinierande strategier strategier = arbeta för att = arbeta för att stärka det som reparera det som fungerar fungerar Lösningsfokuserat Problemfokuserat Lasse Lindsjö

Vidga perspektiv då det hakar upp: Framgångsfrågor Vad fungerar? Omfrågor Om du gör så, vad händer då? Undantagsfrågor Finns det någon stund på dagen han inte bråkar? Omtolka Kan om han vill!! - Kan finnas andra hinder än viljan T.ex. Igångsättnings- svårigheter Omdefiniera Mer träning!! - Vad är det han skulle vilja kunna göra?

Mångpartisk samtalsledare Olika synsätt Vad ser mamma (inte en sanning) Vad ser skolan? Vad ser barnet? Lyssna aktivt Spegla/Omformulera Om jag förstått dig rätt ……. Skapa MGN !!! Skalfrågor Undvik trianguleringar Om det här ska kännas som ett bra samtal ………????

Utan hur kan vi gå vidare!! Problemdefiniering: Omöjligt att lösa problem som inte är definierade. Inte vems fel det är!! Konkretisera När, Var, Hur? Ju svårare desto ”Barnet i viktigare att centrum” fokusera!! Tidigare lösningsförsök Inte vems fel det är!! Utan hur kan vi gå vidare!!

Förhållande mellan nusituation och önskad situation Om det vore så bra som möjligt, hur skulle det vara då? Definiering av delmål.

Ansvarsfördelning Vem gör vad? Avsluta Sammanfatta. När och hur utvärdera Konsolidera. Bygg på det som lyckats

TILLRÄTTAVISNING KONFLIKTHANTERING

Kommunikation som stänger: Direktiv Förmana, Hota Tillrättavisa Ge färdiga lösningar Döma Sluta upp att skrika! Sluta skrika annars .. Avbryt aldrig en person som …. Du borde verkligen veta bättre, Du vet mycket väl vilka regler vi har Gör så här istället...

Du beter dig som en bortskämd barnunge Du vill bara ha uppmärksamhet Jag har ju sagt till er hur många gånger som helst Du slutar genast bete dig på det bartnsliga sättet!! Förlöjliga, sänka Tjata Tolka Du-budskap

Beskrivning/bedömning Underlättar!!!! Beskrivning/bedömning Öppen kritik lättare att ta än dold kritik = tydlighet i kommunikationen Omformulera så mottagaren kan ta emot Jag-budskap i stället för du-budskap Undvik sänkningarna Tydlig gräns Ge konfliktparterna möjlighet att ta sig ut ur historien med ansiktet i behåll

Bedömning/beskrivning Tänk att du aldrig kan hålla tyst!! Tiita på dina klasskamrater ; de arbetar och är tysta Vá inte alltid så himla störande Nu har du struntat i hemläxan igen. Varför kan du aldrig göra den Jag märker att du inte är tyst. Finns det ngt du kan göra för att inte störa. Jag ser att du inte arbetar. Vad är problemet? Jag ser att du har inte gjort ditt hemarbete. Vad har hindrat dig?

Beskrivande tillrättavisningar skapar större möjlighet att förstå positiva och negativa konsekvenser av ett handlande + risken för sänkning/tappat ansikte inför andra är mindre

GODA STRATEGIER MOT NEDSLITNING

Vad kan jag själv göra för att förebygga nedslitning? Analysförmågan: - var hör problemet hemma - medvetenhet om tidsanvändning. - medvetenhet om olika dilemman. - ”inte alltid tillgänglig” - träna att kunna säga nej!!!!!! - stanna upp, ”frysa ögonblicket”

- sätta konkreta mål för mitt arbete - bry mig om mig själv, lyssna på kroppens signaler - se över mina arbetsrutiner och min planering - tillåta mig pauser och vila - humor - planera övergång från arbete till hem och fritid - vårda privata relationer - planera för min fritid och sätta planerna i verket - träffa andra yrkesgrupper - kunskaper: relationsorienterade ledarskapet - ta konkret ansvar för egen utveckling, skaffa nya ”redskap”