ISO 9001:2000 certifiering av vårdcentraler

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Terminologifrågor i InfoVU-projektet Termkonferensen 2003 Ulla Gerdin Socialstyrelsen.
Advertisements

Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Nyttorealisering på 10 min
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Praktisk nytta och användning av SS-ISO/IEC och 27002
Vad ledde fram till en bättre skola? En utveckling över åtta år
Patient fick smärtstillande läkemedel i fel kateter
Patientens väg genom vården
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Hans Hägg Intertek Semko AB.
Verksamhetsledning Tre viktiga komponenter i ledningen Styrning
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Processorienterat förbättringsarbete
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
VerksamhetsutvecklingVerksamhetsutveckling I arbete med funktionshinder.
Välkommen till Ledardagen!
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Medicinsk ansvarsfördelning i elevhälsan
Sthlm nov 03Christina Holgersson1 ”Terminologiska behov och fallgropar i praktiken” Christina Holgersson Distriktsläkare Karlskrona, Blekinge.
Ramverk för patientmedverkan
Standarder för kvalitetsledningssystem
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Tillsammans för världens säkraste vård
Normering, tillsyn, kunskap
Detta är God Vård.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
SAMBA Metodologiskt utveckling IT i vården terminologi
Disposition och utgångspunkter
Nya föreskrifter och allmänna råd
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
1 Anneli Juhlin FP
AVVIKELSER.
Avvikelsekampanj 15 sept -15 oktober inkomna avvikelser Inga händelseanalyser eller Lex-Maria anmälningar I sex ärende (18%) bedöms risk för vårdskada.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Regionalt förbättringsarbete inom cancervårdkedjor Fredensborgs Herrgård
Säker vård och omsorg – en prioriterad fråga
Patientsäkerhetskultur
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
SAMBA Lars Björkman SAMverkan Begrepp Arkitektur.
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk störning 30 januari 2009 Hur kan vi tillsammans bli bättre? Inspirationsdag för ledare, om samarbete.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Bra Akutmottagning Mål Tillgänglighet 30- och 180 min Etablera trygg och säker vård likvärdigt akut omhändertagande med likartade riktlinjer för vården.
Detta är God Vård
Beställning av tjänster
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Ledningssystem på 60 minuter
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Processkartor i praktiken
Presentation av ledningssystemet
Omställningen av hälso- och sjukvården
Kommunikationsprocesser
Verktyget Utmärkelsen….
Presentationens avskrift:

ISO 9001:2000 certifiering av vårdcentraler Christina Holgersson Familjeläkare, Karlskrona Expertuppdrag i europeiskt och svenskt samverkansprojekt ”Vägledning för sjukvård till ISO 9001:2000 och 9004:2000” Christina Holgersson

Krav Hälso- och Sjukvårdslagen, (SOSFS 96:24) SOSFS 2005:12 ”…skall ha ett ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet ” Fördelning av anmälningar till Socialstyrelsen år 2002 Källa: Pia-Maria Jonsson SoS, Kvalitetsmässan Göteborg Oktober 2003 ”…det finns sådana brister i organisationen att det innebär risker för kvalitet och patientsäkerhet...” Christina Holgersson

… ett system för att leda sin organisation för att uppnå SOSFS 2005:12 ”…skall ha ett ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet ” … ett system för att leda sin organisation för att uppnå kvalitet och patientsäkerhet … ett systematiskt och kontinuerligt angreppssätt där det inte handlar om att använda enbart ett visst verktyg under en viss tid. Christina Holgersson

Behov i Organisationen Krav Hälso- och Sjukvårdslagen, SOSFS 2005:12 (SOSFS 96:24) ”…skall ha ett ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet ” Behov i Organisationen ”…att anpassa och säkerställa verksamheten till aktuella krav och behov” BEHOV av att se vad vi gör för att kunna påverka HUR och VAD vi ska göra. Christina Holgersson

Olika organisationer, olika behov ”…att anpassa och säkerställa verksamheten till aktuella krav och behov” besparingar Barn och Ungdomskliniken Karlskrona Rödeby-Nättraby Primärvård Psykiatriska kliniken Ronneby nya åtaganden ordning och reda myndighet BEHOV av att se vad vi gör för att kunna påverka HUR och VAD vi ska göra. Christina Holgersson

Rödeby-Nättraby Primärvårdsområde: ”3 år på 15 minuter” 1999-2001 16.000 invånare 70 medarbetare, 9 personalkategorier 2 Vårdcentraler 3 perifera distriktssköterskemottagningar MVC, BVC, skolhälsovård sjukgymnastik, arbetsterapi kurator demenssköterska 4 sjukhem + gruppboenden i omsorgen. Christina Holgersson

Behov i Organisationen Krav Behov i Organisationen ”…att anpassa och säkerställa verksamheten till aktuella krav och behov” Primärvården ” ständigt förändrade krav/behov på verksamhet och innehåll” Vilket är vårt uppdrag? Hur ska vi hinna med våra patienter? På vilket sätt ska vi samverka med sjukhuset och andra? ”…hur ska vi orka… vi måste sätta gränser!” Christina Holgersson

Personalgruppernas behov = ledningens behov Starten: Inventering av behoven inom organisationen ”Ordning och reda” Rätt arbetssätt med säkra rutiner ” …hinna med våra patienter” Tydlig ansvarsfördelning och tydligt åtagande Information Delaktighet Kontroll och utvärdering Bättre Samverkan med andra i vårdkedjan Personalgruppernas behov = ledningens behov gemensamma mål Christina Holgersson

Inventering av behoven i organisationen ”Ordning och reda” Starten: Inventering av behoven i organisationen ”Ordning och reda” Rätt arbetssätt med säkra rutiner ” …hinna med våra patienter” Tydlig ansvarsfördelning och tydligt åtagande Information Delaktighet Kontroll och utvärdering Bättre Samverkan med andra i vårdkedjan. Patient rutiner Ledningens ansvar Samverkan Christina Holgersson

VERKTYGEN Christina Holgersson

Kvalitet till er tjänst BSC Sex Sigma PDSA OG VERKTYGEN Nolans modell Brainstorming Genombrott Audit QUL Kvalitet till er tjänst BSC Sex Sigma PDSA OG Nationella kvalitetsregister Bra mottagning Benchmarking LOTS Värdekompassen OCM EBM USK Q-Reg SPS Christina Holgersson

VERKTYGEN ISO 9001:2000 Christina Holgersson

PROCESSER ISO 9001:2000 innebär ett strukturerat arbetssätt med beskrivande av: VAD som ska göras VARFÖR det ska göras HUR det ska göras VEM som ska göra det NÄR det ska göras Krav på kontinuerlig uppföljning, analys av resultat och ständiga förbättringar. PROCESSER Christina Holgersson

ISO 9001:2000 Kundfokus Ledarskapet Medarbetarnas engagemang Processinriktning Systemangrepp för ledning Ständiga förbättringar Faktabaserade beslut Ömsesidigt fördelaktiga relationer till leverantörer, Krav på kontinuerlig uppföljning! Christina Holgersson

VAD gjorde vi? LEDNINGSPROCESSER Lagar o förordningar, policies, åtagande, avtal, ansvar, ledning och samråd, resurser, ekonomi, säkerhet, kontroll och analys. Faktabaserade beslut. Avvikelserapportering. KLINISKA PROCESSER Genomgång av processer, arbetsrutiner, PM, checklistor, ”gör vi rätt sak på rätt sätt”, dubbelarbete, kritiska punkter, introduktion, infrastruktur. Avvikelserapportering. SAMVERKANSPROCESSER HUR gör vi, kritiska punkter, dubbelarbete, ansvarsövergång. Avvikelserapportering Christina Holgersson

Vad uppnådde vi? ”Ordning och reda” Faktabaserade beslut Rutin för ständigt förbättringsarbete Processorientering med patientfokus Samverkan - dialog Avvikelserapporteringsrutin – riskhanteringsfokus, ”bort med skuld och skam”, från individ- till sakfråga i organisationen Arbetsmiljöinstrument – delaktighet, påverkansmöjlighet. Vad uppnådde vi? Christina Holgersson

Ledningssystem för kvalitet Processer ”ordning och reda” Säkerhet Tanke- och arbetssätt ”en ny kultur” Christina Holgersson

Vägledning till ISO 9001:2000 för Hälso- och Sjukvård 9000 Terminologi 9001 Krav 9004 Verksamhetsförbättring Christina Holgersson

Vägledningen (TS 15224) SOSFS 2005:12 9001 Krav 9000 Terminologi Vissa termer från ISO 9000 av särskilt intresse eller svårtolkade för för Hälso- och sjukvård + vissa vårdspecifika termer och begrepp. Kommentarer för Hälso- och sjukvård i Europa + Sverige Tolkningar, förklaringar, exempel: där Hälso- och sjukvård särskiljer sig vid identifierade kritiska punkter som stöd vid genomgång och revision. SOSFS 2005:12 Annex med förslag till implementering Christina Holgersson

Ja! ”Lever det vidare?” återkommande revisioner standardens krav på regelbundna uppföljningar och återkommande revisioner behov av detta tanke- och arbetssätt i organisationen med ”en ny kultur” en aktiv, lärande organisation med ständiga förbättringar och egenutvärderingar även om man väljer att inte genomgå certifiering. Christina Holgersson

”Att bygga ledningssystem är som att bygga hus” Takvåningen: Utvärdering, EBM, Forskning och utveckling Våningsplanen: Våra professionella möten med patienterna Entrén: Nyckelhålsmodeller ”Bra mottagning”, Prioriteringsordningen Hissen: ser till att kommunikation sker mellan alla våningar Grunden i ISO 9001:2000 Christina Holgersson

Olika tillvägagångssätt Olika behov Olika tillvägagångssätt Olika utseende …samma mål christina.holgersson@ltblekinge.se Barn och Ungdomskliniken Karlskrona Rödeby-Nättraby Primärvård Psykiatriska kliniken Ronneby Christina Holgersson