Informationsmöte om Marco Polo I och II inför utlysningen 2006 Tid: Onsdagen den 10 maj 2006, kl 10.00 – 12.00 Plats: VINNOVA, Mäster Samuelsgatan 56,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
13 jan feb apr jul jul nov feb okt nov dec 2006 Vad har EU för befogenhet/behörighet?
Advertisements

Bidrag till universiteten direkt eller via externa finansiärer? Utvecklingen i Sverige och i vissa andra europeiska länder Carl Jacobsson Analysenheten,
Nationell forskarskola i socialt arbete.
Goda affärer på förnybar energi
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Europaparlamentariker
13 jan feb apr jul jul nov feb okt nov dec 2006 Antal ledamöter per medlemsland, Europavalet.
EUs lägsta arbetslöshet till 2020
Träning ger färdighet!.
Programmet för affärsutvecklingscheckar -Internationalisering 23 maj 2013 Sophia Litsne Regionutvecklingssekretariatet.
Kundundersökning mars 2010
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Fjärde järnvägspaketet
Marco Polo-programmets mervärde för näringslivet – effektivare & hållbarare transporter Stefan Back, SD-konferense Gardermoen 30 januari 2008.
Kommunikationer Infrastruktur och Transporter Ansvarig rapportör: Harriet Claesson Gustav Malmqvist, Mid Sweden Office Tjänstemannastöd, bevakning
Global Sustainable Cities Network
Projektföljeforskning
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
ERA Task Force for Freight Wagons Maintenance Bernt Andersson ERA Arbetsgrupp Underhåll av hjulaxlar
Resultatfokus Interreg Forum 4, Stockholm
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
NVF Fordon och Transporter Mårten Johansson, ordf Sveriges Åkeriföretag Johan Granlund, sekr Vectura NVF Fordon och Transporter.
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Utmaningsdriven innovation
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Program Inledning, Susanna Lindvall, Stockholm
Arbetstidslagen Lokal baskurs Örebro läns läkarförening.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Europadagen 7 maj, Nacka Kristina Blixt Basta.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
Informationsmöte på Vinnova Marco Polo II 11 december 2007 *connectedthinking.
Transnationellt Seminarium Stockholm
Åtgärdsbrister och – behov att motverka vägbarriärer Andreas Seiler SLU, Inst. för Ekologi 11.
Botnia-Atlantica Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå maj 2008 Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå
1 ”Efter Akureyri”  Feb 05: Nordels rapport överlämnad till Nordiskt Ministerråd  Aug 05: Energiministermöte i Nazaazuurak, Grönland  Energiministrarna.
Transport models Are they really that important? Christian Nilsson, WSP 17 October 2014.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Linda Emilsson EU:s åtagande för små och medelstora företag.
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Sammanställd av Eva Fabry på uppdrag av Svenska Riksförbundet Nationell Resurscentrum för Kvinnor (NRC) ( ) NUTEK:s stöd till Resurscentra år.
Presentation Q Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Näringslivsträff EU-programmet Interreg Sverige-Norge Ett medel för den regionala utvecklingen!
”ECO-Innovation-Pilot and market replication projects” Total budget: 30 milj. EUR Drygt 40 projekt får finansiering ECO-Innovation.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Enterprise Europe Network 1 -Rådgivning som tar Europa till företagen Christina Lugnet GD, Tillväxtverket.
Europeisk finansiering för forskning och utveckling i små- och medelstora företag EUREKA och Eurostars Peter Lindberg Internationella Avdelningen
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Q3 Rapport 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
1 Thomas Zilling Läkares fortbildning ur ett EU-perspektiv Symposium om fortbildning, Riksstämman 2011.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Erasmus Ersätter LifeLongLearning Programme (LLP) och består av tre huvudsakliga delar.
EU-Regional Policy Structural actions Agenda Större koncentration Mål % av befolkningen i EU (15 medlemsstater) som omfattas.
1 Interreg IV A Öresund-Kattegat-Skagerrak Maria Korner Region Skåne
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
Fråga 1: Om ledamöter i ALF- kommittén har haft personlig fördel avs kommitténs bedömning av deras ansökningar? Fråga 2: Om kvinnliga & manliga ledamöter.
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Åsa Tysklind.
Program 13.00Introduktion - vad är CSD? Kort historik Resultaten från CSD-12 samt svenska prioriteringar inför CSD Presentation av två.
EU-Regional Policy Structural actions Agenda EU:s planer för perioden Budgetplanen Lagstiftningsförslag: - Den gemensamma.
Generationsdubbel Inomhus januari 2010 Grupp A X X X 1 32 Jungqvist/Mannerfelt Westerberg Fabricius Jungqvist/Mannerfelt Westerberg Fabricius.
Metalliska material Utlysning våren 2015 Anna Ponzio.
Hur agerar man för att delta i SiS programmet? Exemplet Universitets TV Vetenskap i samhället VR Vinnova 6 okt 2009.
EU:s kulturprogram ( ). Programområden Programområde 1: Stöd till samarbetsprojekt (fleråriga kulturella samarbetsprojekt, kulturella samarbetsinsatser,
The Kvarken Multimodal link
Inbjudan till projektförslag
Presentationens avskrift:

Informationsmöte om Marco Polo I och II inför utlysningen 2006 Tid: Onsdagen den 10 maj 2006, kl – Plats: VINNOVA, Mäster Samuelsgatan 56, vån 4, Stockholm PROGRAM Registrering Marco Polo I Bo Essle, Programledare Utlysningen 2006 VINNOVA Marco Polo II Johan Ericson, Kansliråd Planer bortom 2006 Näringsdepartementet Avslutning VÄLKOMMEN

MARCO POLO I, MÅL – Minska trafikstockningar, förbättra miljön – Samma transporslagsfördelning 2010 som förelåg 1998 – Tillväxten av EUs mellanstatliga godsflöden på väg omställs till miljöanpassade transportmoder – 12 mrd tkm/år skall ställas om (EU 15) Resurser – Tillgängliga medel: 102 M€ ( ) – Utlysningen 2006: ca 35 m€ – Subvention: 1€ per 500 tkm eller 4 ggr så mycket i kbmkm

Villkor Inriktning – Huvudsakligen transporttjänster på marknaden. – Nya, eller utvidgning av gamla, verksamheter. Deltagare i projektkonsortiet – Kommersiella aktörer. – Minst två oberoende företag med hemvist i åtm 2 olika medlemsstater (MS) eller med – hemvist i en MS och angränsande tredje land. Anslag – Medel endast till aktör i MS och Island, Norge, Lichtenstein & Rumänien. – Efter ev. avtal: Bulgarien, Kroatien & Bosnien-Herzegovina. – Angränsande tredje land kan ej erhålla anslag. – Inga kostnader utanför EUs territorium.

ANSLAGSFORMER Åtgärd för trafikomställning/Modal Shift action Katalysatoråtgärd/ Catalyst action Samarbetsåtgärder/Common learning action

Åtgärd för trafikomställning/Modal Shift action Stödja överflyttning av godstrafik från väg till jvg, sjötrp eller intermodaltrp. Tröskel: 0,5 m€ eller minst 250 mtkm eller 1000 mkbmkm sammanlagt över Tid: 3 år. Subventionen lägst av: 30 % av tot. kostn. eller Transportarbetet/500. Endast underskott ersätts. Stödjande infrastruktur, högst 20 % av subventionen.

Katalysatoråtgärd/ Catalyst action – Innovativ åtgärd mot strukturella hinder (marknadsbarriärer) vilka hindrar godsmarknaderna från att fungera väl eller hämmar sjöf:s och jvg:s konkurrenskraft. – Tröskel: minsta anslag 1,5 m€ (Tot min proj.kostnad ca 4,3 m€) – Tid 4 år. – Subvention högst 35 %. Endast underskottet. – Stödjande infrastruktur, högst 20 % av anslaget. Prioriterade mål för varje utlysning, t ex – ”Road competitive quality of service” – “Applied internat. interoperability of equipment, safety and information systems

Catalyst Actions Examples Motorways of the sea International non-stop railway services High speed freight trains on international routes High quality well intergrated inland waterway services Improving the inland waterway sector Pools for tri-modally-compatible intermodal loading units Reliable transport and logistics information systems

Samarbetsåtgärder/Common learning – Öka kunskapen inom sektorn - utbildning. Sprida avancerade arbetsmetoder och procedurer i transportkedjan. (Innovativt BE). Öka samarbetet i EU. – Tid: 2 år. – Tröskel: minsta subv. 0.25m€ ( minsta projektkostnad 0,5 m€) – Subventionen högst 50 % Prioriterade mål för varje utlysning, trafikslag för trafikslag, t.ex: – “European training centers”.

Common Learning Actions Examples Improving procedures and methods in sea and inland ports Co-operation between railways and inland waterway New co-operation and capacity management models in rail Adapting procedures and methods in transport systems to meet today’s logistics requirements Improving pricing, procedures and methods in the terminal European training centres Acions to increase the demand for no-road transport Actions aiming to improve shippers’s understanding of internmodal freight transport

ANSLAGSFORMER Åtgärd för trafikomställning/Modal Shift action Katalysatoråtgärd/ Catalyst action Samarbetsåtgärder/Common learning action

Bedömningskriterier Poäng Kriterierna T-omst KatSamarb. Europeiskt mervärde Mängd gods som ställs om 40 Innov. Lösn. mot strukturella markn.hinder 40 Förbättr. av samarbete och kunskapsutbyte och spridn 30 Projektets trovärdighet 30 Miljönytta kval. och kvant Spridning av resultat10 Innovativa lösningar30 Undvik oacceptabel konk. snedvridn. Ja/Nej X XX Är ansökan om stöd berättigad Ja/Nej X XX

UTFALL MARCO POLO totalt Målet:12 mdrtkm/utlysning (EU 15) 1€ per 500 tkm omställt gods 102 m€ = 51 mdrtkm Call (-år): Sa: Tillg. M€::1520,431, Motsv mdrtkm 7,510,215,817,551 Omställt mdrtkm12,414,2

ANSÖKNINGAR År Ansökn. EU/S62/759/360/2 Trafikomst.33/248/245 Kat.18/23/14/1 Samarb.11/3811/1 Beviljat EU/S13/112/1 Trafikoms12/1(0.6)9Bev,Ant EU:25/121=20% Kat.1/1(3,5m€)Bev. Ant. S: 2/10=20% Samarb12Bev. Medel: (4,1/35,4=12% S) 2 lägsta mtkm330/442;327/331 Bev. Trafikslagsfördelning: Närsjöf77 Jvg58 Inre vattenv.32

ANSÖKNINGEN 3 delar, enligt checklista i utlysningen – I Projektsummering, 2 sidor – II Beskrivning av åtgärden, max 10 sidor – III Bilagor som stärker framställningen, Marknadsundersökningar, Projektekonomi/underskott under startperioden + 1 år, LOI. Marco Polo Helpdesk Exempel & ”Calculator ” för beräkning av transportarbetet och miljövärden. UTLYSNINGSLÄGET – Utlysningen 2006 beräknas öppna före sommaren och stänga medio september. – 35 m€ i år.