Barn med långsam start i skolan - hur utvecklas deras läsning fram till åk 6? Den 7:e nordiska kongressen om dyslexipedagogik 2014 Stockholm, augusti 2014.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
Läsglädje – varför och hur?
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
BILDERBÖCKER PÅ GYMNASIET? Ja – av många skäl!
Gratis program för video analyser
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Forskning och fakta om arbetslivet och skolan
Lär-verktyg hjälper elever med läs- och skrivsvårigheter
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Skriva för att lära – så gör du
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Tidiga insatser för att förebygga läs- och skrivsvårigheter Mats Myrberg, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet ”Ju förr dess bättre?”
Vattenkemiska data Workshop, maj 2014 Claudia von Brömssen, SLU.
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Att skriva sig till läsning
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Pratvis datorbaserad uttalsträning
Mål och betygskriterier
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
Barns och elevers språk-, läs- och skrivutveckling
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
KROPPENS ANPASSNING Akut eller kortvarig
Så snickrar du en artikel
Behandling av ADHD med Amfetamin. Kortsiktiga effekter på familjeinteraktionen. Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder with Amphetamine.
Nordisk konferens i Göteborg september 2014
Dyslexi på flera språk • Dyslexi kan ta sig uttryck på olika sätt beroende på skriftsystem och ortografi • Parallella svårigheter med fonologisk bearbetning.
Stimulansbidrag Tidiga insatser Boo Gårds skola Förskola och skola Malin Rinman.
Jan-Eric Gustafsson Göteborgs universitet
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Byggnadsmekanik gk 2.1 SNITTKRAFTER
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Hur gör du för att förstå en text?
Kurs läs och skriv Återkoppling
Hur ser en god läs- och skrivutveckling ut?
Läslyftet det senaste nuläget.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Decentralisering, skolval och fristående skolor: resultat och likvärdighet i svensk skola Diskussion Jan-Eric Gustafsson Institutionen för pedagogik.
Diskussionseftermiddag kring gymnasiefysiken Tankar kring realprovet i fysik - Finns det en skillnad mellan svenskspråkiga och finskspråkiga skribenter?
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Stefan Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Läs- och skrivutredningskurs
Narkotikaundersökning bland elever på gymnasium i Norrbotten 2012 och 2014.
Tidig upptäckt – Tidiga insatser Umeå 28 april 2015
KUNSKAPSÖVERSIKT = en sammanställning av vetenskaplig och/eller erfarenhetsbaserad kunskap inom ett område.
Mobila Skolteamet Sjöbo
Exempel på skriftligt omdöme
Välkommen Föräldramöte 1c
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
Lässvårigheter/dyslexi och språkstörning – hur ser överlappningen ut? Dyslexi och komorbiditet Dyslexiföreningen februari 2016 Stockholm Maria Levlin,
”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.
Läspedagogiska interventioner och bedömningar över tid Stefan Gustafson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Föräldramöte Tomtebogård
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Argumenterande text.
Presentationens avskrift:

Barn med långsam start i skolan - hur utvecklas deras läsning fram till åk 6? Den 7:e nordiska kongressen om dyslexipedagogik 2014 Stockholm, augusti 2014 Pekka Niemi Åbo universitet

Medarbetare: Marja-Kristiina Lerkkanen Anna-Liisa Lyyra Jari-Erik Nurmi Anna-Maija Poikkeus

Varianter av lässvaghet Klassisk dyslexi utgör en undergrupp, andra former förekommer minst i en lika stor omfattning: garden-variety poor readers (Stanovich, 1988) double-deficit ( Wolf & Bowers, 1999) treatment resisters (Blachman, 1997) specific language impairment (Bishop, 1997) poor response to intervention (Fuchs & Fuchs, 2006) one-sided Matthew effect (Morgan, Farkas, & Hibel, 2008).

Lässvaghet i denna studie föga framsteg under åk 1 i ett test i vilket en bild matchas med fyra fonologiskt likartade ord ett exempel: tuli, tuuli, tulli, talli (max = 80 under två min.)  265 barn, ungefär 13% av alla motivering: sådana elever behöver extra hjälp oberoende av typen av lässvaghet  lässvaghet ett mera omfattande begrepp än dyslexi

"Treatment resisters": non-reading school beginners Fast progress, Average progress, Slow progress in reading Slow progress in reading and math TR Precocious readers

Hur utvecklas mötet med det skrivna ordet hos dessa barn? Ordläsning Läsförståelse Läsintresse Självbild som läsare Ordval i förskolan och åk 4 Färdigheter i matte  fram till slutet av åk 6?

Förskolläsare (35%)

+ Snabb läsinlärning (17%)

+ Läsinlärning i vanlig takt (35%)

+ Föga framsteg under åk 1 ( 13%)

Vad händer efter åk 1? Specialundervisning i åk 1 – 4

Undergrupper av lässvaga elever? specificitet (enbart läsning ) ? spektrum (läsning + matte) ? lässvårighet i familjen (ja/nej) ?

Enbart lässvårigheter

+ svårigheter i matte

+ Läsning enbart & familjär lässvårighet

+ Kombination av alla tre

Sammanfattning

Slutsatser En stabil inbördes rangordning skapas redan under åk 1 varje grupp gör påtagliga framsteg, ingen negativ Matteus- effekt på gruppnivå ung. 40% av ursprungliga ”treatment resisters” framskrider gynnsamt mot slutet av åk 6 skillnaden i trenden uppstår mellan åk 2 och åk 3  en god respons till specialundervisning? skillnaden mellan den bäst läsande hälften och den långsammaste gruppen dock 3,5 år elever med specifik lässvårighet presterar bättre än elever med kombinerad läs- och mattesvårighet familjär lässvårighet påverkar inte trenden

Läsintresse från åk 1 till åk 4 (skala 1 – 5 )

Undvikande av uppgiften: förskola – åk 4 (lärarskattning i skala 1 – 5)

Ordval från förskolan till åk 4

Läsarsjälvbild: 1 (”bäst) till 10 (”sämst”)

Självbild i matte

Finns det undergrupper i läsförståelse med hänsyn till avkodning? dyslektisk profil = god läsförståelse med nedsatt avkodning? allmän inlärningssvårighet (avkodning + matte) = bägge två nedsatta? spelar familjära lässvårigheter in?

ALLU-testet för lågstadiet (Lindeman, 2000) Kunskapstexter och berättelser (12 st.) Tillgängliga under svarandet Flervalsfrågor rörande: – Huvudidén i texten – Slutsatser – Orsaker och händelseordning – Fakta/detaljer – 23 – 38% av frågor riktar sig direkt till texten – 62 – 77% förutsätter tolkning och aktivering av tidigare kunskap  en text användes i denna studie i varje åk

Fk-läsare, snabb inlärning, vanlig takt

+ Föga framsteg i avkodning i åk 1

Enbart avkodningssvårigheter

+ Avkodning + matte

+ Avkodning + familjär risk

+ Avkodning + matte + fam

Jämförda med vanligt framskridande

Läsintresse från åk 1 till åk 4 (skala 1 – 5 )

Snabb benämning (bokstäver) från åk 1 till åk 4

Läsflyt och förståelse i högstadiet Kjeldsen, A-C., Kärnä, A., Niemi, P., Olofsson, Å., & Witting, K. Gains from training in phonological awareness in kindergarten predict reading comprehension in Grade 9. Scientific Studies of Reading (in press).. hela årskullen på Åland (N = 209). en förskoleintervention i språklig medvetenhet enligt Lundberg m.fl. (RRQ, 1988). positiv effekt på avkodning som bestod till åk 6. interventionsruppen signifikant bättre på läsförståelse i åk 9.

Slutsatser elever med enbart avkodningssvårigheter framskrider gynnsamt från och med slutet av åk 2 läsförståelse på samma nivå som för gruppen vanliga läsare = kompenserade dyslektiker? läsintresse börjar sjunka hos elever med familjära lässvårigheter fr o m åk 2, sätter spår på senare läsförståelse? tidig pedagogisk satsning avgörande för både avkodning och läsförståelse

TACK!