Att skapa världar och leda rollspel

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Tröst hos Pinto Av Inger Frimansson Kona-klubben del 4.
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Livsåskådning och religion
Motivation och förändring
Spelstrategi.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Aktör / Struktur.
Att skapa ett scenario Del två. Att nå målet Spelledarens vision av spelarnas agerande: A B Spelarnas faktiska agerande: A B C.
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Att berätta sin berättelse
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Konsten att spelleda Att skapa ett scenario. Du är nu redo börja skapa! Vi ska nu skapa var sitt scenario som du kan använda dig av antingen som ett enstaka.
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Klok filosofi … ?.
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
Att skapa världar och leda rollspel
Konsten att spelleda Spelledarens uppgift. Vad är en spelledare? En spelledare är, enkelt uttryckt, den person som leder ett rollspel. Han eller hon utgör:
Varför tror människor.
Att samtala med ungdomar om tobak
Introduktion till block 3, 4 och 5 26/9. Examination, Seminarier & workshops  Block 3  Seminarium: Rollspel utifrån Paths to a green world  Seminarium:
Klok filosofi.
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
Vad är du för typ av person?
Ta ställning och handla!
SEX och relationer Del 2. SEX och relationer Del 2.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att övertyga ! Disposition och mall.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Music: Nightengale Serenade
Etik Moral Filosofi.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Att tillsammans påverka!
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Skriva noveller.
Gud På dessa fem pelare vilar ett liv i islam = ett liv enligt guds vilja, som leder till gemenskap med gud i detta livet och nästa. Bönen: fem gånger.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Skriva.
Singular [shanger] Plural [shangrer]
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Idrottspsykologi.
Rollspel Drakar och Demoner. Att spela Rollspel Att spela rollspel som Drakar och Demoner är egentligen väldigt enkelt. Det ända som krävs är lite fantasi,
Musikens funktioner The soundtrack of my life. Musikens funktioner  I detta arbetsområde utvecklar vi kunskaper om musikens funktioner för individen,
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Identitet Vad formar oss till oss?.
”strid” med ord, meningsbyte
Spel och genus.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
Utveckla skrivandet.
MAKTLEKAR.
Personligt brev.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Vad blir bedömt? Läsa Läsa Visa läsförståelse, göra sammanfattningar, diskutera budskap och se kopplingar till samtid. Skriva Skriva Skriva olika texter.
Socialpsykologi.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Musikens funktioner The soundtrack of my life. Musikens funktioner  I detta arbetsområde utvecklar vi kunskaper om musikens funktioner för individen,
Välkommen! Nu ska vi skapa nya världar och koda våra egna spel.
Konsten att läsa skönlitteratur
I sagans värld.
Tolkien och fantasins världar
Folksagan i 2000-talets Sverige
Presentationens avskrift:

Att skapa världar och leda rollspel Konsten att spelleda Att skapa världar och leda rollspel

Mycket kort om rollspelens historia Rollspel har sin grund i så kallade ”tabletop miniature war games”. Dessa utvecklades till rollspel eftersom krigsspelen var begränsade i fråga om handling, utveckling och karaktärsuppbyggnad.

Ett urval av de tidiga rollspelen 1974-1975 Gary Gygax Dungeons and Dragons M.A.R. Barker Empire of the Petal Throne 1977 Edward E. Simbalist, Wilf K. Backhaus Chivalry and Sorcery Game Designers’ Workshop Traveller

Hur är rollspel uppbyggda? En värld (eller flera) Ett urval av varelser Ett regelsystem * Övergripande spelregler * Regler för karaktärsskapande * Tärningssystem (T20, T6, T100…) * Ev. förtydliganden rörande strid, magi etc. ”Fluff”

Fem grundläggande ställningstaganden: Val av spelstil Val av genre Val av rollspel Val av värld Val av spelare

1. Val av spelstil Vad är meningen med rollspelandet?

Olika spelstilar Problemlösning, med mål att på rationellt vis lösa gåtor och finna hemligheter Gestaltning, med mål att med röst och kropp förmedla en rollkaraktärs personlighet Powergaming, med mål att förbättra rollkaraktären och samla föremål Samberättande, med mål att skapa en underhållande, trovärdig berättelse

2. Val av genre Fantasy, science fiction, postapokalyps, historiskt, modern action, skräck , humor/satir, superhjältar…

3. Val av rollspel Vilka är dina intressen? Vad har du för kunskaper? Vilken spelstil vill du använda dig av? Vilka är dina spelare och vad vill de? Vilket slags rollspelssystem vill du använda dig av? Många regler? Få regler? Tärningar? Vad finns tillgängligt?

Ett urval svenska rollspel Äventyrsspel/Target Games: Drakar och Demoner, Kult, Mutant, Chock Järnringen: Mutant – undergångens arvtagare, Coriolis NeoGames: NeoTech, Viking, EON, Noir RiotMinds: Götterdämmerung SagaGames: Saga MylingSpel: Bortom: Lögnens slöja

Ett urval utländska rollspel White Wolf: World of Darkness (Vampire, Werewolf, Mage, Changeling, Demon…) Chaosium: Call of Cthulhu, Stormbringer, Nephilim, Elfquest Fantasy Flight Games: Anima: Beyond Fantasy, Dark Heresy, Rogue Trader, Grimm West End Games: Star Wars RPG, Ghostbusters, Hercules & Xena, DC Universe

”Friform” Om man skapar egna system/världar istället för att utgå ifrån ett utgivet rollspel, spelar man friform. Reglerna kan vara enkla eller invecklade, beroende på typen av spelande. Friform kan också innebära att man anpassar ett befintligt regelsystem så att det stämmer ihop med ens syften. T.ex. att ändra på stridssystemet eller på rollpersonernas grundegenskaper.

4. Val av värld Skapa ny eller använda en färdig? Vilka för- och nackdelar finns?

Fördelar med att skapa en värld Du känner till världen bättre än dina spelare. Du har själv kontroll över världens historia, religioner, kulturer, invånare, fenomen etc och kan lämna allt du inte gillar utanför. Du kan skräddarsy världen efter dina egna visioner, önskningar och mål. Du kan improvisera fram världens skapelser och innehåll under spelets gång. Du kan fritt blanda olika genrer.

Nackdelar med att skapa en värld Det är tidskrävande. Världen kan bli antingen för invecklad för spelarna, eller för substanslös. Du måste sätta dig in i världens alla aspekter: Allt från hur hela samhället fungerar politiskt till vanliga fördomar bland bönder. Spelarna måste sättas in i din värld, så förbered dig på att förklara mycket.

5. Val av spelare Antal Erfarenhet och vana Spelstil Förväntningar Vilka är rollkaraktärerna? Äventyrets mål?

Exempel 1 ”Jag vill spela ett nutida äventyr som utspelar sig i en känd miljö. Spelet ska gå ut på att lösa en mordgåta och någon av spelarna är mördaren. Det kommer att krävas en del av dem.” Genre: Nutida realism. Spelstil: Problemlösning. Värld: Jorden. Spelare: Erfarna, inte för många. Rollspel: Friform.

Exempel 2 ”Jag vill att spelarna ska jaga runt efter en antagonist som kallas the Shadow. De ska få slåss mycket och det ska finnas alver och dvärgar och feta tvåhandssvärd i världen.” Genre: Fantasy. Spelstil: Powergaming. Värld: En påhittad värld utan större finesser. Spelare: Många, beredda på att dö och göra nya karaktärer. Rollspel: Dungeons and Dragons.

Reflektera! Fundera över vad för slags scenario du själv skulle tycka var spännande att spela. (Då skulle du ju förmodligen också tycka om att spelleda det.)