”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
Coachande ledarskap som mentor
A survey with a focus on periodontology.
Nulägesanalys genom frågor
Motivation och förändring
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Barnanpassad utredning
Vs..
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
FORTUNA FF – P95 Spelarbarometer. Spelarbarometer – Fråga 1 1.Vilken 1.Vilken är din målsättning med fotboll? 1.Har ingen 2.Träffa kompisar 3.Hålla mig.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
Tränarskap och ledarskap
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Attityder till träning
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Välkomna Föräldramöte EIF F01/ Sammanslagning av F01/02 Föräldramöte EIF F01/02 Bakgrund Förväntningar Dagsläget.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Coachen Dessa frågor är ställda till handbollsgymnasieelever i Karlstad år 90 – 94- Detta blev resultatet.
Fair-play? Hur vi uppträder mot varandra & mot andra.
Lyckad träning Hur?.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
”75% av alla IT-projekt misslyckas, även när tekniken fungerar” Workshop.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Lönesamtalet.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Diskussionstillfälle 4
Idrottspsykologi.
För att inkludera alla Ljusdal IF
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Hur du tar hand om din kunskap
Leva tillsammans.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
GRUPPUTVECKLING & INDIVIDUTVECKLING
Socialpsykologi.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Förälder och ny som ledare. Svensk Idrotts värdegrund Glädje och gemenskap Demokrati och delaktighet Allas rätt att vara med Rent spel.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
Lagsammanhållning.
Trivselregler P07-Furulund
Coaching.
GOIF A och U lag 2010/2011.
VIK P03:1 Regler på träning & match
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Spelarmöte F-11 Välkomna!
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
Förälder och ny som ledare
NOLLTOLERANS I UPPLAND
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Presentationens avskrift:

”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling Inspiration Sundhage! ”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling

Känn på det här! ”Det är så lätt att spelarna bara hänger med i övningar utan att själva tänka efter vad och varför vi gör saker” ”Värdera försöket – inte bara resultatet” ”Det är det bästa laget som ska tas ut, inte de bästa spelarna”

När målet är bestämt för laget. Fråga spelaren hur de uppfattar målet. Det finns inget standardsamtal eftersom det inte finns några standardmänniskor. Oberoende av ålder och position så utvecklas vi av positiv förstärkning om den är konkret och ärlig. När målet är bestämt för laget. Fråga spelaren hur de uppfattar målet. Det viktiga är att spelaren utvecklar en egen inre motivation som på sikt är oberoende av din inspiration. Låt ingen tränare bestämma hur långt en spelare kan gå – det är spelarens beslut!

Bra att utveckla den analytiska förmågan hos spelarna. Feedback Bra att utveckla den analytiska förmågan hos spelarna. Det ger energi till mer engagemang. Spelarna får idéer som de kan bidra med i utvecklingen av laget och spelet. Ledarskapet på planen stärks. Feedback på dagens träning. Kör du det? Var, När, Hur - gör du det? Hur vi beter oss sitter inte i väggarna. Det sitter i människor.

Risk för generaliseringar i taktikgenomgångar. Alla ska vara medvetna om att de ska ha förväntningar på lagkamrater. Var både generell och specifik när du förbereder laget. Fotboll är spelarnas sport. Tränaren ger ramar och regler utifrån riktlinjer.

Hur vill spelaren X bli coachad? Pushande stil med tydliga krav? Ledarfilosofi Hur vill spelaren X bli coachad? Pushande stil med tydliga krav? Eller ska det vara personlig feedback inför gruppen? Sitta ned i enskildhet? Öka din medvetenhet om i vilken ledarstil du har din bekvämlighetszon. Anpassning till person och situation – bli mer effektiv! Hur arbetar du som ledare för att skapa en atmosfär där alla i laget förstår målet ”att göra varandra bättre”?

Skapa tillfällen då du som tränare tar observatörsrollen. Tränarens mål Spelaren X borde få en läxa! Ok. Spelaren har ANSVAR. Tränaren ska göra spelaren X MEDVETEN om det och det kräver tränarens TÅLAMOD. Skapa tillfällen då du som tränare tar observatörsrollen. Vad vill du ska hända? Tränarens mål ska vara att svaret ska göra spelarna mer medvetna om vad de gör och varför de gör det. Rita upp dina ramar för dig själv och diskutera dem med dina kolleger. Var överens om dem. Du som leder är förebilden!

Fråga om situationer på planen/ i spelet? Metod Fråga om situationer på planen/ i spelet? Svaren och det fortsatta samtalet ger ökad medvetenhet hos spelaren om det egna ansvaret och det egna agerandet. Även du som ledare får kvittens på hur ditt arbete framskrider med att öka medvetenheten. Det ligger en utmaning att utveckla. Leta efter framgångsrika beteenden. Etablera goda vanor som Tomas Berg brukar säga. Lyft fram det du vill se mer av. Det viktiga är medvetenhet. Det kan tyckas vara en paradox men det är när vi blir medvetna om och accepterar oss själva precis som vi är som vi får den bästa språngbrädan till förändring.

Gör spelarna medvetna och ansvarstagande. Summering Gör spelarna medvetna och ansvarstagande. Analysera utan att döma (ickevärderande) Skapa jordmån för en bra laganda Alla ska vara delaktiga. Inga free-raiders. Tillit är nyckelord. Till sig själv, till ledarna och till spelarna i laget Träna i att analysera ”ickevärderande”, Jag ser ofta att du gör så där? Hur tänkte du då? Vad ville du skulle ske osv. Gör spelaren medveten om något.

Pia får sista ordet Mycket kommer att bero på ert engagemang, er vilja att utvecklas – och inte minst – er förmåga att lyfta varandra. Ni är varandras miljö! Spela bollen på kompisens bästa fot. Känn lagkompisens styrkor och utnyttja dem. Ha höga förväntningar på ert sätt att samspela!