LÄNGE LEVE MÅNGFALDEN.
ATT SKAPA EN BÄTTRE VARDAG FÖR DE MÅNGA MÄNNISKORNA VÅR VISION ATT SKAPA EN BÄTTRE VARDAG FÖR DE MÅNGA MÄNNISKORNA LÄNGE LEVE MÅNGFALDEN
DE MÅNGA MÄNNISKORNA HAR BLIVIT FLER… OCH I DAG SER DE LITE ANNORLUNDA UT. LÄNGE LEVE MÅNGFALDEN
VI TROR PÅ OLIKA SAKER (ELLER INGENTING ALLS). Vilken tro vi har styr vilka högtider vi har, hur vi gifter oss, döper våra barn, eller firar våra födelsedagar. Religion är alltså något som inte bara styr vår livsstil utan även vilka behov vi har under året. Visst är det härligt att leva i ett land där det nästan alltid finns anledning till att fira något. Vårt julsortiment är anpassat så att det ska kunna användas som ett ”festsortiment” i de länder eller kulturer där man inte firar jul. LÄNGE LEVE MÅNGFALDEN
VÅRA FAMILJESITUATIONER SER OLIKA UT. Den traditionella kärnfamiljen har fått konkurrens. 60% av 16-17-åringarna bor tillsammans med både sin mamma och pappa, för oss innebär det en uppsjö av nya boendesituationer och behov… LÄNGE LEVE MÅNGFALDEN
VI HAR OLIKA LÄGGNING. Att män blir kära i män och kvinnor i kvinnor är inget nytt, och i takt med att det blir mindre och mindre tabu kommer fler våga leva öppet i en gay-relation. Mörkertalet är tyvärr stort och det är fortfarande inte riskfritt att komma ut som gay. Desto viktigare att vi är tydliga med att alla är välkomna till oss – som kund och som medarbetare. LÄNGE LEVE MÅNGFALDEN
VI HAR TUSENTALS HUDTONER. 1.5 miljoner svenskar har utländsk bakgrund. År 2007 invandrade fler människor till Sverige än någonsin. Gissningsvis kommer denna mångfald, mer än något annat att påverka, vad vi äter, hur vi klär oss och hur vi inreder våra hem. LÄNGE LEVE MÅNGFALDEN
VILKEN HÄRLIG BLANDNING! UPPGIFTEN FÖR OSS BLIR ATT BERÄTTA FÖR ALLA MÄNNISKOR ATT OAVSETT SMAK ELLER BEHOV, SÅ HAR VI ETT SORTIMENT OCH EN HEMINREDNINGSKUNSKAP SOM PASSAR JUST DEM. LÄNGE LEVE MÅNGFALDEN
MÅNGFALD PÅ IKEA ”VI VILL ATT IKEA SKA VARA EN ARBETSPLATS DÄR MÅNGFALD ÅTERFINNS PÅ ALLA NIVÅER OCH FUNKTIONER I VÅR ORGANISATION OCH DÄR ALLA KÄNNER SIG VÄLKOMNA, DELAKTIGA OCH UPPSKATTADE, FÖR SINA OLIKHETER SÅVÄL SOM LIKHETER.” Men det händer saker i vår omvärld. Kunderna blir fler och andra. De byter livsstil, ändrar åsikter och agerar på nya sätt. Och det går fort. För oss gäller det att vi förändras i takt med våra kunder. En mångfald av människor ger oss en mångfald av infallsvinklar, kunskap och idéer. Att vi som jobbar på IKEA är en spegling av vilka som bor i Sverige ger oss också en större chans att förstå och förutsäga våra kunders behov och önskningar. LÄNGE LEVE MÅNGFALDEN
LÄNGE LEVE MÅNGFALDEN