Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Betygsregistrering Grundskola Grundsärskola 2013
Advertisements

Handledning för innehavare och kontaktpersoner i JPBS.
Skriva för att lära – så gör du
Hitta kursvinnare Marknadens vassaste beslutsstöd Günther Mårder &
Access med Sebastian och Robert
Utbildning föreningsadministratör. Viktiga datum! Fr.o.m. 1/ är det krav på att aktiviteter/sammankomster ska närvarorapporteras i kommunens system.
Studieuppläggning – datateknik Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
Tillsammans gör vi studier möjligt
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom
Möte om MinPlan / KDB med studiechefer m.fl MonicaN&Tove F 1 Lc-pcinst/MinPlan.
Egenlärarträff för KT och NatVet Kerstin Fagerström och Tove Forslund Dagens material publiceras på
FRÅN UTBILDNINGSSTRUKTUR TILL STUDIEPLAN
Kursrapporten Vad du behöver veta som lärare Ulf Holmgren december 2011.
Februari KIs organisation 22. Februari KIs utbildning och forskning DANDERYDS SJUKHUS 155 helårsstudenter 39 mnkr forskning 31 helårsarbetskrafter.
Periodiska systemet Periodiska systemet Periodiska systemet
Instruktion för examination och bedömning Monica Nerdrum och Tove Forslund, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Genomströmning vid ÅA Strategiska utvecklingsförslag Mats Lindfelt Monica Nerdrum Åbo Akademi | Lärcentret | Fänriksgatan 3 B 1.
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 E-tent Tove Forslund, Lärcentret Februari
Undervisningens planering vid ÅA Utbildning för institutionsrådens studentrepresentanter Studiechef Sanna Westerlund Åbo Akademi -
1 Egenlärarträff vid TkF Dagens material kommer in på
Verktygslådan för ny undervisande personal, del 1: Undervisningsplanering Monica Nerdrum, Alcuin-projektet/ Lärcentret och enheten för kvalitetsutveckling.
Målseminarium för stöd för utbildning på forskarnivå Användarscenarier Annette Larsson
Praktisk information om kurser och tenter Studiebyrån.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kursbeskrivningar och kursdatabasen – att skapa och revidera kurser Monica Nerdrum, Lärcentret Åbo Akademi | Lärcentret | Fänriksgatan.
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet –
Åbo Akademis Arbetsforum - Henriksgatan 1 b Åbo 1 ARBETSFORUMS TJÄNSTER TkF:s egenlärarträff.
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Primärvård Kaisa Mölläri ja Satu Vuorio.
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet Studierådg. Greger Lindén PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
- verktyg för att elektroniskt skicka in avklarade studieprestationer
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
Kursrapporten Det här måste studiesekreteraren eller den som institutionen utser göra när kursrapporten är ifylld och när kursresultat första gången är.
Studieuppläggning – datavetenskap Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
MinPlan: Att komma igång och hitta information Monica Nerdrum Åbo Akademi | Lärcentret | Fänriksgatan 3 B 1.
BVForum Sören Thuresson.
MinPlan-information för nya studerande Institutionen för biovetenskaper Gadolinia, aud. A Kl Åbo Akademi - Institutionen.
1 Lärcentrets stöd för studerande och stöd för studierådgivningen STUDS-mötet Tove Forslund
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Välkommen till institutionen för informationsteknologi Åbo Akademi – Institutionen för informationsteknologi 1.
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 Elektronisk tentamen och vad kan studentrepresentanterna göra för dess införande på den egna institutionen? Studentrepresentanternas.
Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
R ESULTAT ALTERNATIVA VÄGAR ATT RAPPORTERA RESULTAT PÅ.
R ESULTAT RAPPORTERA. 2 PROCESS FÖR RESULTATRAPPORTERING Rapportera resultat Förbereda resultat- rapportering Attestera resultat Attestera resultat Administratör.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
UNDERVISNINGSPLANERING – VID FPV 2016 Anna Buss, utbildningskoordinator.
Starta bildspelet 1. Starta Bildspelet genom att klicka på Ikonen Bildspel i din webbläsare. 2. Klicka sedan, en gång, var som helst i dokumentet.
STARTA KURSEN: RESULTATNOTERINGAR Klicka på skärmen eller piltangenten för att stega dig igenom kursen Du kan göra inställningar i spelaren nedtill t.ex.
Välkommen till Åbo Akademi Verktygslådan för ny undervisande personal, del 1: Undervisningsplanering Monica Nerdrum, Alcuin-projektet/ Lärcentret.
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Att använda nya Olweus dataweb Uppdaterat 17e oktober 2011
Egenlärar- och tutorträff för EK-utbildningen i Åbo
Mer information om Ladok
Rapportera resultat med titel
Tillfällesbyte Innehåll Återuppta studier, tillfällesbyte
Presentationens avskrift:

MinPlan och andra verktyg: Knep och knåp och fiffiga lösningar MinPlan-utbildning 14.3.2011 Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som mål att stöda undervisningen Projektledare Monica Nerdrum 14.3.2011

Vanliga frågor om våra verktyg… Verktyg inom undervisningen MinPlan, Sture, Inststure, TeRes, resursbokning, undervisningsprogrammet Hur kan jag använda dem så jag får maximal nytta av dem? Tidsmässigt Innehållsmässigt Med tanke på studerandena Med tanke på personalen Vilka fiffiga lösningar finns det om jag vill Planera eller följa upp undervisningen och resultaten? Hitta uppgifter om kurser och studerande Finns det manualer? Text- eller e-guider? Kan man komma med utvecklingsförslag? 14.3.2011

Lärandemål för denna ”kurs” Efter ”godkänd kurs” förväntas den studerande kunna: Använda Sture/Inststure, TeRes och MinPlan för sitt eget arbete Söka information i alla verktyg Identifiera felsituationer och kunna lösa dem Förklara centrala begrepp i verktygen Beskriva var material om verktygen finns: Manualer, text- och e-guider, länkar... Ta kontakt med personer som kan hjälpa Komma med ev. förslag till utveckling av verktygen och nya fiffiga lösningar Beskriva MinPlan i relation till Åbo Akademis andra databaser och system och hur de ”kommunicerar med varandra” Värdera nyttan med att använda våra verktyg för planering, uppföljning, rådgivning... 14.3.2011

Vanliga frågor om MinPlan… Vad är och vem använder MinPlan? Varför och när har MinPlan byggts upp? Har informationen i MinPlan juridisk betydelse? Vilka styrdokument finns det om MinPlan? Hur kan jag söka information i MinPlan? Vem bygger upp informationen? Tidigare fanns tryckta studiehandböcker, finns nu motsvarande information i MinPlan? Hur mycket används MinPlan? Vem ska jag fråga om råd? Kan jag påverka och komma med konkreta förslag för hur MinPlan kunde utvecklas? Finns det material om MinPlan? Text- och e-guider? Definitioner på begrepp? 14.3.2011

Vad är MinPlan? MinPlan är ett verktyg med många funktioner Kurs- och undervisningsplanering Kursdatabas Studiehelheter Utbildningsstrukturer Studieplanering och -uppföljning Elektroniska studieplaner Studierådgivning Tentamens- och kursanmälan För att kunna ta i bruk MinPlan tilldelas roller Studerande, tutor, lärare, examinator, egenlärare. Som regel är det studiekansliet som meddelar Datacentralen vilka MinPlan-roller som skall tilldelas en viss person 14.3.2011

Start Logga in: https://minplan.abo.fi/minplan/ ELLER MinPlan i den blå verktygsbalken till höger (om du redan är inloggad på ÅA-webben) ÅA-användarnamn och lösenord 14.3.2011

Komma igång Vad vill jag som användare göra? Navigering Kursorn ska hållas innanför MinPlan-rutan! Grå balk till vänster eller grå rutan ovanför funktionen är navigeringsområde Öppna med ”gul kantarell” (pekar neråt=öppen) Det finns 13 huvudflikar 14.3.2011

Vanliga frågor om kursdatabasen… Hur många kurser finns det i kursdatabasen (=KDB) i MinPlan? Vilka kurser ska införas? Av vem och när skrivs kurser in? Vad är en version jämfört med en kurs? Vilka blir konsekvenserna om jag inte alls fyller i eller har fyllt i felaktigt? Anordnande enhet? Typ? Kursen är avsedd för? Fliken arbete? Vilka fält är obligatoriska att fylla i? 14.3.2011

Vanliga frågor om lärandemål… Vad är lärandemål? Vilka kurser ska ha lärandemål? när ska vi formulera lärandemål? ska läskurser ha lärandemål? ska vi ha lärandemål för avhandlingsarbete? hur är det med praktiska kurser?  vem arbetar med lärandemål? vem formulerar lärandemålen? ska examinator formulera dem? ska enskilda lärare formulera dem? vem skriver in dem i kursdatabasen? hur reviderar vi lärandemålen vid behov? vem har en helhetsbild? vem ser på helheten, d.v.s. hela kursbeskrivningen? vem kontrollerar att kurser på samma nivå är kongruenta? vem kollar progressionen mellan kurser på olika nivåer? vem kollar förkunskapskrav?   14.3.2011

Lärandemål, forts… vem godkänner ? hur uttrycker vi bäst lärandemål? vem godkänner våra lärandemål? finns det en ”lärandemålspolis” som granskar våra formuleringar? hur vet vi att formuleringarna kommer att fungera? får vi ändra lärandemålet mitt i en termin? hur uttrycker vi bäst lärandemål? hur stöder vi bäst lärandet? finns det modeller? hur ska vi ”mäta” kunskaper, färdigheter och attityder, där attitydlärandemål ibland är svåra att uttrycka?  varför tröskelvärde? varför ska lärandemålet skrivas för tröskelvärdet, d.v.s. den lägsta godkända nivån? varför skriver vi inte för t.ex. betyget C (3)? kan vi inleda med att skriva att det är fråga om ett tröskelvärde? måste alla lärandemål vara godkända för att prestationen ska vara godkänd? varför i så fall? 14.3.2011

Lärandemål, forts… lärandemål och undervisningen lärandemål, bedömning och examination hur gör vi examinationsuppgifter för att bedöma varje lärandemål? hur räknar vi samman uppgifter? hur väger vi samman t.ex. räkneövningar och teori?  lärandemål och undervisningen hur gör vi för att finna rätt undervisningsform till våra lärandemål? hur skiljer vi på lärandemål och undervisningsform (t.ex. en uppsats)? får man göra mera? får vi formulera lärandemål också för helheter och hela utbildningar? får vi skriva lärandemål för alla nivåer? Vad är det viktigaste? är det hela kursbeskrivningen, eller en del? för vem är lärandemålet viktigast? vad är det för skillnad på fälten ’målsättningar och innehåll’ resp. ’lärandemål’? 14.3.2011

Lärandemål, forts… studerande och lärandemål hur ska studerande förstå vad vi avser med lärandemål? hur förklarar vi för studerande vad lärandemål är? hur kan studerande förstå vad som förväntas av dem (t.ex. att varje lärandemål ska vara godkänt för att hela prestationen ska vara godkänd)?  examination måste vi ändra arbetsrutiner för examinationen? kan vi fortsätta att räkna medeltal för godkända uppgifter i examinationen, om inte, hur gör vi? hur ska vi göra examinationsuppgifter så att varje lärandemål kan bedömas?  utvärdering kan vi använda lärandemålet för utvärdering? kan vi ha reflektion som ett lärandemål och också utvärdera det? 14.3.2011

Till STURE 14.3.2011

Sture, studieregistret Vanliga frågor om Sture… Vad är Sture och vem använder Sture? Vad innehåller Sture? Hur definieras en studierätt? Vad är kursregistret? Behöver personalen arbeta med det? Hur och när kommer kurser in i registret? >Överförs från MinPlan till Sture Hur och när sker kodsättning? Vad är relationen mellan kurs xxx.0 och kurs xxx.1 och kurs xxx.2 Har sifferserierna någon betydelse? Kan kurser ”delas” mellan olika ämnen? >Studiekanslierna tilldelar koder Kan ämnena kontrollera sina egna kurser i registret? både nuvarande och tidigare kurser? >listor kan utprintas av studiekanslierna Hur beräknas statistiken för studiepoäng? Hur beräknas sp som avklarats inom öpu? > Överförs till ämnena i slutet av varje år 14.3.2011

Vad är Sture? 14.3.2011

Vad är en studierätt? 1/2 14.3.2011

Vad är en studierätt? 2/2 14.3.2011

Kursregistret, sökning på ”inst” 14.3.2011

Kursregistret, sökning på ämne 14.3.2011

Kursregistret,sökning på kod 14.3.2011

Vanliga frågor om Inststure… Vad är och vem använder Inststure? Vad innehåller Inststure? Hur får jag läsrätt i Inststure? https://www.abo.fi/personal/blanketter#document13 Godkänns av den ämnesansvarige Hur kan jag använda Inststure? Hittar jag enskilda studerande? > både grundexamens- och forskarstuderande Hittar jag listor på alla studerande vid ämnet? > sorterade per studierätt Hur kan jag utnyttja Inststure för uppföljning av resultat? Avklarade prestationer? Avlagda examina? 14.3.2011

Vad är Inststure? 14.3.2011

Studerande 14.3.2011

Uppföljning med Inststure Planering innebär också att tidigare års verksamhet uppföljs och utvärderas Verktyg för uppföljning: Inststure Välj 3. Rapporter 14.3.2011

Rapporter Välj 4. Avlagda prestationer per ämne 14.3.2011

Lista på prestationer Välj s/l Flytta kursorn med TAB-tangenten tills du kommer till förteckningen över ämnen i höger kant > välj ditt ämne 14.3.2011

Uppföljning av avklarade kurser Vid planering av följande års kurser är det bra att följa upp antalet avklarade kurser och sp Inststure, rapport 4, ämne 101 Lista på alla prestationer som avlagts vid en viss institution och visst ämne under en viss tid Kurskod, kursens namn, sp, antal avklarade prestationer 14.3.2011

Rapporter Tillbaka till rapporter (tillbaka = tangenten F9) Välj 5. Avlagda examina per huvudämne 14.3.2011

Avlagda examina Välj s/l Flytta kursorn med TAB-tangenten tills du kommer till förteckningen över huvudämnen= ämnen i höger kant > välj ditt ämne > Avlagda examina listas enligt matrikelnummer,person och datum 14.3.2011

Vanliga frågor om TeRes… Vad är TeRes och vem använder TeRes? > webbaserat system för att rapportera tentamensresultat > alla som rapporterar tentamensresultat Hur får jag rätt att använda TeRes? >Godkänns av studiekansliet Vad jag hämta färdiga uppgifter om? > kurser och studerande Vad kan inte rapporteras via TeRes? > kontrollera med eget studiekansli, t.ex. tillgodoräknanden, studier utomlands… Vad kan orsaka att en kurs inte finns i TeRes? Personalen kommer i framtiden att själva föra in prestationer i Sture via TeRes 14.3.2011

TeRes 14.3.2011

Hämta anmälda studerande 14.3.2011

Varför ”saknas” en kurs eller kod? Allting korrekt ifyllt De fält i MinPlan som överförs till Sture/Insture+TeRes (Jfr tidigare figur) Kurskod Omfattning (sp) Namn på svenska och på engelska Anordnande enhet Ämne Primär typ (grund-, ämnesstudier...) Endast en anordnande enhet/kursversion Flera versioner om t.ex. en är ämnets egen och en annan öpu-kurs Termin/period Endast kurser med period ifyllt överförs, inte öpu-kurser Överföring sker med oregelbundna mellanrum Kanske kursen står i kö för överföring 14.3.2011

MinPlan, inkl. kursdatabasen Resursbokning Bokningsinfo Undervisningsprogrammet Anmälningar Kursdata Tentresultat STURE/InstSture TeRes 14.3.2011

MinPlan, Sture,TeRes, bokning Från Grunddata-fliken i kursdatabasen i MinPlan Kurskod, omfattning (sp), namn på svenska och på engelska Anordnande enhet, ämne Primär typ (grund-, ämnesstudier...) Från MinPlan: Sökning på kurskod och visas i TeRes: Kursnamn, kursversion, omfattning Läsår, kursanmälda, tentamensanmälda Från TeRes till Sture Kurskod, vitsord och matrikelnummer, tentamensdatum, undervisningsspråk Ämne (från KDB), institution (anordnande enhet från KDB) I en snar framtid kommer läraren själv att införa prestationerna i Sture 14.3.2011

Val av kursversion för bokning Resursbokningssystemet hämtar automatiskt aktiva kurser från KDB Vid bokning väljs rätt kursversion från färdig lista 14.3.2011

MinPlan och Resursbokningen MinPlan visar bokningarna och startdatum för kursversionerna. När bokningen är rätt gjord, ser det ut så här i MinPlan: 14.3.2011

Uppgifter till undervisningsprogrammet 14.3.2011

Studiehandbok 14.3.2011

Studiehandbok, forts. 14.3.2011

Kurser på webben, modell 14.3.2011

Statistik om MinPlan Antal inloggningar per dag i MinPlan år 2010 Medeltal per dag 535 gånger Normalt sjunker användningen från måndag till lördag, stiger lite på söndag och hoppar till vecaknas topp igen följande måndag Trenden bryts ibland, och då är det dagar då servicearbete gjorts på systemet Antal aktiva kurser i MinPlan läsåret 2009-2010 Cirka 2.400 kurser HF hade det största antalet 14.3.2011

Manualer: e- och textguider 14.3.2011

Mera info? MinPlan text- och e-guider: Lärcentret https://www.abo.fi/student/minplanmanualer_personal Lärcentret https://www.abo.fi/personal/larcentret 14.3.2011