Hur vet vi att vi gör nytta med postoperativ smärtlindring? Sigga Kalman
Vilken nytta är möjlig? Förbättrade medicinska resultat Lägre kostnad alt förbättrad kostnadseffektivitet Minskad smärta Patient upplevd / bedömd nytta
Förbättrade medicinska resultat Ja för högriskpatienter Troligen Lägre incidens av kronisk smärta Förbättrad complience
Lägre kostnad alt förbättrad kostnadseffektivitet ? Avancerade smärtlindringsmetoder är kostsamma
Minskad smärta och bättre patienttillfredställelse? Nej. Editorial, Gordon DB, Dahl JL, Pain 2004;107:1-4 Nej, Gordon et al. Pain Manage Nurs, 2002; 3(4): 116-30 , men Kunskap ökar Attityder förändras Dokumentation förbättras Minskning av i.m. injektioner (25%-20%) Personalen bedömde det som bättre
Forts. Minskad smärta och bättre patienttillfredställelse Nej, Dahl JK et al. J Pain 2003;4:361-371 Mål att förändrade struktur och praktik vid smärtbehandling. Nationellt kvalitetsprojekt med mer än 200 sjukhus Resultat: ingen förändring i smärtintensitet eller patienttillfredsällelse
Forts. Minskad smärta och bättre patienttillfredställelse Ja, (?) Stromberg MW et al. Pain Manage Nurs 2003;1:11-22 Jmf mellan stort och mindre sjukhus Behandlingsfokuserade strategier Högt VAS vid Bristande preoperativ information väntan på smärtlindring
Vad är fel? Farmakologin? Metoden? Tillämpningen? Mätningen?
Vårdkvalitet är multidimensionell Kan bedömas utifrån Donabedians model (Donabedian, 1968) Struktur Process Resultat
Forts. Vårdkvalitet är multidimensionell Struktur syftar på varaktig karaktär hos kliniken och inkluderar policy, verksamhet, vårdstandard och organisation Process syftar på vad som görs under vården. I detta sammanhang ingår bedömning och behandling av smärtan. Resultat syftar på slutresultat av vården eller patientens svar på vården. I detta sammanhang intensitet och tid med smärta, hur smärtan påverkar aktivitetet eller patienttillfredställelse.
Slutsats: Gordon et Dahl 2004 Ingen har lyckats visa att förbättrad process (ex mäta smärta) har medfört förbättrad smärtlindring.
Paradoxer och problem Patienten är nöjd ändå! Vi vet inte vilka strategier som förbättrar?
Vad är kvalitet när det gäller smärtbehandling? Vad vill vi nå? Vad kan vi nå Vi måste ha konkreta svar! Mätbara Ackurata
Vad vill vi nå? SFAI:s riktlinjer VAS <4 Är det ett ”äkta” mål? Förankrat i hjärna och hjärta och plånbok?
Vad är viktigt? Vetenskapligt framtaget underlag från klinisk verklighet Hur förhåller sig våra smärtlindringsrutiner till utfall av vården? (Chassin and Galvin, 1998)
Framgång i kvalitetsarbete (Bradley et al., JAMA 2001;285:2604-11). Klart beskrivna mål Administrativt stöd Kliniskt stöd Hur det implementeras Hur data används och återkopplas Läkarengagemang (obs ej bara deltagande!!)
Varför bristande läkar-engagemang? Vetenskapssyn? Experiment resultat induktion Samla data vad visar data deduktiv- hypotesskapande testa!
Vad krävs för ett bra kvalitetsarbete? Respekterad kliniker som 1. är beredda att ändra sitt kliniska handlande 2. har förmåga att bygga consensus 3. söker förbättringsmöjligheter
Kvalitativ smärtbehandling (Gordon et Dahl, Pain 2004;107:1-4) Adekvat bedömning och utvärdering Interdisciplinär Behandlingsplanering i samarbete Patienturval Effektiva och adekvata behandlingar Kostnadsmedvetenhet Kulturellt adekvat Tillgång till specialist vid behov
Vad är viktigt? Hur förhåller sig dessa processer till varandra? Hur påverkar de resultatet?
Medicinsk kvalitetsinspektion Att patienten informeras rutiner finns Att resultat dokumenteras systematiseras analyseras Att handlingsplan finns implementeras
God medicinsk kvalitet! Definiera, mät, analysera, agera! Se till att någon ger Er mellantider
Hur vet vi att vi gör nytta med postoperativ smärtlindring? Vi kan ta reda på det!