Individualiserande och aktiverande pedagogik i nätmiljö Didaktiskt forum 19.9.2002 Tore Ståhl

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Praktiska erfarenheter om digitalisering vid Helsingfors universitetets centralarkiv.
”Plug-in” avbrott från gymnasiet. Andel av befolkningen i åldrarna 18–24 år med högst grundskola som inte genomgår utbildning (2009) Källor:
Entreprenörskap i gymnasieskolan
IKT i engelskundervisningen
SFI PÅ DISTANS VI FICK MÖJLIGHET ATT PROVA GENOM INNAN-PROJEKTET
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
Från Push till Pull: Universitetsutbildningens stora utmaning
NORDINFOlit – ett nordiskt forum för samarbete inom området informationskompetens Nina Ström Administratör NORDINFOlit.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Storyline - ett spännande arbetssätt där en berättelse går som en röd tråd genom temat och fungerar som bas för undervisningen. ”Storyline är ett förhållningssätt.
MIK-verktyg i klassrummet Pernilla Laursen
Utbildningar (just nu)
Att studera hos Liber Hermods.
Norska filmen om boken  
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Vart är vi och hur går vi (mycket)vidare?
Vår plats/andra platser
Telia Header: Relation Internal/Identier/File name
IT-kommissionen hösten 2002 One Stop Shopping Göran Crona Svensk Adressändring Agenda 1. Tjänster & marknad 2. Processen 3. Webbanmälningar slår rekord!
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
SFI PÅ DISTANS INNAN-PROJEKTET
Kinda och Linköping i samarbete med KK-stiftelsen
Nya förutsättningar för lärande
© VirtuaaliAMK / T. Ståhl 1 Den Den Virtuella yrkeshögskolan & Arcada september 2014september september 2014september 2014
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Vetenskaplig hederlighet! 15 min! Linköpings Universitetsbibliotek.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
ATIVA-Dokument ATIVA-Dokument - Skapar ordning och reda!
Outline för dagens övning
Ämnesdidaktik vid GU Att undervisa är att välja
KOMMUNIKATION - SOM RINGAR PÅ VATTEN PROJEKTET ANVÄNDNING AV INFORMATIONS- OCH KOMMUNIKATIONSTEKNIK I UNDERVISNING OCH STUDIER.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Funktionell ämnessyn i religion
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Klassrummet som läromiljö Karin Stjärne Nordqvist.
Lärcentret i Åbo Aktuellt vid Lärcentret och inom virtualiseringen Minikonferensen Tove Forslund
Miljöpedagogiska modeller. Källa: Karin Magntorn, Kristianstad: Inne att lära in ute.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Språk, IT och den Europeiska referensramen © Tore Ståhl / Pil-projektet, Arcada
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
E-böcker på vetenskapliga bibliotek, Göteborg, Forskningsbiblioteket som utgivare av e-böcker Carin Björklund Göteborgs universitetsbibliotek,
Teknik och lärande samt Lärande och teknik. Interaktion Teknik och lärande Användarmöjligheter Pedagogiken bygger på tekniken Lärande och teknik Vad händer.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Bekräfta användaren Andreas Cederbom
Lärande i matematik Om resonemang och matematikuppgifters egenskaper.
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15. Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog.
Pil-projektet Pedagogik och lärande på Internet Seminariet ‘Virtuosa Pilar‘ YH Sydväst, Ekenäs Tore Ståhl.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Situerat aktivitetssystem 2
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Fjärrundervisning Forskning och framtid
Tillgängliga lärmiljöer
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Presentationens avskrift:

Individualiserande och aktiverande pedagogik i nätmiljö Didaktiskt forum Tore Ståhl

Aktiverande pedagogik? kooperativt / kollaborativt lärande, samarbetslärande elev-/ studentcentrerat lärande PBL projektlärande utforskande lärande

Internet lärmiljöer audiografik videokonferens video datorkonferens ljudkassett datorstödd undervisning TV telefon radio datorstödd kommunikation brev interaktivitet tid programmerad inlärning aktivitet ? Lärande & teknologi

Datateknik, undervisning och lärande “Datateknikens pedagogiska betydelse ligger i att den kan möjliggöra studiemiljöer och - situationer, som är pedagogiskt meningsfulla men som inte vore möjliga utan teknik” Sinko & Lehtinen 1999 s. 249

Vad skall man lära (sig)? John Dewey: ”Led eleven fram till de värdefulla erfarenheteterna” erfarenhet = aktivitet, i bästa fall

Aktiviteter i / via nätmiljö via nätmiljö samma självstudieuppgifter som förr? i nätmiljö informationssökning och -bearbetning kommunikation, diskussion, debatt samarbete runt ett material test & övningar material med info, verklighetstrogna situationer och upplevelser (in)lärningsdagbok referat / reflektion !?

Nätets möjligheter

Vad lära, var, och hur? yta – djup fakta – förståelse ensam - tillsammans -> grad av aktivitet ?

Studiemiljön en fysisk, social och informationsteknisk miljö ett fysiskt och abstrakt / virtuellt rum lärarens kontroll avtar med ökande avstånd till ”kärnan”

Bloom, trots allt?

Stödåtgärder gruppbildning binda processerna till tid aktiverande uppgifter (!) sekvenserade uppgifter lärarens ”närvaro” 24h start & puffar, feedback, påminnelser, kommentarer

Källor & tips Bereiter, Carl Education and mind in the knowledge age. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Inc. ISBN , se även Galambos, Diane Engage! … with Activity-Based Learning. Paper presented at WebCT 2002 – 4th Annual User conference, Boston. Tillgänglig på Kalliala, Eija Verkko-opettamisen käsikirja. Helsinki: Finn Lectura, ISBN , se även Meisalo, Veijo - Sutinen, Erkki - Tarhio, Jorma Modernit oppimisympäristöt. Helsinki: Tietosanoma, ISBN: Sinko, Matti & Lehtinen, Erno Bitit ja pedagogiikka - Tieto-ja viestintätekniikka opetuksessa ja oppimisessa. Sitran julkaisu 194. Jyväskylä: Atena kustannus, ISBN Tillgänglig även på