Konkurrens och konkurrenter Vänner eller fiender?.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Advertisements

1. Varför finns det pengar?
Samhällsekonomi 2.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Grundkurs i marknadsföring
Utveckling och implementering Finja Prefab AB VBEN20 Bygginnovationssystem , LTH Stefan Paulsson 1.
Att arbeta praktiskt.
Marknadsföring av turism
Intervju inför ViV-projektet.
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
VAD KOSTAR DET AVGIFTSFRIA LÅNET?
Kunder och konkurrens driver ekonomin
Marknadsplan för bergborrstål på USA-marknaden Magnus Mårtensson Mattias Langeskär Alexander Larsson.
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Mapping. Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer,
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Behövs det pengar? Byteshandel.
Branschorganisationernas Framtid Bengt Larsson. Vision En branschorganisation för alla företag och individer som arbetar med undersökningar och analys.
Affärsidé - företagets vägvisare
Handel i världen - varför då?
Samhällsekonomi Del 1.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Att hitta sina kunder och lära känna dem
Alternativ 1 Stark beställarfunktion Renodlad marknadslösning 100 procentig konkurrensutsättning TP konkurrerar men har ingen garanti om uppdrag TP kan.
Från 4 P till relationer Med kunden i centrum.
custice . fakta . presentation
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Kap 10 Marknad för turism •
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vad gör Almi?.
Marknadsföring av turism
BNP i fasta priser.
Marknadsföring av turism
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Regionala styrkor och branschkluster i Helsingborg-Helsingör
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Produktens olika delar
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Välkommen som nyanställd till oss!. Våra kärnvärden Varför kärnvärden Historik.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
INLEDNING Presentera dig själv, dagordningen och eventuell information om möteslokalen. BESTÄM DISKUSSIONSNORMER Gå igenom “grundregler” för diskussionen.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Vilken bransch? En bransch 3
Marknadsföringens källor
Affärside Mohammed Ibrahim.
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
Sälja en produkt eller tjänst
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentation av affärsplan
Att styra organisationer med konkurrens
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Projektets namn | Företagets namn | Presentatör
Frihandel.
Presentationens avskrift:

Konkurrens och konkurrenter Vänner eller fiender?

Vad man behöver veta om sina konkurrenter konkurrensanalys Vilka är konkurrenterna? Hur uppfattas de av kunden? (Var är de?) Vilka resurser har de? (Vilken kompetens, ekonomi, teknik har de?) Viket reaktionsmönster har de? (Hur tänker och handlar de?)

Konkurrens på olika nivåer Konkurrens mellan marknader – om du köper en dyr jacka kanske du inte har råd att köpa en cd-skiva. Konkurrens om behov – människor har behov av att roa sig, en del går ut och dansar, andra går på bio medan en del går på kafé. Konkurrens inom samma bransch – konkurrerar de olika produkterna med sina egenskaper.