Elevströmmar i Stockholm - grundskola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
Advertisements

Vem bor i HSB 2009?. Sammanfattning •Ca bostadsrättsföreningar i HSB • personer bor i HSB.
20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Skolan och framtida utmaningar för sammanhållning och rättvisa
Utmaningar och de europeiska målen till år 2020
Elever med utländsk bakgrund -
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Barn- och utbildningsförvaltningen/Kvalitetsenheten Andel elever i årskurs 9 med lägst betyget E i minst 16 ämnen.
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Regionens nuläge Utmaningar och de europeiska målen till 2020.
Vårdval i Stockholms län omfattar
7 juni 2006 Copyright © Splitvision Research. All rights reserved. Resultat från GR:S effektstudie 2006 Gällande studerande.
Joakim Feldt & Eva-Lena Arefäll
Inklusion av placerade barn Nyborg 28 augusti 2012
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Sysselsättningsgrad 2009 Samtliga år. Sysselsättningsgrad 2009 Kvinnor år.
Handikapp&Habilitering
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
SKOLAN, PISA OCH FÖLJDER AV EN MARKNAD ALMEDALEN 2014 GUNNAR BERG K G KARLSSON MAGNUS OSKARSSON MITTUNIVERSITETET.
Målområde 10: Goda matvanor och säkra livsmedel Trender och förändringar Ammade barn vid 4 och 6 månaders ålder: Variationerna i amningsfrekvens är stora.
CAN undersökningen våren 2013 Drogvanor i årskurs 9 i Norrbottens län Kommunredovisning 28 oktober 2013.
Cannabiskonferens i Säffle 6 maj 2013 MAUDE JOHANSSON
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Resultat för utvalda frågor från LIV OCH HÄLSA UNG 2013 Uppsala län.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Öppna jämförelser Grundskola – Håkan Sörman VD Sveriges Kommuner och Landsting.
Klientinventering inom hemvården Riikka Väyrynen Raija Kuronen.
POWERPOINTMALL DET HÄR ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Grundad studenter och medarbetare Fem flervetenskapliga fakulteter:  Fakulteten för.
URsmart Innehåll och tankar Attila Szabo Utbildningsförvaltningen Stockholms stad Digitala akademin 12 maj.
Öppna jämförelser Grundskola Källa Sveriges kommuner och landsting. Här visas värden för kommunerna i Stockholms län. Färgerna på staplarna indikerar dock.
21 kommuner har lokala BUS-grupper och fyra håller på att bilda; Nykvarn, Salem, Södertälje och Sigtuna Stockholm stad redovisas separat.
Ett samarbetsprojekt mellan Göteborg Stad, Norrtälje, Piteå och Vallentuna kommun.
Resursfördelningssystem
Utmaningar i Gävleborg Slutbetyg grundskola läsåret 2012/2013 Andel elever som uppnått målen i alla ämnen Källa: Skolverket Procent.
Måluppfyllelse Åtgärder Lärande i förskola och förskoleklass
Kunskapslyft Barn och Unga. Nulägesbilder av skolan i Örebroregionen.
Ökad användning av antibiotika i Sverige. Sedan 1998 har antibiotikaförsäljningen i Sverige minskat. År 2004 vände dock trenden och under de senaste två.
Drogvaneundersökning 2007 År 7 pojkar 166 svar och flickor 186 svar År 9 pojkar 170 svar och flickor 153 svar År 2 gymn 17 flickor och 7 pojkar.
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Årsrapporten 2016 Välkomna till UKÄ:s frukostseminarium!
FLYTTA TILLBAKA? ALDRIG! Vem går egentligen mot strömmen?
Ledsagarservice Statistik.
Tolkning av figurerna som visar
Tilläggsersättning för nyanlända
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Projektets Styrning, Ledning & Uppföljning
Redovisning av drogvanor – september 2008
Stockholmsenkätens syften
Olika mycket pengar till olika skolor – vilka effekter ger det
Stockholmsenkätens syften
Socioekonomisktilldelning 2014 grund- och gymnasieskolor
Stockholmsenkäten Temarapport – Psykisk hälsa Grundskolan årskurs 9
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2018
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Skolplanering för ett växande Stockholm
Föräldrastöd PLUS.
Stockholmsenkäten 2018 Temarapport – Psykisk hälsa Gymnasieskolan år 2
Krav på programmering i skolan
Stockholmsenkäten Temarapport – Psykisk hälsa Gymnasieskolan årskurs 2
Stockholmsenkäten Temarapport – Psykisk hälsa Grundskolan årskurs 9
Stockholmsenkätens syften
Öppna jämförelser – Grundskola 2018
Bjurholm "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Vindeln "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Vilhelmina "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Robertsfors "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Presentationens avskrift:

Elevströmmar i Stockholm - grundskola

USK: Tidigare studie för 1998-2005 (2006) Elever med utländsk bakgrund pendlar i större utsträckning. Dock minskade skillnader över tid. Elever med utländsk bakgrund byter skola något oftare Går i annan skola än de tillhör: Utländsk bakgrund Vårdnadshavare låg inkomst Vårdnadshavare låg utbildning Hur har pendlingen förändrats över tid? Tre tvärsnitt: 1998, 2001, 2005. Pendlingen för utländska elever gäller fristående skola. Pendling till annat stadsdelsområde. Samvariation mellan dessa variabler. Bland elever med utländsk bakgrund pendlade de som hade vårdnadshavare med högutbildning i större utsträckning, tvärtom bland svenska elever.

Ny studie Uppföljning av den tidigare studien 15792 elever i tre kohorter – avslutade åk 9 2009, 2010, 2011 Elever som bor i Stockholms stad

Elever som går i sin skolpliktsskola

Elever som pendlar

Utpendling och inpendling stadsdelsnämndsområde Hög utpendling Låg utpendling Hög inpendling Kungsholmen Norrmalm Södermalm Låg inpendling Farsta (utpendling främst åk 9) Skärholmen (genomsnittlig utpendling åk 9) Hässelby-Vällingby (genomsnittlig utpendling åk 9) Bromma (främst låg utpendling)

Vilka elever pendlar? Flickor Utländsk bakgrund Föräldrar högutbildade Föräldrar lågutbildade! Pojkar Svensk bakgrund Föräldrar lågutbildade Men….

…nyansering krävs! Elever med utländsk bakgrund med lågutbildade föräldrar pendlar i lägre utsträckning än de med högutbildade föräldrar Elever med svensk bakgrund med lågutbildade föräldrar pendlar i högre utsträckning (i två kohorter) än de med högutbildade föräldrar

Ökad segregation utifrån socioekonomiska förutsättningar? (årskurs 8) Innerstadsskolarna (undantaget Norrmalm) blir mindre segregerade I ytterområdena är det vanligare att de elever som pendlar har bättre socioekonomiska förutsättningar

Pendlingsmönster ytterstadsområdena, socioekonomiska förutsättningar (årskurs 8) Inpendling Utpendling Stanna Rinkeby-Kista 169 167 188 Spånga-Tensta 95 124 134 Hässelby-Vällingby 99 103 Bromma 108 79 72 Enskede-Årsta- Vantör 107 98 110 Skarpnäck 129 92 113 Farsta 122 112 137 Älvsjö Hägersten-Liljeholmen 104 90 Skärholmen 142 127 ?

Närstudie Rinkeby-Kista, Skärholmen, Farsta Andel utländsk bakgrund 75-90 procent Elever med svensk bakgrund pendlar till innerstaden i högre utsträckning Högre årskurser, andel flickor som pendlar ut högre Elever med högutbildade vårdnadshavare pendlar ut (högstadiet) Elever som pendlar till innerstaden har högre genomsnittligt meritvärde än de som går kvar i Rinkeby-Kista Utpendlingen till innerstaden ökar med stigande ålder. Elever med svensk bakgrund pendlar i högre utsträckning ut. I första kohorten är det elever med högutbildade föräldrar som i högre grad pendlar ut, genom hela skolgången. De två följande kohorterna inte lika tydligt, men sett bara till högstadieåren stämmer det, och andelen med högutbildade vårdnadshavare som pendlar ökar. Andelen pendlande elever med lågutbildade föräldrar sjunker.

60 procent utländsk bakgrund Skärholmen 60 procent utländsk bakgrund Andel med utländsk/svensk bakgrund som pendlar varierar Tidigare pendlade pojkar i högre utsträckning, nu flickor Ingen större skillnad - vårdnadshavares utbildningsnivå Elever som pendlar till söderort (exkl. Skärholmen) och innerstaden har högre genomsnittligt meritvärde än de som går kvar i Skärholmen Andelen med utländsk respektive svensk bakgrund som pendlar till innerstaden variera över tid. Senaste året högre andel med utländsk bakgrund som pendlar under högstadieåren.

Farsta 20 procent utländsk bakgrund Pendling till innerstaden ffa från åk 6 Något högre andel med utländsk bakgrund pendlar Högre andel flickor (ökat, pojkar minskat) Elever med högutbildade vårdnadshavare Elever som pendlar till söderort (exkl. Farsta) och innerstaden har högre genomsnittligt meritvärde än de som går kvar i Farsta

Närstudie Rinkeby-Kista, Skärholmen, Farsta Gemensamt Elever som pendlar: elever vars vårdnadshavare har relativt sett högre utbildning, högre andel flickor. Elever som pendlar till innerstaden – högre meritvärden

Sammanfattning Minskad segregation i innerstadsområdena utifrån socioekonomiska förutsättningar Ökad segregation i ytterstadsområdena utifrån socioekonomiska förutsättningar i majoriteten av stadsdelsnämnsområdena Indikationer på att pendlingen ökar den dolda segregationen mellan innerstadsområdena och ytterstadsområdena