Pragmatik II: Talhandlingar Jordan Zlatev

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Pragmatik Funktionellt perspektiv - studiet av språket i kontexten
Talföljder formler och summor
Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå.
Vad är naturvetenskap i förskolan?
Hej hypotestest!. Bakgrund  Signifikansanalys  Signifikansprövning  Signifikanstest  Hypotesprövning  Hypotestest Kärt barn har många namn Inblandade:
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Alla har inneboende.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
En reviderad läroplan för förskolan
Kommunikation Studieteknik: Presentationsteknik
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Inlärningsmiljö för att öka motivation
1 Logikprogrammering ons 11/9 David Hjelm. 2 Repetition Listor är sammansatta termer. De består av en ordnad mängd element. Elementen i en lista kan vara.
Pragmatik vt 04 Staffan Larsson
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Semantik & Pragmatik VT09 Pragmatik I
Underordnade konjunktioner
Beskriver vilken funktion orden har i en sats.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Diskurssemantik Pragmatik
Att samtala med ungdomar om tobak
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Ett arbetsområde om poesi
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Presupposition gemensam kunskap som inte behöver påstås eller förklaras förutsatt information - bakgrundsantaganden konventionaliserade bärare av implicit.
Programmering B PHP Lektion 2
Semantik och pragmatik: Sammanfattning
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vad är du för typ av person?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Aktivt lyssnade.
Programmering B PHP Lektion 3
Språk och interkulturell kommunikation
Semantik Orden och deras betydelse (Sema = tecken på grekiska)
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
MORIA: Frihet och utlitarism. Bentham, Mill och Sidgwick Yttrrande och livsstilsfrihet The harm principle Aktutilitarism (och tumregler)
Etik Moral Filosofi.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Argumenterande text.
Den retoriska arbetsprocessen
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
MORIA: Frihet och utlitarism
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
1 Föreläsning 5 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Repetition Metoder Array API och klassen ArrayList.
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
Diskussionstillfälle 4
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Stoicism: En filosofi för svåra tider
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Semantik och pragmatik 1. Introduktion
1 Semantik – introduktion Semantik = läran om mening Tvärvetenskapligt filosofi lingvistik psykologi AI Lingvistik motsägelser mångtydighet metaforer Filosofi.
Mikropragmatik: Talakter, referens och implikatur
Procedurellt potpurri Dagens samtalsämnen –Klipp (Cut) –If-then-else –fail/0 –repeat/0 Att läsa –The Art of Prolog, kapitel 11 –Relevant avsnitt i Learn.
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Socialpsykologi.
Nonviolent Communication
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Religionsfilosofi.
Att stötta en kollega som lär sig svenska
KPP053, HT2015 MATLAB, Föreläsning 4
Formell logik Kapitel 7 och 8
Presentationens avskrift:

Pragmatik II: Talhandlingar Jordan Zlatev Lektion 9

Två karakteristiska drag av språkanvändning Kontextberoende - Kan du lyfta 100 kg i bänkpress? - Kan du skicka mig saltet? - Kan du inte låta bli att peta i näsan? Är alla tre frågor? Interaktivitet - Hej! Hej. (Tystnad är också betydelseful) - Vad heter du? - Jordan / J.Zlatev / osv. ”Conversational Analysis” (CA): ”adjacency pairs” (närhetspar)

Austin (1962): How to Do Things with Words? Den logiska (denotationella) semantiken missar en mycket viktig del av språket eftersom: Många yttranden uttrycker INTE påståenden som kan vara antingen sanna eller falska: Hej! Ursäkta, vad är klockan. Ge mig den! Även en del deklarativa satser, som till synes uttrycker påståenden, har inte som huvudfunktion att göra det: Jag lovar att inte ljuga längre. Härmed förklarar jag er man och hustru. = performativer (performative utterances) Även typiska deklarativa satser (påståendesatser) är inte bara ”satser” utan handlingar, vars funktioner är att låta talaren informera om, hävda… dvs. påstå något. : På betydelseplanet (betydelse i bred bemärkelse) består språk inte av satser utan av talhandlingar, illocutionary acts (Austin), speech acts (Searle)

Talhandlingar En talhandling består av tre element lokution (locutionary act), orden och satsen med sin konventionella betydelse (frågesats, påståendesats…) illokution (illocutionary force), talarens avsedda betydelse (att fråga, att informera, att lova, att hota…) perlokution (preloctionary act), effekten på lyssnaren (att svara på frågan, att ändra sin uppfattning…) Betydelsen av en talhandling kan generellt inte uttryckas med hjälp av sanningsvillkor (truth conditions) Utan: lämplighetsvillkor (felicity conditions, appropriateness conditions): villkoren som måste uppfyllas för att en talhandling ska ”lyckas” (lyckovillkor?)

Pragmatisk betydelseteori avsikt speaker meaning (Grice) illocutionary force (Austin) intention TALARE språkliga konventioner kontext yttrande utterance locutionary act (Ausitn) referens referent (Saeed) LYSSNARE effekt, förståelse perlocutionary act (effect) (Austin)

Typer av talhandlingar (Searle 1976) Representatives (att påstå, att informera…) – talaren säger något som kan vara sann eller falsk Directives (att fråga, att begära…) – talaren vill att lyssnaren ska utföra en handling eller bidra med information Commisives (att lova, hota, erbjuda…) – talaren förbinder sig att utföra en handling Expressives (att önska, gratulera, tacka….) - talaren uttrycka ett ”psykologiskt tillstånd” Declarations (att ändra på ”institutionella fakta”) – att utföra en förändring i den institutionella (sociala) verkligheten

Kriterier för att skilja mellan olika talhandlingar illokuta poängen (”illocutionary point”): avsikten med yttrandet riktningen språk-värld (”direction of fit”): språk-till-värld Representatives eller värld-till-språk (anpassa världen till talhanlingen) för Directives psykologiska tillståndet hos talaren: önskan, tro, kunskap… propositionellt innehåll

Typer av lämplighetsvillkor (Searle 1969) Förberedande villkor Propositionsvillkor Ärlighetsvillkor Essensvillkor

Lämplighetsvillkoren för en Fråga Förberedande villkor: Talaren kan inte svaret, Lyssnaren skulle kunna svaret Propositionsvillkor: vad som helst Ärlighet: Talaren vill veta svaret Essens: Yttrandet ”räknas som” ett försök att få svaret

Lämplighetsvillkoren för Uppmaning (för H) Förberedande villkor: Lyssnaren kan göra H Propositionsvillkor: Talaren anger en framtida handling H Ärlighet: Talaren vill att Lyssnaren ska utföra H Essens: Yttrandet ”räknas som” ett försök att få Lyssnaren att göra A

Direkta och indirekta talhandlingar Direkta talhandlingar: Lokutionen markerar illokuta kraften på ett konventionellt sätt Satstyp (form) Talhandling (funktion) Deklarativ: Sverige ligger i Europa. Påstående Interrogativ: Ligger Sverige i Europa? Fråga Imperativ: Ta Sverige in i Europa! Begäran Konjunktiv: Må Sverige vara i Europa! Leve Sverige! Önskan Indirekta talhandlingar: avvikelser från ovan

Hur förstår man indirekta TH? 1. Genom en inferensprocess med följande premisser Den direkta handlingens lämplighetetsvillkor Samarbetsprincipen (Grice) Situationskontexten t ex. Om någon kunde stänga det där fönstret?. (Fönstret är öppen, lyssnaren befinner sig i närheten) 2. Genom att den indirekta talhandlingen är konventionellt förknippad med en lokation av en annan satstyp. t ex. Kan du skicka X? – interrogativ sats men Begäran

Hur förstår man indirekta TH? Olika förutsägelser: (1) säger att den direkta talhandlingen förstås först och därefter den indirekta, (2) säger att den ”indirekta” förstås direkt Olika psykolingvistiska experiment ger stödd för både (1) och (2)! Men det finns en kompromiss: (1) är en ”principlösning” som kan hjälpa oss förstå varför vissa yttranden fungerar bättre som indirekta TH än andra (och i praktiken tillämpas bara i vissa fall) Notera: personer med autism har mycket svårt för indirekta TH (och metaforer)

Varför existerar indirekta TH överhuvudtaget? ”In directives, politeness is the chief motivation for indirectness.” (Searle 1975, in Saeed 2003, 234) Skulle jag kunna få en storstark? Kan du ge mig en storstark? Jag vill ha en storstark. En storstark (tack) Ge mig en storstark!

Ansikte (“Face”) “the public self-image that every member of society wants to claim for himself” (Brown & Levinson) hot mot “negative face”: kränka ens frihet, oberoende (”autonomy”) t ex genom befallningar hot mot “positive face”: kränka ens självuppskattning, t ex kritik Kulturella variationer skulle kunna förklaras som betoning på olika aspekter av ”face”, t ex. grekiska: mera inriktade på strategier för att befästa andras (och egen) ”positive face”: smickran, undvika kritik, undvika för mycket ”ursäkta”…) engelska: mera inriktade på att undvika hot mot ”negative face” (indirekta begäran, en hel del ”ursäkta”) Svenska? Exempel?

Avslutning (pragmatik) Kommunikation kan sägas utvecklas ”från pragmatik till semantik”: T ex. från perlokation (effekt), till illokution (avsikt), till locution (konventionella uttryck) under både fylogenesen (evolution) och ontogenesen (barndom) (Bates 1979, The Emergence of Symbols) Även om en del av betydelsen konventionaliseras (kod, direkta talhandlingar osv.) så är denna bara en del av den fullständiga betydelsen (kod + inferens)