Den kommersiella busstrafiken – En del av trafikförsörjningsprogrammet Magnus Forsberg – Så kan den kommersiella trafiken bidra till kollektivtrafikens.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Allmän trafikplikt En vägledning.
Regionala trafikförsörjningsprogram
KAJT-dagar —07 Martin Joborn.
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Regionala trafikförsörjningsprogram
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Margaretha Lindbäck Jämte som blivit Rospigg 22 år i jämställdhetsarbetets tjänst Tror på systraskap och samarbete Möjlighetsinriktad Verkar lokalt, regionalt.
Målorienterade strategiska processer
Elcertifikat –den svenska modellen FERA styrelseseminarium Nils Andersson Vattenfall AB.
Resenärernas roll i den nya kollektivtrafiklagen Luleå Kurt Hultgren generalsekr Resenärsforum.
September 2013 Anneli Angeling
Strategiskt samtal i Folkets Hus Alvesta: Överenskommelse mellan civila samhällets aktörer och offentlig sektor.
Aktuellt från Västtrafik
Trafiksamråd tidtabell 2011
Gratis buss i Avesta- Hur är det möjligt?
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Resultat från följeforskning Projekt: Tillväxt Halland 16 september 2010.
Projektstöd Västerbotten
Samarbetsformer med regionen
Kollektivtrafikbarometern 2013
Anropsstyrd trafik-Norrbotten
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Välkomna till en dag om eArkiv
Därför järnväg – fördomar eller möjligheter Kenneth Håkansson Banverket Leveransdivisionen.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Hur arbetar Västtrafik med Avtalsprocessen?
Vårt uppdrag Inriktning – bidra till ökad samverkan mellan berörda aktörer och till ökade kunskaper om möjligheterna med smarta elnät i samhället – lämna.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Utredningen om en ny kollektivtrafiklag Utredningen om en ny kollektivtrafiklag N 2008:03.
Ny kollektivtrafikmyndighet Teknik- och gatukontoret.
Storstockholms brandförsvar
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Ansvaret för den allmänna kollektivtrafiken i Västra Götaland.
Vem blir kollektivtrafikmyndighet? 4 regioner 8 landsting 6 samverkansorgan 3 kommunalförbund REGIONALA TRAFIKFÖRSÖRJNINGSPROGRAM.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Samverka med kommunerna och Trafikverket för anpassning av gångvägar, hållplatser och terminaler Utveckla strategiska noder för enkla och bekväma bytesresor.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Gävleborg Nuläge – beskriva utbudet Identifiera var brister finns utifrån ett basutbud och till/från tätorter Identifiera.
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Bilpool som en del av ett transportsystem Jonas Hedlund Projektsamordnare HMSkåne.
Tillgänglighet på Skolverket Förordning (2001:526) om de statliga myndigheternas ansvar för genomförande av funktionshinderspolitiken 1 § Myndigheter.
STATUS WP3 Fredrik Grund – Innovatum –. Biogas2020 -tillsammans skapar vi en gemensam Skandinavisk biogasplattform WP3.1.1 Erfarenhetsutbyte, nätverk,
En lyckad trafikupphandling- så gjorde vi!
Gemensamt Idrottslyftsprojekt för alla klubbar i Värmlands FF. Start 1 jan 2013 och fram till och med 31 dec 2014, då det utvärderas. Syftet med projekter.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr

Från 20 stadsdelar till 10 - Kommunikation i samband med stadsdelsreformen i Göteborgs Stad A: Norra Hisingen  B: Angered C: Östra Göteborg D: Västra Hisingen.
Arbetslöshet och utanförskap
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Politik för gestaltad livsmiljö prop 2017/18:110
På väg mot nya riktlinjer för landstingets internationella arbete
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Ett nytt trafikförsörjningsprogram
Presentationens avskrift:

Den kommersiella busstrafiken – En del av trafikförsörjningsprogrammet Magnus Forsberg – Så kan den kommersiella trafiken bidra till kollektivtrafikens utveckling Raymond Hellmark

Magnus Forsberg Bergkvarabuss BR Småland Blekinge

Magnus Forsberg Bussförare Trafikplanerare Blekingetrafiken Regionchef Bergkvarabuss Koncernansv. Marknad/Kvalitet Bergkv.b. 06- Ordförande BR Småland/Blekinge 10-

Vad kan fri etablering av kommersiell trafik leda till?

Ökat trafikutbud där efterfrågan finns

Vad kan fri etablering av kommersiell trafik leda till? Ökat trafikutbud där efterfrågan finns Ökad valfrihet för resenär

Vad kan fri etablering av kommersiell trafik leda till? Ökat trafikutbud där efterfrågan finns Ökad valfrihet för resenär Produktutveckling stimuleras

Vad är kommersiell trafik?

Vägledning trafikförsörjningsprogram: ”..trafik som inte regleras genom avtal”

Vad är kommersiell trafik? Generell betydelse: Trafik som utförs i syfte att ge finansiell avkastning

Vad är kommersiell trafik? Bussföretagens bild All trafik, vi kör ju inte med förlust

95% av trafiken upphandlas idag -Kan vi jobba mer resultatinriktat även med denna del?

Gamla stridsrop

Vi sätter kunden i centrum!

Gamla stridsrop Vi sätter kunden i centrum! De vill bara plocka russinen ur kakan!

Gamla stridsrop Vi sätter kunden i centrum! De vill bara plocka russinen ur kakan! Ny handlingsplan Alla krafter samordnas för att öka resandet – såväl från samhälle som från kommersiell aktör

Trafikförsörjningsprogrammet kan bli vår nya handlingsplan

Vilken funktion har myndigheten och trafikförsörjningsprogrammet?

Enligt ny kollektivtrafiklag Bedöma behov av kollektivtrafik

Vilken funktion har myndigheten och trafikförsörjningsprogrammet? Enligt ny kollektivtrafiklag Bedöma behov av kollektivtrafik Bestämma och följa upp mål för trafiken

Vilken funktion har myndigheten och trafikförsörjningsprogrammet? Enligt ny kollektivtrafiklag Bedöma behov av kollektivtrafik Bestämma och följa upp mål för trafiken Bestämma omfattning av trafikplikt

Vilken funktion har myndigheten och trafikförsörjningsprogrammet? Enligt ny kollektivtrafiklag Bedöma behov av kollektivtrafik Bestämma och följa upp mål för trafiken Bestämma omfattning av trafikplikt Bestämma miljöskyddsåtgärder mm

Vilken funktion har myndigheten och trafikförsörjningsprogrammet? Enligt ny kollektivtrafiklag Bedöma behov av kollektivtrafik Bestämma och följa upp mål för trafiken Bestämma omfattning av trafikplikt Bestämma miljöskyddsåtgärder mm Andra viktiga delar Forum för trafikens olika parter

Vilken funktion har myndigheten och trafikförsörjningsprogrammet? Enligt ny kollektivtrafiklag Bedöma behov av kollektivtrafik Bestämma och följa upp mål för trafiken Bestämma omfattning av trafikplikt Bestämma miljöskyddsåtgärder mm Andra viktiga delar Forum för trafikens olika parter Ta fram nya finansieringslösningar

Vilken funktion har myndigheten och trafikförsörjningsprogrammet? Enligt ny kollektivtrafiklag Bedöma behov av kollektivtrafik Bestämma och följa upp mål för trafiken Bestämma omfattning av trafikplikt Bestämma miljöskyddsåtgärder mm Andra viktiga delar Forum för trafikens olika parter Ta fram nya finansieringslösningar Bestämma affärsmodeller

Vilken funktion har myndigheten och trafikförsörjningsprogrammet? Enligt ny kollektivtrafiklag Bedöma behov av kollektivtrafik Bestämma och följa upp mål för trafiken Bestämma omfattning av trafikplikt Bestämma miljöskyddsåtgärder mm Andra viktiga delar Forum för trafikens olika parter Ta fram nya finansieringslösningar Bestämma affärsmodeller Administrera kommersiell trafik

Vilken funktion har myndigheten och trafikförsörjningsprogrammet? Enligt ny kollektivtrafiklag Bedöma behov av kollektivtrafik Bestämma och följa upp mål för trafiken Bestämma omfattning av trafikplikt Bestämma miljöskyddsåtgärder mm Andra viktiga delar Forum för trafikens olika parter Ta fram nya finansieringslösningar Bestämma affärsmodeller Administrera kommersiell trafik Bevaka att beslut sätter kunden i centrum

Vilken funktion har myndigheten och trafikförsörjningsprogrammet? Bedöma behov av kollektivtrafik Bestämma och följa upp mål för trafiken Bestämma omfattning av trafikplikt Bestämma miljöskyddsåtgärder Forum för trafikens olika parter Ta fram nya finansieringslösningar Bestämma val av affärsmodeller Administrera kommersiell trafik Bevaka att beslut sätter kunden i centrum Är myndighetens organisation byggd för detta?

Var är vi idag? Placering av myndigheten är bestämd

Var är vi idag? Placering av myndigheten är bestämd Informationsmöten har hållits

Var är vi idag? Placering av myndigheten är bestämd Informationsmöten har hållits Innehållsbeskrivning trafikf.pr. påbörjad

Var är vi idag? Placering av myndigheten är bestämd Informationsmöten har hållits Innehållsbeskrivning trafikf.pr. påbörjad Myndigheternas organisationer är inte klara

Var är vi idag? Placering av myndigheten är bestämd Informationsmöten har hållits Innehållsbeskrivning trafikf.pr. påbörjad Myndigheternas organisationer är inte klara Rollfördelning är inte klar

Politiker Ägare, Beslut ekonomiska ramar Politiker Ägare, Beslut ekonomiska ramar Trafikhuvudmannen Strategiska beslut, Trafikplanering, Marknadsföring, Kundkontakter Trafikutövare Driftsansvar, Assisterande trafikplanering Rollfördelning före ny kollektivtrafiklag

Politiker Ägare, Beslut ekono Politiker / Reg. kollektivtrafikyndighet Strategiska beslut, Administrera kommersiell trafik Operativ förvaltning Upphandling, Trafikplanering, Marknadsföring, Kundkontakter Trafikutövare Driftsansvar, Assisterande trafikplanering och marknadsföring Rollfördelning från 1 jan

Politiker / Reg. kollektivtrafikyndighet Strategiska beslut, Administrera kommersiell trafik Framtidens rollfördelning ?

Politiker / Reg. kollektivtrafikyndighet Strategiska beslut, Administrera kommersiell trafik Framtidens rollfördelning ? Enligt propositionen …bättre förutsättningar för att sätta resenärernas behov i centrum

Var är vi idag? Placering av myndigheten är bestämd Informationsmöten har hållits Innehållsbeskrivning trafikf.pr. påbörjad Myndigheternas organisationer är inte klara Rollfördelning är inte klar

Var är vi idag? Placering av myndigheten är bestämd Informationsmöten har hållits Innehållsbeskrivning trafikf.pr. påbörjad Myndigheternas organisationer är inte klara Rollfördelning är inte klar Samråd har i de flesta regioner inte inletts

Var är vi idag? Placering av myndigheten är bestämd Informationsmöten har hållits Innehållsbeskrivning trafikf.pr. påbörjad Myndigheternas organisationer är inte klara Rollfördelning är inte klar Samråd har i de flesta regioner inte inletts Riktlinjer för kommersiell trafik är inte klara

Hur ser tidtabellen ut? Linje 1 Nu – Beslutat trafikförsörjningsprogram

Hur ser tidtabellen ut? Linje 1 Nu – Beslutat trafikförsörjningsprogram Idag Rktm håller på att bildas

Hur ser tidtabellen ut? Linje 1 Nu – Beslutat trafikförsörjningsprogram Idag Rktm håller på att bildas 10 dec Anmälning kommersiell trafik

Hur ser tidtabellen ut? Linje 1 Nu – Beslutat trafikförsörjningsprogram Idag Rktm håller på att bildas 10 dec Anmälning kommersiell trafik 1 jan Trafikstart kommersiell trafik

Hur ser tidtabellen ut? Linje 1 Nu – Beslutat trafikförsörjningsprogram Idag Rktm håller på att bildas 10 dec Anmälning kommersiell trafik 1 jan Trafikstart kommersiell trafik (maj) Remissfärdigt trafikförsörjningsprogram

Hur ser tidtabellen ut? Linje 1 Nu – Beslutat trafikförsörjningsprogram Idag Rktm håller på att bildas 10 dec Anmälning kommersiell trafik 1 jan Trafikstart kommersiell trafik (maj) Remissfärdigt trafikförsörjningsprogram 1 okt Beslut om trafikförsörjningsprogram

Hur ser tidtabellen ut? Linje 1 Nu – Beslutat trafikförsörjningsprogram Idag Rktm håller på att bildas 10 dec Anmälning kommersiell trafik 1 jan Trafikstart kommersiell trafik (maj) Remissfärdigt trafikförsörjningsprogram 1 okt Beslut om trafikförsörjningsprogram Myndigheternas organisationer är inte klara Rollfördelning är inte klar Samråd har i de flesta regioner inte inletts Riktlinjer för kommersiell trafik är inte klara

Kommer trafikförsörjningsprogrammet att ge fler resenärer?

Nej, dokumentet kommer inte göra någon skillnad

Kommer trafikförsörjningsprogrammet att ge fler resenärer? Nej, dokumentet kommer inte göra någon skillnad… … men nya samarbetsformer som arbetet kräver kan ge det engagemang som leder till att vi når fördubblingsmålet.

Tack för mig! Magnus Forsberg Bergkvarabuss BR Småland Blekinge