Barnens trafiksäkerhet Nollvision Säkerhet nu Barn som väganvändare Det går att påverka barnens säkerhet Skyddsanordningar för barn.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Råd till barn och föräldrar
Hitta ett preventivmedel som passar just Dig!
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Joakim Eriksson Luciano Hermansen
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Lär dig trafikreglerna
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Stadsingenjörsdagarna i Göteborg 2007
Använd bilbälte även i lastbilen
”En barnstol är en utav stolarna runt bordet, ingen tron.”
ARBETSMILJÖ och SÄKERHET
Säkerhet i trafiken.
En presentation för dig som är lärare
Bilens Historia av: Johan, Erik och Max
Känn ditt läkemedel En sund och trygg användning av egenvårdsläkemedel
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Sara Eklund, Lagersbergsskolan, Eskilstuna –
Användning av skyddsutrustning
Arbetslokaler och arbetsrum
MÄRKLIGT ! Här är en liten matematisk övning som helt säkert kommer
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
3/ minuter om cykelsäkerhet •Att skydda huvudet •Att cykla i en bra miljö •Att cykla med ett bra fordon.
Vad är ”Huvudsaken”? Ett NTF-projekt för ökad cykelhjälmsanvändning bland barn i åk 4-6. Konceptet togs fram 1999 på initiativ av SKBR 2005 kommer alla.
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Handcirkelsågen Sågande maskiner Säkerhet
Vanliga fel vid riskbedömning
Möjligheten att röra sig i grannskapet
Boverkets roll - marknadskontroll - kontaktpunkt - utveckling av CPR Sida 1.
Trafiksäkerhet är en arbetsmiljöfråga! (en avgörande utgångspunkt)
Statistiken talar för sig själv: Av 28 dödade cyklister 2010 var 12 över 65 år 9 mellan år 6 mellan 0-44 år Varför är det så viktigt att äldre använder.
Huvudet är det allra viktigaste du har.
BARNHÄLSOVÅRDEN EN HÄLSOFRÄMJANDE ARENA - VÅRDENS ENDA?
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
Cykelställ.
Är du 40-, 50-, 60- eller 70-talets barn......??? Hur har du KUNNAT överleva?
En vanlig vardag rymmer många farliga situationer
Lektion 2.. I EN VERKLIG SITUATION FÖRHASTAR VI OSS INTE 2.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Reseproduktion och försäljning
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Viktigaste säkerhetsdetaljen
Behandlas varsamt! Spädbarn är otroligt starka men samtidigt mycket sköra Centrala Barnhälsovårdsenheten Göteborg Lena Holmberg.
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Allvarlig skada för oskyddade i singelolyckor Simon Sternlund
Teknikprojekt - mopedväg Gjord av Linda Forslen Lindström Linda Gustafsson Ellinor Gustavsson.
Text av Emran Safi Myskoxe.
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
Viktigaste säkerhetsdetaljen
Datorer gör bilarna säkrare Mathias Bylund Johan Svensson.
Ramla snubbla halka. Sjukhusrapporterade skadade år
1800-talet.
Passion för livet utvecklas och stödjs av Region Jönköpings län
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Farliga situationer och hur man känner igen dem. 1.VID VAPENHANTERING vapnets skick patroner vapnet är obekant för användaren.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Så skyddar du barn i bil Illustrationerna är bl.a. hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm och ur Trafikverkets.
Att förebygga kikhosta hos spädbarn Augusti 2016.
Säkert Bondförnuft är en nationell kampanj med mål att halvera antalet olyckor inom skogs- och jordbruket till Projektet är ett samarbete mellan.
År Jord Skog Totalt
Säkerhet i bil Bilbälte Krockkudde Bälte i buss Antal passagerare Lastsäkring Prat i mobiltelefon Illustrationerna är bl.a. hämtade ur NTF:s bok Rätt och.
Jord- och skogsbruket är Sveriges mest olycksdrabbade bransch. Varje år omkommer personer, flera av dem barn. Skog 24 % Vedhantering 9 % Djur 20.
Överenskommelse med Svenska Kraftnät och Trafikverket.
Vad är medlemsstaterna skyldiga att tillse när det gäller användning av maskiner? De ska ansvar inom det egna landets gränser att befolkningens, husdjurs.
Barnkonventionen.
/X Är du trafiksmart?.
Helhet och allsidighet
Inför fri hastighet på Sveriges vägar
Dataskyddsutbildning för avdelningar 2018
Presentationens avskrift:

Barnens trafiksäkerhet Nollvision Säkerhet nu Barn som väganvändare Det går att påverka barnens säkerhet Skyddsanordningar för barn

Nollvision: att inte ett enda barn dör eller skadas allvarligt i trafiken ■Planeringen av en säker trafikmiljö för barn utgår från barnets egenskaper och förmåga att tåla påfrestningar. ■Föräldrarna ansvarar både för sina barns och den egna säkerheten.

Nuvarande säkerhetsläge ■trafiken är den största orsaken till 15-åringars dödsfall genom olyckor ■för barn under skolåldern sker de flesta personskador när de åker bil ■skaderisken för barn som är fotgängare är dubbelt så stor som för hela befolkningen ■en stor del av barnolyckorna kommer inte med i statistiken

Dödsfall bland 15-åriga barn genom olyckor åren 1998–2002 Källa: Statistikcentralen

Barn (under 15 år) som dött i vägtrafiken åren 1995–2003 Källa: Statistikcentralen

Barn som dött i vägtrafiken 1990–2003 Källa: Statistikcentralen

Barn (under 15 år) som skadats i vägtrafiken åren 1995–2003 Källa: Statistikcentralen

Barn som skadats i vägtrafiken 1990–2003 Källa: Statistikcentralen

Barn som dött i vägtrafiken åren 1999 – 2003 Källa: Statistikcentralen

Barn som skadats i vägtrafiken åren 1999 – 2003 Källa: Statistikcentralen

Barn som väganvändare ■förmågan utvecklas så småningom ■liten storlek, snävt synfält, svårighet att bedöma ett ljuds riktning och bilars hastighet ■förmågan att upptäcka risker ännu under utveckling ■oförutsett agerande, svårigheter att rikta uppmärksamheten ■förtroende för andra vägtrafikanter ■korsande av väg den farligaste situationen

Viktigt att kunna röra sig tryggt i den egna närmiljön ■Erfarenheterna är viktiga för ett barns utveckling. ■Ett barn får erfarenheter genom att leka och röra sig i sin närmiljö. ■Trafiken borde inte få begränsa ett barns möjlighet att på ett naturligt sätt utvidga sitt livsområde.

Det går att påverka barnens säkerhet  förbättrad trafikmiljö  användning av säkerhetsutrustning  föräldrar  daghem, skolor, hälsovård  övriga trafikanter

Närmiljöns säkerhet  daghemmets uteplats  servicetrafik  parkerings- och stopplatser  Trafikmärken och korsande av väg  sikthinder  hastighetsbegränsning och iakttagelsen av begränsningen  planläggning

Centrala principer för trafikfostran ■upprepad, realistisk, aktuell ●instruera och kommentera vardagssituationer, under dagliga resor ■närmiljön som utgångspunkt ■inlärning av säkra handlingssätt, inte plugga regler ■samarbete speciellt med föräldrarna

Säkerhetsanordningar för barn Babyskydd och bilbarnstolar Cykelhjälmar Reflexer

Skyldighet enligt lag ■I bil ●Föraren och passagerare i alla åldrar skall använda bilbälten eller säkerhetsanordningar för barn i personbilar, paketbilar och bussar. ●De föräldrar eller vårdnadshavare som följer med har ansvaret för skyddsanordningarnas användning. I övriga fall är föraren ansvarig för att barnen använder skyddsanordningarna på korrekt sätt. ■Vid cykelåkning ●En cyklist och cykelpassagerare skall i allmänhet använda lämplig skyddshjälm under cykelåkning. ●Försummad användning av hjälm ger ingen straffpåföljd. ■Fotgängare ●En fotgängare skall i allmänhet alltid använda ändamålsenliga reflexer i mörker när han/hon rör sig på väg.

Före beslut om köp av babyskydd eller bilbarnstol ■Se till att säkerhetsanordningen är lämplig för bilen och sätet där barnet transporteras. ■ Kom ihåg att: ●En bilbarnstol inte får användas på en plats med aktiverad krockkudde (airbag). ●I baksätet är det säkrast att färdas med ryggen i färdriktningen. ■Läs igenom användar- och monterings- instruktionerna. Be försäljaren att visa hur säkerhetsanordningen monteras och används.

Före beslut om köp av babyskydd eller bilbarnstol ■Kontrollera att säkerhetsanordningen är E- godkänd samt att användar- och monteringsinstruktioner finns. En bilbarnstol kan dessutom vara T-godkänd. ■Undvik begagnad säkerhetsutrustning om du inte är säker på skicket. ■Vi avråder från att använda gammal säkerhetsutrustning (t.ex. över 10 år). Nya säkerhetsanordningar är säkrare och enklare att använda.

Så här färdas familjen säkert i bil ■Bilen får inte röra sig innan alla har spänt fast bilbältet! ■Hela familjen använder alltid säkerhetsutrustning, även vid korta sträckor och låga hastigheter. ■En vuxen ansvarar för att skyddsutrustningen används. ■Babyskyddet eller barnstolen monteras alltid på rätt sätt och ordentligt i bilen. ■Barnet fästs omsorgsfullt: bältena får inte sno sig och skall dras åt ordentligt.

Så här färdas familjen säkert i bil ■En vuxen persons famn är ingen lämplig plats för ett barn eftersom den vuxna inte kan hålla barnet vid en eventuell krock. ■Grunden för säker bilkörning är förarens körsätt. Med ett förutseende körsätt kan riskerna ofta undvikas redan på förhand.

Babyskydd baby 0–13 kg ■Skaffa babyskydd i god tid före babyn föds. ■Se till att bilbältena är tillräckligt långa för babyskyddets montering. ■Babyskyddet måste alltid monteras ■med ryggen ■är i kör- ■riktningen.

Bilbarnstol småbarn 9–18 kg ■Se efter i monte- ringsinstruktionen att barnstolen kan användas med ryggen i körriktningen upp till 3 – 4 års ålder.

Växande barn över 18 kg ■Bilbältesstolar och bälteskuddar ökar ett 3- punktsbältes säkerhet och användbarhet för barn i bilen. Säkerhetsanordningar enligt storlek utnyttjas ända till 10–12 års ålder. ■Se till att alltid fästa bilbältet på korrekt sätt: ●Dra åt bilbältets höftdel ordentligt över höftbenen. ●Diagonalbältet löper nära halsen. ●Diagonalbältet får inte läggas i armhålan eller bakom ryggen. ●Bilbältet får inte vara snott eller löst.

Bilbarnstol ■I en bilbarnstol kommer bilbältet i rätt läge. Barnstolen skyddar också åt sidorna. ■En bilbarnstol är ett bättre alternativ än en bälteskudde.

Bälteskudde ■Bälteskudden styr bilbältet så att bältet kommer på rätt plats. ■När bälteskudde används måste ett stöd finnas bakom huvudet.

När storleken ökar… ■… kan barnet använda bilbältena i bilen utan bälteskudde. ■Barn skall åka i baksätet. ■En krockkudde kan vara mer till skada än till nytta för ett barn under 140 cm.

Under graviditet ■Ett trepunktsbälte skyddar en gravid mamma, höftbältet placeras så lågt som möjligt, under magen. ■I slutet av en graviditet är det bäst att undvika bilkörning. Det är säkrast att åka i baksätet.

Cykelhjälm ■En bra hjälm skyddar pannan, tinningarna och bakhuvudet, den är av lämplig storlek och korrekt fastsatt. ■En cykelhjälm är endast avsedd för cykelåkning. ■Även vuxna personer bör använda hjälm för sin egen säkerhet och för att visa ett gott exempel. ■Hjälmen skall vara CE-märkt.

Transport av ett barn på cykel ■Transportera barnet i en testad barnsits avsedd för barnets viktgrupp. Fäst barnsitsen enligt instruktionerna. ■Fäst barnet i sitsen. ■Rekommenderade normer bl.a. DIN, DS, NS ■En euronorm för barnsitsar är under beredning.

Reflex ■Reflexen gör en fotgängare synlig på långt håll. ■Reflexer används alltid under dygnets mörka perioder, även på belysta gator. ■Reflexerna fästs så att man blir synlig åt alla håll med dem. ■Använd CE-godkända reflexer.