för dig som reser i Skåne

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köpa miljöbil med nya upphandlingsdirektivet
Advertisements

Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Nu ska vi i motala och vadstena börja sortera våra matrester
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
Exempel från Göteborg Mats-Ola Larsson Miljörådgivare
Kort om miljön och vår konsumtion
Lync kommer till alla Beslut i Koncernledningen
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Kostnadsfri och opartisk kommunal service
MDK.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Skånes miljömål och miljöhandlingsprogram med Nya skånska klimatmål Tommy Persson Miljöstrategiska enheten Miljöavdelningen
Välkommen till kundmötet 2011
Moderat miljöpolitik i kommunerna Henrik Ripa Kommunstyrelse ordförande – hur kan vi med våra styrmekanismer påverka människors beteende?
Växjö en mångkampare inom hållbarhet Europas grönaste stad
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
Karolinska Institutets miljö- och hållbarhetsarbete
Nytt sjukreseregelverk 1 maj 2009
Fossilfri flygplats 2020 – Åre Östersund Airport
GasKlart – fordonsgas i Umeåregionen
Karl-Johan Bodell Kollektivtrafikupphandling ”Kalmar län 2008, 2017” Regionförbundet i Kalmar Län Kalmar den 29 april 2009.
Fossilbränslefri region
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
Horisontella mål i projektverksamhet
Miljökrav för upphandling av entreprenader
1 Alarik Sandrup Energipolitisk expert Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Drivkrafter inom den internationella klimat- och energipolitiken.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
/ / 2 Renova – miljöföretaget som gör mer.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Utveckling av indikatorer för Uthållig kommun Uppdrag från Energimyndigheten: Ta fram indikatorer som stöd för den aktiva processen mot hållbar energianvändning.
KLIMATBOKSLUT 2011 Leif Holmberg U&We Landstinget Sörmland Moderata kansliet.
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Maria Elmwall, Energikontoret Östra Götaland 17 september 2014, Energieffektivisering Lantbruk.
Viktiga händelser Förstärkning Tillsättning av miljösamordnare 50% nov Tillsättning av folkhälsosamordnare 50% feb Uppdrag Undersöka,
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Mild hybrid 48V Elektriskt - drivhjälp & regenererings system
Ekomatsligan 2014 EkoMatCentrum 13 oktober 2014
Bussplan Stockholm - vad är syftet? -Att på tio år byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar och erbjuda stockholmarna en busstrafik som.
PRESSKONFERENS SVENSK KOLLEKTIVTRAFIK och KALMAR LÄNS TRAFIK AB Stortorget Kalmar den 14 augusti 2008.
Bussplan Stockholm - vad är syftet? -Att på tio år byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar och erbjuda stockholmarna en busstrafik som.
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Välkommen! Willkommen! Bienvenu! Welcome to Växjö! Växjö Europas grönaste stad 환영 歓迎 歡迎 Tervetuloa 欢迎.
Hållbar utveckling Klimatrådet Hållbarhetsprogam – utifrån ett miljöperspektiv En hållbar miljöutveckling i ett hälsofrämjande.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Öppna jämförelser kollektivtrafik Diagram för år 2013.
Europas mest innovativa region 2020
Miljöarbetet i Västra Götalandsregionen – med fokus på våra egna verksamheter och det miljöpolitiska programmet 2011–2013.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Hållbar Mobilitet Skåne … verkar för att minska efterfrågan på transporter och få fler att välja alternativ som är mer miljövänliga … initierar och driver.
Åtgärdsprogram för miljömålen Anna Bredberg och Åsa Eklund Öberg Miljömålssamordnare/Energi- och klimatstrateg.
Klimat- och energi i Kalmar län
Thomas Rehnström Sedan augusti 2008 har Kalmar län Sveriges renaste Kollektivtrafik 53%
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Lokala miljövärden Resurseffektivitet: Snitt: 0,28 Viktat medelvärde: 0,
Breddtjänster Trafiken.nu1 Breddtjänster IT- kommissionen Exempel: Krister Nordland Teknisk chef Skånetrafiken.
Nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling Med fokus på kommunala FASTIGHETER.
Alternativa Bränslen- Alternativa Avgaser SLF
Uthållig kommun i Kalmar län Möjligheterna att producera biogas från kommunalt avfall Emmaboda Stefan Svenaeus Regionförbundet i Kalmar.
Svenska Luftvårdsföreningens vårseminarium 2015
Miljödepartementet Fossiloberoende fordonspark 2030 Leif Holmberg Politiskt sakkunnig Miljödepartementet.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Snart två år sedan FFF dagen Jakob Lagercrantz 2030-sekretariatet.
© Trivector Helelektrisk bussteknologi for Nord-Jæren Seminar om framtidige bussløsninger 9 mars 2016 PG Andersson, Trivector
Biodiesel Lennart Sjögren Lennart Sjögren Analys & Utveckling AB.
Klimatneutrala samhällsbetalda resor 2020
Hållbar utveckling Klimatrådet
Miljöledningssystem 14 november 2018.
Presentationens avskrift:

för dig som reser i Skåne Skånetrafiken – Det självklara valet för dig som reser i Skåne Köpenhamn , 2014-09-02 Ewa Rosén Iris Rehnström ”Det självklara valet för dig som reser i Skåne” - vår vision som försöker fånga vårt långsiktiga mål.”

Vilka vi är och vad vi gör • En förvaltning inom Region Skåne • Driva och utveckla kollektivtrafiken i Skåne Kundservice, trafikinformation, trafikplanering, affärsutveckling och marknadsföring, upphandling, uppföljning, IT service Från 2012 är Region Skåne regional kollektivtrafikmyndighet. Upphandlar, genomför trafiken, och skapar förutsättningar för kommersiell trafik. Skånetrafiken är förvaltningen som ser till att detta blir verklighet. Vi jobbar på uppdrag av vår nämnd och de politiker som sitter i den. Vi transportera dagligen ca 300 000 och på ett år blir det ca 149 miljoner resor. Inom Skånetrafiken arbetar ca 300 personer men vi sysselsätter också ca 4 700 tågvärdar, lokförare och bussförare. Vår omsättning ligger på 4,3 miljoner SEK. På sikt är ambitionen att låta Skånetrafiken bli paraply för all kollektivtrafik i Skåne.

Våra viktigaste miljömål Fördubblat resande till 2020 – med så lite miljöpåverkan som möjligt! Fossilfri kollektivtrafik 2020 Etappmål: All stadstrafik (tåg och buss) kan drivas på fossilfria bränslen senast 2015 All regiontrafik (tåg och buss) kan drivas på fossilfria bränslen 2018 All kollektivtrafik (tåg, buss och serviceresor) skall drivas på fossilfria bränslen 2020 Våra viktigaste miljömål

Utveckling av resandet 4

Fossilfri kollektivtrafik – anpassning av fordonsflottan 100% av alla stadsbussar anpassade till fossilfri drift . 99% av stadsbussar drivs på gas, 5 bussar drivs på el varav en slide-in buss 76% av regionbussarna drivs på gas Alla tåg drivs med grön el 61% förnyelsebar energi 81% av alla pkm genomförs med fossilfri energi Inga absoluta krav på biogas i dagsläget men ny miljö- och hållbarhetsbilaga på gång. Andel biogas 45% Andel pkm på förnybara bränslen 81%

Miljökrav i våra upphandlingar Kraven baseras på Svensk Kollektivtrafiks miljöbilaga – utökade krav (beställarens krav) Fordon som drivs på gas eller RME, eller hybrider. Framtid: el möjligtvis vätgas Elbussprojekt (alla bussar i en skånsk småstad skall bytas ut mot elbussar, SlideIn i Landskrona) All konventionell diesel skall fasas ut så fort som möjligt Bränsle: 90% biodrivmedel - är under utredning Nya bussar – Euro 6 Bullerkrav både för stadsbuss och regionbuss 77dB(A) Avgaskrav NOX i snitt 2014: 1,5g/kWh, 2021:1,0 g/kWh; PM 0,015g/kWh Miljöledningssystem 14001 eller liknande– miljöredovisning i FRIDA och externt revisionsprotokoll Andel biogas 45% Andel pkm på förnybara bränslen 81%

Vi lever upp till alla miljökriterier för Bra Miljöval: Energieffektivt Klimatsmart Låga luftutsläpp (partiklar, kväveoxider och kolväten) Tätt samarbete med våra trafikföretag

Emissioner kollektivtrafik buss och tåg Skånetrafikens prestanda Kriterier för Bra Miljöval – gränsvärden som inte får överstigas Total energiförbrukning kWh/pkm 0,18   CO2 ton 29 266 CO2 -ekvivalenter g/pkm 12,02  50 NOx ton 345 NOX 0,14 0,3 Partiklar (PM) ton 2,2 Partiklar/personkilometer, g/pkm 0,0009 Andel förnybar el av elförbrukning 100% Andel Bra Miljövals- el 66,4% 50% Euro 3 Euro 4 Euro 5 Euro 6 6,8% 7,8% 76% 7,4% NOX PM 3,0 0,02 2,0 0,015 0,4 0,010

Res miljömärkt med Skånetrafiken ! 13 dubbelledbussar

MalmöExpressen - miljöprestanda Euro 6 Gas-elhybrid Tyst drift

Tack för uppmärksamheten! Frågor? Kontaktuppgifter: Iris Rehnström Ewa Rosén Iris.rehnstrom@skanetrafiken.se Ewa-rosen@skanetrafiken.se Mer information: Resovisning av miljö- och hållbarhetsnyckeltal 2013 släpps höst 2014