Varbergs kommuns INtranät och Dokumentsystem

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Göteborg Kvinnofrid Norra Bohuslän - Socialtjänstens arbete mot våld i nära relationer.
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Fyra införandesteg Utbildnings- information och grundläggande katalog- information Årsredovisning Uppföljning Examen + Resultat + Studiedeltagande Metod.
Samarbete med Microsoft Office Sharepoint server 2007 Angelica Rydelius Bergman Välkommen!
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är.
Intranät – inte för alla?
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Workshop för GIS samordnare
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Avtal om lokal lönebildning 2011
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Ett processinriktat arbetssätt
Musik- och kulturskola
Dalslands kommuner Agenda Avtalet Demo Organisation Tidsplan E-Tjänster Kommunikation Övrigt.
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Pedagogiska året 2008 Hanvikens förskola Skrindan
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Lantmäteriets informationsförsäljning
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Tidplan omställningsarbete 2014
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
Nationell kommunikationssamordning Oktober Aktuellt läge Hösten 2014 pågår tre parallella utvecklingsprojekt: Intranätprojektet del 2 Uppgradering.
Skolsamverkansgrupp ABE Förändringar efter projektet ”Utveckla KTHs samverkanssystem”
Målgruppsfokusering och modernt verktyg vid lansering i februari
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
”Vi måste göra om intranätet
Välkommen till Info om Projektarbete i åk3. Vad är ett projektarbete? 100 gypoäng Ca 100 timmar per elev Särskild handledare/lärare Särskild planering.
Ledardagen 22 september 2010 Förändrat ledarskap i Landstinget ? E Wahlberg Sept 2010 Hjärt- och medicincentrum ….en centrumchefs reflektioner.
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Presentation Socialstyrelsen är statens nationella expert- och tillsynsmyndighet inom hälso- och sjukvård. socialtjänst, hälsoskydd och smittskydd och.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
FI2Energi Samordnad informationshantering för energi och media Möte
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Leverantörsdialog om dokument- och ärendehanteringsystem
Internportal - möte med ambassadörer
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Kort om tidsplanen för verksamheten äldreomsorg Hösten 2015 planering för pilotprojekt. Januari 2016 start pilot vårdboende. Våren 2015 fortsatt planering.
Generell titel Gemensam IT samordningsfunktion 49 kommuner i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen Resultat enkätundersökning - Användbarhet i KLARA.
Västra Götalandsregionen Införande av internetbaserat stöd och behandling.
173 dagar kvar ….. Nummer 4 vecka
Utvecklingsprojekt 2015 enligt förvaltningsplan
Införande av Platina på Kustbevakningen
Från förstudie till hyresavisering, kundportal och mobilitet
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
Effektkarta för extern webbplats
Ett ”lyckat” projekt som misslyckades
Övergripande status Ny plattform webbtjänster
Avvikelser 2018 Nuläget i april.
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Avstämning projektupplägg maj
Information om webprojektet och nytt anmälningsförfarande
Nya 1177.se
Nya 1177.se
FSO dagar 2019.
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Presentationens avskrift:

Varbergs kommuns INtranät och Dokumentsystem Vinden Varbergs kommuns INtranät och Dokumentsystem

År 2007 Lansering Vinden steg 1 genomförd 3/9 2007 (period jan-sept 07) Fokus på kommungemensam information Nuläge = mellan två projektsteg (steg1 och steg 2) (period sept-dec 07) Förberedelser inför Steg 2 - kvalitetssäkring Steg 2 – Förvaltningssidor (period jan-dec 08) Fokus på samarbete på förvaltningsnivå Stänga ner FirstClass

Innehåll i Etapp 1 steg 1 Kommungemensamt: Startsida med nyheter Dokumentarkiv med avancerad sökfunktion Informationssidor Förvaltningsnivå: Mall till förvaltningssida

Mål med Steg 2 (etapp 1) Skapa arbetsytor för varje förvaltning Komma igång med samarbetsdelarna Komma igång med riktad information Planera/genomföra stängning av FirstClass Överföring av aktuella dokument/möten/information till VINDEN Överlämna Vinden till systemförvaltning

VINDEN - ett levande verktyg! Nytta Tid OSV… Visionen Etapp 3 År 2009? Utveckling/Justeringar Etapp 2 År 2008/09 Systemintegration Öppna Vinden mot externa parter Vidareutveckling funktioner Etapp 1 År 2007/O8 Skolan/elever Vidareutveckling funktioner ärendehantering verksamhetsmål osv. Steg 1 och Steg 2

Vindens vision ”Intranätet ska vara den självklara interna kommunikationskanalen för alla medarbetare i Varbergs kommun. Vinden ska göra det enkelt för alla medarbetare att arbeta och samarbeta i den dagliga verksamheten.”

Förstudie på Socialförvaltningen inför steg 2 Frågor: Vilka behov har medarbetarna? Vilka behov har chefer? Hur fungerar arbetet på en förvaltning idag? Resultat: Förslag på hur Vinden kan underlätta och effektivisera det dagliga arbetet på kommunen. 7

Alternativa projektupplägg Olika huvudförslag till ”HUR” Steg 2 skall införas: Behovsinventering på varje förvaltning Förstudie på varje förvaltning Teknisk utveckling på varje förvaltning Olika sätt att arbeta/lösa olika problem etc. Baspaket – gemensam grund för alla förvaltningar Gemensam förstudie (SOC) Gemensam teknisk utveckling Gemensamt, grundläggande!, sätt att arbeta (Detta alternativ blev det!) Baspaketet medför stora skalfördelar och är mycket tids- och kostnadseffektivt! 8

3. Innehåll - Baspaketet

Grundläggande behov Stort behov av att kunna kommunicera och samarbeta inom organisatorisk grupp. Dela och arbeta med dokument inom gruppen Skicka nyheter och meddelanden inom gruppen Behov av att kunna kommunicera och samarbeta mellan olika organisatoriska grupper och/eller personer Dela och arbeta med dokument mellan organisatoriska personer och enheter Skicka nyheter och meddelanden mellan olika grupper Skicka nyheter till specifika målgrupper (avdelning, enhet, tvärgrupp, chefer etc.) Behov av att kunna arbeta i projektform

Grundläggande behov Behovet är egentligen inte MER information utan snarare mer KORREKT information. Behov av att få en helhetsbild, ett sammanhang, över hela kommunen och medarbetarens del i helheten. Behov av enkel översikt och åtkomst till alla olika system och funktioner. Behov av att göra det lättare att hitta dokument/information. Behov av att kunna särskilja på medarbetare och chefs/ledningsinformation. Effektivisera möten (Olika interaktiva processer, felanmälan etc.)

Baspaket – utgångspunkt Nyheter (riktade) Förvaltning Avdelning Enhet/grupp Chefer Olika grupper av medarbetare (ekonomiassistenter etc.) Kalendarium Aktuellt Innehållssidorna Jag vill….. Min Webbplats Dokumenthantering (bas) Arbetsrum Mötesrum Projektrum Samarbetsrum

Infrastruktur 13

Teg 2 Förvaltnings sida Medarbetare 14

Steg 2 Arbetsrum Medarbetare 15

Steg 2 Mötesrum Allmän 16

Vad innebär det för kommunens medarbetare? Fördelar Riktad information, varje medarbetare får den information som rör individen (mycket annat sållas bort) Enklare att få ut information till berörda medarbetare om viktig information/förändringar Enklare och tydligare rutiner och arbetssätt Förenklat sätt att samarbeta i olika grupper (dela dokument, delta på möten, driva projekt etc.) Skapar möjligheter/plattform för Varbergs kommun att effektivisera och vidareutveckla sin verksamhet.

Vad innebär det för kommunens medarbetare? Nackdelar Tidskrävande övergångsperiod, men med målsättning att betydligt förenkla det dagliga arbetet för varje medarbetare Allt kommer inte på en gång. Förvaltningsspecifika funktioner finns inte med i Steg 2 - tänk på visionen! Vissa medarbetare kan komma att uppleva svårigheter med en ökad datorisering (för kommunen är det dock en nödvändig effektiviseringsprocess)

Avgränsningar – ej med i Steg 2 Förvaltningsspecifika funktioner Skola/elever Ärendehanteringssystem Integrerad verksamhetsuppföljning Samarbete med externa leverantörer/partners på Vinden (extranet)

Preliminär tidplan för Vinden steg 2 Start januari 2008. Teknisk utveckling klart innan semestrarna. Lansering efter semestrarna under hösten 2008. Outlook lanseras till en förvaltning när förvaltningen är klar med överflyttningen av material från First Class till Vinden – under hösten 08.

Tidplan Kalendertid för Projektet: Utveckling innan sommaren: 6 mån (25 veckor) Lansering efter sommaren: 4 mån (15 veckor)

Lansering Steg 2 & Outlook = Vinden = Outlook Årsskiftet 08/09 1 Sept 08 Okt Nov Dec Utb. Red Överföring/flytt av Konf. Fas 1 Utb. Red Outlook Intro Anv. Intro Anv. Utb. Red Överföring/flytt av Konf. Fas 2 Utb. Red Outlook Intro Anv. Intro Anv. Fas 3 osv. 22

Tidplan Delområde Start - Slut Förberedelser införande av baspaket 7 januari – 30 april Utredningar Steg 2 7 januari – 30 juni Teknisk implementation (TI) Framtagande av utbildningspaket 1 maj – 31 maj Utbildning av utbildare 1 juni – 30 september Lansering 1 september – 30 december

Vad handlar det här projektet egentligen om? System Processer Ändrat arbetssätt Mätbara resultat Människor

Framgångsfaktorer Förankring och engagemang på varje förvaltning/avdelning/enhet Information, Utbildning och Coachning Att cheferna visar vägen Varje individ måste (efter ett antal veckor) känna att deras arbetssituation faktiskt har förenklats

Extern åtkomst Alla medarbetare skall ha extern tillgång till Vinden (via MobilityGuard) Test av funktionalitet pågår Lanseras när all funktionalitet har verifierats – våren 2007.