Norrtågs trafik i Norrbotten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den här dagen är bara för dig!. Utställare som är där för dig. –Universitet/högskolor –Yrkeshögskolor –Folkhögskolor –Företag •Rekrytering på kort sikt.
Advertisements

Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Innovationsfinansiering
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Att möta demografiska förändringar Initiativ för hantering av demografiska utmaningar Workshop 27 mars 2012.
Region Norrland.
Trafiksamråd tidtabell 2011
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
EN HÅLLBAR KNUTPUNKT I HJÄRTAT AV NORDKALOTTEN. Är ett nystartat terminalbolag som ägs till hälften av Malmfalten AB och hälften av LTH AB.
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
Tidtabellens betydelse för samhällsekonomisk lönsamhet Pilotstudie Ostkustbanan TVEMS: Timetable Variant Evaluation Model for Single-tracks sid 1 CTS-seminarium.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Satsningar för ett starkt och hållbart transportsystem
Landstingsdirektör Sekretariat Stab Division Opererande specialiteter
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Landstingsdirektör Sekretariat Stab
LÄNSTRAFIKENS FRAMTIDSGRUPP
Förväntad medellivslängd vid födseln för pojkar födda per län Källa: SCB.
20-24 år år -19 år Aborter i Norrbotten fördelat på åldersgrupper, årsvärden 2002 – 2011 samt 1:a halvåret 2012 för åldersgrupp – 19 år. Mått: antal.
Landstingens resultat med respektive utan finansiella nedskrivningar.
Folktandvården Norrland
Piteå Kammaropera.
Det regionala och lokala självstyret
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
Anropsstyrd trafik-Norrbotten
Vindkraft ONE Nordic koncernen
LKAB Kapacitet Malmbanan
Hur skall vi implementera en lyckad avreglering? Resenärsforum
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
Läkarstudent i Norrbotten Gemensam kampanj: gemensam energieffektivisering, med våra tre norrländska landstingsgrannar, Jämtland, Västernorrland och Västerbotten.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Delårsrapport Q3 1 juli – 30 september 2011 Jan Forsberg, VD.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Gemensam Folktandvård i Norrland?
Infrastruktur i Region Norrland - kartläggning
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens styrgrupp för trafik Benny Eriksson, S, Timrå Erik Sedig, KD, Vännäsby,
Matchning Södertörn. Regionalt utvecklingsprogram för Södertörn Vision: Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm- Mälarregionen, med en.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Kommunikationspolitiska rådet Jimmy Bystedt, Länsstyrelsen Norrbotten Nationell plan Utfall för Norrbottens län i korthet.
24 februari på Stadshotellet i Luleå Medborgarnas förväntningar på Norrlands framtid ANDERS LIDSTRÖM Professor i statsvetenskap vid Umeå universitet Varmt.
Patientnämnden 2007.
Medborgare i norr - uppfattningar om regionalisering BILD 1 Medborgare i norr - uppfattningar om regionalisering De fyra nordligaste.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Luleå - Riksgränsen.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Information om pågående ansökningsomgång 15/ /2 2013
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Arvidsjaur Anmälda våldsbrott per invånare Källa: Folkhälsodatabas.
Vårdkontakter i slutenvård Beroendeavdelningen Psykiatrin Sunderbyn KommunJanFebMarAprMajJunJulAugSepOktNovDec Arjeplog Arvidsjaur Boden1415.
Kontrakt Norrbotten. Försäkran Norrbotten.
Samordningsmöte T / Solna Strand
Samordningsmöte T / Solna Strand
Utredning – gemensam organisation i Norrland
Psykisk hälsa Främsta orsaken till sjukfrånvaron i stora delar av västvärlden 45 % av pågående sjukskrivningar i Sverige (70 miljarder kronor) Nedsatt.
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Karin Millgård, division Service
SVOM 1 juni 2018 Regionalt programområde psykisk hälsa Håkan Gadd.
Källa: Folkhälsodatabas
Arvidsjaur Tonårsaborter (15-19 år) per 1000 kvinnor.
Kontrakt Norrbotten.
Arvidsjaur Utveckling av tonårsaborter årsvis 2000 – 2011
För dig med hjärta för Norrbotniabanan.
För dig med hjärta för Norrbotniabanan.
Presentationens avskrift:

Norrtågs trafik i Norrbotten 2012 Arne Andersson, VD Länstrafiken i Norrbotten AB

Kort historia 1999 Processen runt tågtrafiken i Norrland startar 2001 Intresseföreningen Norrtåg startar ett politiskt samarbete kring tågutvecklingen i Norrland 2004 Skickades en ansökan till regeringen med en begäran att få bedriva regional dagtågtrafik i Norrland. 2007 Norrtåg fick av regeringen rätten att starta regional dagtågtrafik efter ett initialt riksdagsbeslut 2006 2008 Norrtåg AB bildas. Planering, upphandling och finansiering inför kommande trafikupplägg startar

Kort om Norrtåg Vi kör på 140 mil järnväg i Norrland. 30 dubbelturer på vardagarna. 20 dubbelturer på helgdagarna. 59 stationer stannar Norrtåg på. 17,5 varv runt jorden /år. Prognos på ca 2,5-3 miljoner resenärer/år , 8000 /dag. Prognos på ca 3000 resor per dygn Umeå-Örnsköldsvik. Kostnad ca 6 miljoner kr för landstingen det första året och därefter 50-60 miljoner kr per år. Landstingen står för en fjärdedel av finansieringen, staten en fjärdedel och resten Operatören genom biljettintäkter. Hela affären omsluter ca 1,6 miljarder sek tom 2016.

Ägare & organisation Omfattar de fyra nordligaste länen (Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland) Ägs av Länstrafikbolagen Finansieras av landstingen och staten Norrtåg AB är garanten och möjliggöraren Operatör på våra tåg är Botniatåg AB ( SJ & DB Bahn)

Norrtåg kör i hela Norrland Sundsvall – Trondheim Sundsvall – Umeå Umeå - Lycksele Umeå – Luleå Luleå – Narvik Umeå-Vännäs

Umeå-Luleå 3 dubbelturer dagligen Umeå-Luleå

Restider expresståg Umeå Ö- Bastuträsk 1h 28 min Umeå Ö- Jörn                                   1h 44 min Umeå Ö- Älvsbyn                           2 h 36 min Umeå Ö- Boden                              2 h 59 min Umeå Ö - Sunderbyn                3h 17 min Umeå Ö - Luleå Universitet    3 h 24 min Umeå Ö - Luleå                              3 h 29 min

Luleå – Narvik 3-5 dubbelturer dagligen Luleå – Kiruna Luleå – Narvik trafikeras 8 månader/år

Restider expresståg Luleå – Kiruna 3h 20 min Luleå- Boden 20 min Luleå – Gällivare                         2 h 25 min

Målgrupp Norrtågs målgrupper är Arbetspendlare Studieresenärer Tjänsteresenärer Fritidsresenärer Sjukresenärer

Trafikstart 2012 Stambanan (Umeå-Luleå) - Ny trafik 3 dt 12/12 Försening Malmbanan (Luleå-Kiruna) - Befintlig trafik 1 dt - Ny trafik 2+1 dt 12/12 Försening Spökbaliser X62 har vissa problem med signalsystemet och avläsningen av spårsignalerna blir för känslig, vilket gör att systemet ser hinder utan att de finns och följden blir att tåget tjuvstannar. Frekvensen för dessa störningar är oacceptabel. Tågen är utrustade med det nya signalsystemet ERTMS. Störningarna uppträder på banor med det gamla signalsystemet ATC, alltså inte på Botniabanan med ERTMS (Sundsvall-Umeå). Det finns lösningar på problemet och en process pågår för att lösa problemet.  

Vinterprojekt Vinteranpassning av fordon - Vintertålighet, tekniska konstruktionsbrister, snöplog Fordonsunderhåll - Fordonslyftar, underhållsdokumentation, rapporteringsrutiner Komponentförsörjning Avisning och vinteruppställning - Avisningskapacitet avisningslogistik, vinteruppställning, teflonbehandling, testanläggning Infrastruktur - Sandning stationer, rörliga växelkorsningar, strömavtagare Linjeröjning - Snöröjning, upphandlingsregler och normer, linjeröjningskapacitet , prioriteringsregler, insatstider Handhavande och organisation - Handhavande fastfrysning, beredskapsplan, vinterutbildning Information - Operativ trafikantinformation

Fordon 12 Coradia Nordic X62 2-3 Regina X52 Fordonen går i omlopp Regina Coradia

Ett bekvämt sätt för alla att resa Hög komfort, breda säten Internetuppkoppling Bistro Hög tillgänglighet på WC Hög tillgänglighet, golv i perronghöjd Soffa i tågen Affärsklass Plats för skidor/cykel TV-monitorer m info

Verkstad i Umeå Byggprojektet avslutat 2011 Roller - Hyresgarant Norrtåg - Hyresgäst Botniatåg/Mantena - Underhållsleverantör Mantena - Hyresvärd/fastighetsägare INAB - Garantiarbete 2 år Alstom Fakta - 3 600 kvadratmeter - Kostnad ca 120 mkr - Två spår - Service, tvätt, avisning…

Haparandaprojektet Visionen tåg Luleå-Oulu tre timmar Kvarstående frågor att lösa - Statlig och regional finansiering - Fordonslösning - Stationsfrågor i Kalix och Haparanda Finland - Finns intresse av en trafik över gräns - Elektrifiering av en kort sträcka Kemi-Tornio  

Norrbotniabanan & Malmbanan Norrbotniabanan - Mycket viktig vision - Den sista pusselbiten för en norrländsk kustjärnväg, Botniabanan ”nord” - Stora effekter på resandet och trafikens lönsamhet - Korta restider ger stort resande Malmbanan - Dubbelspår - Kortare restider och mer frekvent trafik Två mycket viktiga projekt!