( ) Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Geografi Henrik Carlsson.
Advertisements

Energieffektivisering i befintliga fastigheter
Lokala miljövärden Lokala miljövärden Den energi som man använder har framställts på olika sätt. För att bedöma fjärrvärmens.
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
HVDC och bilder Vilken är politikens roll i en starkt föränderlig energimarknad?
Project Liquid Natural Gas Norway - Sweden Utsläppsrätter.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
SKOGSINDUSTRIERNAS KLIMATMANIFEST
Europaparlamentariker
Allmänningens dilemma
Vilka mål har EU på miljö-, energi och transportområdet?
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Ekonomi i olika klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 18 april 2012.
Växthusgaser Kyotoprotokollet omfattar sex växthusgaser:
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
Kostnads-nyttoanalys inom CAFE – metod och preliminära resultat
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
CO2-utsläpp i ton, per enkeltur
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Utmaningarna i energiomställningen
Fossilbränslefri region
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Sysselsättningsgrad 2009 Samtliga år. Sysselsättningsgrad 2009 Kvinnor år.
Centre for Climate Science and Policy Research Centrum för klimatpolitisk forskning Trusler og udfordringer – refleksioner fra klimaforhandlingerne og.
Distribuerad Reglering av Fordonståg. Projektpartner : KTH och Scania CV AB Resultat :Doktorsavhandling och forskningsplattform Projektlängd:4-år Projektstart:2009.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Mål för vind/förnybar energi Lars Andersson, chef för Energimyndighetens vindenhet.
Världen Vart är på väg??? vädret. ”Klimatförändringarna är nog naturliga.” ”Såren i naturen läker utan att det blir ärr.” ”De hittar säkert på något som.
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
Bilen, bränslet, beteendet - Politiken, marknaden, individen Järfälla kommun 1 april 2014.
*text. Sustainable engineering and design. Min rubrik idag kWh- och resurskunskap Fin- och ful-el (är det samma sida av olika mynt?)
1 Alarik Sandrup Energipolitisk expert Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Drivkrafter inom den internationella klimat- och energipolitiken.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
FRAMTIDA HAVSNIVÅER I NYNÄSHAMNS KOMMUN?
Mat och klimat.
Grönt ledarskap och transporter Carl-Arne Pedersen, ordförande EMC.
Energieffektivisering i EU SEEF 19 februari 2008 Edvard Sandberg Svensk Energi.
Aktuella bränslen för tung trafik
KLIMATBOKSLUT 2011 Leif Holmberg U&We Landstinget Sörmland Moderata kansliet.
Framtida energitillförsel
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Avfall och återvinning
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Klimatet och tillväxten Fredrik Larsson Ekonomifakta.
Global uppvärmning Vad gör vi åt det?.
Heat 1 Energi från avfall. Esbo Försäljningschef Dan Blomster Fortum Heat.
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Pass 7 KYOTOPROTOKOLLET. Klimatkonventionen Först i slutet av 1980-talet började politiker engagera sig i klimatproblemet IPCC grundades och 1990 kom.
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Pris på utsläpp Skatter och eller utsläppshandel Olle Björk Miljödepartementet.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Väder- och Klimatförändringar
1 ICT och hållbarhet del 1 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november.
Miljöpolitikens problem
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Färdplan 2050 Sverige utan klimatutsläpp år 2050 Stig Hammarsten Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation kunna lämna över.
Lokala miljövärden Resurseffektivitet: Snitt: 0,28 Viktat medelvärde: 0,
Utrikeshandelns effekter på koldioxidutsläppen ASTRID KANDER, MAGNUS JIBORN STOCKHOLM 30 SEPTEMBER 2015.
Transporterna och klimatutmaningen Jonas Åkerman Avd
Nya mobilitetstjänster och digitalisering (Sveriges ingenjörer, ) Jonas Åkerman Strategiska hållbarhetsstudier, KTH
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Jordbruket i Sverige är klimatsmart
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL?
Presentationens avskrift:

Möjligheter att minska flygets utsläpp av växthusgaser, i linje med 2-gradersmålet (10-11-18) Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH E-post: jonas.akerman@abe.kth.se Tel: 08-790 73 02

Utrikesflygets utveckling

Flygets klimatpåverkan orsakas inte bara av CO2-utsläpp. Dagens bästa kunskap: Utsläppen av H2O och NOx på hög höjd orsakar tillsammans nästan lika stor klimatpåverkan som CO2 i ett 100 års-perspektiv. GWP100 (total/CO2): 1.9-2.0 (GWP20: >4) Dock fortfarande stor osäkerhet om hur stor denna ”uppräkningsfaktor” är. Källa: Lee, D.S. et al. 2009. Transport impacts on atmosphere and climate: Aviation. Atmospheric environment.

”Svenskt” flygresande Svenska befolkningens totala flygresande orsakade år 2006 8 milj ton CO2-ekv. Inrikesflyget orsakar 10-15% av dessa utsläpp. Sveriges personbilar släppte år 2006 ut ca 12 miljoner ton CO2-ekv. De senaste decennierna en fördubbling av flygresandet vart 15:e år. Källor: Lee, D.S. et al. 2009. Transport impacts on atmosphere and climate: Aviation. Atmospheric environment. Nationella resvaneundersökningen 2005/2006.

Prognos för flygets utsläpp (EU-25) jämförd med hela samhällets utsläppsutrymme om 2-gradersmålet ska nås. Källa: Anderson et al., 2006. Growth scenarios for EU&UK aviation: contradictions with climate policy. Tyndall Centre for Climate Change Research.

Olika sätt att minska flygets klimatpåverkan Energieffektivare flygplan ”Långsamma” flygplan (ca 650 km/h) Bättre organisation av flyget (rakare flygvägar, grön inflygning etc) Högre beläggning Bränslen med lägre CO2-utsläpp Anpassning av flyghöjd för att minska klimatpåverkan av H2O och NOx. Påverka volymen flygresande (jämfört med prognoser)

Långa ledtider inom flygindustrin Från att en ny generation flygplan börjar utvecklas tills dess det sista flygplanet av denna generation pensioneras tar det ca 50 år. Viktigt skilja mellan: Bästa nya flygplan som kan köpas Genomsnittliga nya flygplan Genomsnitt för flygplansflottan

Alla samhällssektorer vill minska just sina utsläpp med biobränsle...... Produktiv mark behövs i första hand för produktion av mat, fiber, byggnadsmaterial och ekosystemtjänster. Uppodling av naturmark för att producera biobränslen kan ge ökade CO2-utsläpp under de första decennierna. Betydligt högre klimatnytta om man använder bioenergi till att ersätta kol i kraftverk istället för att producera drivmedel för transportsektorn. Dessutom minskar inte biobränslen utsläppen av Nox och H2O som står för ca hälften av flygets klimatpåverkan. Slutsats: Bara en mindre del av transporternas bränslen går att ersätta med biobränsle på global nivå.

Är alger lösningen på flygets klimatproblem? Algbaserat flygbränsle har föreslagits som ett sätt att kraftigt minska den mängd mark som krävs för produktionen. Denna teknik är i ett tidigt utvecklingsskede och det finns många osäkerheter inte minst kring kostnader. Finns också ett större problem: För att få högt markutnyttjande krävs tillförsel av koncentrerad CO2 t ex från kolkraftverk. Bara ca 0,7% från atmosfären. Om några decennier kommer sannolikt koldioxidavskiljning att vara vanligt på kol- och gaskraftverk. I ett sådant läge kommer algbaserat flygbränsle att ge lika stora utsläpp av CO2 som fossilt flygbränsle.

Måste det svenska flygresandet minska från dagens nivå om 2-gradersmålet ska nås?

Det beror på! Källa: Åkerman, J, Isaksson, K, Johansson, J, Hedberg, L (2007), Tvågradersmålet i sikte? - Scenarier för det svenska energi- och transportsystemet till år 2050. Naturvårdsverket rapport 5754.

Något om styrmedel Idag är flygets och sjöfartens bränslen undantagna från koldioxidskatt, energiskatt och moms (utom 6% moms på inrikes resor). Från 2012 ska flyget ingå i EUs system för handel med utsläppsrätter (ETS). Om priset på utsläppsrätter då skulle vara dubbelt så högt som idag, så ökar priset för flygbränsle med ca 80 öre per liter. Detta kan jämföras med dagens skatt på bensin som är över 7 kr per liter.

Slutsatser Effektivare flygplan är viktigt Potentialen för biobränslen är osäker, men räcker sannolikt bara till en mindre del av transportsektorns behov Samstämmig forskning pekar på att den snabba ökningen av flygresandet också måste brytas. Hur nå dit: Överflyttning till andra transportslag som tåg har begränsad effekt (då ca 90% av flygresandet är utrikes) Videokonferenser/Skype-möten etc, kan ersätta en del tjänsteresor och ge win-win effekter (se t ex Telia). Men, viktigast är ekonomiska styrmedel, som att avveckla flygets undantag från koldioxidskatt och moms. Källor: Macintosh and Wallace 2009. International aviation emissions to 2025: Can emissions be stabilised without restricting demand. Energy policy 37 (2009) 264-273. Lee et al. (2009). Anderson et al., 2006. Growth scenarios for EU&UK aviation: contradictions with climate policy. Tyndall Centre for Climate Change Research. Åkerman, Jonas & Höjer, Mattias (2006) How much transport can the climate stand? – Sweden on a sustainable path in 2050, Energy Policy, Vol 34/14 pp 1944-1957.