Kartläggning av exponeringsnivåer och källor till de dibensopyrener Projektledare: Roger Westerholm, Stockholms univ.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Advertisements

Luftkvalitet Problem och Åtgärdsval Lena Nerhagen, VTI Dialog om transportrelaterade miljömål Lärdomar från forskningen (för mer.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Presentationsmaterial EFFSYS 2 dagen
Riskbedömning av POPs i fet fisk
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Vad är en miljökvalitetsnorm?
SLB-analys Malin Ekman
För drygt 30 år sedan - i mitten av 70-talet - kostade sjukvården i USA och Sverige mest i världen som andel av BNP - ca 9 %.
ETAPPMÅL – STEG PÅ VÄGEN. Skiss miljömålen ETAPPMÅL – STEG PÅ VÄGEN •Steg på vägen att nå generationsmålet samt ett eller flera miljökvalitetsmål •Kopplade.
Arbetsmiljö Intervjustudie av 14 frisörer visar att det finns en medvetenhet hos frisörerna om arbetsmiljön, men inte alltid tillräcklig kunskap,
PER AHLBOM PARTNERANSVARIG DIBS Oktober, KORT OM DIBS • kunder •13 miljon konsumenter •100 miljarder SEK •1 miljard transaktioner på tisdag.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Emissioner från hushållens biobränsleeldning
Kostnads-nyttoanalys inom CAFE – metod och preliminära resultat
PARTIKLAR PM2,5 EMISSIONSKARTERING OCH
Forskarmobilitet i global konkurrens - en teknisk högskolas perspektiv Stefan Bengtsson Chalmers tekniska högskola.
BC – utsläpp och halter i städer
Världens giftigaste platser
Arbets- och miljömedicinska kliniken i Örebro
Kartläggning av PM10 och NO 2 -halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
GasKlart – fordonsgas i Umeåregionen
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Exponeringsberäkningar: exempel från trängselförsöket i Stockholm
Bellander Arbets- & Miljömedicin Institutet för Miljömedicin Stockholms Läns Landsting Karolinska Institutet Bostadsutskottet 1 Svenska luftvårdsföreningen.
Översynen av EU direktivet – Nya rön om hälsoeffekterna -
Distribuerad Reglering av Fordonståg. Projektpartner : KTH och Scania CV AB Resultat :Doktorsavhandling och forskningsplattform Projektlängd:4-år Projektstart:2009.
Harry Robertsson, Teknisk Direktör, Stena Rederi AB
Hur påverkas vi av kemikalierna?
Avståndets betydelse för luft- föroreningshalter vid vägar och tunnelmynningar - Jämförelser mellan mätta och beräknade halter av kväveoxider (NO x )
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Åtgärdsbrister och – behov att motverka vägbarriärer Andreas Seiler SLU, Inst. för Ekologi 11.
Presentationsmaterial EFFSYS 2 dagen Milestone Modell för identifiering av lämplig effektivisering av energitekniska system med värmepumpar.
Kartläggning av NO2 och PM10 för år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun Magnus Brydolf Boel Lövenheim.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Kartläggning av PM10-halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Betydelsen för partikelhalterna av dubbdäcksförbudet på Hornsgatan Christer Johansson SLB Miljöförvaltningen, Stockholm ITM Stockholms universitet.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Beräkning av transporternas externa kostnader enligt ExternE Lena Nerhagen VTI (Borlänge) Presentation på årsmötet för Svenska Luftvårdsföreingen.
Prognoser av hälsorisker på grund av höga pollen och luftföroreningshalter + = ?
PARTIKLAR Källor till partiklar Lagstiftning, miljömål, forskning och Värmlands läns luftvårdsförbunds mätningar Hälsoeffekter Åtgärder ur ett Värmlandsperspektiv.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Människans inverkan på djuren
Bussplan Stockholm - vad är syftet? -Att på tio år byta ut alla bussar i innerstadstrafik mot eldrivna bussar och erbjuda stockholmarna en busstrafik som.
Luftdagen Kalmar, , Helen Karlsson Med Dr Miljökemist Partiklar och Hälsa.

Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Stadsbyggnadsdagar 08 Luftens betydelse för hälsoeffekter Vi mäter NO2 och PM10 – men vad är egentligen farligt? – hur farlig är luften i svenska stadsmiljöer?
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Miljömål och uppföljning Luftdagen 13 november 2014
Cnossos-eu Mikael ögren.
Projekt miljökvalitetsnorm Partiklar
Alternativa Bränslen- Alternativa Avgaser SLF
Kartläggning av PM2,5-halter i Stockholms och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken tätort - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Vad är på gång i SIMAIR under 2017? SIMAIR-användardag, Stefan Andersson E-post: Tel: 011 –
Vedrök i Östergötland - vad vet vi om det? SMHI rapport Identifiering av potentiella riskområden för höga halter av benso(a)pyren Nationell kartläggning.
Utblick luftkvalitet Luftkvalitetsmodellering i stadsmiljö – preliminära resultat från SCAC presenteras av Lars Gidhagen med stöd från - Christer Johansson,
Vedrök i Kalmar län - vad vet vi om det?
Exponering för partikelhalter i Stockholms län
Samordnad luftkvalitetskontroll i Skåne den 24 november 2015
Luftvårdsförbundet Minskade utsläpp och reningsteknik vid Saft AB, Oskarshamn Sven-Erik Mattsson, Miljöchef Saft AB 1.
På gång om Frisk luft målet.
Det pratas om dieselförbud - varför då
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
TRAFFIC EMISSION DUE TO WASTE Collection in Stora Ursvik, Stockholm
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Presentationens avskrift:

Kartläggning av exponeringsnivåer och källor till de dibensopyrener Projektledare: Roger Westerholm, Stockholms univ.

Polycykliska aromatiska kolväten, PAH Bildas vid ofullständing förbränning Största källor i Sverige är vedförbränning och trafik Har i djurförsök visat sig vara carcinogena Bens(a)pyren, B(a)P, enda PAH som är klassad som humancarcinogen EU gränsvärde B(a)P 1 ng/m3 gäller från 2013 Svenskt delmål B(a)P 0,3 ng/m3 ska klaras 2015 Riktvärde 0,1 ng/m3 livstids (70 år) cancerrisk på 1/ personer

Dibensopyrener Hög cancerpotens i djurförsök Misstänkta humancarcinogener Dibenso(a,l)pyren är den mest cancerframkallande PAH som testats Väldigt få studier om halter av dibensopyrener i luft

TEF faktorer Boström et al

Relative Potency Factor (USEPA 2010)

Genomförande Mätningar av halter Kartläggning av källor –Vedförbränning –Långväga transport –Trafiken Avgaser (bensin och diesel) Däckslitage Asfalt Beräkning av befolkningsexponering Utvärdera dibensopyrenernas bidrag till cancerpotensen jämfört med bens(a)pyren

Analyserade PAH

Provtagningsplatser SLBs och ITMs mätstationer för automatiska mätningar av reglerade luftföroreningar

Trend BaP Hornsgatan Detta projekt SLB

B(a)P halter PM1 och PM10-1 (n=1)

DB(a,l)P halter PM1 och PM10-1 (n=1)

Dibensopyrenhalter i andra städer Studier publicerade under projektets gång. Mycket högre halter i Portugal och Kina än i Stockholm pg/m3B(a)PDB(a,l)PDB(a,e)PDB(a,i)PDB(a,h)P Hornsgatan Torkel Knutssonsgatan Porto trafikmiljö Porto inomhus ej rökare Porto inomhus rökare Peking taknivå sommar Peking taknivå vinter Qingyuan industriområde !

Källbidrag Icke-avgas –Däck: Sommar, vinter (dubb, odubb) –Bitumen: 1 prov Avgaser –Bensinbilar 3 olika fordon, olika körcykler –Dieselbilar 3 olika fordon, olika körcykler Verklig trafik –Gata-tak mätning (Hornsgatan) Vedeldning –Olika förbränningsförhållanden Intransport –Aspvreten

Uppskattning av befolkningsexponering Skillnad i halt ger emissionsfaktor för trafik (avgaser+däck) Emissionsdatabas Vindmodell Gaussisk spridningsmodell Olika källors bidrag till halterna i hela regionen Befolkningsexponering för olika källor Bakgrund (intransporten) Olika lokala källors bidrag till halterna i en punkt Källprofiler

Befolkningsviktad exponering 1. Beräkna haltbidrag BaP från trafik, ved, sjöfart etc med en spridningsmodell 3. Kontrollera mot för Torkel för BaP 4. Räkna om BaP till dibenspyrenhalter med hjälp av källprofilerna 5. Vikta haltbidragen med befolkningen 6. Vikta med TEF

Emissions- faktorer Baserat på mätningarna på Hornsgatan, 2010 Concentration difference between street and roof (pg m -3 ) Emission factor for the vehicle fleet on Hornsgatan (ng vkm -1 ) B(b)F B(k)F B(e)P BaP Perylen I(1,2,3-cd)F DB(a,h)A I(1,2,3-cd)P Picene B(ghi)P DB(a,l)P DB(a,e)P Coronene DB(a,i)P DB(a,h)P NOx

Beräknade haltbidrag Dibens(a,l)Pyren (pg/m3) VägtrafikVed- eldning Övrigt Sjöfart, energianl. Bak- grund TotaltUppmätt Torkel Befolkningsviktat VägtrafikVedeldningÖvrigt

Befolkningsviktade halter Bap + dibenspyrener

Slusatser Trafik och vedeldning är de viktigaste lokala bidragen Befolkningsexponeringen 4 ggr högre då hänsyn tas till dibenspyrenerna (4 isomerer) TEF viktning med dibenspyrener visar att det är samma lokala källor som är viktiga Stora osäkerheter i emissioner och hälsoeffekter

Planerade vetenskapliga rapporter Highly carcinogenic benzo(a)pyrene and dibenzopyrenes in air particles at street and roof top levels in Stockholm in comparison to a background station Bergvall C., Johansson C. and Westerholm R. Public exposure of highly carcinogenic benzo(a)pyrene and dibenzopyrenes in Stockholm Johansson C., Bergvall C. Stenius U. and Westerholm R

Examensarbeten som utförts inom projektet Automobile tires – A potential source to highly carcinogenic dibenzopyrenes in the environment. Sadiktsis I., Bergvall C., Johansson C. and Westerholm R. Inskickad till Environmental Science & Technology Karin Schulze Tertilt. Identification and Determination of Polycyclic Aromatic Hydrocarbons (PAHs) in Automobile Tires. Master Thesis in Analytical chemistry, Department of Analytical chemistry, Stockholm university, juni 2010.

Åtgärder Utsläppsdirektiv –Industri Finns utsläppsdirektiv som inkuderar BaP –POP protokoll inom UNECE BaP utsläppen från avfallsanläggningar ska minska fr 1990 –Bränsledirektiv –Trafik, sjöfart o annan förbränning oreglerad Luftdirektivet BaP <1 ng/m3 Kemikalielagstiftningen Utfasning av farliga kemikalier (t ex vissa petroleumprodukter) Andra åtgärder –Trafik Miljözoner, trängselskatt o andra trafikåtgärder Däck – BaP oljeförbud, EU Tyre Labelling Regulation 1222/2009 Nov 2012 –Vedeldning Lokala föreskrifter i kommuner, fjärrvärmeanslutning mm.