SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
•Varför? •När? Resan •Vad ska vi göra? •Vart bor vi? •Nöjen? 13:45- 14:55 Stockholm- Köpenhamn 15:40- 18:10 Köpenhamn- Chicago 20:05- 23:05 Chicago-
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH företag – de flesta är små 5-9 anställda 5% anställda 3% anställda 2% > 50 anställda.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 AMBASSADÖRER FÖR KVINNORS FÖRETAGANDE.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1.
Stora additionstabellen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 9. Aktörer i Nyps 22/ Sofia Wallgren Nyps utbildning- Projektmedel.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 7. Manuell ansökan om projektmedel 21-22/ Sofia Wallgren Nyps utbildning- Projektmedel.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Företagens villkor och verklighet Tillväxtmöjligheter och tillväxthinder för svenska små och medelstora.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
Årsbokslut för svensk turism 2013
INFÖR NATIONELLA PROVET
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Barns tillgång till svenskt teckenspråk
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Medlemsundersökning bland Byggnads medlemmar. Byggnads medlemspanel 1600 medlemmar har svarat på denna enkät som genomfördes i Byggnads medlemspanel.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 4 Bered, fatta och effektuera ärendebeslut 11/ Jana Wahlberg Nyps utbildning- Företagsstöd.
Svenska Friidrottsförbundet Elevenkät 2013 Friidrott Umeå RIG Antal svar:20.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Från Arjeplog till Malmö Kontor på 9 orter Cirka 350.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
1 Anneli Juhlin FP
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Enterprise Europe Network 1 -Rådgivning som tar Europa till företagen Christina Lugnet GD, Tillväxtverket.
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 4. Bered, fatta och effekturea ärendebeslut 28/ Sofia Wallgren Nyps utbildning- Projektmedel.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Sök-funktion m.m 11/ Jana Wahlberg Nyps utbildning- Företagsstöd.
Stora subtraktionstabellen
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 6. Bered, fatta beslut och effektuera utbetalningsbeslut 21-22/ Sofia Wallgren Nyps utbildning-
Att främja kvinnors företagande Program Information & affärsutveckling Insatser inom befintliga nationella program Finansiering Attityder &
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Landstingsdirektörens stab BILD 1 Verksamhetsresultat delårsrapport 2/2012 Vårdval Norrbotten.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Västsverige SFP Göteborg 26 september 2014 Helena Starfelt.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Turismens årsbokslut 2013 Dennis Bederoff Projektledare Tillväxtverket
Presentationens avskrift:

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning om företagande

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 2 Om undersökningen Barometern 2012 Attitydundersökning svarande år Stratifierat underlag Genomförts tidigare

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 3 Dagens presentation 1.Viljan att vara företagare 2.Vad styr viljan? 3.Förändringar över tid

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 4 Andel företagare av sysselsatta

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 5 Skulle du kunna tänka dig bli företagare?

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 6 Vad vill du helst vara, företagare eller anställd?

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 7 Sammanfattningsvis

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 8 Vilka hinder ser du med att vara företagare?

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 9 Vilka fördelar ser du med att vara företagare?

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 10

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 11 Vad styr viljan att vara företagare?

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 12 Vet du vart du kan vända dig?

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 13 Vart skulle du vända dig?

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Vända sig till Nyföretagarcentrum Kvinnor53 % Män44 % Utländsk bakgrund52 % Svensk bakgrund48 % år36 % år46 % år54 % 14

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 15 Svårt att starta företag?

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 16 Attityd till företagande i kommunen

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 17 Ser fördelar med att vara företagare

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Vilka vill vara företagare? De som vet vart man kan vända sig för information 18 De som ser fördelar med att vara företagare De som ser en positiv attityd i kommunen eller hos släkt och vänner De som har uppfattningen att det är enkelt att starta

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 19

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 20 Förändringar över tid

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Förändringar över tid Fler har kunskap om företagande 21 Mindre förändringar i för- och nackdelar under åren Fler har fått en positiv uppfattning av befintliga företagare Den egna attityden till företagande är mer positiv

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 22

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Fortsätt informera och främja –Samarbete mellan olika främjandeaktörer Målgruppsanpassa arbetet –Olika målgrupper har olika behov Fortsätt anpassa främjandesystemet och regelverken –Hur vill personer driva sitt företag? Följ upp negativa faktorer med att vara företagare –Konkreta problem och föreställningar om företagande 23 Hur kan myndigheterna arbeta