Framsteg AB Plenum 2 Framsteg breddar Maximoerbjudandet med hjälp av molntjänster 2012-11-14 Henrik Nyström Affärsområdesansvarig Underhållssystem Framsteg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ladoktjänster i mobilt format
Advertisements

Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
security through simplicity 2 Visste du att du kan använda ditt inpasseringskort till att logga in till din dator, till ditt nätverk och till dina molntjänster?
Välkommen.
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
IT-sourcing på Apotek Hjärtat Petter Sundberg, CIO
Kvalitetssäkrad leverans i Maximoprojekt
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
• VD kommentar • Finansiell information • Verksamhet och marknad • Framtiden • Frågor- och svar 2 Agenda.
NUAK Förnyad förvaltning
Enkel anvisning för planering av projekt
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Test Center – en högre nivå
Avtal i Maximo Maximo Användarmöte Stenungsbaden 9 – 10 mars 2010
Framsteg AB Plenum 4. Värdebaserad implementation av Maximo
Värdeskapande användning av MAXIMO
Samarbete med Microsoft Office Sharepoint server 2007 Angelica Rydelius Bergman Välkommen!
Nyttodriven verksamhetsutveckling med Maximo
Hur säkerställer vi affärsnyttan med MAXIMO implementation/användning?
Framsteg Plenum 10 Framsteg skapar enkelhet genom att återanvända Best Practice Henrik Nyström Cecilia Svensson Affärsområdesansvarig Projektledare.
Hur säkerställer vi affärsnyttan med MAXIMO?
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
Kvalitetssäkring av grunddata
© Kamél Consulting & Chrysalis 2006 SAST Testledarskapet i förändring – eller Så blir du den bästa testledaren i vår spännande värld! Elisabeth Kamél &
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Nyutveckling av DOK • Projektorganisationen • Vilka är CTK • Hur uppdraget uppkom • Den gamla versionen • Hur vi har jobbat • Utmaningar i.
Från förstudie till sammanslaget system hos Preem
Gunilla Nordin.
Systemkarta.
Arkitekturförändringar i NyA ITS Umeå Universitet Arkitekt/utvecklare i antagningssystemet NyA.
SWG CPA DCP Template IBM Confidential1 Plenumsession – IBM  Inledning välkomna presentera agenda Bengt 5 min  Nyheter i Maximo30 min –Organisation –Nya.
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Upphandling av GIS-plattform
Q3 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Maximo Användarförening höstmöte 2003
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Varför vänta! Dra nytta av nya funktioner i Maximo
Maximo – Axapta Integrationer m.h.a. MS Biztalk Server 2004
Linjära Asset och GIS Maximo Användarförening Höstmöte 4-5 nov 2009.
14 år av utveckling
Identitetshantering i praktiken
LPL möte Förnyad förvaltning
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Standardisering ger dig mer tid Peter Frodin. EFFECT-Direct / BDD Systems Management Server (SMS) Infrastucture Optimization Model (IOM) Vista Nästa steg.
Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.
Projekt och Arkitektur
SWEPOS-nätverks-RTK-tjänst.
Välkomna till uppstartsmöte i Lundalands ungdomsprojekt
1 Geoteknisk sektorsportal - datainfrastruktur för tillgång till geotekniska undersökningar Huvudstudie Bengt Rydell och Mats Öberg, SGI SKL referensgrupp.
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
1 Geoteknisk sektorsportal - datainfrastruktur för tillgång till geotekniska undersökningar Huvudstudie – statusrapport.
Drygt 9/10 av alla intäkterna utgörs således av medlemsavgifterna (den del som överförs till förbundet) plus annonsintäkter i Veteranen; 5 % är statliga.
Navision – RIM Rapid Implementation Methodology - anpassning.
Struktur för att värdera strategiskt viktiga processer (enligt Cliff Norman, Texas, USA, API, Assositation in process Improvement) och uppdaterad och översatt.
Kontextuell ärendehantering
Pontus Bengtson, OpenBIM/WSP Samhällsbyggnadssektorn – i stora drag yrkesverksamma Årliga investeringar – ca 300 miljarder SEK - Bostäder,
Erbjuder sina kunder att; Fokusera på sin kärnverksamhet Expandera med flexibel tillverkningskapacitet Sänka sina tillverknings kostnader Frigöra bundet.
IT-dagen 2011 mer tid för idrott Trådlöst Internet: RF-Boson guest Lösenord: idrottonline.
1 Geoteknisk sektorsportal – nationell datainfrastruktur för tillgång till genomförda geotekniska undersökningar (utvecklingsprojekt)
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
Från förstudie till hyresavisering, kundportal och mobilitet
Universitets-direktör
Presentationens avskrift:

Framsteg AB Plenum 2 Framsteg breddar Maximoerbjudandet med hjälp av molntjänster 2012-11-14 Henrik Nyström Affärsområdesansvarig Underhållssystem Framsteg AB

Agenda Framsteg idag Framsteg molntjänster Uppsummering/frågor Vad är ”molnet”? Framsteg molntjänst Uppsummering/frågor

Framsteg idag Grundat 2000 52 Framstegare STHLM, GBG, H-borg Omsättning 55 MSEK 800 projekt levererade till över 200 kunder. Idag över 15 000 användare. Om Framsteg AB IBM QlikTech AB Våra partners Kundnöjdhet: 5,0 Kundfordringar : 0 kr > 60d Faktureringsgrad: 81 % Nyckeltal Referenser Advanced Business Partner, IBM Auktoriserad återförsäljare av Maximo/Tririga Lång, bred och djup kompetens att införa underhållssystem – över 300 projekt levererade till över 80 kunder Verksamhetskompetens Rapport/BI – Actuate, Birt, QlikView Support- och förvaltningsmodell Samarbetsavtal lokalt och internationellt 2009 2010 2011

Affärsområde Underhållsystem - Vad har hänt senaste året? Anställt 5 st. Maximokonsulter. Uppnått IBM ackreditering A på Maximo/Tivoli Automation Största affärsområdet hos Framsteg Etablerat en projekt/förvaltningsorganisation Satsning på Tririga/Fastighetshantering Ökat fokus på verksamhetskompetens QlikView UH-applikation för Maximo 7.x Breddat ”moln”-erbjudandet. Första kunden i molnet.

QlikView UH-applikation för Maximo 7.x

Framstegsmodellen - för underhållsprojekt Förstudie Initiera Kartlägga Genomföra Avsluta Projekt initierat Lösning godkänd Projekt avslutat UH- seminarie Mått definierade & testade Datamodell verifierad Lösning framtagen Utbildning Projekt- planering Behörighets- hantering Konfigurering & utveckling Acceptans- test Produktions- sättning Slut- användar- utbildning Data- arkitektur Datamodell Konfigurering & utveckling Provdrift Behovs- analys Infrastruktur Installation Överlämning till förvaltning Utveckling Kvalitetssäkring System- test Utbildning Planering Prod.- sättning Dokumentation Projektstyrning

Värdebaserad implementation Involvera verksamheten och IT tidigt i processen. Säkerställa rätt arbetsprocesser, anl.struktur m.m. Beslutstödsbehov är väldefinierade. Säkerställa framtidens IT-stöd genom en väldefinierad kravspecifikation. Analys/design Färdigställa IT-stöd enligt kravspecifikation Tätt samarbete med leverantör för att säkerställa framtida uppgraderingar. Rätt utbildningsnivå för alla användare. Utveckla/Implementera Säkerställa användandet av de nya systemstöden från dag ett. Mäta utfall mot de uppsatta målen. Starta upp vidareutvecklingen av verksamheten. Värdeskapande

Agenda Framsteg idag Framsteg molntjänster Uppsummering/frågor Vad är ”molnet”? Framsteg molntjänst Uppsummering/frågor

Vad är ”molnet” ?

Framsteg Framsteg molntjänst Kund 1 Kund 3 Kund 2 Maximo 5.0 + Scheduler Maximo 7.1 Kund 3 Kund 1 Kund 2

Maximo Utbildningscenter Framsteg molntjänst Framsteg Utvecklingsmiljöer Maximo democenter Maximo 7.5 PROD Kund 1 Kund 2 Kund 3 Maximo Utbildningscenter

Framsteg democenter Kund 1 Kund 2 Kund 3 Senaste version senast 2 veckor efter release Omedelbar tillgång efter beställning Access per månad Nollställning av data var 3:e dag Svenskt/Engelskt språk Maximo 7.5.0.3 Maximo 7.5.0.3 Scheduler 7.5.1 Everyplace Maximo 7.5.0.3 Service Provider 7.5 Kund 1 Kund 2 Kund 3

Framsteg utbildningscenter Image Instans 1 Ev. Instans 3 Ev. Instans 2 Kundens template inkl. DB2 databas och WebSphere Appl. Server https://xx.com (SSL) Databas DB2/SQL/ Orcale Maximo appl. Styra och betala för access per angiven kalendertid 2 veckor varannan månad. Scramblad data för att reducera ”värdet” på datat.

Framsteg MAXIMO PROD Maximo 7.5 Oracle DB https://xx.com (SSL)

Agenda Framsteg idag Framsteg molntjänster Uppsummering/frågor Vad är ”molnet”? Framsteg molntjänst Uppsummering/frågor Henrik Nyström Affärsområdesansvarig Underhållssystem Framsteg Ni når mig på: Tel: 010-333 30 43 Email: henrik.Nystrom@framsteg.com