Framsteg AB Plenum 2 Framsteg breddar Maximoerbjudandet med hjälp av molntjänster 2012-11-14 Henrik Nyström Affärsområdesansvarig Underhållssystem Framsteg AB
Agenda Framsteg idag Framsteg molntjänster Uppsummering/frågor Vad är ”molnet”? Framsteg molntjänst Uppsummering/frågor
Framsteg idag Grundat 2000 52 Framstegare STHLM, GBG, H-borg Omsättning 55 MSEK 800 projekt levererade till över 200 kunder. Idag över 15 000 användare. Om Framsteg AB IBM QlikTech AB Våra partners Kundnöjdhet: 5,0 Kundfordringar : 0 kr > 60d Faktureringsgrad: 81 % Nyckeltal Referenser Advanced Business Partner, IBM Auktoriserad återförsäljare av Maximo/Tririga Lång, bred och djup kompetens att införa underhållssystem – över 300 projekt levererade till över 80 kunder Verksamhetskompetens Rapport/BI – Actuate, Birt, QlikView Support- och förvaltningsmodell Samarbetsavtal lokalt och internationellt 2009 2010 2011
Affärsområde Underhållsystem - Vad har hänt senaste året? Anställt 5 st. Maximokonsulter. Uppnått IBM ackreditering A på Maximo/Tivoli Automation Största affärsområdet hos Framsteg Etablerat en projekt/förvaltningsorganisation Satsning på Tririga/Fastighetshantering Ökat fokus på verksamhetskompetens QlikView UH-applikation för Maximo 7.x Breddat ”moln”-erbjudandet. Första kunden i molnet.
QlikView UH-applikation för Maximo 7.x
Framstegsmodellen - för underhållsprojekt Förstudie Initiera Kartlägga Genomföra Avsluta Projekt initierat Lösning godkänd Projekt avslutat UH- seminarie Mått definierade & testade Datamodell verifierad Lösning framtagen Utbildning Projekt- planering Behörighets- hantering Konfigurering & utveckling Acceptans- test Produktions- sättning Slut- användar- utbildning Data- arkitektur Datamodell Konfigurering & utveckling Provdrift Behovs- analys Infrastruktur Installation Överlämning till förvaltning Utveckling Kvalitetssäkring System- test Utbildning Planering Prod.- sättning Dokumentation Projektstyrning
Värdebaserad implementation Involvera verksamheten och IT tidigt i processen. Säkerställa rätt arbetsprocesser, anl.struktur m.m. Beslutstödsbehov är väldefinierade. Säkerställa framtidens IT-stöd genom en väldefinierad kravspecifikation. Analys/design Färdigställa IT-stöd enligt kravspecifikation Tätt samarbete med leverantör för att säkerställa framtida uppgraderingar. Rätt utbildningsnivå för alla användare. Utveckla/Implementera Säkerställa användandet av de nya systemstöden från dag ett. Mäta utfall mot de uppsatta målen. Starta upp vidareutvecklingen av verksamheten. Värdeskapande
Agenda Framsteg idag Framsteg molntjänster Uppsummering/frågor Vad är ”molnet”? Framsteg molntjänst Uppsummering/frågor
Vad är ”molnet” ?
Framsteg Framsteg molntjänst Kund 1 Kund 3 Kund 2 Maximo 5.0 + Scheduler Maximo 7.1 Kund 3 Kund 1 Kund 2
Maximo Utbildningscenter Framsteg molntjänst Framsteg Utvecklingsmiljöer Maximo democenter Maximo 7.5 PROD Kund 1 Kund 2 Kund 3 Maximo Utbildningscenter
Framsteg democenter Kund 1 Kund 2 Kund 3 Senaste version senast 2 veckor efter release Omedelbar tillgång efter beställning Access per månad Nollställning av data var 3:e dag Svenskt/Engelskt språk Maximo 7.5.0.3 Maximo 7.5.0.3 Scheduler 7.5.1 Everyplace Maximo 7.5.0.3 Service Provider 7.5 Kund 1 Kund 2 Kund 3
Framsteg utbildningscenter Image Instans 1 Ev. Instans 3 Ev. Instans 2 Kundens template inkl. DB2 databas och WebSphere Appl. Server https://xx.com (SSL) Databas DB2/SQL/ Orcale Maximo appl. Styra och betala för access per angiven kalendertid 2 veckor varannan månad. Scramblad data för att reducera ”värdet” på datat.
Framsteg MAXIMO PROD Maximo 7.5 Oracle DB https://xx.com (SSL)
Agenda Framsteg idag Framsteg molntjänster Uppsummering/frågor Vad är ”molnet”? Framsteg molntjänst Uppsummering/frågor Henrik Nyström Affärsområdesansvarig Underhållssystem Framsteg Ni når mig på: Tel: 010-333 30 43 Email: henrik.Nystrom@framsteg.com