ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Om människosyn och etik
Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt
Docent i pedagogiskt arbete, FD
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Etik i vård och omsorg SOMS1201.
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Etik Hur ska vi vara mot varandra?
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
SET Social Emotionell Träning
Skriftlig Utvärdering KUM v /31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter.
"Inter- och intraprofessionell utveckling
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Betydelsen av samverkan inom hälso- och sjukvården
Välkommen till Ledardagen!
Ramverk för patientmedverkan
Etik och moral.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
MODIGT MEDARBETARSKAP
BFL-piloter Rektorer UTVÄRDERING BFL 19/4. BREDARE BILD=SÄKRARE ANALYS Kvalitetsavstämning från alla rektorer ger ett bra underlag för analys.
Mara Cerqueiro Bybrant – 3 och 8 november 2010
Skolutveckling på riktigt - ett formativt förhållningssätt i alla led.
Läroplansträff Välkomna!.
Harriet Borg Unander Leg psykolog
Lönesamtalet.
RÄTT eller FEL? GOTT eller ONT?
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Termin 1 studenter Välkommen till sektionen för allmänmedicin Dag 1 21 mars 2015Namn Efternamn1.
Studentmedverkan i förbättringsarbete Ett samarbete mellan Landstinget i Östergötland och Hälsouniversitetet i Linköping.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Patientsäkerhetskultur
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Skolutveckling genom aktionsforskning
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Futurums verksamhetsidé Futurum ska utveckla och stödja lärande, forskning och kunskapsspridning inom landstingets verksamheter i samverkan med andra aktörer.
Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt Läkarutbildningen i Göteborg HT 2016 Marie Walther, kursledare TYK
Kursen Kulturarvet som pedagogisk resurs riktar sig till universitetslärare och fokuserar på hur natur- och kulturarv kan användas i undervisningen för.
Etik och moral.
Simuleringssystem för lärande och vård Uno Fors Leg. Tandläkare Universitetslektor i medicinsk pedagogisk simulering Prefekt för Institutionen för Lärande,
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Utmaningar och möjligheter för framtidens sjukhus Marie Rodling Wahlström Augusti 2016.
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Studiedagen ”Läkarrollen” TISDAG 8 MARS Blir fascinerad av detta fantastiska yrke jag har valt att utbilda mig till. Vill jag verkligen bli läkare?
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
KUA Västerås. Bakgrund Start hösten 2010 Pedagogisk grundidé Från projekt till fast verksamhet Ca 550 studenter på 6 år.
Fördjupning och examination av VFU
Lag utan genomslag Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Ramverk för patientmedverkan
Bedömningsmetoder.
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Granskning av studie Annelie och Sofie.
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Försäkringsmedicinsk definition
ETIK Att göra det rätta….
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Samtal om etik - kännetecken för det etiska samtalet
Kurs Vetenskapligt Förhållningssätt
Återkoppling.
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson ETISK HANDLEDNING ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson

BAKGRUND Ett etiskt förhållningssätt kräver ett aktivt ställningstagande Etisk analys och reflektion förutsätter utveckling över tid och konkreta verktyg Empati, lyhördhet och respekt kommer inte alltid naturligt under den professionella utvecklingen Redskap för etisk analys kan underlätta bedömningen av konkreta problem i vardagen

Etisk handledning Riktar sig till studenter på termin 6, 7 och 8 Avgörande terminer då studenterna i hög grad möts av den kliniska vardagen och dess dilemman Diskrepans mellan det som är möjligt medicinskt och det som är etiskt försvarbart Den etiska reflektionen kan ibland vara svår att prioritera gentemot teoretiska kunskaper Handledningen syftar till att ge verktyg för reflektion och etisk analys

Metoder Enkät (sondera etiska frågor) Temadag om etik/seminarium med ett litet antal studenter. Alla ska komma till tals. Personlig etisk handledning, agera bollplank, vid konkreta tillfällen eller mer spontant Handledare som ej är involverade i det konkreta fallet Etiska principer, modell för etisk analys ger struktur till fallet

Uppföljning Direkt och indirekt feedback Personlig handledning ger möjlighet till personlig feedback till studenten Mål att integrera det etiska förhållningssättet i de teoretiska/praktiska kunskaperna Identifiera brister i empati/bemötande av patienter och eventuellt kunna utveckla det vidare