Nya beslut i examensstadgan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Tillgänglighet vid Åbo Akademi
Jämställdhetspolicy- Vad planerar vi på institutionen?
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Tillsammans gör vi studier möjligt
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
Planering.
Möte om MinPlan / KDB med studiechefer m.fl MonicaN&Tove F 1 Lc-pcinst/MinPlan.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Kursrapporten Vad du behöver veta som lärare Ulf Holmgren december 2011.
Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2011
Monica Nerdrum, Lärcentret
Instruktion för examination och bedömning samt direktiv för att utreda fusk Monica Nerdrum och Ole Karlsson, lärcentret Webbinarium Åbo.
Instruktion för examination och bedömning Monica Nerdrum och Tove Forslund, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Handledningens a-ö ur studerandes synvinkel
Undervisningens planering vid ÅA Utbildning för institutionsrådens studentrepresentanter Studiechef Sanna Westerlund Åbo Akademi -
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo Översikt över studierådgivningen vid Akademin och utvecklingen av studerandes akademiska studiefärdigheter.
1 Egenlärarträff vid TkF Dagens material kommer in på
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
 Obligatoriska kurser  Minst 2/3 av kurserna godkända  Broms  D – F –A  75 kurser  Kurser på distans, tentamenskontrakt  Kurser utifrån  Längre.
Studieorientering för nya studerande PK och RN-examen
EXAMENSARBETSKONFERENS Examensarbetet är det enskilt viktigaste arbete som studenterna gör. Som ett försök att lyfta själva redovisandet till en högre.
Monica Nerdrum, Lärcentret
F ÖRÄLDRAMÖTE TVÅOR B ETYGET – ATT BLI KLAR Obligatoriska kurser Minst 2/3 av kurserna godkända Broms D – F –A 75 kurser Kurser på distans,
Hur blir man klok på universitetet?
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
EXAMENSSTADGAN [ES] Monica Nerdrum.  Arbetet pågått sedan våren 2014  Första version till nyckelpersoner  Möten med nyckelpersoner  Studiechefer.
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Kv-hallinnon kevätpäivät Turku , Sessioryhmä I Tutkintojen akateeminen tunnustaminen – ulkomailta tulevien opiskelijoiden todistukset.
Stödtjänster och resurser för studerande - diskussion kring teman enligt gruppens val  hur stöda genomströmningen  studiepsykologverksamhet  utveckling.
Handledningens a-ö Monica Nerdrum.
Studieuppläggning – datavetenskap Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
MinPlan: Att komma igång och hitta information Monica Nerdrum Åbo Akademi | Lärcentret | Fänriksgatan 3 B 1.
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
1 Lärcentrets stöd för studerande och stöd för studierådgivningen STUDS-mötet Tove Forslund
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
EXAMENSSTADGAN [ES] Undervisnings- och examinationsspråket Monica Nerdrum.
”Lära av och om varandra” - Studier-gruppen Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 1.
Fastighetsförmedling III. Välkomna Upprop Fastighetsförmedling III Kursutvärdering Kursens uppläggning Schema Introduktion.
i högskolebiblioteket
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
[EB] INSTRUKTION FÖR EXAMINATION OCH BEDÖMNING DEL 2 Nu kör vi vidare… Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning/lärandestödet.
ÄNDRINGAR I ES Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning/lärandestödet.
EXAMENSSTADGAN [ES] Avhandlingar och handledning Monica Nerdrum.
[EB] INSTRUKTION FÖR EXAMINATION OCH BEDÖMNING DEL 1 Nu kör vi… Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning/lärandestödet.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Gruppdiskussion De svenskspråkiga mognadsproven – bedömning och arrangemang vid olika högskolor Ordförande: Kerstin Stolt (Arcada) Sekreterare: Åsa Mickwitz.
UNDERVISNINGSPLANERING – VID FPV 2016 Anna Buss, utbildningskoordinator.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Från lärandemål till samordnad kursbeskrivning
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Instruktion för examination och bedömning (EB)
Ny examensstadga Vad ändrar?
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Utvärdering av utbildningslinjen för kultur, historia och filosofi
EGradu – elektronisk bedömningsprocess och uppbevaring av magisteravhandlingar fr.o.m Tove Forslund September
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Nya beslut i examensstadgan 18.4.2011 Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som mål att stöda undervisningen Projektledare Monica Nerdrum 18.4.2011

Ändringar i examensstadgan Styrelsen för Åbo Akademi godkände ändringar i examensstadgan på sitt möte 17.3.2011 Handledning inom grundutbildningen (41a-b §§) Begrepp och definitioner Tydligare process Bestämmelser som språkanvändning (27 §) Bestämmelser om språkgranskning (33 §) Avhandlingar Mognadsprov 18.4.2011

Lärandemål för denna ”kurs” Efter denna föreläsning förväntas deltagarna kunna: Hitta svar på frågor om handledning av examensarbeten inom grundutbildningen i examensstadgan Komma ihåg ”knoppar” som är bra att kunna när man arbetar med avhandlingar och handledning Kunna rutinerna kring Hur handledare och granskare utses Kursbeskrivningar för avhandlingar Granskning och bedömning av avhandlingar Avhandlingar för höge och lägre högskoleexamen Mognadsprov Hitta stödmaterial som finns på webben 18.4.2011

Avhandlingar för högre högskoleexamen Innehåll: Bedömning, granskning, godkännande Delgivande av utlåtande Gemensam avhandling Bedömningsskala, -grunder och -kriterier Kungörelse av resultat Begäran om rättelse Handledning Kursbeskrivningen betydelsefull Handledarens uppgifter Språkanvändning och språkgranskning vid ÅA Syfte med språkgranskningen Språkanvändning Svenska Danska, norska Engelska Svenskspråkig sammanfattning 18.4.2011

Bedömning, granskning, godkännande (högre) Bedöms på förslag av en eller flera sakgranskare institutionen beslutar: en eller flera Granskning: Utförs om läroprovet klarat plagiatgranskningen Gemensamt eller skilt för sig skrivet utlåtande Anger om prestationen utgående från lärandemålen har klarat tröskeln för att bli godkända + betygsförslag Utlåtandet skickas eller ges till skribenten Prefekten godkänner Studerande delges utlåtandena: Till abo.fi-adressen Gemensam avhandling Vars och ens självständiga andel ska framgå och bedömas separat 18.4.2011

Bedömningsskala, -grunder, -kriterier (högre) Sjugradig skala: laudatur, eximia cum laude approbatur, magna cum laude approbatur, cum laude approbatur, non sine laude approbatur, lubenter approbatur, approbatur Teknisk utbildning: femgradig skala: berömliga, synnerligen goda, goda, synnerligen tillfredsställande, tillfredsställande Teknisk utbildning: med utmärkelse Bedömningsgrunder, -kriterier: Vilka grunder följer institutionerna? = Vika kriterier följer man + hur bra ska man kunna uppfylla kriterierna för de olika vitsorden i bedömningsskalan? En del institutioner har beslut, t.ex. PF om kriterier och HF om vitsord Modell för lärandemål, kriterier + vitsord håller på att utarbetas 18.4.2011

Kungörande av resultat, begäran om rättelse (högre och lägre) (har diskuterats: kungörs senast tre veckor efter inlämnandet, men är ej beslut) Införs i studieprestationsregistret Meddelas om studeranden ber, som bevislig delgivning Rättelse skriftligen hos inst.rådet inom 14 dagar Räknas från den tid resultatet kungjorts OCH Studerande haft tillfälle att ta del av bedömningen och tillämpningen av bedömningsgrunderna (utlåtandena) 18.4.2011

Handledning (högre och lägre) Handledaren kommer överens med studeranden: Om arbetsuppgiftens innehåll Stöder i skrivprocessen I kursbeskrivningen anges: Rekommenderat antal handledningstimmar (minimum och maximum) eller projekthandledning Hur avhandlingen behandlas vid seminarier Handledaren förväntas kommentera det sista manuskriptet, så att studeranden ännu kan göra ändringar före inlämnandet Avslutar sitt uppdrag: bekräfta plagiatgranskning Ansvarar för att mognadsprovet anordnas 18.4.2011

Språkanvändning och –granskning vid ÅA Akademins undervisnings- och examensspråk är svenska Syftet med språkgranskningen: Se till att avhandlingar och mognadsprov uppfyller de allmänna språkliga krav som gäller vid akademin Ansvaret för korrigeringar och korrekturläsning hos studeranden Inlämning: Ett arbete för grundexamen bör vara innehållsmässigt godkänt av handledaren innan det inlämnas för språkgranskning Utförande: Sker genom språkcentrets försorg I språkämnena ämnets lärare 18.4.2011

Språkanvändning (högre examen) Avhandling pro gradu och diplomarbete skrivs på svenska Med handledarens tillstånd = danska eller norska Med handledarens tillstånd = engelska Språkämnena = på resp. språk prefekten kan besluta om svenska Utländska studerande = kan skriva på engelska Svenskspråkig sammanfattning Om avhandlingen är skriven på annat språk än svenska, danska eller norska Gäller inte utländska, icke nordiska som skrivit på engelska Enligt språkcentrets anvisningar: Självständig text, 2-10 s Problemformulering, metodval, resultat 18.4.2011

Avhandling för lägre högskoleexamen (= kandidatavhandling) Innehåll: Bedömning, granskning, godkännande Bedömningsskala, -grunder, -kriterier Kungörande av resultat och begäran om rättelse se avhandling för högre högskoleexamen Handledning Språkanvändning och språkgranskning Svenskspråkigt sammandrag 18.4.2011

Bedömning, granskning, godkännande (lägre) Bedöms och godkänns av en sakgranskare Godkänns om avhandlingen klarat plagiatgranskningen +mognadsprovet klarat språkgranskningen Godkänns om prestationerna utgående från lärandemålen har klarat tröskeln för godkänd prestation Sakgranskaren bedömer prestationen och svarar för att resultatet registreras i studieregistret Gemensam avhandling = gemensamt betyg för samtliga författare 18.4.2011

Bedömningsskala, -grunder, -kriterier (lägre) Femgradig skala: A (5) – E (1) Teknisk utbildning: med utmärkelse Bedömningsgrunder: Vilka grunder följer institutionerna? = vilka kriterier följer man + hur bra ska man uppfylla kriterierna för de olika vitsorden i bedömningsskalan? Kungörelse av resultat samt begäran omrättelse se avhandling för högre högskoleexamen En del institutioner har beslut Modell för lärandemål, kriterier + vitsord kommer att utarbetas 18.4.2011

Språkanvändning (lägre) Akademins undervisnings- och examensspråk är svenska Avhandlingar för lägre högskoleexamen skrivs på svenska Med examinators tillstånd även danska eller norska Språkämnena = om examinator finner det tillrådligt, kan skrivas på språket ifråga Svenskspråkig sammanfattning om avhandlingen är skriven på annat språk än svenska Självständig text, 2-10 s Problemformulering, metodval, resultat Utländska studerande = kan skriva på engelska Ingen sammanfattning behövs Alla kandidatavhandlingar språkgranskas 18.4.2011

Mognadsprov Innehåll: Definition på mognadsprov Bedömningsskala, form och innehåll Språkanvändning och språkgranskning Utländska studerande 18.4.2011

Mognadsprov Utvisar förtrogenhet med ämnesområdet + kunskaper i svenska eller finska Avgör om studeranden har utmärkt eller god förmåga i svenska I vissa fall skrivs mognadsprov både på svenska och finska Både för lägre och högre högskoleexamen Kan ha olika form för lägre och högre Språkgranskas endast en gång Sakgranskas varje gång 18.4.2011

Bedömning, form, innehåll Bedömningsskala för mognadsprov Godkänt/underkänt Form och innehåll Text av essätyp som omfattar 400-500 ord Skrivs under tentamensliknande förhållande Tre alternativa rubriker som getts av ämnets lärare Rubriken bygger på den huvudtext studeranden skrivit Inga hjälpmedel får användas Språkgranskning Granskas tillsammans med slutarbetet Godkänt mognadsprov Utmärkt förmåga (skolutbildningsspråk svenska) God förmåga (skolutbildningsspråk finska) 18.4.2011

Språkanvändning och -granskning Mognadsprovet för lägre och högre högskoleexamen skrivs på svenska Utländsk, icke nordisk studerande kan skriva på engelska Studerande med skolutbildningsspråk finska får skriva ett mognadsprov även på finska (om personen inte har M eller högre i studentexamen) Mognadsprov språkgranskas tillsammans med avhandlingen + ev. svenskspr. sammanfattning Examensarbetet alltid Svenskspråkig sammanfattning alltid Mognadsprov första gången 18.4.2011

Roller inom handledningsprocessen Innehåll: Institutionsråd Prefekt Ämnesansvarig Examinator Tentator Handledare Granskare av avhandlingar för lägre högskoleexamen Granskare av avhandlingar för högre högskoleexamen = Sakgranskare (=fackgranskare) Språkgranskare Övervakare (inom teknisk utbildning) 18.4.2011

Institutionsråd och prefekt Beslutar om undervisningsplan och examensbestämmelser Utses genom demokratiska val Professorer, övrig personal och studerande är representerade Väljer prefekt Prefekt Beslutar i utbildnings- och forskningsfrågor som inte ankommer på andra förvaltningsorgan Ska verka för att institutionens utbildnings- och forskningsansvar förverkligas Godkänner avhandlingar för högre högskoleexamen Utser ev. granskare 18.4.2011

Ämnesansvarig, examinator, tentator Leder och utvecklar undervisningen och forskningen med beaktande av prefektens och institutionsrådets anvisningar Examinator Finns i varje läroämne där omfattningen är minst 25 sp Professorn, professorerna Person med minst docentkompetens, utses av prorektor för området Uppgifter Övervaka den vetenskapliga nivån och att studiegången följer gällande examensbestämmelser Godkänner kursbeskrivningen för avhandlingar Rekommenderat antal handledningstimmar (miximum och minimum) Projekthandledning Hur avhandlingen behandlas vid seminarier Utser handledare + ev. granskare Tentator Den lärare som har ansvar för en enskild kurs 18.4.2011

Handledare och handledning Handledare utses av examinator För varje studerande som arbetar med en avhandling för lägre eller högre högskoleexamen Bör ha avlagt minst högre högskoleexamen Handledaren Kommer överens med studeranden om arbetsuppgiftens innehåll Stöder under skrivprocessen Förväntas kommentera det sista manuskriptet Studeranden hinner därefter ännu göra ändringar före inlämnandet av färdig avhandling Avslutar sitt uppdrag och bekräftar: Med intyg att plagiatgranskning har gjorts Att arbetet kan genomgå språkgranskning Ansvarar för att mognadsprovet anordnas 18.4.2011

Granskare och granskning Person som avlagt minst högre högskoleexamen Utses av examinator eller prefekten En eller två granskare för högre högskoleexamen En granskare för lägre högskoleexamen Handledare kan fungera som granskare Granskning kan utföras Om läroprovet klarat plagiatgranskningen Granskarna för högre högskoleexamen Skriver gemensamt eller enskilt utlåtande Anger om prestationerna utgående från lärandemålen klarat tröskeln för att bli godkända och få betygsförslag Språkgranskning sker genom språkcentrets försorg Person som avklarat de fördjupade studierna i språket 18.4.2011

Speciallitteratur för handledare En hylla i ASA-biblioteket är reserverad för litteratur om handledning och för handledare Signum KB Ha i Alma Böckerna får lånas med normal lånetid Särskild utbildning i informationssökning ordnas och då presenteras också denna litteratur närmare Exempel på titlar: Handledning: perspektiv och erfarenheter Kvalitetslärande i högre utbildning Livslångt lärande Portföljen som examinationsform Uusi graduopas 18.4.2011

Material för och om handledning Handledningens a-ö: Hänvisningar till bestämmelser och webbsidor vid ÅA https://www.abo.fi/personal/handledning Guider (pedagogiska, skriv- och lärguider m.fl) https://www.abo.fi/personal/stodmaterial Plagiathantering: https://www.abo.fi/personal/plagiathantering För studerande: Kurser i allmänfärdigheter: https://www.abo.fi/student/allmkomp Kand- och graduklubben: https://www.abo.fi/student/graduklubben Graduvägen: https://www.abo.fi/student/gradu 18.4.2011

Återkoppling till starten Vad var nytt för er? Vad var nyttigast för er? Vad skulle ni ha önskat ytterligare? 18.4.2011