Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Ny examensstadga Vad ändrar?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Ny examensstadga Vad ändrar?"— Presentationens avskrift:

1 Ny examensstadga Vad ändrar?
Webbinarium Ole Karlsson

2 Webbinarium Det finns en videoföreläsning över den här presentationen
Rubrik: Nytt i den nya examensstadgan

3 ES - Examensstadgans uppdatering
Nuvarande version från med liten uppdatering Då frågan om en helrevision  stadgan blev mer omfattande och noggrannare enligt modernt juridiskt tänk Redan nu fanns ändå justeringsbehov Ett uppdaterat förslag var på remiss vid fakulteterna hösten 2016, remisserna inarbetades på våren 2017 Väntade sedan på uppdateringen av förvaltningsinstruktionen

4 Allmänna ändringar ES omformas mer till ett juridiskt dokument
Dubbleringar med lagtext undviks Vissa undantag där det ansetts förtydliga bestämmelserna Hur ÅA praktiskt genomför olika processer stryks, t.ex. vid inskrivning av studerande Många processer är för tillfället mycket dynamiska och flera styrs via nationella arbetsgrupper Policytexter stryks på flera ställen Policytexterna är givetvis viktiga men borde finnas i t.ex. ett strategidokument för utbildningen som följs upp

5 Innehåll 1 kap. Grundläggande bestämmelser 2 kap. De olika aktörerna och deras uppgifter inom utbildning och undervisning 3 kap. Utbildning 4 kap. Antagning och registrering av studerande 5 kap. Studierätt 6 kap. Undervisnings- och examinationsspråket 7 kap. Kommunikation och allmänna språkkunskaper 8 kap. Den akademiska undervisningen och studiegången 9 kap. Betyg och intyg 10 kap. Ikraftträdande och övergångsbestämmelser

6 1 kap. Grundläggande bestämmelser
Redogörelse för de yttre ramar som styr vår verksamhet; universitetslagen och diverse förordningar Fastställer att vårt regelverk för utbildning fortsättningsvis är en helhet bestående av Förvaltningsinstruktionen Examensstadgan Instruktionen för examination och bedömning Instruktionen för forskarutbildningen Personalinstruktionen God vetenskaplig praxis och hanteringen av avvikelser Undervisningens avgiftsfrihet betonas tydligare i en egen paragraf Bilagorna som presenterar ÅA:s utbildningsutbud ska ännu tas upp på ett skilt styrelsemöte

7 2 kap. De olika aktörerna och deras uppgifter
2 kap. De olika aktörerna och deras uppgifter inom utbildning och undervisning Beskrivningen av mandat, befogenheter och uppgifter har överförts till den uppdaterade förvaltningsinstruktionen; Gäller styrelsen, rektor, fakultetsråd, dekanus (samt grundutbildningsnämnden) I ES kommer beslutsfattandet för de här organen fram i de processer som beskrivs Magisterprogramansvarig införs som ”ny” roll Ersätter Programansvarig för separat magisterprogram Har samma uppgifter inom magisterutbildningen som den utbildningslinjeansvariga har inom kandidatutbildningen

8 2 kap (forts) Examinatorsrollen försvinner
Examinators uppgifter överförs på ämnesansvarig Även ett biämne eller motsvarande helhet kan ha en ämnesansvarig Ämnesklusteransvarig kvarstår i koordinerande roll Flera ämnen kan ha en administrativ klusteransvarig Handledarens uppgifter definieras Nyhet är den skriftliga överenskommelse som görs med varje skribent om handledarens och studerandens rättigheter och skyldigheter Möjligheten att byta handledare tas in i regelverket Egenlärarens uppgifter minskar Ska stöda studieplaneringen och följa upp framskridandet i studierna

9 3 kap. Utbildning Tydligare uppdelning av definitionerna för huvudämne, biämne, nivåindelning och modul Tydligare uppdelning av hur mognadsprovet utförs FSE piloterar under våren 2018 en modell där språkgranskningen ersätts av språkrespons inom magisterutbildningen Skrivhandledning medan skribenten arbetar med avhandlingen Avsikten är att ta i bruk modellen för hela ÅA fr.o.m. hösten 2019

10 3 kap (forts) Tydligare uppdelning av de olika typerna av magisterutbildning Svenskspråkiga magisterprogram Minst 50 % av ÅA:s kurser ska ges på svenska Rektor kan besluta om undantag inom den svenska utbildningen Internationella magisterprogram Avgiftsbelagda Gemensamma magisterprogram (Joint Master’s Programme) Dubbelmagisterprogram (Double Degree Master’s Programme) Ramverket för gemensamma och dubbel fastställs i skilda avtal

11 3 kap (forts) Undervisningsplanen byter namn till utbildningsplan
Fastställs för två år Det ska finnas lärandemål för varje examen Kurser på engelska ska ha kursbeskrivning på engelska Definitionen av undervisnings- och arbetsformer stryks Lärarens och studerandens ansvar för genomförda delprestationer har omarbetats Läraren har ansvar för att notera dem under kursens gång Studeranden kan begära om tillgodoräkning då hen påbörjar en tidigare avbruten kurs igen

12 3 kap. (forts) Modul tas in som nytt begrepp
En helhet av kurser på 20 sp inom högre högskoleexamen I högre högskoleexamen ska ingå 1-2 moduler på fördjupad nivå i huvudämnet eller jämförbar helhet 2-3 tematiska moduler ÅA ska erbjuda ett universitetsgemensamt utbud av moduler som alla studerande kan välja Kurser från andra universitet kan plockas in i modulerna

13 4 kap. Antagning och registrering av studerande
Antagningen genomförs allt mer som nationellt samarbete och med årliga förändringar, inte ändamålsenligt att ha regler i examensstadgan Rektor fastställer årligen de generella principerna för studentantagningen till ÅA Fakultetsråden fastställer detaljkriterierna för respektive antagningsmål Studerandens möjlighet till omprövning av antagningsbeslutet förtydligas Processen för inskrivning och terminsanmälan stryks, definieras med årligt beslut av forsknings- och utbildningsservice

14 5 kap. Studierätt Inga ändringar

15 6 kap. Undervisnings- och examinationsspråket
Profilering Lägre högskoleexamen: svensk utbildning men 0-15 sp kan ges på engelska Svenskspråkigt magisterprogram: minst 50 % av den undervisning som ges av akademin ges på svenska enligt vad som fastställs i utbildningsplanen. Om flera språk används i ett magisterprogram ska ett definieras som examensspråk vid ÅA Svenska i avhandlingar skrivna på annat språk Lägre högskoleexamen, annat språk än svenska, norska eller danska endast möjligt i språkämnen - svensk sammanfattning på tecken Högre högskoleexamen, om studerande har svenska eller finska som skolbildningsspråk - svensk sammanfattning på tecken I magisterprogram definierat som internationellt, ingen svensk sammanfattning

16 7 kap. Kommunikation och allmänna språkkunskaper
Språkgranskningen av avhandlingar per examensnivå förtydligas Paragrafen ändras sannolikt fr.o.m. hösten 2019 då språkrespons under skrivprocessen införs Definierat språkkrav i svenska för utländska studerande Lägre högskoleexamen: studerande som avlagt språktest enligt standarden CEFR B2 behöver inte genomgå språkprov eller språktest inom examen Svenskspråkigt magisterprogram: studerande som antagits utan förkunskapskrav ska avlägga 10 sp svenska Internationellt magisterprogram: inget ÅA-krav att lära sig svenska, fakulteten bestämmer

17 8 kap. Den akademiska undervisningen och studiegången
Paragrafen om planering av undervisningen stryks Studerandenas möjlighet att delta i utvecklingsarbete betonas ytterligare Gäller förtroendeuppdrag vid ÅA och styrelseuppdrag i organ som utvecklar högskoleutbildningen Medverkande studerande ska ges möjlighet till alternativ examination Förtroendeuppdrag/tutorskap ska gå att tillgodoräkna i studierna Studerandenas möjligheter till alternativ examination ska utvecklas inom alla utbildningar Alla utbildningar ska tillgodoräkna för utbildningen relevant arbetspraktik utöver obligatorisk praktik (t.ex. auskultering/språkpraktik) minst 5 sp i såväl kandidat-, som magisterutbildningen

18 8 kap (forts) Det införs en överenskommelse om spelreglerna för avhandlingsprocessen Handledare och skribent ingår en överenskommelse om arbetsprocessen och parternas rättigheter och skyldigheter Gäller inte avhandlingar som utförs i projektgrupp (forskningsprojekt) Elektronisk gransknings- och publiceringsprocess Pilotering av granskningsprocessen vid utbildningslinjen för naturvetenskaper under våren 2018, medför att de tryckta avhandlingarna på magisternivån avskaffas Publicering i databas gäller högre högskoleexamen, licentiat- och doktorsexamen Vid sidan av sekretessbeläggning kan man nu även ansöka om senareläggning av avhandlingens publicering Processerna införs fr.o.m Behandlingen av resultaten från kursutvärderingen betonas Enheterna ska hålla årliga möten mellan lärarna och studerandena

19 9 kap. Betyg och intyg Tillägg om att forsknings- och utbildningsservice ansvarar för utgivandet av separata intyg om behörigheter

20 10 kap. Ikraftträdande och övergångsbestämmelser
Examensstadgan träder i kraft Kravet på att 50 % av ÅA:s kurser i definierat svenskspråkiga magisterprogram ska ges på svenska Avhandlingar publiceras i elektronisk form i ÅAB:s publikationsdatabas Övergångsbestämmelser Studerande inskrivna före har rätt att följa den examens- struktur som gällde då de antogs fram till den givna tidsgränsen

21 Examensstadgan på webben
Ingångssidan till ÅA:s instruktioner och anvisningar Direktlänken till webbsidan för bestämmelser om utbildningen


Ladda ner ppt "Ny examensstadga Vad ändrar?"

Liknande presentationer


Google-annonser