Claes Johannesson och Charlotte Dingertz Utbildningsförvaltningen Skolval Stockholm Claes Johannesson och Charlotte Dingertz Utbildningsförvaltningen
Bakgrund (Stenåldern dvs 2009) Vårdnadshavarna fick en katalog hem- skickad där stadens skolor presenterades. Två valmöjligheter Skola X Skola Y Hantering av val via blanketter till skolorna 14 stadsdelar - egna traditioner - egna tolkningar av urvalsgrunder
Skolval med e-tjänst 2010 (Nya tiden) Beslut om centraliserad e-tjänst ”Att välja förskoleklass” Urvalsgrunderna antogs i Utbildningsnämnden Ingen syskonförtur Närhetsprincip Begränsad rutin- och processbeskrining Kontaktcenter (KC) Utbildningar för kontaktpersoner och KC
Skolval med e-tjänst 2010 E-tjänsten med två delar: Ansökningsdelen – vårdnadshavare Antagningsdelen – skolorna Central katalog med blankett Kommunala grundskolor och 5 fristående Inhyrd personal tog hand om blanketter Skolvalperiod: 18 jan – 1 april (e-tjänsten 1 mars– 1 april) 50 procent valde skola via e-tjänst
Erfarenhet E-tjänsten fungerade mycket bra, men… …det är så mycket mer som måste fungera
Flera erfarenheter Skolvalsperiodens slut måste tidigareläggas Tydligare urvalsgrunder Mycket kritik i media Tydligare process- och rutinbeskrivningar I ett centraliserat system måste alla agera lika Brister i den egna organisationen (vem svarar - på vad, olika svar, arbetsorganisationen)
Inför skolvalet 2011 (1) Ny projektledare Tre delprojekt Verksamhet, Teknik, Kommunikation Närmare processarbete Grundskolechefer Referensgrupp Juridiska avdelningen Politiken Berörd personal på gr-avdelning
Inför skolvalet 2011 (2) Tidigarelagd skolvalsperiod 15 jan - 15 feb Nya tydligare urvalsgrunder Införde syskonförtur, Närhetsprincip, Tydligare process- och rutinbeskrivningar Konsult anlitades Översyn av arbetsorganisationen Utbildning av skolornas kontaktpersoner och KC
Skolvalet 2011 Rekrytering av fler fristående skolor – nu 26 st Färre personal behövdes på grundskoleavdelningen Nästan 70 procent gjorde valet via e-tjänst Kvalitativt bättre svar till medborgarna
Nya erfarenheter E-tjänster identifierar andra problem som måste åtgärdas En mängd verksamhetsfrågor som måste lösas, t ex: Information i Jämför Service Lämpar sig organisationen för en centraliserad e-tjänst Ålderdomliga skolpliktsbevakningsområden Hur tolka närhetsprincipen osv
Nästa steg Vilka andra val kan göras via en e-tjänst? Vilka andra e-tjänster underlättar för medborgarna
Förteckning över fördelningen antal skolor och årskurser
Utmaningar Vårdnadshavare får ”önska” en skola Cirka 150 skolor i e-tjänsten – ytterligare ca 80 fristående utanför 85-86 procent av eleverna fick sitt förstahandsval I drygt 1/3 av skolorna har man inte tillräckligt med plats.
Tack Claes Johannesson claes.johannesson@stockholm.se Charlotte Dingertz charlotte.dingertz@stockholm.se