Exponeringsberäkningar: exempel från trängselförsöket i Stockholm

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samma grundidé Din bostad kan vara värde miljoner, till vilken nytta?
Advertisements

Nitrat/nitrit - hälsoaspekter
Typologisering av FA-regioner utifrån ett stad-land perspektiv
Jaktens värde och rovdjuren
Procent Betyder hundradelar.
Luftkvalitet Problem och Åtgärdsval Lena Nerhagen, VTI Dialog om transportrelaterade miljömål Lärdomar från forskningen (för mer.
Hur lång tid tar det att räkna till en miljon?
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Domar om MKN MÖD M Sävenäs avfallsvärme Renova
Vad är en miljökvalitetsnorm?
SLB-analys Malin Ekman
Indikatorerna Undvikbar slutenvård Återinskrivningar inom 30 dagar - 65 år och äldre 2009 till 2013 kvartal 2 Sammanställning av indikatorerna per kvartal.
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Att bygga hållbara städer helhetssyn på miljö & hälsa i stadsbyggandet Lars Nyberg Länsstyrelsen i Stockholms Län Att bygga hållbara städer MEX-dggar.
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
World Cancer Day 2009.
Emissioner från hushållens biobränsleeldning
PARTIKLAR PM2,5 EMISSIONSKARTERING OCH
BC – utsläpp och halter i städer
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
Kartläggning av PM10 och NO 2 -halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Fruktsamhet och mortalitet, uppdelat på födelseländer och
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Bellander Arbets- & Miljömedicin Institutet för Miljömedicin Stockholms Läns Landsting Karolinska Institutet Bostadsutskottet 1 Svenska luftvårdsföreningen.
Översynen av EU direktivet – Nya rön om hälsoeffekterna -
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Kartläggning av exponeringsnivåer och källor till de dibensopyrener Projektledare: Roger Westerholm, Stockholms univ.
2 Studien visar att…  Sverige ska minska kväveutsläppen – men inte lika mycket som andra länder.  Det går att få större effekt på Östersjön till samma.
Avståndets betydelse för luft- föroreningshalter vid vägar och tunnelmynningar - Jämförelser mellan mätta och beräknade halter av kväveoxider (NO x )
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Problemlösning, andragradare och kubikrötter Sid 75-85
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Kartläggning av NO2 och PM10 för år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun Magnus Brydolf Boel Lövenheim.
Hjärta och kärl Vad blir konsekvenserna av hur vi har det?
Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Kartläggning av PM10-halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Betydelsen för partikelhalterna av dubbdäcksförbudet på Hornsgatan Christer Johansson SLB Miljöförvaltningen, Stockholm ITM Stockholms universitet.
Beräkning av transporternas externa kostnader enligt ExternE Lena Nerhagen VTI (Borlänge) Presentation på årsmötet för Svenska Luftvårdsföreingen.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Prognoser av hälsorisker på grund av höga pollen och luftföroreningshalter + = ?
PARTIKLAR Källor till partiklar Lagstiftning, miljömål, forskning och Värmlands läns luftvårdsförbunds mätningar Hälsoeffekter Åtgärder ur ett Värmlandsperspektiv.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
STATISTISKA CENTRALBYRÅN
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
Stadsbyggnadsdagar 08 Luftens betydelse för hälsoeffekter Vi mäter NO2 och PM10 – men vad är egentligen farligt? – hur farlig är luften i svenska stadsmiljöer?
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Staffan Algers Professor i transportsystemanalys , KTH
Målsättning Målsättning.
Vattenundersökningar vid Norra Randen Norra randen (NR) - 6 sjömil öster om Grisslehamn - Lat 60 o 06’N, Long 18 o 57’E - Bottendjup 130 meter.
Cnossos-eu Mikael ögren.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
SBU-rapporter 2013 Användning av insulinpumpar. Insulinpump.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Kartläggning av PM2,5-halter i Stockholms och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken tätort - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Vedrök i Östergötland - vad vet vi om det? SMHI rapport Identifiering av potentiella riskområden för höga halter av benso(a)pyren Nationell kartläggning.
Utblick luftkvalitet Luftkvalitetsmodellering i stadsmiljö – preliminära resultat från SCAC presenteras av Lars Gidhagen med stöd från - Christer Johansson,
Exponering för partikelhalter i Stockholms län
Luft i Väst Luftvårdsförbundet för Västra Sverige
SIMAIR i Trafikverkets region Syd
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Presentationens avskrift:

Exponeringsberäkningar: exempel från trängselförsöket i Stockholm Christer Johansson, SLB/ITM Lars Burman, SLB Boel Lövenheim, SLB Bertil Forsberg, Umeå univ.

Från utsläpp till kostnader Mätpunkter Urban bakgrund Spridningsmodellering … utanför bostäder och arbetsplatser … resvägar och tiden samt … inomhusexponeringen Effekter Hälsa/miljö Halter Exponering Mål o normer Utsläpp Åtgärder Vinst Värdering Kostnad IP ansatsen = kostnaden beräknas utifrån de effekter som utsläppen har (Impact pathway) Åtgärdskostnader beräknas utfirån vad det kostar att vidta åtgärder som krävs SP ansatsen (standard price) bygger på åtgärdskostnaderna men tar hänsyn till hur stor del som hänförs till viss effekt?

Miljöavgifter i Stockholm (trängselavgifter, trängselskatt…) Införs på försök (30/3: ingen prövning för Combitech) Effekter på luften i Storstockholm Uppdragsgivare: Miljöavgiftskansliet

Syftet med studien... Effekter på : NOX, NO2 och partiklar, PM10 Gator/vägar där MKN överskrids Totala befolkningens exponering Långsiktig dödlighet (Umeå Universitet)

Effekter Hälsa/miljö Halter Exponering Utsläpp Värdering Kostnad Vinst Miljökvalitetsnormer … i gaturum där normerna överskrids Befolkningens exponering … halterna utanför bostäder och arbetsplatser Effekter Hälsa/miljö Halter Exponering Utsläpp Värdering Kostnad Vinst Åtgärder

Effekter på trafikflödena Prognoser (Transek): Innerstaden -8 % (ÅVD) -20 % (högtrafiktid) Essingeleden +2-6 % (ÅVD) Bergshamraleden + 2 % (ÅVD) Stockholms och Uppsala läns luftvårdsförbunds emissionsdatabaser

Minskning år 2006 (jmf ”nollalternativ”): Effekter på utsläppen Minskning år 2006 (jmf ”nollalternativ”):

Effekter på normer - PM10 PM10 (90-perc dygnsmedelv.) dfdf - 36:e ”värsta dygnet” MKN (50 µg/m3) överskrids 2005/2006 MKN klaras med miljöavgifter

Effekter på normer - NO2 NO2 (98-perc dygnsmedelv.) dfdf NO2 (98-perc dygnsmedelv.) - 8:e ”värsta dygnet” - MKN (60 µg/m3) överskrids 2005/2006 Miljöavgifterna påverkar ej total ”röd” sträcka i länet Hornsgatan Totalt ca 10 km i länet

NOx, NO2 Hornsgatan... ca 33 000 f/årsmedeldygn ca 5 % tung trafik 40 km/h 23* 25 m gaturum NOx årsmedel [ug/m3] ca 25 % ca 10 % MKN=60 µg/m3 (1 jan -06)

PM10 Hornsgatan… PM10 årsmedel [ug/m3] MKN=50 µg/m3 (1 jan -05) ca 1 % ca 7 % Miljöavgifter - ca 7 % (behövs halvering) MKN=50 µg/m3 (1 jan -05)

PM10 skillnad (ug/m3) Årsmedelvärden 2006

PM10 skillnad (% av noll) Årsmedelvärden 2006

PM10*Befolkning µg/m3*personer

Antal personer som får minskade respektive ökade PM10 halter

Antal personer som får minskade respektive ökade NOx halter

Befolkningsviktade halter

Underlag effekter på dödlighet Inga tröskeleffekter (WHO, 2000) PM10 Amerikanska studier Pope et al 1995; Dockery et al 1996: 0,5 miljoner vuxna, >30 år, total dödlighet 4,3% per 10 ug/m3 NO2 Holländsk Hoek et al 2002 Dödlighet cancer 4500 personer 12% per 10 ug/m3 NOx Norsk studie Nafstad et al 2004 Dödlighet bland 16 000 män hjärt kärlsjukdom 8% per 10 ug/m3

Antaganden Bättre med NOx och NO2 då dessa studier avser exponering för trafikavgaser Antagit effekt på alla åldrar trots att studierna avser 25 år eller äldre Om endast >30 år => 1% färre Ny opubl studie Los Angeles ger 3 x högre faktorer för partiklar

Långsiktig minskning av antal dödsfall med miljöavgifter Tillämpat på samtliga åldrar trots att studierna avser 25 år eller äldre

Sammanfattning 1 Minskningar i innerstaden av Trafikarbete: 7% (20% högtrafik) Utsläppen: NOx: 10%; PM10: 8% Halterna NOx: 3,6%; PM10: 0,9% MKN kommer inte att klaras

Sammanfattning 2 De flesta får minskad exponering Små minskningar i medelhalter NOx: 0,60 µg/m3; PM10: 0,14 µg/m3 Stora effekter på dödligheten NOx: 33 färre döda per år NO2: 36 färre döda per år PM10: 5 färre döda per år

Värdering av effekter av utsläppen från vägtrafiken Enbart utsläppen från vägtrafiken PMavgas, PMgrova, SO2, bensen, butadien, benso(a)pyren Befolkningsexponering 35x35 km 5x5 km 500x500 m 100x100 m

Halter i fyra upplösningar 35 km 5 km 500 m 100 m

Halt*Befolkning 35 km 5 km 500 m 100 m

Variation inom 5 km ruta

Variation inom 500 m ruta

Sammanfattning Upplösningens betydelse

Upplösningen

Slutsatser Befolkningsviktade värden högre än oviktade 5 km = 80% högre 100 m = 2,6 gånger högre Befolkningsviktning medför att upplösningen i beräkningarna blir mindre betydelsefull Variationerna i halterna av avgaspartiklar med 100 m upplösning inom en 5 km ruta >10 gånger PM10 betydligt högre än avgaspartikelhalterna (PM2.5 är också högre än avgaspartiklar)

SLUT.

Skillnader ExternE EDB200 Lägre trafikarbete Högre emissionsfaktorer För partiklar blir halterna ca 2 ggr högre Betydligt högre emissionsfaktor För NOx är skillnaderna ganska små Lägre trafikarbete kompenseras av högre emissionsfaktor

Emissionsfaktorer NOx

Antal färre förtida dödsfall med miljöavgifter

Beräkningsmetod Modell Meteorologi Airviro’s GAUSSiska modell Meteorologi 50 m mast, Högdalen Sista 15 min av varje timme Danards vindmodell Topografi och markanvändning 500x500 m Befolkning 100x100 meter Emissioner ~10 meter… ”Upplösning” 25 meter

Emissionsdata Luftvårdsföbundet i Stockholms & Uppsala län Vägtrafik EVA version 2.3, COPERT, … Fordonstyper: Pbb, pbd, llb, lb, lbs Årlig uppdatering av trafikflöden via Luftvårdsförbundet

Emissionsfaktorer EDB2000 NOx & avgaspartiklar EVA modellen SO2 Svavelinnehåll + bränsleförbrukning (L/fkm) Butadien, BaP TCT-modellen Bensen EVA (VOC) & COPERT (%) PM10 Tracer (NOx-Hornsg.) & korr. för hastighet

Emissionsfaktorer ExternE Håkan Johansson ?

Svenska ExternE “Stockholm” 1 212 196 invånare 3269 fokm/invånare => 3963 Mfokm “Storstockholm” 1 444 158 invånare 6610 Mfokm (år 2000) = 4577 Mfokm alltså 67% högre trafikarbete detta leder till högre utsläpp I Stockholm än ExternE räknat med om emissionsfaktorerna vore desamma

Osäkerheter emissioner NOx Tunga fordon (allt större del) Bensen Kallstartseffekter Avdunstning VOC Eva + Copert Butadien Stora osäkerheter. Ingen validering mot halter finns BaP Stora osäkerheter Haltberäknigarna tyder på för höga utsläpp (TCT överskattar) SO2 Ganska bra kläm på Svavelandelen i bränslen PM10 Årsmedelvärden stämmer bra i Stockholm, svårt modellera timsvariationer

Emissionsfaktorer

Emissionsfaktorer ExternE/EDB2000