University of Technology

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Svenska språket på Fakulteten för internationella relationer
Entreprenöriella politiker Kristina Nyström Ratio och CESIS, KTH Nyström, K. (2011) Entrepreneurial Policymakers,
MELLANKRIGSTIDEN.
UNECE-strategin UNECE – United Nations Economic Commission for Europé UNECE-strategin för utbildning för hållbar utveckling - Environmental.
Universities in the ”eye of the hurricane” Interaction – Globalisation – Humboldt – Resources – Innovation.
Ulf P Andersson GMV
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Samverkan mellan skola och näringsliv
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
GMV - Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV Centre for Environment and Sustainability, GMV Göteborg 31 maj 2007.
An Overall Evaluation of Research at Uppsala University
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Forskarmobilitet i global konkurrens - en teknisk högskolas perspektiv Stefan Bengtsson Chalmers tekniska högskola.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Bibliometri och forskningsutvärdering Doktorandkurs, SA
Varför bibliometri? Skälet till detta seminarium
Umeå universitet Umeå universitet satsar på kreativa miljöer för studier och arbete. Här finns attraktiva utbildningar, världsledande forskning och utmärkta.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Karin Henning Bibliometric Services Gothenburg University Library Bibliometri och forskningsutvärdering Vårdalinstitutet,
Vetenskaplig publicering, open access och citerings- och publiceringsanalyser Vårdalinstitutet, Karin Henning Tomas Lundén Digitala tjänster.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Kommissionens arbetsprogram 2011 Presenterades den 3 november. Arbetsprogrammet tar upp huvudfrågor som ska prioriteras av kommissionen under Kommissionen.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
TIMBRO 18 september 2012 TIMBRO Sammanfattning: Economic Freedom of the World Index 2012.
TIMBRO 20 september 2011 TIMBRO Timbro Economic Freedom of the World Index – Sverige.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Demokratiprojektet Den arabiska våren.
“We don’t talk business – we make the opportunity to do business” THE SWEDISH DREAM EVENT THE SWEDISH DREAM.
Kortfattat om KTH.
UIV Uppföljning av Insatser för Vuxna missbrukare Ulf Kassfeldt
Konferens och evenemang KTH / Universitetsförvaltningen / Avdelningen för kommunikation och internationella relationer.
Forskning. Bred forskning, från naturvetenskap till samhällsplanering Forskningen involverar fler än medarbetare –Fler än 600 personer tillhör fakulteten.
ESS-S presentation för Region Skåne Utgångspunkter Ett unikt tillfälle En stor potential Hård konkurrens.
Experience from LiU Collaboration with Industry Ingegerd Bauren & David Lawrence Linköping University.
Håkan Carlsson Göteborgs universitetsbibliotek Forskningskvalitet med interna och externa ögon – skicklig översättare sökes.
Samverkan för programutveckling Lars Bengtsson Det är av yttersta vikt att studenter, högskolor samt företag uppfattar våra Masterprogram som program i.
Ministry of Education and Research Framtiden för Europas forskning, det svenska ordförandeskapet prioriteringar Presentation av Olof Sandberg Utbildningsdepartementet.
SWESMA DSV Institutionen för data- och systemvetenskap Stockholms universitet KTH IT-universitetet i Kista.
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
VÄLKOMNA! Lars Haikola Rektor Blekinge Tekniska Högskola.
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
Hur agerar man för att delta i SiS programmet? Exemplet Universitets TV Vetenskap i samhället VR Vinnova 6 okt 2009.
Sveriges exportstrategi
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Ojämlikhetens anatomi Per Molander. Frågor att begrunda Varför är alla samhällen ojämlika? Kan fördelningen påverkas? Vad leder ojämlikhet till?
Stephen Hwang Utbildningsutskottet, 12 maj Varför en kunskapsöversikt? Viktigt att se till internationellt gjorda erfarenheter av forskningspolitik.
Globalisering och innovationer i skogsindustrin Seminarium 12 april 2011 Marianne Svensén.
Mobilisering av en innovationsmiljö SKB:s laboratorier och tillväxt i regionen.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
FORSKNINGSBAROMETERN 2016 En överblick av det svenska forskningssystemet i internationell jämförelse.
FORSKNINGSBAROMETERN 2016
2015 | UTBILDNING, FORSKNING OCH SAMVERKAN SEDAN 1666
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Forskningsbaserad tillgänglighetsplanering i befintligt bostadsbestånd
Forskningsutvärdering & bibliometri
Det ökade internationella jämförandet ur ett rättighetsperspektiv
Globala Arbetskraftskostnader En internationell jämförelse av arbetskraftskostnader inom tillverkningsindustrin Augusti 2013.
GÖTEBORGS UNIVERSITET
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
Mobilitet i universitetskluster
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

University of Technology Tore Lund

3rd International Symposium on University Ranking, Leiden, 6-7 feb 2009 (några observationer litegrann från sidan) Arrangör CWTS 12 utvalda föredragshållare (varav 1 hann dö och 2 fick influensa) Hanterlig överblick av området http://www.events.leiden.edu/ranking2009/

Bakgrund I: alla känner till, och ganska många bryr sig Chalmers donatorer Nigerias president Italiens riksdag Hollands regering (regler för kunskapsimmigration, 2008)

Bakgrund II Globalisering Forskning/Högre utbildning som ekonomisk motor Ökade resurser kopplade till krav på accountability Kamp om positioner, om medel och om talanger på en internationell kunskapsmarknad Mer specifik marknad 2,7 miljoner internationella studenter Shanghailistan (2003) som utlösare eller väckarklocka

Olika reaktioner … Möjligheter för nischindustrier Lokala reaktioner – universitetsledningar Forsknings- och utbildningspolitiska reaktioner Möjligheter för forskningsanknutna organisationer inom el nära staten eller akademien

THE-QS Marknadesföring från Martin Ince: “Vi bidrar till att pusha universitetssystemet i riktning mot Concentration New reward mechanisms Internationalisation men bort från ” local, cheap, mass provision ” ”Hur man höjer sin position i THE-QS” Be visible around the world as an excellent institution Produce graduates people want to hire Produce papers people want to cite Have enough staff to teach your students Be attractive to overseas staff and students Har han inte rätt i att THE-QS som ”incitamentsstruktur” är överlägsen Shanghai?

i-Graduate (Archer) Representant från företag som nischat sig ”mot” rankinglistorna Kampen om studenterna i centrum Rankingar kommer långt ner på listan över skäl till val Långt viktigare t ex vad kamrater och ex-studenter säger ”Vi kan ta reda på hur ni verkligen bedöms av dem som betyder nåt” Och resultaten givetvis konfidentiella …

Universitetens reaktioner Tre möjigen typiska mönster Tronpretendenten (Manchester) Det nöjda universitetet (Aarhus) Den oroliga lokala högskolan (Arnhem-Nijmegen)

University of Manchester (Georghieu) Skapades genom sammanslagning 2004 Blev därvid Storbritanniens största universitet Vill även bli bland de (fyra) bästa 2015 En vision med nio mål, alla med mätbara indikatorer (KPI) inkl plats bland top-25 på Shanghailistan, och tre nobelpristagare på lönelistan 2008, fem 2015, ”årlig ökning av antalet högt citerade publikationer” etc etc Resultat so far: 2 nobelpristagare + 1 ”iconic scholar” mha donationer Från 53 till 40 på Shanghailistan, men inte tillräckligt Svårt att nå top-25 mha HiCi-forskare (exponentiell utmaning)

Aarhus (Holm-Nielsen) Att ta rankingar och kvantitativa mått med en klackspark lita till den egna väderkänslan och satsa på den klassiska institutionen … går ju bra om man ändå står sig bra i konkurrensen om de internationella studenterna tack vare det danska samhällets attraktivitet och den danska forskningens styrka Och faktiskt är man ganska nöjda med sitt höga resultat i Leidenrankingen (CPP/FCSm = 1,41 – nr 18 i Europa)

Arnhem-Nijmegen (Borman) De små högskolornas problem Konkurrerar inte med elitforskning, utan med Lokalt nischad utbildning, nära samverkan med näringslivet etc Vilket rankingsystem mäter det? Vi behöver matchning (student-utbildning) snarare än ranking

Policy responses Hotar rankinglistorna FoU-politikernas problemformuleringsprivilegium? Hazelkorn och Sheil som illustrativa exempel

Rankings and the (re)construction of knowledge (Hazelkorn) How rankings measure research Institutional responses to ranking Policy responses to ranking Implications for research and knowledge production Erkännande att ranking stundom fungerat som en (behövlig) väcklarklocka – ”stämmer vår självbild?”, men oro för att rankingarna leder till ändringar i kunskapsproduktionssystemet, eller att de hindrar de politiskt önskvärda förändringar som är på gång

Vad göra? (Hazelkorn forts) Den nyliberala modellen (Tyskland, Japan, Frankrike, Korea) Ökad vertikal differentiering (elitsatsningar) Den socialdemokratiska modellen (Australien, Norge, Irland-Hazelkorn) Ökad horisontell differentiering (mångfald i inriktning/uppgift) ”Recognizing and rewarding excellence whereever it occurs to underpin social and regional equity” ”Create diverse set of high-performing, globally-focused HEI:s” ”Move towards self-declaration of mission, setting own metrics and a corresponding funding model”

Moving beyond rankings – developing world class university systems (Sheil) Glöm Shanghai – bara ett fåtal univ kan bli världsbäst Det viktiga är istället att lyfta hela universitetetssystemet Eftersom det är det som är Australiens tredje största exportprodukt …

Institutional responses De politiska reaktionerna på rankinglistorna ger nya möjligheter åt organisationer som levererar data och analyser åt offentliga och akademiska uppdragsgivare CHE, CWTS som exempel

The Leiden ranking (van Raan) CWTS har kritiserat befintliga rankingar för naiv bibliometri och presenterade i år sin egen helt baserad på bibliometri (P, CPP/FCSm, P*CPP/FCSm) Top-250 (global) och top-250 (Europa) begränsat till univ med minst 700 publ/år i WoS ”det finns bara plats för 250 toppuniversitet i världen” Erfarenhet ger ödmjukhet? Indikatorerna otillräckliga Fältnormeringen ifrågasätts USA-bias i WoS större än väntat (plats 1-26)

Europeiskt klassifikationssystem för högskolor (Westerheijden) Sorbonnedeklarationens och Bolognaprocessens mål, ett harmoniserat europeiskt högre utbildningssystem kräver för jämförbarhet ett klassifikationssystem vilket också är en förutsättning för rankingsystem som kan ta hänsyn till skillnader i uppgift och inriktning och som kan ge mångfalden en chans. Fast alla klassifikationssystem kommer oundvikligen också att få drag av ranking ... Vem är äpplen och vem är päron?

CHE och europeisk ranking (Federkeil) Tysk nationell ranking, fokuserad på utbildning som expanderat internationellt via ”tyska språkområdet” och ”CHE excellence ranking”, riktad till blivande doktorander Grundprinciper: mångdimensionell bedömning, inga listor, grupper (Glänzel!), kunden väger samman Ligger bra i linje med politiska önskemål för ett (europeiskt) alternativ till befintliga rankingar

EU:s rankingsystem Franskt initiativ hösten 2008 Call for tenders for a multi-dimensional university ranking system with global outreach, dec 2008 Val av leverantör april 2009, förstudie 2009, testranking 2011 ”nuvarande rankingar endimensionella och forskningsinriktade; denna skall vara flerdimensionell och ta hänsyn till universitetens alla uppgifter Utbildning, inte bara forskning Alla ämnen, inte bara natvet o biomedicin Rättvisa åt europeiska universitet …

OECD:s AHELO-projekt Assessment of Higher Education Learning Outcomes Värderingssystem med inriktning på ”teaching and learning”, och med många parametrar, för att undvika de traditionella systemens brister. ”Feasibility study Call for tender” juni 2009 OECD = EU + USA, Kanada, Mexiko, Japan, Sydkorea, Australien, NZ, Norge o Schweiz