Alternativa medier. Identitet Vad kännetecknar alternativa medier – vem äger dem, hur stora de är, vem producerar. Vad är ”essensen” av alternativa medier?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
PUBLIKT ENTREPRENÖRSKAP
Förbi vårt medvetande flimrar och fladdrar oavbrutet något som vi kallar minne. Ibland hejdas flimret ett ögonblick och vi kan betrakta en bildruta, en.
Konstruktivismens syn på krig och konfliktorsaker
Staten och det civila samhällets organisationer
NÅ UT PÅ NÄTET. ”Massmedia, i första hand dessa nyhetsmedia (tidningar, radio och TV, red:s anm), är den dominerande förmedlaren av kunskaper och åsikter.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010.
Vänsterskolan Medieskolan.
Lösningsfokuserat arbetssätt
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Statskunskap Ämnespresentation för nya studerande Catharina Groop
OWN LOGO CREATING THE MOBILE FUTURE Erik Stenberg, 14 Oktober 2009.
Är unga engagerade eller oengagerade i politik?  Lance Bennett  Center for Communication and Civic Engagement shington.edu/
ROLF BECKMAN 9/ INTEGRATION FN: The goal of social integration is to create “a more stable, safe and just society for all”, in which every individual,
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
Nya förutsättningar för lärande
Agenda 1.Begreppet socialt entreprenörskap  Om olika perspektiv på vad socialt entreprenörskap är 2.Sociala entreprenörer som hybrider  Om sociala entreprenörer.
Demokrati, politik och val.
Kommunikation och social förändring Ht 2010 Internationell kommunikation.
4. Kanaler och forum, hemsidor, press och media Alvesta 11 februari 2010 Jacob Schulze.
Demokrati och diktatur
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
“We don’t talk business – we make the opportunity to do business” THE SWEDISH DREAM EVENT THE SWEDISH DREAM.
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Hur styrs Sverige? Sverige styrs på tre nivåer.
Delaktighet i Finska HC nätverket Johanna Reiman
10 medietrender Håkan Gustafsson. Framåtlutad – Bakåtlutad – På väg.
Att jämföra - jämförelsen som vetenskaplig metod
Samhällets ojämlikhet
Massmedia.
Alf Westelius IDA/EISwww.ida.liu.se/~TDEI55 L2:1 Experts “old-timers” novices The zone of legitimate peripheral participation Learning in a community of.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Professionalism and ethics Basic concepts. SWEBOK on a Profession  Professional education, validated through accreditiation  Certification or licensing.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Massmedia.
Ruralitet som global utmaning
Hur agerar man för att delta i SiS programmet? Exemplet Universitets TV Vetenskap i samhället VR Vinnova 6 okt 2009.
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Funktionshinderforskning Föreläsning 10 februari 2011, SQ1135, Fysiskt funktionshinder och långtidssjukdom – livsvillkor och sociala sammanhang.
Perspektiver på makt Pål Aarsand
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
1 Speltrender Staffan Björk Karl-Petter Åkesson. Vår lekfulla natur.
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande
Massmedia.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Förändring i organisationer
Politisk kommunikation II
Utmaningar i interkulturell distansutbildning
Kommunikation.
Sociologi Introduktion.
Wikipedia! – om astronomi och fysik Dainis Dravins
Kan Internet förstärka demokratin?
User generated content
Kommunikation och social förändring Ht 2010
Svarsfrekvensen i undersökningar från webbpaneler. Några resultat
Det här är Folkbildningen i Västmanland
Internationell publicering – 06 GUs informatörsnätverk
Collaboration platform, AllAgeHub
Begränsad klimatpåverkan
Distrikt 2370 Presidentutbildning – PETS 2019 PDG Anna König.
Framtidens fritid och civilsamhälle
Presentationens avskrift:

Alternativa medier

Identitet Vad kännetecknar alternativa medier – vem äger dem, hur stora de är, vem producerar. Vad är ”essensen” av alternativa medier? Relationism /Essentialism

Relativist identitet av alternativa media Motsats till – mainstream medier, dominanta medier, corporate media (stora mediebolag) Alternativa medier är mer inklusiva och demokratiska jämfört med de dominanta medierna.

Demokrati Representativ Deliberativ Participatory

Deltagande Participation in the media/through the media Mindre avstånd mellan journalister och samhället (producent – publik) Citizen journalists – habitus – vad skiljer ”citizen journalists” från journalister i den stora pressen? Hur lär man sig att vara journalist Pierre Bourdieu – simbolisk makt (makt att konstruera verkligheten) Vem har det idag? CNN, Reuters, Google, Time Warner, NewsCorp.

Kritik mot dominanta medier Glasgow University Media Group – belysa dominanta budskap. Herman & Chomsky – ignorerar den personliga nivå i medieproducering.

Mediecentrerade definitioner: essentialistisk – serving the community ( community radio, minoritetspråkmedier, Öppna kanalen) – relativistisk – alternativ till mainstream (nisch tidnigar?) Samhällscentrerade definitioner: alternativa medier är en del av det civila samhälle (de är en del av den offentliga sfären, mellan staten och den privata sfären), relativistisk – rizom (identitet förändras beroende på förutsättnignar)

AM som samhällstjänst Riktar sig till en community Förhållandet mellan medium och community – tvåvägskommunikation Tillträde/deltagande (access/participation)

Community Radion AMARC – World Association of Community Radio Broadcasters “Community radio is defined as having three aspects: non-profit making, community ownership and control, community participation.“ “What is Community Radio? A resource guide". AMARC Africa and Panos Southern Africa “Community and civic radio is defined by the community of shared interests it represents and by the coherent political-cultural, communication and business objectives of these same interests.” "Gestiòn de la radio comunitaria y ciudadana". Claudia Villamayor y Ernesto Lamas. AMARC y Friedrich Ebert Stiftung

AM som samhällstjänst Förhållande mellan producent och publik står i centrum Community som målgrupp Samhällsförhållanden Det som är viktigt för en viss community kan diskuteras bland dess medlemmar i och genom medierna. Intresse, vilja, engagemang

AM som alternativ till mainstream AM – counter-hegemonic critique to mainstream Antonio Gramsci – ideologi, hegemoni, dominering ”Ideological struggles – struggle over the hegemony of the dominant group.” Meningsförändring Medierna spelar en roll i hur det som vi tar för givet konstrueras

AM och Representation Platform för de som är underrepresenterade e i mainstream medierna Motstånd till verklighetsuppfattning som mainstream medierna reproducerar Alternativ agenda Diskurs Makt och motstånd

AM – platform för motstånd Self-representation Contingency – det som är alternativ idag kan bli mainstream imorgon (Huffington Post) Sammanhang

AM-Mainstream Dagens mainstream medier Storskaliga riktar sig till stora och homogena publiksegment Statligägda eller privata kommersiella företag Vertikalt (hierarkiskt) strukturerade/ professionalt arbete Dominant diskurs Alternativa/oppositionella medier Småskaliga, riktar sig till en community Oberoende av staten och marknaden Horisontal struktur Icke-dominant diskurs, self representation

AM som en del av det civila samhället AM – oberoende av staten och marknaden AM - institutioner som tillhör det civila samhället Gramsci – hegemoni (domination by consent), kontrahegemoni. Dialektik Civila samhället rymmer både kontrahegemokiska och konservativa krafter.

AM – ”den tredje rösten” En röst mela statligägda och kommersiella medier Community radio Avreglering – marknadsanpassade strategier More society-less community Deltagande mikro-makro

AM som en rhizom ”Everything at some point is alternative to something else” Radical alternative media AM – begränsande Samspel mellan de civila samhället, marknaden och staten. Non-linear, anarchic, nomadic

Forskning Vad vet vi om publiken som använder alternativa medier Rollen av publiken nedtonas hos många forskare Viktigare att uppnå deltagande i medieproduktion än att få lyssnare/tittare

Kritik Cirkulation – kan alternativa medier nå ut till allmänheten och inte bara till den redan engagerade gruppen Behöver de adoptera kommersiella strategier? Sociala rörelser – identitetsskapande och samhörighet/ kommunikation?