Eva Eiderström Avd Handla Miljövänligt, Bra Miljöval www.snf.se Eva.Eiderstrom@snf.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Advertisements

1. Varför finns det pengar?
Kort om miljön och vår konsumtion
Branschfakta teknikföretag i Sverige •Sveriges export av teknik uppgår till över 500 miljarder kronor per år. •Svenska teknikföretag exporterar i genomsnitt.
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Tema Konsumtion/Avfall/Återvinning
Ekologiskt fotavtryck och miljömärkningar
Informationscentrum för Ekologiska Produkter
Sveriges Konsumenter •Sveriges enda konsumentorganisation •Äger Råd & Rön •Driver konsumentrådgivning •Fyller 20 år under 2012 •Representerar Sverige nationellt.
Olika vägar mot samma mål
Året som Om en familj som vill leva mer miljövänligt
Kortare text Vår butik är Svanenmärkt! Miljön, klimatet och en hållbar utveckling är frågor som ligger oss nära. Därför har vi tagit steget till att.
Värdsbutiken ”Världen” Världsbutiken VÄRLDEN är en marknadsplats för småskaliga producenter i Afrika, Asien och Latinamerika.
Produkter, hälsa och miljö
Tullverket Brottsbekämpningen
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
”Service i Världsklass”
Handel – ord och begrepp
Veckohandling eller impulsköp - så påverkas din hushållsekonomi Ingela Gabrielsson, privatekonom.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Konjunkturläget Augusti 2007 BNP till marknadspris Årlig procentuell förändring.
Kemikalier från ett konsumtionsperspektiv
Handel i världen - varför då?
Världen Vart är på väg??? vädret. ”Klimatförändringarna är nog naturliga.” ”Såren i naturen läker utan att det blir ärr.” ”De hittar säkert på något som.
Bo Dahlbom 1 Samhället är alltid öppet.
Statistiska problem och möjligheter Viveka Palm, SCB Svensk konsumtions påverkan på miljön i andra länder. Seminarium 15 juni Miljömålsrådet, NV.
Är Greppa Näringens frågor viktiga för konsumenten? Greppa Näringens halvtidskonferens 1-2 september 2004 Sören Persson Sigill Kvalitetssystem AB
Ett mål mat för miljömålen! Om miljösmarta matval…
Nya köttrekommendationer – hur påverkar de offentliga kök? Anna-Karin Quetel Nutritionist Nationellt kompetenscentrum för måltider i vård, skola och omsorg.
MAT OCH JORDBRUK För att alla människor ska få mat år 2020 så behövs det att livsmedelsproduktionen fördubblas.
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbar konsumtion
M i n i s t r y o f I n d u s t r y, E m p l o y m e n t a n d C o m m u n i c a t i o n s S t o c k h o l m, S w e d e n Den svenska IT-politiken Sofia.
Tema: Hållbar utveckling
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Detta är Sveriges Konsumenter!. Vad vi är Intresse- och lobbyorganisation Representerar konsumenter 26 medlemsorganisationer Finansieras av statliga stöd,
En vision Ett bildspel om vår och kommande släktens framtid Sune Jönsson e-post: Support IT-uppföljning  1.
Märkning och symboler.
Vad gör statsmakten? ger lagar, regler, och regleringar
Grundläggande livsmedelshygien
Miljövän naturligtvis
Vad händer i kretsloppet?
Propaganda Vad är propaganda?.
BNP i fasta priser.
Fyra marknadsanalyser
Koncept Vårt företag är ett av de största bilföretagen i Sverige. Det som gör oss unika är vårt breda koncept av bilar. Hos oss kan du hitta allt ifrån.
BNP Kvartal BNP, inkomster och sparande Pressmaterial 30 Juli 2015.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Dalarnas nätverk för hållbar konsumtion. Avsiktsförklaring Dagens konsumtionsmönster behöver förändras och bli hållbara utifrån alla tre aspekter av hållbar.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Styrmedel för att stimulera till energieffektiv konsumtion Detta är förstasidan av en presentation Vår vision: Ett hållbart energisystem Anita Aspegren.
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
Rädda Barnens årsrapport 2015 Vision: ”Vi vill se en värld som tillgodoser varje barns rätt till liv och utveckling, trygghet och skydd och rätt till delaktighet."
Särskilt driftsstöd till dagligvarubutiker i sårbara och utsatta lägen.
Verksamhetsplan för Omställning Sigtuna. Mat och jordbruk Våra målHur vi arbetarVad vi gör Ökad miljövänlig produktion och konsumtion Politisk.
Jollyroom Nordens största utbud till gravid, barn & baby 0-12 år.
BNP Kvartal BNP, inkomster och sparande Pressmaterial 29 Juli 2016.
Lektion 1 Mål med lektionen:
Veckans fördjupning handlar om något som kan finnas på till exempel mat. Vet du vad? Lös den kluriga rebusen så får du en ledtråd.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Miljö Ekonomiska Sociala
KAPITEL 9 Pris och moms.
Har konsumenterna något val? Emelie Hansson, Naturskyddsföreningen
Intro: Det är enkelt och kul att vara med och göra skillnad! Sam Edgecombe är ambassadör för Fairtrade och har bl.a. valt att engagera sig för Fairtrade.
Historik Bildades 1992 Från 9 till 26 organisationer Ökat erkännande
Transport & handel.
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Upphandla klimatsmart och hållbart Del 2 den 6 maj
LIF e-hälsa 2019 Hur bidrar Sveriges forskande läke­medels­industri till visionen ”Sverige bäst i världen 2025”? Urval hemsidan.
Presentationens avskrift:

Eva Eiderström Avd Handla Miljövänligt, Bra Miljöval www.snf.se Eva.Eiderstrom@snf.se

SNFs verksamhet och metoder Hälsa, natur och solidaritet Politisk påverkan, naturkänsla och konsumentmakt

Vad gör vi Konsumentmakt Bra Miljöval (1989) Miljövänliga Veckan Handla Miljövänligts nätverk Produktundersökningar Miljömärkning, EU och globalt Norden Standardisering, EU och globalt Offentlig upphandling HMV Östeuropa Produktpolitik

Bra Miljöval

Pris/miljökvalitet utbud efterfrågan kvantitet

Bra Miljöval-märkning Organisering av konsumentmakt, demokratisering av marknaden Kemikalier Klimat Tvättmedel, fläck-, och blekmedel Elleveranser Handdiskmedel Persontransporter Maskindiskmedel Godstransporter Rengöringsmedel Värme Tvål och Schampo Jordbruk, Hav Kemiska produkter Textil Skog Livsmedelsbutiker Papper

Miljövänliga Veckan Folkbildning, opinionsbildning, kampanj Bananer Kaffe

Produktundersökningar Watch-dog, konsumentföreträdare, opinionsbildare Babyprodukter KO-anmälnningar Styling Ftalater Politisk lobbying Allvädersplagg

Hållbar utveckling förutsätter hållbara konsumtionsmönster Effektivare konsumtion Förändrade konsumtionsmönster och ändrade konsumtionsnivåer

Konsumentens roll: Att välja goda alternativ Att visa opinionen för goda förändringar

”korrekta priser” allt är OK

Demokratisering globalisering

Detaljister (butiker) - 7,8 miljarder kronor Totalt såldes det reklamutrymme 2003 till ett värde av 28 miljarder kronor. De fem största branscherna var: Detaljister (butiker) - 7,8 miljarder kronor Livsmedel, drycker och tobak - 3,1 miljarder kronor Kontor, data, kommunikation - 2,4 miljarder kronor Reklam, information, organisationer - 2,2 miljarder kronor Bilar, biltillbehör - 1,7 miljarder kronor Den störste enskilde köparen 2003 var Coop som köpte reklamplats värt 790 miljoner kronor, tätt följd av Ica som handlade för 775 miljoner kronor. Klädhandelns reklaminvesteringar i miljoner: Dressman 180, JC 109, Lindex 80, H&M 180 Fakta: Research International, International Research och GP 

SNFs budget: 102miljoner, Avd Handla Miljövänligt: 7 miljoner

Produktsäkerhetslag (2004:451) Lagens syfte och tillämpningsområde: 1 § Denna lag syftar till att säkerställa att varor och tjänster som tillhandahålls konsumenter inte orsakar skada på person.

Miljöproduktsäkerhetslag (200x:xxx) Lagens syfte och tillämpningsområde: 1 § Denna lag syftar till att säkerställa att varor och tjänster som tillhandahålls konsumenter inte orsakar skada på miljön.