Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Intro: Det är enkelt och kul att vara med och göra skillnad! Sam Edgecombe är ambassadör för Fairtrade och har bl.a. valt att engagera sig för Fairtrade.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Intro: Det är enkelt och kul att vara med och göra skillnad! Sam Edgecombe är ambassadör för Fairtrade och har bl.a. valt att engagera sig för Fairtrade."— Presentationens avskrift:

1 Intro: Det är enkelt och kul att vara med och göra skillnad! Sam Edgecombe är ambassadör för Fairtrade och har bl.a. valt att engagera sig för Fairtrade genom att åka till Hultsfredsfestivalen och bjuda på glass!

2 Det viktigaste sättet att engagera sig för Fairtrade är att välja Fairtrade-märkta produkter när du handlar, går på café eller bor på hotell. Om vi blir fler som väljer Fairtrade-märkta produkter kan vi göra ännu större skillnad – för fler. Fairtrade handlar om att ge människor möjligheten att själva kunna påverka sin livs- och arbetssituation, genom handel och entreprenörskap. Fairtrade handlar om marknadskrafter, om utbud och efterfrågan. Ju fler som handlar Fairtrade-märkta produkter, desto större blir skillnaden för odlarna.

3 Sedan 1999 har cirka 3000 personer utbildat sig till ambassadörer för Fairtrade. Under utbildningen får man bl.a. inblick i rättvis handelsrörelsens historia, hur Fairtrade som oberoende produktmärkning fungerar och tips på hur man kan engagera sig efter utbildningen. Uppdraget är frivilligt och som ambassadör bestämmer man själv om och hur aktiv man vill vara. Som ambassadör är man aldrig en officiell representant för Fairtrade. Styrkan i ambassadörskonceptet ligger just i det faktum att konsumenter över hela Sverige (och världen!) skaffar sig mer kunskap om mänskliga rättigheter, världshandeln och etisk konsumtion, samt nyttjar sin konsumentmakt för att åstadkomma förändring! Inget argument är starkare än ”JAG är konsument och JAG väljer Fairtrade-märkta produkter därför att…” Att vara ambassadör är alltid ett ideellt och oavlönat engagemang, men ambassadören ska aldrig behöva göra utlägg för sitt engagemang. Om en informationsinsats kräver resurser i form av produkter, resekostnader etc. ska du kunna få ersättning för detta av samarbetspartner, t.ex. en butik om du håller provsmakning, eller uppdragsgivare för föreläsning. Bli inspirerad av de här tre filmerna med ambassadörer: 1. Sätt bollen i krysset och finta en banan, Jönköping. anordnades en tävling mellan de nordiska länderna om vilket land som kunde samla flest att fika Fairtrade-märkta produkter den 20/10 (Sverige vann med deltagare). Här utmanar ambassadörer danskarna. 3. Påverka politiker! Bli ambassadör!

4 Får du idétorka? Aktivitetsguiden är sprängfylld med tips på aktiviteter!
Beställ eller ladda ner på Fairtrades hemsida.

5 Fairtrade Sveriges årliga kampanj infaller på hösten och heter Fairtrade Fokus. Under kampanjveckorna samlas dagligvarukedjor, ambassadörer, medlemsorganisationer, Fairtrade City-styrgrupper, politiker och konsumenter för att gemensamt sätta fokus på Fairtrade. Målen med Fairtrade Fokus är att: • Öka utbud av och tillgång till Fairtrade-märkta produkter • Öka allmänhetens kännedom och kunskap om Fairtrade • Öka konsumtionen av Fairtrade-märkta produkter

6 Är din kommun Fairtrade City
Är din kommun Fairtrade City? Var med och påverka din kommun att välja etiskt märkta produkter när de gör upphandlingar. På bilden är de länder markerade där det finns Fairtrade Cities. År 2006 lanserades konceptet Fairtrade City i Sverige. Diplomeringen har funnits sedan 2000 i Storbritannien och i dag finns det drygt 800 Fairtrade Cities i Europa, USA, Kanada, Japan och Australien!

7 Det totala värdet av den offentliga upphandlingen i Sverige uppgår till cirka 400 miljarder kronor. Av det står kommunerna för 250 miljarder. Mycket av det som upphandlas produceras i utvecklingsländer där mänskliga rättigheter ofta kränks under produktionen. Trots att det finns många anledningar till att ta ett större socialt ansvar i den offentliga konsumtionen, och trots att det är lagligt att i samband med upphandling ställa etiska krav, är det fortfarande ovanligt att det sker. Var med och förändra detta! Fairtrade City är en diplomering till kommuner som engagerar sig för etisk konsumtion. Det innebär att kommunen lever upp till kriterier som rör etisk upphandling, ett aktivt informationsarbete samt utbud av etiskt märkta produkter i butik och på arbetsplatser. Alla Fairtrade City-diplomerade kommuner leds av en styrgrupp. Den 17:e maj 2006 diplomerades Malmö, Sveriges första Fairtrade City. Därefter har flera kommuner diplomerats och idag är cirka 30 kommuner diplomerade till Fairtrade City.

8 I dagsläget (2010) står ca. 40 svenska organisationer bakom Föreningen för Fairtrades verksamhet och är med och styr och deltar i föreningens arbete. Medlemsorganisationerna utgör tillsammans fler än 16 miljoner medlemmar och har därmed en enorm potential som arenor för informationsarbete om rättvis handel och Fairtrade! Fairtrade Sveriges medlemsorganisationer utgör även en oerhört stor resurs i informationsarbetet och många organisationer driver ett aktivt eget arbete för att öka kunskap och konsumtion av Fairtrade. Vilka medlemsorganisationer är du med i? Bland dessa 40 organisationer finns goda möjligheter att både låta sig påverkas av, och att själv påverka! Föreningen för Fairtrade välkomnar fler organisationer att bli medlemmar. Kontakta Fairtrade för mer information. Det är medlemsorganisationerna som tillsammans äger Föreningen för Fairtrade.

9 Filmen ovan hittar du här: http://www.fairtrade.se/gorskillnad/
Där kan du välja om du vill visa den korta (1 min) eller långa (5 min) versionen. Andy Anindo (Kenya), Grace Mwangi (Kenya) och Adola Orisa (Etiopen) skickar en sista hälsning till konsumenten.

10 Försäljningen av Fairtrade-märkta varor bidrar idag till att förbättra arbets- och levnadsvillkor för 1,2 miljoner odlare och anställda i 60 utvecklingsländer. Var med och gynna denna utveckling än mer! Nästa gång du handlar, håll utkik efter Fairtrade och certifieringsmärket som ger dig en liten vink om att den här produkten har tillverkats enligt kriterier som skapar förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. Tips! Lämna gärna utrymme för frågor och reflektion. Och om det kommer frågor som du inte kan svara på, hänvisa till oss på Fairtrade Sverige. Vi hjälper mer än gärna till


Ladda ner ppt "Intro: Det är enkelt och kul att vara med och göra skillnad! Sam Edgecombe är ambassadör för Fairtrade och har bl.a. valt att engagera sig för Fairtrade."

Liknande presentationer


Google-annonser