Eva Eiderström Avd Handla Miljövänligt, Bra Miljöval www.snf.se Eva.Eiderstrom@snf.se
SNFs verksamhet och metoder Hälsa, natur och solidaritet Politisk påverkan, naturkänsla och konsumentmakt
Vad gör vi Konsumentmakt Bra Miljöval (1989) Miljövänliga Veckan Handla Miljövänligts nätverk Produktundersökningar Miljömärkning, EU och globalt Norden Standardisering, EU och globalt Offentlig upphandling HMV Östeuropa Produktpolitik
Bra Miljöval
Pris/miljökvalitet utbud efterfrågan kvantitet
Bra Miljöval-märkning Organisering av konsumentmakt, demokratisering av marknaden Kemikalier Klimat Tvättmedel, fläck-, och blekmedel Elleveranser Handdiskmedel Persontransporter Maskindiskmedel Godstransporter Rengöringsmedel Värme Tvål och Schampo Jordbruk, Hav Kemiska produkter Textil Skog Livsmedelsbutiker Papper
Miljövänliga Veckan Folkbildning, opinionsbildning, kampanj Bananer Kaffe
Produktundersökningar Watch-dog, konsumentföreträdare, opinionsbildare Babyprodukter KO-anmälnningar Styling Ftalater Politisk lobbying Allvädersplagg
Hållbar utveckling förutsätter hållbara konsumtionsmönster Effektivare konsumtion Förändrade konsumtionsmönster och ändrade konsumtionsnivåer
Konsumentens roll: Att välja goda alternativ Att visa opinionen för goda förändringar
”korrekta priser” allt är OK
Demokratisering globalisering
Detaljister (butiker) - 7,8 miljarder kronor Totalt såldes det reklamutrymme 2003 till ett värde av 28 miljarder kronor. De fem största branscherna var: Detaljister (butiker) - 7,8 miljarder kronor Livsmedel, drycker och tobak - 3,1 miljarder kronor Kontor, data, kommunikation - 2,4 miljarder kronor Reklam, information, organisationer - 2,2 miljarder kronor Bilar, biltillbehör - 1,7 miljarder kronor Den störste enskilde köparen 2003 var Coop som köpte reklamplats värt 790 miljoner kronor, tätt följd av Ica som handlade för 775 miljoner kronor. Klädhandelns reklaminvesteringar i miljoner: Dressman 180, JC 109, Lindex 80, H&M 180 Fakta: Research International, International Research och GP
SNFs budget: 102miljoner, Avd Handla Miljövänligt: 7 miljoner
Produktsäkerhetslag (2004:451) Lagens syfte och tillämpningsområde: 1 § Denna lag syftar till att säkerställa att varor och tjänster som tillhandahålls konsumenter inte orsakar skada på person.
Miljöproduktsäkerhetslag (200x:xxx) Lagens syfte och tillämpningsområde: 1 § Denna lag syftar till att säkerställa att varor och tjänster som tillhandahålls konsumenter inte orsakar skada på miljön.