1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Advertisements

Länsstyrelsens uppdrag transporter och miljö
Yttrande över förslag till nationell plan
Genomförande länsplanen Större objekt Utvecklingspotten Kollektivtrafikanläggningar Trafiksäkerhetsåtgärder Cykelvägar
Nya transportpolitiska mål 2009
1. 2 Föreslagen inriktning – vi gör den goda resan möjlig •Väginfrastrukturens drift och underhåll ska säkerställas så att samhället får ett vägtransportsystem.
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
DIALOGMÖTE Infrastrukturplanering INRIKTNINGSPLANERING – behovsinventering, proposition, riksdagsbeslut (inriktningar, nivåer etc) ÅTGÄRDSPLANERING.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Näringsdepartementet Pilotlän för grön utveckling Regional workshop 28 maj 2013 Fredrik von Malmborg, Näringsdepartementet.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Västsvenska paketet.
Kulturpolitik Västra Götaland
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Infrastrukturplanerna
Regionala Godstransportrådet i SmålandOH 1 Presentation av Det Regionala Godstransportrådet i Småland.
Remiss Funktionellt prioriterat vägnät
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
Inriktningsplanering för
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Beredningen infrastruktur - summering Ordförande: Monica Hanson, Trollhättan Beredningsansvarig: Christian Martins.
Ulrika Honauer Vägdirektör region Väst - Trafikverk 1 april - Västsvenska infrastrukturpaketet.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Effektiva hemtjänstresor - Effektiv planering i hemtjänsten ger energieffektiva transporter Workshop 13 mars Uppsala.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Niklas Lundin Näringsdepartementet
 Vad innebär jämställdhet?  Jämställdhet i regionala systemanalyser  Jämställdhet i åtgärdsplaneringen Jämställdhet och investeringsplaneringen.
Konstens Open Space 17 februari 2011 Ett strategiskt samtal om konstområdet i Kronobergs län En del av arbetet med Kulturplan Kronoberg
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
Infrastrukturplanering
Sammanfattande redogörelse
Sörmlands regionala transportinfrastrukturplan Arbetsutskottet i Flen onsdagen den 10 juni 2009 Carina Jönhill Nord.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Parallellt seminarium Ett rikt växt- och djurliv – introduktion  Vad har hänt hittills & vad händer härnäst?  Vad är miljömålet Ett rikt.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Nya hastighetsgränser Stefan Bertilsson Nationell Projektledare.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Susanne Dahlberg, miljöstrateg Miljö- och vattenstrategiska enheten
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Medfinansierings påverkan på planeringssystemet Mattias Lundberg, Roger Pyddoke, Anders Wärmark CTS 28 mars 2011.
Huvudsyften med strategisk plan  Tydligare styrning av Vägverkets verksamhet bland annat genom att planen reducerar, renodlar och samordnar.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Infrastruktur Marks kommun
Kommission för jämlik hälsa i Örebro län
Klimatneutrala samhällsbetalda resor 2020
Utgångspunkter för regional styrgrupp
Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
Presentationens avskrift:

1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA GÖTALAND 26e februari 2008 Per Bergström Jonsson, Vägverket

2 Regionala systemanalyser Ordförandeskap: Länsstyrelse, regionala självstyrelseorgan eller samverkansorgan Trafikverken tar fram metoden

3 Tio skäl att genomföra systemanalyserna 1.Transportslagsövergripande planering 2.Anamma 4-stegsprincipen 3.Skapa bättre balans mellan anslagsposterna i planerna 4.Mer kundorientering; planeringsunderlaget måste vara oberoende av planernas indelning och vem som finansierar 5.Osäker framtida organisation; planeringsunderlaget måste vara oberoende av framtida mandat som planupprättare

4 6.Bättre samarbete mellan län, regioner, trafikverken kommuner, kommunalförbund samt andra aktörer. 7.Mer hänsyn till kundbehoven och resenärsperspektiven 8.Bättre leva upp till jämställdhetsmålet 9.Integrering av hastighetsgränsöversyn för vägnätet 10.Ökad transparens av gjorda prioriteringar

5 Fyrstegsprincipen Steg 1: Åtgärder som kan påverka transportbehoven och valet av transportsätt Steg 2: Åtgärder som ger effektivare utnyttjande av befintlig infrastruktur Steg 3: Begränsade utbyggnadsåtgärder Steg 4: Nyinvesteringar

6 De långsiktiga vägplanerna som vi känner dem idag Nationella planen för vägtransportsystemet –Drift o underhåll –Myndighetsuppgifter –Sektorsuppgifter –Riktade trafiksäkerhet samt miljöåtgärder på hela statliga vägnätet –Bidrag till enskilda vägar –FUD –Investeringar nationella stamvägnätet Regionala planer –Riktade trafiksäkerhetsåtgärder –Bidrag till kollektivtrafik- anläggningar –Bidrag till kommuner avseende TS och Miljö –Investeringar övriga statliga vägar

7 Regionala systemanalyser Metodbeskrivningen Allmänt om metoden Ingående delar –Allmänt –Mål –Funktion –Åtgärd Slutrapport och delleverans –Dokumentation och redovisning

8 Regionala systemanalyser Ingående delar Hur systemet bör fungera och byggas upp för att möta målen Politiskt processade och beslutade Nationella Regionala Lokala MålFunktionerÅtgärder Hela verktygslådan Kombination av åtgärder mm

9 Antalet arbets- marknadsregioner som länet berörs av skall minska till två (konfl. klimat & jämställdhet) Rup:en, Kalmar län, 2006 exempel Restiden mellan huvudorterna ska inte överstiga min Regionförstoring en ska primärt ske med kollektivtrafik Resterande bilpendling bör ske med icke fossila bränslen Pendlingsmöjligh eterna ska motsvara män och kvinnors behov. Kundanpassat biljettsystem över gränser Trafikering prioriterade stråk Attraktiva rese- centrum och hållplatser Attraktiva pendel- parkeringar Bussprioriteringar Stöd till etablering av tankställen Banförbättringar Kalmar – Växjö Säker framkom- lighet på väg XX

10 Ex Underlag

11 Nationell systemanalys Långväga gods- och persontransporter Utifrån dagens transportpolitiska mål identifieras transportsystemet nationella funktioner och brister med avseende på långväga godstransporter och personresor samt identifiera åtgärdsbehoven med hjälp av fyrstegsprincipen. Viktiga utgångspunkter är resultaten som framkommit i inriktningsunderlagen, kombiterminalutredningen, hamnstrategi-utredningen, flygplatsutredningen och KollFramåt.

12 Samband inom åtgärdsplaneringen Nationella förutsättningar Regionala systemanalyser Nationell systemanalys Gem förutsättn. Nationella perspektiv Gods o person VV/BV Delproj. - Stöd - Metodbeskr - Dokumentationsform Genomföra analyser Strategisk miljö- bedömning Sammanställa Avväga

13 Dokumentation och slutrapport Dokumentation från respektive processteg Strategisk miljöbedömning kräver aktiv dokumentation och motiveringar av gjorda val! Delrapportering 19 juni Slutrapport 30 september med åtgärdsbehov