INNEHÅLLSSTRATEGI för SKANE.SE workshop: innehåll och struktur
Nytta för verksamheten + produkt som älskas av användarna ? Nytta för verksamheten + produkt som älskas av användarna
Typiska utmaningar WWW. Bristande innehåll Informationen är byråkratisk och skriven från verksamhetens perspektiv Svårt att hitta information Sökfunktion ger inte relevanta sökträffar WWW.
Typiska utmaningar forts. WWW. Enkla frågor Manuell ärendehantering Allmänt tyckande Klagomål
Typiska utmaningar forts. WWW. Dålig tillgänglighet för kontakt och dialog och mycket vidarekoppling i organisationen
2008-02-08
2008-02-08
2008-02-08
2008-02-08 Nya SKANE.se Syfte: ”Bidra till att skapa och visa på möjligheter till ett rikare liv i Skåne”
2008-02-08 ”Nöjda medborgare är Region Skånes främsta mål – livskvalitet i världsklass” Tillgänglighet och dialog bygger förtroende Medborgarna ska uppleva en ökad tillgänglighet i all den verksamhet som Region Skåne finansierar. Tillgänglighet, utifrån medborgarens perspektiv …rundare .
Arbetsprocessen i helhet 2008-02-08 Arbetsprocessen i helhet Steg 1: Effektkartläggning: Steg 3: Koncept Steg 2: Innehållsstrategi Steg 4: Design och produktion
Agenda Om genomförd effektkartläggning Om pågående innehållsstrategi 2008-02-08 Agenda Om genomförd effektkartläggning Om pågående innehållsstrategi Övningar och gruppdiskussioner Gemensam analys och diskussion
Steg 1: Effektkartläggning 2008-02-08 Steg 1: Effektkartläggning
2008-02-08 Effektkartläggning
Effektmålet: syfte och vad vill vi uppnå? 2008-02-08 Effektmålet: syfte och vad vill vi uppnå? Nya skane.se ska: ”Bidra till att skapa och visa på möjligheter till ett rikare liv i Skåne” Ger hjälp att hitta svar eller rätt person Erbjuder möjligheter till deltagande och dialog Visar när och hur man kan påverka Visar satsningar och förklarar bakgrunden Utbildar i hur den politiska styrningen fungerar
Användarprofiler: vem ser till att effekterna uppstår? 2008-02-08 Användarprofiler: vem ser till att effekterna uppstår? Nya skane.se ska: ”Bidra till att skapa och visa på möjligheter till ett rikare liv i Skåne”
Användarprofilerna Nya skane.se ska: 2008-02-08 Användarprofilerna Företagare Besökare/Turister Resenärer Vårdsökare Medarbetare 1. Engagerade invånare 2. Jobbsökare 3. Vårdgivare 4. Samarbetspartners Journalister Forskare Bidragsökare Leverantörer Nya skane.se ska: ”Bidra till att skapa och visa på möjligheter till ett rikare liv i Skåne” Ska vägledas vidare Prioriterade Ska undersökas
Steg 2: innehållstrategi 2008-02-08 Steg 2: innehållstrategi
Vad ska besökaren kunna veta, känna och göra? 2008-02-08 Vad ska besökaren kunna veta, känna och göra?
Vad det innefattar Innehåll + Tonalitet Struktur 2008-02-08 Vad det innefattar Innehåll + Tonalitet Struktur Organisation och ansvar ------------------------------------- = Innehållsstrategi
Innehållsinventering – vad behövs och finns? 2008-02-08 Innehållsinventering – vad behövs och finns? Migreras Rensa bort Nyproduceras Revideras Från 75.000 sidor Till 30.000 sidor?
Tydlig, Tillgänglig, Trovärdig, Tilltalande 2008-02-08 Tonalitet – hur ska besökaren tilltalas? Tydlig, Tillgänglig, Trovärdig, Tilltalande
Budskap – säg det inte, bevisa det! 2008-02-08 Budskap – säg det inte, bevisa det! Vi lovar livskvalitet i världsklass! Vi skapar förutsättningar för ett rikt kulturliv med många möten och upplevelser Vi använder kultur som en hälsoresurs
Struktur – hur organisera och dela upp? 2008-02-08 Struktur – hur organisera och dela upp? Första sida Ämne 1 Ämne 2 Ämne 3 Ämne 4
HUVUDREDAKTÖR CONTENT 2008-02-08 Organisation och ansvar HUVUDREDAKTÖR CONTENT ÄMNESREDAKTÖR WI WI WS
Övningar och diskussion 2008-02-08 Övningar och diskussion