Länsteknik Utgångspunkten är att skapa största möjliga värde för patienterna och att systematiskt efterfråga vad kunden vill ha
Länstekniks mål och uppdrag Säkerställa landstingets tekniska infrastruktur samt förvalta och utveckla funktionella och patientsäkra IT/MT-system/utrustningar Verksamhetssystem – VAS, ekonomi, personal, intranät/webb, Datalager, Office mm IT, infrastruktur – nätverk, telefoni, videokonferens, säker kommunikation Medicinteknisk utrustning – omfattar ca 16 000 utrustningar Användarsupport - Teknikakuten
Korta fakta Länsorganisation med 114 antal anställda (-08) Lokala IT- och MT-tekniker vid samtliga sjukhus Omsättning 138 mkr Lägst IT-kostnad i Landstingssverige (mindre än 3% av nettobudget) 6500 PC 16 000 medicinteknisk utrustning 300 servrar 2000 skrivare 350 applikationer/system Drygt 13 000 supportärenden/månad
Länstekniks organisation Strategisk ledning Divisionschef Mikael Norlander Strategi & utveckling Administration ekonomi Verksamhetsledning Medicinsk teknik Chef: Ulf Hökfors Infrastruktur Chef: Thomas Hansson Verksamhetssystem Chef: Irene Lundmark Teknikakuten Chef: Anna Lindqvist vik Maria Lindberg Personalledning Kompetenscentrum Chefer: Ulrika Sundquist och Henrik Billström ca 115 medarbetare
VAS Infrastruktur Klient server Teknikakuten Utredare Säkerhet Datalager Ekonomi Intranät / Webb Video Övrigt (ledning, stabsfunktioner)
NLLKommunikation -Nätverk -Telefoni -Videokonferens Förvaltningsområden Vårdadministration Teknisk Infrastruktur NLL Vårdmätning NLL Laboratorium NLLKommunikation -Nätverk -Telefoni -Videokonferens NLL Klient/Server NLL Operation och IVA NLL Tandvård NLL Gemensam vårdadministration NLL Förlossning NLL Ambulans NLL Röntgen Administrativt stöd NLL Ekonomi NLL Datalager NLL Diarium NLL Hjälpmedel och Materialförsörjning NLL Personal NLL Fastighet NLL Webb
Teknikakuten 710 10 - ett nummer in till supporten Teknikakuten tar emot - 13 000 ärenden/månaden - 400 samtal/dag - 300 mail/dag -150 ärenden om behörigheter och lösenord/dag