Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
2-årigt samverkansprojekt
Vad är studiehandledning?
Statliga stimulansmedel för Östergötlands län genom överenskommelser mellan SKL och regeringen år 2014 område ” Funktionsnedsättning”
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Tillgängliga läromedel Läromedelsavdelningen
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.

Arbetsplan för skolbiblioteket
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Vad kan du göra för att underlätta för patienter/brukare/…….. så att de kan få ett avlönat arbete. De flesta svaren handlade om vad som erbjuds i era respektive.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Pedagogiska hörselvården
Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola sep 2011.
Lärares planeringsarbete!
Tillgänglighets- uppdraget
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Föräldraråd
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Elevassistenter och det lärande uppdraget
En likvärdig utbildning för alla tillsammans gör vi det möjligt.
En presentation av våra verksamheter.. Kärnhuset  Resurscentrum –råd, stöd, service –barn 1-20 år  I daglig verksamhet –rådgivning, konsultation, utredning,
Tidiga insatser för barn i förskolan
Läroplansträff fritidshem
Överenskommelse om samordning kring barn
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Hur kan vi förstå begreppet?
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Nämndplan 2015.
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
IK Alviksskolans introduktionsklass för nyanlända elever i årskurs 7-9.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ingrid Nordberg, rådgivare/specialpedagog,
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
Vad är studiehandledning?
Skolutveckling tillsammans, Topp
Inkludering och skolans uppdrag
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Att arbeta språkutvecklande - strategier och metoder
Nyheter i skollagen från och med
Tillgängliga lärmiljöer
Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.
Resursfördelning Grundskolenämnden
Samverkan för en hållbar utveckling i ett livsperspektiv
Presentationens avskrift:

Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå målen för sina studier och utbildning. Respekt för individen - delaktighet – tillgänglighet Vi arbetar för en lärmiljö som ger bästa möjliga förutsättningar för alla, oavsett funktionsförmåga. En likvärdig utbildning för alla - tillsammans gör vi det möjligt Det gör vi genom att : - ge råd och stöd till ansvariga för skolor, - erbjuda undervisning i specialskolor, - utveckla och producera läromedel, samt - fördela statsbidrag.

Vi är en Samarbetspartner Vi kompletterar kommunernas eller fristående förskolor och skolors egna specialpedagogiska resurser. Vi har kunskap om individers lärande pedagogers arbete daglig verksamhet och organisation.

Så här arbetar vi Kommunen/resursteamet/skolan kontaktar oss och beskriver behovet av stöd. Efter kartläggning kommer vi överens om mål, metoder och tidplan som dokumenteras. Efter genomförd insats sker gemensam uppföljning och utvärdering.

Våra regionala specialskolor För elever som är döva eller har en hörselnedsättning. Kristinaskolan, Härnösand Manillaskolan, Stockholm Birgittaskolan, Örebro Vänersskolan, Vänersborg Östervångsskolan, Lund

Pedagogiska strategier Råd kring arbete med barn och elever med hörselnedsättning

Hörselnedsättning - ett osynligt funktionshinder Hörselnedsättning = en osynlig funktionsnedsättning Ta reda på, samtala med barnet Pedagogens vägledande roll……

Ljud och ljusmiljö

Placering

Tydligt talUpprepning

Tydliga instruktioner

Avläsning

Struktur

Struktur/schema

Visualisering-bildstöd

Bildstöd LEKA ÄTA Tydliggöra med bilder vad som ska hända och i vilken ordning SAMLING

Förförståelse och stödord

Förförstålse

Hemklassrum

Grupp rum/andra lokaler

Anpassad gruppstorlek

Använda tekniken

Teckenstöd bra tecken stöd

Gemenskap med andra……

Pauser och vila

Spsm Norrbotten Grundutbildning Steg 1 ”Inkluderade barn/elever med dövhet/hörselnedsättning” (i samarbete med landstinget) Fördjupning Steg 2 Pedagogiska konsekvenser i praktisk handling Steg 3 Läsinlärning för elever med hörselnedsättning