Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå målen för sina studier och utbildning. Respekt för individen - delaktighet – tillgänglighet Vi arbetar för en lärmiljö som ger bästa möjliga förutsättningar för alla, oavsett funktionsförmåga. En likvärdig utbildning för alla - tillsammans gör vi det möjligt Det gör vi genom att : - ge råd och stöd till ansvariga för skolor, - erbjuda undervisning i specialskolor, - utveckla och producera läromedel, samt - fördela statsbidrag.
Vi är en Samarbetspartner Vi kompletterar kommunernas eller fristående förskolor och skolors egna specialpedagogiska resurser. Vi har kunskap om individers lärande pedagogers arbete daglig verksamhet och organisation.
Så här arbetar vi Kommunen/resursteamet/skolan kontaktar oss och beskriver behovet av stöd. Efter kartläggning kommer vi överens om mål, metoder och tidplan som dokumenteras. Efter genomförd insats sker gemensam uppföljning och utvärdering.
Våra regionala specialskolor För elever som är döva eller har en hörselnedsättning. Kristinaskolan, Härnösand Manillaskolan, Stockholm Birgittaskolan, Örebro Vänersskolan, Vänersborg Östervångsskolan, Lund
Pedagogiska strategier Råd kring arbete med barn och elever med hörselnedsättning
Hörselnedsättning - ett osynligt funktionshinder Hörselnedsättning = en osynlig funktionsnedsättning Ta reda på, samtala med barnet Pedagogens vägledande roll……
Ljud och ljusmiljö
Placering
Tydligt talUpprepning
Tydliga instruktioner
Avläsning
Struktur
Struktur/schema
Visualisering-bildstöd
Bildstöd LEKA ÄTA Tydliggöra med bilder vad som ska hända och i vilken ordning SAMLING
Förförståelse och stödord
Förförstålse
Hemklassrum
Grupp rum/andra lokaler
Anpassad gruppstorlek
Använda tekniken
Teckenstöd bra tecken stöd
Gemenskap med andra……
Pauser och vila
Spsm Norrbotten Grundutbildning Steg 1 ”Inkluderade barn/elever med dövhet/hörselnedsättning” (i samarbete med landstinget) Fördjupning Steg 2 Pedagogiska konsekvenser i praktisk handling Steg 3 Läsinlärning för elever med hörselnedsättning