Språkriktighet Svenska 1

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

Pragmatik Funktionellt perspektiv - studiet av språket i kontexten
om företaget där du gör din praktik!
Samtala om böcker.
Sagan om Piffy.
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Barnanpassad utredning
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Svenska som andraspråk
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Pronomen.
Word Word är ett av de vanligaste ordbehandlingsprogrammen. Vi skall idag gå igenom de vanligaste funktionerna i programmet. Fördelarna med att använda.
Hur du skriver en bra historia
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Muntligt Jag kan….
Det va en gång en katt och hund del 1
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Så här använder man talstreck
Beskriver vilken funktion orden har i en sats.
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
Dom, de eller dem? Förklaring.
När ska man använda de och när ska man använda dem.
SVENSKA.
Vad är du för typ av person?
Huvudsatser och bisatser
Att övertyga ! Disposition och mall.
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Debattera.
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Mening eller fråga TRYCK F5.
Studieteknik och inlärning
De eller dem, det är frågan?
- Att ge sig själv och andra respons
DEN MAGISKA DÖRREN.
Stor och liten bokstav.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
SPARKVIPA.
Skriva.
En guide för arbeten i SO
Av Ewa Ögren Tullengymnasiet 2008
Skrivregler & grammatik
om företaget där du gör din praktik!
Styckeindelning.
Det va en gång en katt och hund del 1
Den viktiga konsten att tala
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Regler för citatteknik
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
STUDIETEKNIK.
Språkfel - skiljetecken
Språkriktighet. Stor och liten bokstav Stor: vid namn. Sammansättning av namn + helt ord: Stockholmscaféer (jämför med stockholmare) Liten bokstav: svensk.
ATT SKRIVA ÄR ETT HANTVERK Verktyg och tips för ditt skrivande.
Språkriktighet.
Några viktiga regler angående
Språkriktighet.
STUDIETEKNIK.
Några viktiga regler angående
Språkriktighet.
Var och Vart.
Presentationens avskrift:

Språkriktighet Svenska 1 Anita Cenanovic, Plusgymnasiet, Varberg – www.lektion.se

Varför språklig säkerhet? Underlätta förståelse Minimerar missförstånd Övning s 107.

Skrivregler Punkt och stor bokstav -Klar mening: D………… . -Alltid efter påståenden: Jim är snäll. -Skilja minuter från timmar: 18.15 -Förkortning : dvs. (det vill säga)

Frågetecken / Utropstecken Vid en fråga -Har du förstått allt i det här kapitlet? Vad ska du göra ikväll? Efter uppmaning eller utrop Skärp dig! Nu är jag trött på dig! Uppgift: s 109.

Kommatecken Paus i språket Långa meningar kräver paus. Uppräckning Hon köpte smycken, skor, T-shirt och mössa. Tilltal, utrop Nej, vad fel det blev. Visst, fredag låter bra. Uppgift s. 110.

Övrigt Accent Låneord ex : idé Bindestreck Avstavning Ex. Miss- tänka Sammansätta tal & siffra. 1980-talet.

Övrigt Citattecken När du återger exakt vad någon sagt ord för ord. Anita sa: ”Det var en rolig lektion detta”. -referat Kolon Önskelista: kofta, ipod, cykel, Parantes Tilläggsinformation: Vi har öppet mellan 8-14 (lördag & söndag)

Övrigt Talstreck Personer som talar. Ses vi på fredag Ja, det gör vi. Tankstreck Avbrott: Lena letade överallt tillslut fann hon katten- hos grannen. Sträckor: Halmstad- Varberg

Stor / liten bokstav Stor: -Ny mening : Det var en gång…. -Namn : Anita, Lisa, Varberg, Vättern Liten: -Veckodagar, månader, högtider: tisdag, oktober, jul -Språk och invånare : engelska & engelsman I dialog : Kom igen! ropade han.

Sammansatta ord Skrivs ihop (när 2 ord blir 1) Jul + tomte = jultomte Kyckling + lever = kycklinglever

Uppgift: 113-115

Förkortning Sammandragning av ord -Bl.a. = bland annat - Dvs. = det vill säga. Uppgift: s 116.

Syftningsfel Jag åt ett äpple med en mask.. 1. Med (tillsammans) masken 2. Med (innehåll) en mask Uppgift: 117-118.

Talspråk & Skriftspråk Informell Oformell Ställ alltid frågan: -Vad har du för syfte? -Vem är mottagare? Uppgift: 118-119.

Styckeindelning Styckeindelning En text utan stycken blir kompakt och svårläst. Grundregel: markera med nytt stycke när en ny tanke kommer in i texten. Två sätt: 1. -Indrag: den första meningen hoppar in en bit. 2. -Blankrad: lämna en tom rad mellan styckena.

Exempel Indrag En text delas upp i stycken för att ge den struktur, skapa naturliga pauser och samtidigt hålla samman berättelsen i ett logiskt sammanhang. Det vanligaste sättet att utmärka ett nytt stycke är med ett indrag på styckets första rad. Rubrikens roll är att ge en längre text struktur. Samtidigt ger kapitelrubriker och mellanrubriker välkomna pauser, rastplatser på vägen genom boken.

Exempel Blankrad En text delas upp i stycken för att ge den struktur, skapa naturliga pauser och samtidigt hålla samman berättelsen i ett logiskt sammanhang. Det vanligaste sättet att utmärka ett nytt stycke är med ett indrag på styckets första rad. Rubrikens roll är att ge en längre text struktur. Samtidigt ger kapitelrubriker och mellanrubriker välkomna pauser, rastplatser på vägen genom boken.

De, dem och dom Dom är talspråk, medan de och dem är skriftspråk. I en formell text, arbetsansökan, insändare, protokoll etc. ser det slarvigt ut att skriva dom. De – jag, dem – mig De –vi dem-oss Om jag låter bäst, så skriv de. Om mig låter bäst, så skriv dem. Tricket är att komma ihåg bokstaven M... det finns ett M i mig och i dem, alltså hör de ihop.

Talspråk massa - många, flertal, ja – jag asså – alltså oxå – också Kolla – se, kontrolera, undersöka mej/dej/se - mig/dig/sig våran/vårat  - vår/vårt sen- sedan

Var och vart Vart bor du? -fel, särskilt i skrift. Var bor du ? rätt i skrift. Var uttrycker befintlighet, används när vi frågar efter platsen där ngn eller ngt befinner sig. Var ska du efter skolan? - -fel, särskilt i skrift. Vart ska du efter skolan? - rätt i skrift. Vart uttrycker riktning, används när vi frågar efter i vilken riktning någon eller något förflyttas. Vart är du på väg?

Vilka meningar är fel? – Varför Jag har tappat min boll. Vart är den? Jag såg bollen för en stund sedan, men jag minns inte var den låg. Vart ska vi gå, nu när kaféet stänger? Följ mig. Jag vet vart svampen växer. Anna har flyttat. Jag undrar var hon bor nu.