Definition av C 2 In general terms, C 2 is everything an executive uses in making decisions and seeing that they are carried out; it includes the authority.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

 Service Systemet Strukturella Förslag Sveriges Servicekonference.
Framtidens trygghetsboende
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
Kvalitet och utvärdering Några reflektioner bakåt och framåt
Att utvärdera nyttan av FoU
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
TEAMARBETE Ref. Boken om Team LF 2004.
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
Here we are – what to expect?. Forskningen •Organisationer förbiser slutanvändarna när man utvärderar implementeringen av informationssystem •80 procent.
Entreprenöriell personlighet “ There is no evidence to suggest that there is a single “entrepreneurial personality.” People of all personality types, attitudes.
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Att studera offentlig politik
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
MonoKeres AB1 Beslutsstöd i (militär) ledning av nödsituationer Mer om hur officerare hanterar tid, osäkerhet och mer eller mindre våldsam dynamik.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Tillsyn Tillsynarens roll och komptens Villkor för effektiv tillsyn
MORIA: Frihet och utlitarism. Bentham, Mill och Sidgwick Yttrrande och livsstilsfrihet The harm principle Aktutilitarism (och tumregler)
Att tillsammans påverka!
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Design & Utvärdering, 5 poäng Produkt & Process Informatik A.3.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Organisationers formella drag
Systemdesign som process
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Mathilda Wrede Seminariet Brukarmedverkan – mycket tal men lite vägkost? En introduktion Ilse Julkunen Professor i praktikforskning Helsingfors.
Lärande utvärdering genom följeforskning
EN SENSATIONS-, AKTIONS, OCH INTERAKTIONSTEKNIK. KUNSKAPEN OMORGANISERAS.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Globalisering.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Att möta förändringar – adaptiv kapacitet i olika skalor
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Quality Counts in Services, Too Leonard L. Berry, Valarie A. Zeithaml, and A. Parasuraman Julia Bengtsson, Aira Genyte, Clara Linde, Marielle Schullström.
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
Beslutsstöd i (militär) ledning av nödsituationer Mer om hur officerare hanterar tid, osäkerhet och mer eller mindre våldsam dynamik Claes Sundin.
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Att mäta psykisk hälsa och psykiska problem bland barn och unga
Regionalt råd – Hooks Herrgård Stabsuppbyggnad och avveckling.
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
KomHem – vård, omsorg och rehab nära dig Avtal om hemsjukvården Avtal mellan Landstinget och kommunerna i Jönköpings län om överlåtelse av.
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
We use a two-color headline system to highlight our rational and emotional side alike. The first line appears in blue (the rational side), the second line.
STEPS TO FOLLOW FOR BECOMING A SHIP CAPTAIN A career as a ship captain can be a tedious task. Ship captains take care of business, navigation and operation.
SAFETY EQUIPMENT USED IN MARITIMEOPERATIONS One of the most important sections in maritime courses consists of boat and ship operations. Safety is an important.
Intern styrning och kontroll Lunds universitet. Lunds universitet / Ledningsstöd/ Planering och utvärdering Susanne Wallmark Framgångsfaktorer Revisionsutskott.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
”Projects are about People”
Scenarier för affärsutveckling Mini-workshop Studieförbundet Vuxenskolan 29 november 2016, Stockholm.
Politisk kommunikation II
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
på personer i behov av hjälp
Tänkbara aktiviteter/åtgärder:
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Vem ekonomistyr?.
Action Learning.
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Kommundirektören och digitaliseringen
Platsbesök Traumasjukvård
Presentationens avskrift:

Definition av C 2 In general terms, C 2 is everything an executive uses in making decisions and seeing that they are carried out; it includes the authority accruing from his or her appointment to a position and involves people, information, procedures, equipment, and the executive’s own mind. A C 2 process is a series of functions which include gathering of information, making decisions, and monitoring results. A C 2 system is a collection of people, procedures, and equipment which supports a C 2 process. (Coakley, 1991, p. 53)

Ledning förekommer på flera nivåer och problemen är inte nödvändigtvis desamma Höga nivåer: Överblick, men osäker information, indirekt ledning, mer abstrakt information, mindre tidspress Låga nivåer: Brist på överblick, men säkrare information om det lokala läget, mer konkret information, mer direkt ledning, mer tidspress

Tre synsätt Ledning som en fråga om människor: Kompetens att bedöma och fatta beslut, ledningsstöd Ledning som en fråga om organisation: Antal nivåer och spänningen mellan centralisering och decentralisering Ledning som en fråga om apparater: Vad kan automatiseras (sensorfusion, informationsfusion, automatiska beslut)

Stadier i ledningsprocessen Command and Control (Anglosaxisk litteratur) Planering - Genomförande - Uppföljning (Svensk modell) Utveckling av Command Concept (Operativ ide) - Planering - Genomförande - Uppföljning (Egen modell)

Utveckling av command concept Huvudsakligen historisk forskning Kan ses som en problemlösningsprocess –användning av scheman »dubbel omfattning »Hammare och stöd –insikt

Planering Svårt att skilja planering och utveckling av command concept Svårigheter att genera flera koncept Svårigheter att värdera

Krigföringens principer Principle of objective: Tolkning av order, beslutsfattande och användning av styrkor skall ske utifrån given uppgift Principle of offensive: Bara offensiv ger ett avgörande Principle of mass: Koncentration av styrka Princple of economy of effort: Lägsta möjliga kostnad Principle of movement: Flytta enheter till kritiska positioner Principle of surprise: Tid, plats, riktning, taktik, vapen Principle of security: Skydd mot upptäckt och överraskning Principle of simplicity: Enkla operationer, klara order, inga förändringar, unity of command Principle of cooperation: Samarbete och koordinering

Dynamiskt beslutsfattande Efter mötet med fienden: ”Responsiveness and opportunism” (Simpkin) Från feedforward (planen) till feedback (striden) Dynamiskt beslutsfattande: –en serie beslut –besluten är beroende av varandra –beslutsuppgiftens tillstånd förändras både spontant och till följd av beslutsfattarens åtgärder –besluten måste ske i realtid

Utvärdering Oklara kriterier för om man uppnått syftet Fjärrbekämpning skapar nya problem

Vilka är grundproblemen i ledning? Hantera osäkerhet Fatta beslut i rätt tid

Hantering av osäkerhet Orsaker till osäkerhet –kamouflage –fördröjningar –svårigheter att lokalisera av i tid (Utbytbarhet mellan tid och precision) –fiendens intentioner Problem att omsätta osäkerhet till sannolikheter Styrka som kompensation för osäkerhet Centralisering - decentralisering (Överblick vs. Säkerhet) Direkt ledning - uppdragstaktik

Att fatta beslut i rätt tid Inte bara en fråga om snabba beslut Fördröjningar i information Tidskonstanter och behovet att förutse

Utmaningar Nätverkskrigföring: Vem skall fatta beslut? Information med hög detaljeringsgrad på låg nivå: Vem skall processa den? Korta beslutstider också på höga nivåer Minskad självständighet: Politikerna virtuellt närvarande på slagfältet Ökad politisk känslighet vad gäller det som sker på låg nivå: Ökad centralisering?