Om utvärdering av yrkesförarprojektet Nils Petter Gregersen 2006-01-17.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Här följer en lite information om vad som krävs för att ta körkort
Tidsplan för införande av Basel 2 i Sverige
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
ÖPPNA JÄMFÖRELSER Trygghet och säkerhet ÖPPNA JÄMFÖRELSER Trygghet och säkerhet 2010.
Tillträde och prissättning av bytespunkter och tjänster för busstrafik
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
Utvärdering av projekt
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Mottagna och överenskommelser i Västernorrland
Information om det nya kravet på yrkesförarkompetens
Så här jobbar Nationella Snöskoterrådet med säkerhet Nationellt snöskoterforum i Falun november 2011 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS.
En helt vanlig dag… Lokaltrafikbussarna i Bollnäs hämtas ut från garaget Brolins Åkeri AB kör dagens första transport Länsstyrelsens.
Projektet Electric Car Region • Pågår under tiden – (beslut 20 augusti 2013) • Total budget 1,4 miljoner varav kr är medfinansiering.
Attityder och beteende
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Kundundersökning mars 2010
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Trafiksäkerhet är en arbetsmiljöfråga! (en avgörande utgångspunkt)
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Mental träning Mål & Motivation
Genus i följeforskning & lärande utvärdering
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Regional samling Västernorrland – mot nya mål Caroline Ottoson Vägverket Region Mitt
Enkät Enkätundersökning Yrkesförare Annan personal vid åkerier.
Avsikt Trafiksäkerhetspolicy
Johan Sundqvist, Miljöchef
Motorcyklisters attityder och beteende
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
1 Att göra användningstester Niclas Siljedahl, Länsbibliotek Dalarna.
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Utvärdering + uppföljning = resultat
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Attitydundersökning – Myrorna 2010
TRYGG-HANSA FÖRARKOMPETENS Förarprofil / Riskmedvetenhetstest.
Samverkan Kartläggning Media/ Sprida information Utbildning Skrivna policys Tillsyn Uppföljning Ansvarsfull alkoholservering.
1 130 km på motorveje - en klog beslutning? Gunnar Carlsson Trafiksäkerhetschef NTF, Sverige Trafikdage på Aalborg 2003.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter
MIN STAD är ett projekt hos Hyresgästföreningen.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
NTF Gotland Verksamhetsidé: Ingen ska behöva skadas svårt eller dö i trafiken Människors förmåga och vilja att kräva säkrare trafik ska öka Insikten om.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Historia RÖK- partnerskapet och överenskommelsen maj 2003: Samling av tänkbara partner, dåvarande länsarbetsnämnden och kommunförbundet tar.
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
EXTREMT BETEENDE I TRAFIKEN Maria Nordqvist Tylösandsseminariet 2016.
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Presentationens avskrift:

Om utvärdering av yrkesförarprojektet Nils Petter Gregersen

Problemformulering, faktabaserat för tung trafik olyckorna har ökat mest mötesolyckor högt krockvåld oftast motparten som skadas bältesanvändningen för låg i tunga fordon Trötthet vanlig bland förare fortkörning vanligt bland tunga fordon

Övergripande trafiksäkerhetsmål minska antal dödade minska antal svårt skadade förbättra miljön öka jämställdheten

Detaljerade trafik- säkerhetsmål, delmål förbättra hastighetsanpassningen (efterlevnad 80% 2007) öka bältesanvändningen (användning 80% 2007) införa alkolås (obligatorium 2010 buss/lastbil, 2012 personbil) minska trötthet och stress (-)

Målgrupper yrkesförare, åkerier, bussföretag, taxi… företagsledning facket

Metodval –utbilda –informera –övervaka –handleda –mäta/observera –skriva regler och policy –räkna cost-benefit

Processmål –arrangera x antal möten –träffa x antal aktörer –genomföra x antal utbildningar –mäta hastigheter på x antal fordon eller för x antal företag –räkna bältesanvändning i x antal fordon eller för x antal företag –skriva x antal artiklar –åstadkomma x antal avsiktsförklaringar

I yrkestrafik- och bältespro- jekten är processmålen tex: varje län genomför bältesmätningar i minst 3 tätorter varje län sprider resultaten till media genomföra x lokala infoaktiviteter sätta igång processer hos valda målgrupper dialog med x företag x% genomfört hastighetsdämpande åtgärder efterlevnaden av hastighetsgränser ökar med x% x antal företag fått info om alkohol-/drogpolicy och alkolås

Resterande tre projektsteg Genomförande som leder fram till att processmål och trafiksäkerhetsmål förverkligas Utvärdering av processmål Utvärdering av trafiksäkerhetsmål

Genomförande av projekt Projektplanering och målformu- lering Genomförande för måluppfyllelse Utvärdering av om process- målen uppfyllts Utvärdering av om trafiksäkerhets- målen uppfyllts EFFEKT- UTVÄRDERING PROCESS- UTVÄRDERING

Varför skall vi utvärdera? För att se om vi uppnått våra mål !!!! Bra, dåliga eller inga effekter? Sprida goda exempel, varna för dåliga Undvika ”anekdotiska bevis” Hitta vad som fungerat bra resp. dåligt Förbättra direkt eller till nästa omgång Redovisa till finansiärer/uppdragsgivare

Exempel BTK och Trolle

Barnens trafikklubb, olyckor/1000 timmar

Effektutvärderingen Vilka effekter? –de som angetts i trafiksäkerhetsmålen Inte alltid mätbara –för litet material –för kort tid –för dyrt Använda indikatorer

Indikatorer (Fishbein & Ajzen) Subjektiva normer Yttre faktorer Kunskaper Avsikter Attityder Beteende Olyckor Föreställningar

Metoder för effektutvärderingen Intervjuer Enkäter och blanketter Registeranalyser Observationer och mätningar Tester och prov

Processutvärderingen Vilka processer? –de som angetts i processmålen Inte alltid tillräckliga –för trubbiga processmål –anger kvantifieringar –ger inte en hel bild av ”vad”, ”hur” och ”varför” Komplettera

Exempel, Telia Fyra åtgärder –Informationskampanjer –Förarutbildning insikt/säkerhetsmarginaler –Bonus för olycksfri körning –Gruppdiskussioner –Kontrollgrupp Effektutvärdering av olycksinblandning och olyckskostnad Viss processutvärdering

Resultat av Teliastudien

Exempel, 16-årsgräns 16-årsgräns för övningskörning Effektutvärdering av: –Olycksinblandn/olyckstyper (under övn och efter kk) –Attityder –Mental belastning –Ögonrörelser –Körbeteende (självrapporterat och faktiskt) Processutvärdering av: –Övningskörningsmängd och fördelning över tid –Övningskörningens innehåll –Samarbete med trafikskola –Teori och praktik

Övningstid per vecka

Olyckor/1000 förare efter att man tagit körkort

Total övningskörningstid

Exempel på innehåll Aldrig övat: Bilens funktion: 25% Sittställning: 20% Omkörning: 12% Enkelriktad gata: 18% Järnvägsövergång: 15% Ecodriving: 22% Halt väglag: 18% %

Minsta insats av process- studier för yrkesförarprojektet Antal företag man har upprättat dialog med Antal företag som NTF haft kontakt med som genomfört : –hastighetsdämpande åtgärder –åtgärder för höjd bältesanvändning Med hur många %: –hastighetsefterlevnaden ökat –bältesanvändningen ökat Hur många företag som fått information om alkolås och alkohol-/drogpolicy

Ytterligare processtudier? Typ av företag, verksamhet, storlek, befintligt arbete med trafiksäkerhet Antal möten med företagsledning och förare Mötesaktiviteter (utbildn, info, demo…) Mediakontakter och mediagenomslag Överenskommelser, avsiktsförklaringar