1sempo.org Search Engine Marketing Professional Organization
2sempo.org Search Engine Marketing Professional Organization Vilka är SEMPO? ■Globalt □ Över 750 företag i USA, Europa, Latin Amerika, Asien, Australien. □ Grundades 2002 i USA □ Enda och största frivilliga organisationen för sök globalt! ■Skandinavisk arbetsgrupp □ Lokal Skandinavisk arbetsgrupp □ Lokala seminarier och kvartalsevent □ Support från lokala sökmotorer och organisationer ■Kunskap och bättre förståelse □ Seminarier, rundabordssamtal och undersökningar. □ Minska gapet mellan sökmotorerna och slutkund
3sempo.org 3 Perception
4sempo.org 4 Verkligheten March 2008
5sempo.org “ Google är början för väldigt många….
6sempo.org 6 Upp eller nedgång? ■Rykten som säger att sökmotorsmarknadsföring är överdrivet eller minskar på andra sidan Atlanten? ■USA ökade med 30% i total spendering på sökmotorsmarknadföring ■Utanför USA och specielt “Emerging Markets” växer lavinartat.
7sempo.org 7 Den stora förändringen: Sök 3.0 & 4.0 ■Sök 1.0: Meta keywords ■Sök 2.0: Länkanalys och popularitet, Sponsrat sök regerar ■Sök 3.0: Universal & blandad sökmotorsintegrering för att addera vertikala databaser ■Sök 4.0: Social search & individanpassade sökresultat
8sempo.org 8 Hur många sökningar och var då? ■760 millioner unika sökare globalt ■61 miljarder sökningar i månaden ■75% utanför USA
9sempo.org 9 Nyckelspelarna ■Google dominerar i USA och Västra Europa ■Yahoo är dominerande i Asien förutom: ■Kina (Baidu 61%, Google 20%) ■Syd Korea (Naver 74%, Google 4%) ■Ryssland (Yandex 57%, Google 23%) Source: comScore
10sempo.org och 4.0 i den globala sökvärlden? ■Google “Universal Search” resultat ■Yahoo “Search Monkey” förbättrade resultat ■Microsoft “Imagine Live” & Tafiti
11sempo.org 11 Google Universal Search Results Nyheter Relaterade sökningar Nyheter - Arkiv Blog
12sempo.org 12 Microsoft’s Imagine Live Search
13sempo.org 13 Yahoo’s utökade sökresultat
14sempo.org 14 Hot eller möjlighet? ■Googles resultat kan nu inkludera web, bild, video, böcker, nyheter och lokala resultat ■Resultat? Många av de organiska listningarna försvinner till fördel för mer aktuella händelser för att erbjuda bredd till besökaren. ■Vertikala och lokala säkmotorer får känna på pressen från de större sökmotorerna. ■Ställer breadare och andra typer av krav på kompetens för sökmotorsbranschen.
15sempo.org 15 Microhoo! ?? ■Microhoo! Kommer det att hända? □ Verkar som alla stakeholders vill det… □ Kommer att ta tid… □ Innbär att vi får två stora aktörer… med globala perspektiv. ■Diskussionen handlar kanske mer om differentiering. ■Att vara lokal kan innebära fördelar (Särskillt om man bor i en icke demokratisk värld eller har en patriotisk världsuppfattning)
16sempo.org 16 Mobilt sök – växer äntligen… ■Efter några års väntan och skriverier så växer det äntligen på riktigt…
17sempo.org Sökningar reflekterar nuläge & uppföljning av sök får fokus
18sempo.org Hm… Februari 2006 ???
19sempo.org Aha!
20sempo.org 20 Sökmotorsmarknadsföringen i Sverige… ■Både köpare och säljare genomgår en mogenhetsfas ■Transformering från IT fråga till Marknadsfråga ■Integrering av sök i marknadsaktiviteter (I dagsläget – addera PPC) ■SEO företag som vill tjäna snabba pengar finns fortfarande. ■Självsanerande? ■Regler och riktlinjer? – snarare utbildning och information ■Nu finns det utrymme att vara kreativ både som köpare och säljare!
21sempo.org Kreativitet inom sponsrat sök…