Single European Railway Committee (SERAC)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna.
Advertisements

Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Europeiska kommissionens förslag till:
Svenska Försäkringsföreningens Livförsäkringsseminarium 9 oktober 2012
RISC möten oktober 2013 och januari 2014.
Krav på tillförlitlighet i TSD trafikstyrning och signalering
Välkommen till Forskarhjälpen 2014!
REVIDERAD BUDGET Kommunledningskontoret
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
MiFID 2 _______________
Vad gör Svenska institutet med anledning av att studieavgifter införs?
Stockholmsregionens Europadagar, 5 november 2012 Joanna Szyfter ”Den lokala nyttan av deltagande i utformandet av EU:s energipolitik” - Exempel från regionens.
Presentation, Tillväxtverkets nätverk för EU:s Östersjöstrategi, 17 sept Sofia Wennerstrand EU-kansliet.
Fjärde Järnvägspaketet
Byggproduktförordningen CPR
Driftskompatibilitetsdirektivet
Transportstyrelsens marknadsövervakning
Fjärde järnvägspaketet
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
EU.
ERA Task Force for Freight Wagons Maintenance Bernt Andersson ERA Arbetsgrupp Underhåll av hjulaxlar
Task Force Assessment and Supervision ERA Europeiska Järnvägsbyrån Folke Bark Branschrådet
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Transportstyrelsens branschråd för järnvägen  Svenskt forum som behandlar regleringen och järnvägens utveckling  Branschrådet ska fånga upp den svenska.
Genomförandeplan av TSD drift (2012/757/EU)
DV29bis Kommissionens nya rekommendation för godkännande av fordon och delsystem Arbetsmöten 14 nov o 12 dec Kommissionens Rekommendation och Ändring av.
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Susanne Karlsson.
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Susanne Karlsson.
Kommissionens arbetsprogram 2011 Presenterades den 3 november. Arbetsprogrammet tar upp huvudfrågor som ska prioriteras av kommissionen under Kommissionen.
Integrerat växtskydd modul 13 I Alvesta 18 mars 2014.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
ESMA Task Forces MiFID II
Prognossiffror för samhällsekonomin 2014 Inrättning BNP,Inflation, Arbets-Förändr förändr. löshets- i förtj.nivå % % grad, %index, % september 0,01,18,61,4FM.
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Seminarium inför revidering av mobil LRIC  Agenda  Bakgrund och syfte - varför revidera mobil LRIC?  Hur revidera mobil LRIC?  Parallella.
Anmälningsområden i Sverige Svenska Kraftnäts åtagande till EU-kommissionen och föreslagen marknadsdelning.
Varför energieffektivisering?
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
ERA-förordningen Förslag till ny förordning om Europeiska unionens järnvägsbyrå Ersätter nu gällande förordning (EG) nr 881/2004.
Nationella säkerhetsbestämmelser Minskat utrymme för nationell reglering?
Standarder Standarder styr utvecklingen av produkter och tjänster i samhället Näst efter våra lagar och förordningar är det standarder som reglerar vår.
Idéburet Offentligt Partnerskap
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
Presentation vid branschrådet för järnväg Revidering av TSD för Funktionshindrade.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Landsbygdsprogrammet och Havs – och fiskeriprogrammet
Regionalpolitik EUROPEISKA KOMMISSIONEN December 2004 SV Förordningar 1 Sammanhållningspolitiken Kommissionens förslag till nya regler 14 juli.
Ersättningsmodell & Pris 2014 Arbetsutskottet
Sverige och EU:s arbetstidsdirektiv
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Central administration och stab.
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Åsa Tysklind.
Förenklade kostnadsalternativ -Drivkrafter och riskhantering SEFI-rådsdagen 16 oktober 2014.
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Mottagningsverksamhet och administrativ personal.
Medlems- utbildning.
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
EIDAS införande i Sverige Björn Scharin, PTS. PTS roll idag resp. framtida roll PTS är tillsynsmyndighet över utfärdare av kvalificerade certifikat PTS.
Om ESMA – European Securities Markets Authority Anna Jegnell Avdelningschef Marknader, Finansinspektionen Stockholm
EG-rätt Germaine Hillerström. Historisk bakgrund Schuman plan 1950 Europeiska kol- och stålgemenskapen Europeiska ekonomiska gemenskapen Europeiska atomenergigemenskapen.
Utveckling av branschrådet för järnväg
Banarbets- processen.
Kampen för lika möjligheter för HBTI-personer i EU
Kampen för lika möjligheter för HBTI-personer i EU
Presentationens avskrift:

Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet 2014-01-14 Susanne Karlsson

Bakgrund Artikel 62 i direktiv 2012/34/EU (SERA-direktivet) SERAC ersätter Developing European Railways Committee (DERC) Förordning (EU) nr 182/2011 med regler och principer för medlemsstaternas kontroll av kommissionens utövande av sina genomförandebefogenheter Forum för frågor avseende reglering av marknaden 3-4 möten per år

SERA-direktivet Kommissionen ska/får anta sexton genomförandeakter T.ex. ramavtal, krav på sökande och tillgång till tjänster. Kommissionen ges befogenhet att anta fyra delegerade akter Medlemsstaterna (SERAC) får information och röstar om förslagen till genomförandeakter

SERAC Nätverket för regleringsorganen (ENRRB) Arbetsgruppen för Rail Market Monitoring (RMMS WG) Arbetsgruppen för godskorridorerna (RFC WG) Arbetsgrupper för att diskutera förslag till genomförandeakter.

Behandlade frågor i november 2013 Möte den 5-6 november 2013 Förslag till arbetssätt för SERAC (modus operandi) Information om tidplanen för kommande reglering Presentation av kommande reglering Krav på sökande av infrastrukturkapacitet (artikel 41.3) Ramavtal för infrastrukturkapacitet (artikel 42.8) Test av ekonomiskt jämvikt och huvudsakliga syftet med trafiken (artikel 11.4 och 10.4) Licens för järnvägsföretag (artikel 17.5) Ingen omröstning vid mötet

Behandlade frågor i november 2013 Övriga frågor RMMS, rapporteringskrav Notifiering av internationella överenskommelser Nästa möte den 5-6 februari 2014

Modus operandi Förslag till arbetssätt för SERAC (modus operandi) Kommissionen presenterar (muntligen) kommande genomförandeakt för SERAC Om fem eller fler medlemsstater vill diskutera vidare ska arbetsgrupp tillkallas Experter SERAC-medlemmar Inget förslag till förordningstext Förslag till förordningstext Utkast till genomförandeakt skickas ut av Kommissionen inför möte med omröstning

Tidplanen för kommande reglering Ingen omröstning som tidigare planerats angående genomförandeakterna om Licens för järnvägsföretag Skjuts upp till februari 2014 Ekonomisk jämvikt och huvudsakliga syftet Skjuts upp till februari 2014 Ingen presentation som tidigare planerats angående genomförandeakterna om RMMS (uppgifter för marknadsövervakning) Skjuts upp till februari 2014 Beräkning av banavgifter (direkta kostnader) Skjuts upp till juni 2014

Presentation av kommande reglering Krav på sökande av infrastrukturkapacitet (artikel 41.3) Infrastrukturförvaltare får ställa krav på ekonomisk garanti av sökande (järnvägsföretag och övriga sökande) Nivån ska maximalt vara en månads banavgifter Tidigast 10 dagar innan kapaciteten tilldelas Ramavtal för infrastrukturkapacitet (artikel 42.8) Licens för järnvägsföretag (artikel 17.5)

Presentation av kommande reglering Test av ekonomiskt jämvikt och huvudsakliga syftet med trafiken (artikel 11.4 och 10.4) Möjlighet att begränsa den kommersiella persontrafiken (internationella persontrafiken) med anledning av att den kan skada den offentliga stödda trafiken. Sammanslagning av frågorna i en genomförandeakt