Studie om skadeutvecklingen för cykel och moped i Örnsköldsviks kommun Eva Wallström Annika Lind.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett Livskraftigt Centrum
Advertisements

Företagsskolan nIbland genomgår vårt företag förändringar. 3 lektioner nHär följer 3 lektioner som hjälper dig att överleva.
Talföljder formler och summor
Joakim Eriksson Luciano Hermansen
Grafer Riks-Stroke årsrapport
Cykeln.
Lär dig trafikreglerna
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Bilens Historia av: Johan, Erik och Max
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
Den globala & trygga företagsskolan n Ibland genomgår vårt företag förändringar n Här följer 3 lektioner som hjälper dig att överleva…
Trygghet genom kunskap Från organisation till individer, åtgärdsaktörer.
Mottagna och överenskommelser i Västernorrland
Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. Kontaktformulär  På varje seriös webbplats bör det finnas ett kontaktformulär.  Använd ej maillänkar, risk för spam!
Page 1 © Inter IKEA Systems B.V Hej!. Page 2 © Inter IKEA Systems B.V :
Trafikmiljön kring Talavidskolan
Konstföreningen Dragning På sista sidan finns konstnärerna för respektive tavla.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Brott och utsatthet för brott Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
1 Detta är ett bildspel. Om du inte vill bläddra själv så låt tiden jobba för dig. Det kan dröja en handfull sekunder innan bläddringen börjar. Hav tålamod…
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Cykelställ.
TOUR DE HALLAND juli juli 2012.
Är du 40-, 50-, 60- eller 70-talets barn......??? Hur har du KUNNAT överleva?
Kap 4 - Statistik.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Här presenterar vi en enkel och bra idé för att spara på vår miljö.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Smittspårarutbildning
Svarsfrekvens Oktober 2011 Liv & hälsa ung 2011 Gymnasieskolan År 2 Svarsfrekvens och antal svarande elever.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Två vägar för att ge till hela Missionskyrkan Kyrkoavgiften till församlingarna Missionsgåvan till församlingarna och det gemensamma Kyrkoavgift + Missionsgåvan.
Cykelöverfarter och cykelpassager
Presentationens avskrift:

Studie om skadeutvecklingen för cykel och moped i Örnsköldsviks kommun Eva Wallström Annika Lind

FAKTA Fakta till detta material är hämtade ur Skaderegistreringsprogrammet STRADA (Swedich Traffic Accident Data Acquisition) samt Örnsköldsviks kommuns program “Olyckor och tillbud” Materialet har sammanställts av Örnsköldsviks skadestatistikgrupp. Gruppen representeras av Örnsköldsviks kommun, Örnsköldsviks närpolisområde,trafikpolisen i Västernorrland och Örnsköldsviks sjukhus. Arbetet är en del i kommunens handlingsprogram För ”Skydd mot olyckor”.

Cykel- och mopedolyckor

≤ ≥ ORT Gävle Sundsvall Falun Örnsköldsvik Totalt Bostadsområden Barn 10 år Grundskolor Barn 6-15 år Arbetsplatser Vuxna ( 16 år) Cykelstråk Barn + vuxna Cykelstråk Vuxna Skattat genomnitt % 80,0 74,1 80,0 66,7 (27,3*) 69,1 40,4 84,4 64,4 59,3 (57,4*) 46,6 14,7 32,3 57,8 35,5 (29,4*) 23,0 8,4 48,8 27,6 38,5 (40,0*) 21,4 %% 7,0 47,8 25,0 38,2 (39,4*) 20,0 CYKELHJÄLMSANVÄNDNING 2009 I REGION MITT % 18,7 46,3 41,0 (35,7*) 27,3 Denna statistik är hämtad från VTI i Linköping och visar cykelhjälmsanvändningen uppdelat på ort och cyklistkategori år * Siffrorna inom parentes för Örnsköldsvik är hämtad från år 2008

En cykelolycka – kostnad Anders född- 62 på väg till arbetet på cykel. Använder hjälm. Väjer för en stor grop, det var rullgrus. Anders cyklar omkull. -Ambulansutryckning kr -Provtagning mm1 500 kr -Röntgen Trauma CT: buk, halsrygg, thorax, huvud kr -Intensivvård tre dygn kr -Vård på vårdavdelning 4 dagar kr -Under vårdtiden ännu en CT kr -Återbesök på kirurgmottagningen med provtagning och röntgen kr Dessa summor är ca, då man inte vet hur många röntgen- undersökningar som måste göras, på yngre blir det flera Summa: kr

Skulle cykla på bakhjulet, men tappade kontrollen. Skulle bromsa för en bil som kom från höger. Bromsarna tog för hårt, flög över styret. Cyklade med kompisar. Skulle testa att sätta fötterna på stången. Höll händerna på styret. Tappade balansen och föll i backen. Cyklade med hunden i koppel. Cyklade omkull, ramlade över hunden. Skulle kliva av cykeln, välte och ramlade. Cyklade nedför trottoaren fastnade med framhjulet i ett spår på trottoaren och bromsarna låste sig. Flög över cykeln. Cyklade in i trottoarkanten och for omkull. Cyklade i bredd, hakade i den andra cykeln, slungades över styrstången landade på marken. Fastnade med pedalen i stolpe, i vägräcket. Cyklade nedför backen och fick sladd i ett gupp. Flög över styret och landade på pannan och näsan. Cyklade omkull. Det var dagg på vita markerings linjen på vägen. Halt så att däcket släppte fästet. Cyklade, körde omkull på en isfläck Cyklade längs cykelbanan och passerade en hög med rullgrus och cykeln började vingla fram och tillbaka. Tappade kontrollen helt när man passerade ett gupp, körde omkull..

Man kan se att den mänskliga faktorn är den vanligaste orsaken till cykelolyckor. Cyklisten överskattar sin förmåga genom att trixa med cykeln, bromsa för hårt med handbromsen, cykla med hunden, försöker att cykla över eller parallellt med en kantsten. Den näst vanligaste orsaken är olyckor som sker med ett annat fordon som en annan cykel, en bil, moped, eller där cyklisten har kör på ett fast föremål som t.ex. en bom eller en stolpe. Den tredje vanligaste orsaken är att cyklisten halkar/glider/sladdar på löst liggande grus på asfalten eller när cyklisten kör ner i en grop. Ytterligare orsak kan vara att cyklisten halkar på en isfläck, blöt nylagd asfalt eller dom vita markeringslinjer alternativt kör på en sten.

Cykelolyckor orsaker

GC-väg efter Översjälavägen

GC-väg efter Sundsvägen

GC-väg efter Krokstavägen

GC-väg efter Målevägen

Kom körande längs vägen,i en högerkurva kom en dam och korsade vägen med cykel. Fick då väja och hamnade ut i lösgruset och flög av moppen. Körde på vägen. Körde plötsligt ner i en grop, moppen började vobbla, tappade kontrollen och ramlade. Bromsade innan en kurva och körde ner i vägskador och körde omkull. Nedförsbacke, börjad bromsa och fick sladd på asfalt. Sladdade omkull på gruset mellan asfalt och dike och välte ner i diket. Kom körande och kör om en parkerad bil på höger sida. En moped kom i hög fart från vänster. Blev tvungen att väja på insidan av den mopeden och stöp i trottoarkanten, krasch ner i backen Tolkat efter moped med cykeln. Åkte omkull Kom för långt ut i en kurva. Bromsade och kanade med moppen ut med vägkanten Körde på en sten, mopeden wobblade till och körde in i en parkerad bil snett bakifrån. For i gatan och flög ca 10 m. framåt. Körde moped med en kompis. Kompisen började svänga till vänster utan att förvarna. Bromsade för hårt med frambromsen så att däcket låste sig och moppen gled omkull. Uppmärksammade ej groparna som fanns på vägen, mopeden studsade upp ur en grop och ned i en annan där han landade snett o flög av mopeden. Tittade på något på sidan om vägen, tittade för länge troligtvis och tappade därför fokuseringen på vägen. Körde ned i diket och vurpade. Körde moped, släppte styret med en hand och kliade i ögat. Körde då i ett stort gupp och körde omkull.

Mopedolyckor orsaker

Frågor ?