Trycket från trycket - digitalisering som texttransmission Mats Dahlström | Digitalisering av text | April 2005.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004
Advertisements

Ämnesträdet – vad har hänt?
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Mediet är inte budskapet om sociala medier och den digitala tidsåldern Lars Ilshammar, Luleå
Manual för uppladdning av GeoSuite-projekt till
ClaroReadPro V5 B engt Österlind Solna Skoldatatek 18 november 2009.
 Didactor är en lärmiljö på nätet.  Utan lokala installationer.  På datorn, surfplattan eller telefonen.  Du behöver bara en internetanslutning.
Göran Konstenius Kungl. biblioteket
This work is licensed under a Creative Commons 3.0 Attribution License Wikispaces för SBC En guide
Aina Svensson, SLU-bibliotekenSVEP-Workshop, Göteborg, 4 mars 2004 EPrints som plattform för e-publicering Erfarenheter från SLU- biblioteken.
Samsökning – vad och varför. Vad innebär ordet? •Att söka i olika databaser eller andra källor •Att söka utan att veta var man söker •Att söka utan att.
Att söka och förvalta kunskap
XHTML.
Vad är speciellt med data i GIS? Introduktionskurs för användare Del 4.
Centrum för Långsiktigt Digitalt Bevarande
Scanning on demand Forskarstyrd digitalisering blir tillgänglig för alla Agneta Stenberg, Forskningsarkivet, Umeå universitetsbibliotek
Välkommen till onlineseminariet om Webb 2.0 Stäng av mikrofonen Begär ordet via chatten... Eva Norling och Peter Giger, Blekinge Tekniska Högskola,
Från bokmagasin till diversehandel
Remediering Verk och dokument Remediering Privat remediering
Informationshantering
Att bygga en fungerande webbplats
E-biblioteket fack- och kurslitteratur på svenska Lund Online Riitta Valtonen.
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Möte om MinPlan / KDB med studiechefer m.fl MonicaN&Tove F 1 Lc-pcinst/MinPlan.
STANLI Metadata 2005/02/17 Nationellt arbete om Metadata Vilka problem kan vi lösa?
Next previous Refactoring och lite mönster kodade i Java Innehåll Vad är refactoring? Ett större refactoringexempel Några mönster kodade i Java OOMPA 2000.
12 § URL PRIVAT BRUK ENSKILT BRUK BLIR PRIVAT ETT ELLER FÅ EXEMPLAR I STÄLLET FÖR ENSTAKA BEGRÄNSADE DELAR AV LITTERÄRA VERK I SKRIFTLIG FORM, OM INTE.
Stilark: CSS Digitalisering av text April 2005 Mats Dahlström.
Först lite addenda till gårdagen …. (tomt element) eller (med elementinnehåll) attributet target för att identifiera ett mål Korsreferenser See especially.
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
Sveriges lantbruksuniversitet Elektronisk publicering Internundervisning Ultunabiblioteket Aina Svensson, 28 februari Epsilons öppna.
En PowerPoint om PowerPoint
SVENSKA.
Nya medier + nät = Cyberspace. Cyberspace en vision om ett universum av information och kultur, en gemensam, global, datorgenererad virtuell värld, med.
TEI Header Mats Dahlström Digitalisering av kulturarvet April 2007.
Textkritik och utgivning - digitalisering som transponering Mats Dahlström | Digitalisering av kulturarvet | Mars 2008.
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Informationssökning i högskolebibliotekets databaser och på Internet
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Informatik C VT 2011 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Sidnummer Vad händer och vart är vi på väg? Biblioteksstämman 2010 Gunnar Sahlin Foto: Jimmie Mac.
Textkritik och utgivning - digitalisering som transponering Mats Dahlström | Digitalisering av kulturarvet | Sep 2007.
En guide för arbeten i SO
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Bevarande utifrån nya Ladoks perspektiv
Utvecklingsprocessen Webbutveckling. Utvecklingsprocessen Bli inte rädd för alla begrepp och alla verktyg man verkar behöva kunna. Du måste inte använda.
Dokumentarkitektur 29 augusti 2007 Standard, boring Mats Dahlström Kunskapsorganisation Dokumentrepresentation.
Andra nordiska mötet, 5-6 oktober 2004, Uppsala Jessica Lindholm, Lunds Universitets Bibliotek SVEP delprojekt 3-5 Jessica Lindholm, Lunds Universitets.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se DiVA Digitala vetenskapliga arkivet Ett arkiv.
© Björn Lindell, Datapedagogiskt Forum, SLU Hur kommer jag i gång med att göra web-sidor? Länkar “on line” på URL:
Digitalisera NU! - vägval, strategier, framtid Umeå UB LUPP – digitaliseringssamarbete mellan Linköpings stadsbibliotek och Uppsala universitetsbibliotek.
T i p s - o c h r å d a k u t e n Kristina Berg Gabriella Alexandersson Institutionen för informationsteknologi och medier Praktisk informatik våren 2005.
System arbetssystem informationssystem
E-böcker på vetenskapliga bibliotek, Göteborg, Forskningsbiblioteket som utgivare av e-böcker Carin Björklund Göteborgs universitetsbibliotek,
Informatik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
SVEP Carolina Rediviva Stefan Andersson, Uppsala universitet DP1:Interoperabilitet Stefan Andersson Enheten för digital publicering, Uppsala.
Digitalisering av text Kursintroduktion Mats Dahlström 30 Mars 2005.
Digitaliseringsmodeller Mats Dahlström Digitalisering av text April 2005.
Dokument Process (DP) Metadata Ett standardiseringssamarbete för att: Att effektivisera åtkomst till verksamhetsdokument mellan och inom organisationer.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.
Prototyper Grupp 4 Fredrik Persson | Mahdi Bawaqneh | Maksim Nikitin | Sverre Brecheisen.
Informationssökning Anu Salminoja
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
IT Fördjupning Jon Wide
Formation for the public sphere – a collective biography
G Anpassa den här banderollen med ditt eget meddelande! Markera bokstaven och lägg till din egen text. Använd en bokstav per bild.
Göteborgs konstmuseum
Presentationens avskrift:

Trycket från trycket - digitalisering som texttransmission Mats Dahlström | Digitalisering av text | April 2005

hållpunkter brus textkritik bok e-text problem

Fel som uppstår (efter Peurell) Manuellt: begripligt, svårupptäckt bokstäver/ ord byts ut (tangenthalka, felläsning) bokstäver/ord förloras bokstäver/ord läggs till annorlunda rad- eller strofbrytning typografiska skillnader interpunktionen förändras Maskinellt: bisarrt, lättupptäckt hela rader förloras sidbrytningar i orig. ger styckebrytning sär skrivna ord OCR misstolkar (l#vrkio#n) småord försvinner bokstäver feltolkas (n-ri, v- y, å-ä)

...the scholarly activity of studying the textual histories of verbal works in an effort to propose reliable texts of those works (according to one or another definition of correctness) (Tanselle)

Rötter Klassisk filologi Renässans: förlorade original  jakt Bibelexegetik och Guds ”egentliga” ord Industritryckta bokens fixering av ordet Romantikens originalestetik. FÖRFATTARENS intentionella verktext

Startdokument  Måldokument 1  1 1  flera Flera  1 Flera  flera Inte bara ”återskapa”, utan också skapa nytt

Textkritikens 8 stadier Insamling Kollationering Analys Textetablering (bl.a. emendering) Apparat(er) Index Formering av en utgåva. Publicering och distribution

Textkritik och TEI 1  1:,,, - finns i TEI Lite Flera  1 : textkritisk apparat – finns i P4:s ”additional tag set for textual criticism” Experience though noon Auctoritee Experiment thogh noon Auctoritee Eryment though none auctorite

”Trogen” – men mot vad? vad författaren avsåg - men när? –första handen (manuskript) –första utgåvan –senare utgåvor / alternativa utgåvor, t.ex. följetong –sista utgåvan –finalintention (t.ex. manuskript) en version de(n) text(er) som mötte publiken - men när? –första upplagan –sista upplagan verkets hela levnad och förändring

Strategier och traditioner Intentionalism: best-text eller copy-text Manus 1:a trycket Sista trycket Textsociologi 1:a trycket Sista trycket Textgenetik

hållpunkter brus textkritik bok e-text problem

Kodexutgåvan  Handskrifters släktträd: stemman  En utvald version av verket  Textkritisk variantapparat  Ordfrekvenslistor: konkordanser  Index (nominum, rerum, verborum...)  Internt och externt referenssystem  Hierarkiska strukturer och markörer i texten - ”akustisk” markup

Utgåvetyper Facsimil: ”3D” (materiell nivå) ; ”2D” (grafisk nivå) Transkription (textuell nivå): diplomatarisk, moderniserad, normaliserad Etablerad text (olika former, t.ex. läsutgåva, studieutgåva) Historisk-kritisk med variantapparat Parallellutgåva Synoptisk utgåva Arkivutgåva

Nackdelar med den tryckta utgåvan (”a book form to study another book form”) En grundtext - varianter döljs i svårhanterlig ”apparat” En utgåva = en strategi och målgrupp Olika utgåvetyper för resp. utg.strategier Statiska, små och ”engångs” utgåvor Begränsad flermedialitet Dyra att (åter)skapa, dyra att köpa

Utvecklingskrafter 1. Tryckta utgåvans begränsningar 2. Nya strömningar i textvetenskaperna 3. Nya medier

Trycket från trycket Den textkritiska utgåvan är utmejslad för det tryckta mediet ”Digitala inkunabler” Behöver utgivarna hålla fast vid: –Variantapparaten –En grundtext –Axial strukturering –Begränsade hierarkier (t.ex. noter) –Verken som enbart lingvistisk text (naturligt i den tryckta boken)

några jämförelser pappersburen text stabil, oföränderlig - ett bestämt utseende en bestämd ordning ofta en sekvens gagnar intensiv läsning text och bild texten gift med bäraren lätt att överblicka svår att söka i indirekta länkar bokens har en bestämd sensorisk fysik digital text dynamisk, föränderlig - varierande ”output” möjlig att ”stuva om” ofta flera sekvenser gagnar extensivt arbete text, bild, ljud, video texten skild från bäraren svår att överblicka lätt att söka i direkta, inklusiva länkar komprimerbar överförbar

Digital utgivning flerversionella verk (arkiv), stemma, kollation (1, 2)12 ”skräddarsytt” material efter läsaren (dynamik) Multimedialitet och multimodalitet (Rossetti) interaktiva fora för undervisning (1) (2)12 sökning flersekventiellt arbete med texterna (1, 2), t.ex. varierande sortering (då vi är osäkra på ordningen ellr vill kunna variera den, exv brev)12 textanalys uppmärkning

Digital utgivning ”arkiv”: samarbete, påbyggbart snarare än statiskt, flera möjliga utprodukter ; långsiktighet ur en databassamling: virtuellt (åter)skapade texter, förlorade samlingar aktiv litteratur: work-in-progress, bevarande skört material kan skonas + nya möjligheter för manu-skriptologi och paleografiskört material tillgängliggörande, transportabilitet (distr. kedjan)

Osäkra kort  Strategi  Status  Utformning  One or many  More or less  Kodning  Universellt och specifikt  Kortsiktigt och långsiktigt  Kvantitet och kvalitet  Stabilitet  Upphovsrätt  Användarforskning  Aktörer

Normer och guider TEI-C Minerva MEP (öppen arkitektur, flermedialitet) MLA (textbased; open source; anger önskvärda komponenter; kvalitetschecklista för exv kodning, metadata, filformat, databaser, mjukvaror och stabilitet)

Nu och snart Arkiv/leverans-modellen för –text (XML → TXT, HTML, PDF, LIT etc) –bild (TIFF → JPG, PDF) –metadata (TEI Header XML → DC, MARC) Datautbyte och samnyttjande av resurser Kollaboration Från bokens sekvens till databasens modularitet Morphing, animationer