Förändringar i kommunallagen (1990:900)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Advertisements

Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
RUR i praktiken Resultatutjämningsreserv Balanskravsutredning
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
EKONOMIUTBILDNING 2 OCH 8 DECEMBER 2009
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
VISION Kommunplaner – strategisk planering
UPPFÖLJNING Vad behöver verksamheten för att kunna fatta beslut om ekonomiska frågor? Uppföljning av resultat och kapital: - mot budget (jämförelse) -
Uppgifter, arbetsformer, rutiner
Ekonomi beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska fattas av folkvalda politiker.
Utvecklad ägarstyrning för landstinget och kommunerna i Norrbotten
Hemsjukvården 2011 Gitt Ström Henry Lundgren Projektledare hemsjukvård.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Landstingsdirektörens ledningsstab Landstingsdirektörens ledningsstab 2 Vem är jag? 62 år ( nästan ) Sambo sedan 35 år tillbaka, en utflugen.
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Fullmäktigeuppdraget och kommunallagen
Granskning av årsredovisning 2011 Sunne kommun april 2012.
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Norrbottens läns landsting – en behovsstyrd hälso- och sjukvård Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen - tandvårdslagen Målet för.
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2009 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Gymnasie & Vuxenutbildning
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Revisionsplan — Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Nordic Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA C Fullmäktiges protokoll ,
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Utvärdering ledning, organisation, samverkan, ekonomi mm
I juni beslut om  Mål, inriktning  Ramar till alla nämnder (en ram för hälso- och sjukvården) I november beslut om  Ramar till sjukvården  Resultat-,
Landstingsfullmäktiges introduktionsutbildning 3 – 4 november 2010
MånadLön1Lön2BruttoNettoSkattesats30% Januari ,00 kr10 100,00 kr ,00 kr ,00 kr Februari ,00 kr 900,00 kr ,00 kr 9 030,00.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Arbetsmarknadsläget 10 juli 2009 Regionutvecklingssekretariatet Analys och uppföljning.
Arbetsmarknadsläget 22 september 2009 Regionutvecklingssekretariatet Analys och uppföljning.
Finansiell samordning
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
Kort information från årliga revisionen - inför årsredovisningen Anna Lagerkvist, Riksrevisionen
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
En ändamålsenlig kommunal redovisning KomRed SOU 2016:24 Gunvor Pautsch.
Avgifter skatt statsbidrag övrigt Kommunernas inkomster.
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Förtroendevalds-utbildning
Ekonomi beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska fattas av folkvalda.
God ekonomisk hushållning
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Länspensionärsråd och tillgänglighetsråd
Februari Januari Mars April Maj Juni Juli Augusti September Oktober
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Analysera, justera och fastställa
2010 Månadskalender Du kan skriva ut den här mallen och använda den som en väggkalender eller kopiera sidan för en viss månad och lägga till den i din.
Lönebildning Vård & bildning
Kontakt med SYLFs kansli Profilmaterial Budget Fackliga kurser
Processen utgår ifrån förvaltningens vision internt och externt
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Introduktion till processen för balanserad styrning
Intern styrning och kontroll
Höstmöte Vision Västerås stad 15 November 2018
Årshjul 2018 Brf Tullen Olika på olika skolor:
Om du vill ändra kalenderns utseende kan du använda en ny designmall.
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Årshjul 2019 Brf Tullen Olika på olika skolor:
Gnosjö kommuns styrmodell
Hur styrs landstinget?.
Kalenderhjul Handbollsledare/Tränare
Årshjul för revisionen Landskrona kommun
Presentationens avskrift:

Förändringar i kommunallagen (1990:900) Sedan tidigare: Budgeten skall upprättas så att intäkterna överstiger kostnaderna. Tillägg: Undantag får göras i budgeten om det finns synnerliga skäl. För verksamheten skall anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. För ekonomin skall anges de finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning.

Förändringar i kommunallagen (1990:900) Sedan tidigare: Budgeten skall upprättas så att intäkterna överstiger kostnaderna. Tillägg: Undantag får göras i budgeten om det finns synnerliga skäl. För verksamheten skall anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. För ekonomin skall anges de finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning

Förändringar i kommunallagen (1990:900) Sedan tidigare: Budgeten skall innehålla en plan för ekonomin de kommande tre åren, varav budgetåret är det första. Tillägg: Planen skall innehålla finansiella mål som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. • Sedan tidigare: Om kostnaderna överstiger intäkterna skall det negativa resultatet regleras och det redovisade egna kapitalet enligt balansräkningen återställas under de närmast följande två åren. Ändrat till: … de närmast följande tre åren.

Förändringar i kommunallagen (1990:900) Fullmäktige skall anta en åtgärdsplan för hur återställandet skall ske. • Beslut om reglering skall fattas senast i budgeten det tredje året efter det år då det negativa resultatet uppkom. • Fullmäktige får besluta att reglering av ett negativt resultat inte skall göras om: 1) synnerliga skäl angetts som orsak för en obalanserad budget (dvs ett planerat negativt resultat), 2) orealiserade förluster i värdepapper uppstått, eller 3) det finns andra synnerliga skäl. • Minst en delårsrapport skall behandlas av fullmäktige.

Förändringar i kommunallagen (1990:900) Revisorerna skall bedöma om resultatet i delårsrapporten och årsbokslutet är förenligt med de mål fullmäktige beslutat. Revisorernas skriftliga bedömning skall biläggas delårsrapporten och årsbokslutet. Laglighetsprövning skall inte kunna ske av kommuns eller landstings budgetbeslut eller beslut att inte reglera negativt resultat. En laglighetsprövning skall dock även fortsättningsvis vara möjlig av beslutets formella aspekter eller av frågan om det hänför sig till något som inte är en angelägenhet för kommun eller landsting

Förändringar i kommunallagen (1990:900) Förändringar i lagen (1997:614) om kommunal redovisning• Förvaltningsberättelsen skall innehålla en utvärdering av om målen för en god ekonomisk hushållning har uppnåtts

Resultaträkning

Finansieringsanalys

Balansräkning

Process Landstingsplan Politisk beredning Landstingsplan Landstingsråd + Gruppledare Tjänstemannastöd Grupp LD m fl Divisionernas arbete med divisionsplan Beslut LS Beslut LF LB GL LS LF Tid 1/1 31/12 LD god- känner div plan LD-direktiv till div chef Input - Beredningarnas rapporter - Omvärld - Befolkning - Ekonomi - Möte divisionerna Förankring Partigrupper

Årsredovisning, delårsbokslut och månadsrapport Per 31/12 Årsredovisning i Landstingsstyrelsen Månadsrapport Januari Månadsrapport Månadsrapport December Februari Landstingsfullmäktige behandlar och beslutar Årsredovisning November Mars Månadsrapport Oktober April September Maj Månadsrapport Juni Månadsrapport Augusti Juli Delårsrapport Per april Landstingsstyrelsen Delårsrapport per augusti Landstingsstyrelsen Månadsrapport Månadsrapport

Landstinget i siffror

Landstinget i siffror

Landstinget i siffror Leverantörsfakturor per år 150 000 st Kundfakturor per år 210 000 st Varav ärenden till inkasso 21 000 st (ca 10 mkr) Antal hanterade löner per år 100 000 st Personal 2005 2004 2003 2002 2001 Antal anställda 7 516 7 351 7 495 7 670 7 701 Antal årsarbetare 6 125 6 055 6 114

Systemkarta ekonomiapplikationer Attestdatabas Raindance IP E_biff Prut32 AVIR LF - statistik Objektsdatabas LUPP Levis Kassa- applikation

Elektronisk fakturahantering IP Raindance E_biff Levis Attestdatabas BT Eyes & Hands IP Admin RIM

Röda tråden - från planering till årsredovisning Politisk beredning Landstingsplan (År 2) Landstingsråd Gruppledare Komplettering av plan år 2 LF Årsredovisning i Landstingsstyrelsen År 2 Komplettering av plan år 2 LS Januari Februari Mars April Maj Juni Juli Augusti September Oktober November December Januari Februari Mars April Maj Juni Juli Augusti September Oktober November December Januari Februari Mars April Maj Juni Juli Augusti September Oktober November December År 3 År 2 År 1 LB GL LS Landstingsfullmäktige behandlar och beslutar Årsredovisning År 2 Styrelse Planbeslut År 2 Delårsrapport per april år 2 LF Fullmäktige Planbeslut År 2 Delårsrapport per augusti år 2

Årsredovisningen och kommunallagen Årsredovisningen skall överlämnas till fullmäktige och revisorerna snarast möjligt och senast den 15 april året efter det år som redovisningen avser Årsredovisningen skall godkännas av fullmäktige. Årsredovisningen skall hållas tillgänglig för allmänheten. Fullmäktige får bestämma att allmänheten får ställa frågor om årsredovisningen vid ett sammanträde med fullmäktige.

Årsredovisningen och kommunallagen Årsredovisningen skall redogöra för utfallet av verksamheten, verksamhetens finansiering och den ekonomiska ställningen vid årets slut. Förvaltningsberättelsen skall innehålla en utvärdering av om målen för en god ekonomisk hushållning har uppnåtts.

Årsredovisningen och kommunallagen Förvaltningsberättelsen skall innehålla en översikt över utvecklingen av landstingets verksamhet: - förhållanden viktiga för bedömning av landstingets resultat eller ställning. - händelser av väsentlig betydelse. -förhållande som är av betydelse för styrning och uppföljning av verksamheten.

Mål Inriktningsmål Delmål Strategier Uppföljningsområden Dessa utgår från vision, verksamhetsidé och övergripande inriktning

Mål Attraktiv region God hälsa Bra livsvillkor, levnadsvanor, hälsosamma miljöer God vård Patientfokuserad, tillgänglig, evidensbaserad, kvalitativt likvärdig och effektiv vård

Mål forts 2 Stark ekonomi Positivt resultat 2% av verksamhetens nettokostnad Verksamhetens nettokostnad 98% av skatt, statsbidrag och utjämning Likviditetsreserv minst 10 % av nettokostnaderna Investeringarna egenfinansieras

Mål forts Engagerade medarbetare Hög arbetstillfredsställelse och frisknärvaro, gott ledarskap, kompetens- och personalförsörjning

Mål forts Engagerade medarbetare Hög arbetstillfredsställelse och frisknärvaro, gott ledarskap, kompetens- och personalförsörjning

Landstingsplan 2007-2009 Vision och verksamhetsidé Omvärldens påverkan Landstingets utveckling Övergripande inriktning Mål Ekonomi