Studenters språkutveckling i högre utbildning En utmaning för högskolans lärare Lotta Bergman.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Språk –och kunskapsutvecklande arbete i alla ämnen Sigtuna
Advertisements

Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
för sjuksköterskeexamen ©
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Från ord till handling Svensklärares ”omstilling”/omsättning av textteorier i klassrummet
NORDINFOlit – ett nordiskt forum för samarbete inom området informationskompetens Nina Ström Administratör NORDINFOlit.
Ulf P Andersson GMV
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Born Globals – nystartade, innovativa och internationella
På tal om källor Magisteruppsats i biblioteks- och informationsvetenskap, BHS, Högskolan i Borås Ann-Louise Larsson En studie av lärarstudenters informationsanvändning.
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
9 december 2009 Hälsa och Samhälle Malmö Högskola Rosalind Duhs University College London Centre for the Advancement of Learning and Teaching Från lärandemål.
Hållbar utveckling i utbildningen - så gör vi på Chalmers
Uppsatsförslag Åsa-Karin Engstrand, docent Företagsekonomi
källkritik, referenser, akademisk hederlighet
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Vetenskaplig hederlighet! 15 min! Linköpings Universitetsbibliotek.
HALMSTAD UNIVERSITY LEKTION 8 SAMMANFATTNING. MÅL - Helhetsbild av verksamhetsstyrning - Dess aktuella relevans - Tips och dåd inför tentamen.
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Ja jag tycker väl att alla utbildningar ska vara förankrade i en vetenskaplig grund, annars kan man väl lika gärna läsa en brevkurs inom ämnet, vi är ändå.
Språkkunnig och sakkunnig svenskspråkiga studenters språkkunskaper Jenny Sylvin Gränser förr och nu
Louise Limberg Kommentera loggorna!
Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste. Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information.
ERASMUS Utbyte Institution för Kulturgeografi och ekonomisk geografi
Camilla Widmark Inst för Skogsekonomi
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Statistik C VT 2011 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Företagsekonomi Marknadsföring 7,5 HP HT 2010 Tel
1 Institutionella arkiv Turid Hedlund OACS - Open Access Communication for Science.
Mathilda Wrede Seminariet Brukarmedverkan – mycket tal men lite vägkost? En introduktion Ilse Julkunen Professor i praktikforskning Helsingfors.
Varför inte bara Google?
1 L U N DS U N I V E R S I T ET KC, 9 mars 2007 Open Access –nya möjligheter i vetenskaplig kommunikation HÅKAN CARLSSON BIBLIOTEKSDIREKTIONEN, LUNDS UNIVERSITET.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Informationssökning för geodoktorander Geobiblioteket,
Cross-institutional collaboration… Creating Knowledge IV 2006 Copenhagen Denmark Birgitta Hansson Örebro University Library Sweden.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Forskningsetik CODEX - samlingen av regler och riktlinjer för forskning
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
Lärande text och språk CUL-doktorander: Ann-Marie Eriksson, Pernilla Andersson Varga, Lotta Olvegård, Karin Sandvall, Eva Olsson, Elisabeth Ohlsson, Christoffer.
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
Att studera med funktionsnedsättning
Hur agerar man för att delta i SiS programmet? Exemplet Universitets TV Vetenskap i samhället VR Vinnova 6 okt 2009.
i högskolebiblioteket
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Vilket värde har inspektörernas värderingar för värdet av tillsynen i socialtjänsten? Eva Hämberg Doktorand Socialt arbete Högskolan Dalarna SVUF konferens.
PEER LEARNING Karin Karlsson Verica Vuckovic
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
APA American Psychological Association Föreläsning Göran Brante.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Informationssökning Anu Salminoja
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
En bild…och tusen ord. Om kreativt och kritiskt skrivande.
ATT FÖRSTÅ DESIGNKOMPETENSER utanför examensmålen Pedagogiskt utvecklingsprojekt Sara Gottschalk
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
Aktuella trender inom högre utbildning med inriktning mot hållbarhet
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Examensarbete 2017.
Trinity College Hanna Tell och Christina Åhlenius
I uppgiften examineras följande mål:
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Planering i matematikundervisning
Inspelad återkoppling vid handledning av självständiga arbeten
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
Studieverkstaden Akademiskt skrivande Presentationsteknik Studieteknik
Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen
Presentationens avskrift:

Studenters språkutveckling i högre utbildning En utmaning för högskolans lärare Lotta Bergman

Röster ur debatten ”Våra studenter kan inte svenska.” ”Den ordlösa generationen” ”Svensklärare kan inte svenska.” ”Studenter förstår inte poängen med att erövra kunskap genom att läsa.” Lotta Bergman

Syfte Att utveckla kunskap om hur en grupp universitetslärare inom ramen för en forskningscirkel tillsammans utvecklar sin kompetens i att stödja studenter i deras akademiska skriftspråksutveckling. Kommande artiklar En första artikel har fokus på forskningscirkeln som resurs för förändring av deltagarnas förståelse av hur de kan stödja studenterna. Den andra artikeln behandlar deltagarnas projekt och hur de växte fram, liksom frågor om hur deltagarna ser på projektens potentialer för studenters språkutveckling. Lotta Bergman

Forskningscirkelns tre faser Erfarenhetsbaserad och forskningsbaserad kunskap möts. Problemet diskuteras i all sin komplexitet. Erfarenhetsbaserad och forskningsbaserad kunskap möts. Problemet diskuteras i all sin komplexitet. Deltagarna genomför undersökningar i sina egna praktiker. Resultatet publiceras i en rapport. Resultatet publiceras i en rapport. Lotta Bergman

”Jag har funderat mycket på hur jag ska göra detta i min egen undervisning”. “Det finns en stor osäkerhet bland handledarna.” “Kollegorna känner att dom saknar kompetens för detta.” “Vi vet inte hur vi ska hantera det.” Lotta Bergman

Exempel på litteratur som lästes under första terminen Blåsjö, Mona ( 2004). Studenters skrivande i två kunskapsbyggande miljöer. Stockholm: Almqvist & Wiksell. Chanock, Kate (2000). Comments on Essays. Do students understand what tutors write? Teaching in Higher Education, 5(1), Lea, Mary R., Street, Brian (1998). Student Writing in Higher Education. An Academic Literacies Approach. Studies in Higher Education, 23(2), Løkensgard Hoel, T. (2010). Skriva på universitet och högskolor. En bok för lärare och studetner. Lund: Studentlitteratur. Zepke, N. 6 Leach, L. (2007). Improving student outcomes in higher education. New Zealand teachers’ views on teaching students from diverse backgrounds. Teaching in Higher Education, 12(5-6), USA: Harvard University Press.

Interaktion och reflektion i process berättelser erfarenhetsutbyte perspektivbyte igenkänning bekräftelse erkännande ord och begrepp kritisk granskning utmaning vidgad kunskap och förståelse Lotta Bergman

Deltagarnas projekt Att skolas in i ett yrke genom språket Att läsa akademiska texter Vem besöker studieverkstan och varför? Källkritik i ämnet historia Hur förstås skriftlig respons av studenterna Vetenskaplig uppsatstrappa Litterär gestaltning som lärandeform Feedback på studenters texter. Lotta Bergman

Resultat av forskningscirkelns arbete Konkreta tips om stödjande praktiker (t.ex. textsamtal, kortskrivande, formativ feedback). Ord och begrepp för att tala om studenters språkutveckling och för att utveckla sin förståelse av studenters språkliga utveckling och hur den kan stödjas. Redskap för att arbeta språkutvecklande i den egna undervisningen men också för att arbeta mer övergripande, på institutionell nivå och tillsammans med kollegor med frågor som rör studenters språkutveckling. Redskap för att kritiskt granska den egna praktiken. Ett nätverk av kontakter. Handlingsberedskap för förändring.

Referenser i urval Bailey, R. (2010). The role and efficacy of generic learning and stydy support. What is the experience and perspective of academic staff? Journal of Learning Development in Higher Education 2, Blythman, M. & Orr, S. (2002). A joined-up policy approach to student support. In Peelo, M. & Wareham, T. (Eds.) Failing Students in Higher Education. Buckingham: Open University press and the Society for Research in Higher Education. p Duff, P. (2010). Language socialisation into academic discource communities. Annual Review of Applied lingusitics 30, Haggis, T. (2006). Pedagogies for diversity. Retaining critical challenge amidst fears of ‘dumbing down’. Studies in Higher Education 31, no. 5, Hyland, K. (2006). English for academic purposes. New York: Routledge. Lea, Mary R., Street, Brian (1998). Student Writing in Higher Education. An Academic Litteracies Approach. Studies in Higher Education, 23(2), Persson, S (2007). Forksningscirklar – en vägledning. Malmö: Resurscentrm för mångfaldens skola, Malmö stad. Somekh, B (2006). Action Research. A methodology for change and development. New York: Open Universiy Press.