Mental träning Mål & Motivation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En kortguide till arbetsmarknaden
Advertisements

Tidsplanering Tidsplanering
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Bohuslän-Dals Juniorgrupp 2010
”Vinnarskallar och träningsnarkomaner”
Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Bild 1 NIU åk 1 Välkomna! Idrottspsykologi 1.
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
Seminarier | Utbildningar | Talarförmedling
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Psykologiska redskap.
Mental Träning Hallsberg Hockey – 96/97
Stora additionstabellen
Mental träning del 1 åk 1 NIU
IUP Individuell UtvecklingsPlan
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
ETU, Utvecklingstrappor 8/ Inspiration och motivation.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Tränarskap/frågor 1.Finns det några normer, regler, policys vilka ledare förhålla sig till inom din idrott? 2.Vad innebär motivation för dig? 3.På vilket.
VARFÖR IDROTT I SKOLAN ? * Du ska få träna upp din fysiska, psykiska och sociala förmåga * Ämnet ska ge dig kunskaper om en hälsosam livsstil. *
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
PRAKTISK IDROTTSPSYKOLOGI Peter Hassmén Göran Kenttä Henrik Gustafsson
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Behovsanpassat ledarskap
Lyckad träning Hur?.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
1 Varför går jag på Hockeygym 6 Resultat +Beteendemål +Tidpunkt då de ska vara uppfyllda 5 Vision 2+3 Gruppen.
NIU åk 1 Välkomna!Idrottspsykologi. Dagens innehåll: 1. Introduktion i ämnet Idrottspsykologi 2. Karriärsutveckling och övergångar 3. Verktyg/Praktisk.
Mental Träning Värmlandslagen
Coaching.
Strängnäs GK Damer 14 april Hej! Hej! Mår ni bra?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 4.
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
IDROTTSPSYKOLOGI Träningslära 1.
Hälsa.
Bild 1 NIU åk 1 Välkomna! Idrottspsykologi 1.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
ERGONOMI Föreläsning 1 för ÅR
MOTIVATION.
Förändring – hot eller möjlighet?
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
GRUPPUTVECKLING & INDIVIDUTVECKLING
Målvaktsdag SSK Johan Långström. Dagordning Träningsteori Aktivera målvakten Utrustning Tankesätt Mål och motivation Praktiskt teknikpass.
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
Vem är jag? Jenny Gadell 33 år
Världens bästa idrottsförälder
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Individuell Spelarutveckling. Mål och resultat Långsiktiga mål Att utvärdera sig själv Ta fram vad som är prioriterat i närtid o Kortsiktiga mål = utvecklingsmål.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Målsättning – nå sitt mål!?. SMART målsättning…..  SMART - varje bokstav motsvarar en av beståndsdelarna i att skapa användbara mål - ett populärt verktyg.
Utbildning för distriktets jubileumskoordinator 0.
Steg 1 Grundtränarens uppgifter
GOIF A och U lag 2010/2011.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Coachingsamtal Vår ”utbildningsstege” i coachingsamtal
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Att vara idrottsförälder
Presentationens avskrift:

Mental träning Mål & Motivation Lektionens huvudsyfte är att ökad kunskap kring att sätta upp bra mål och förstå motivation bättre. Motivation påverkas och är nära besläktat med det mål som en person har med sitt liv och sitt idrottande. Reflektioner kring uppgift 1 Anspänning. Dela ut uppgiften.

Mental styrka Tänk på en mentalt stark idrottare Varför tror du denna idrottare är mentalt stark? http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/efter_tio?title=carolina_kluft_om_vagen_tillbaka&videoid=883656 Hur kan sämre lag/idrottare slå fysiskt bättre? Vinner alltid det ”bästa” laget?

Mål & motivation Vad är det som driver mig att hålla på med min idrott? Vilka lång- och kortsiktiga mål har jag med min idrott? Hur arbetar vi med mål i min förening/idrott? Vad gör mig motiverad? Tänk efter och svara på ovanstående frågor. http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/efter_tio?title=carolina_kluft_om_vagen_tillbaka&videoid=883656 Hur kan sämre lag/idrottare slå fysiskt bättre?

Interaktionscentrerat perspektiv Motivation Interaktionscentrerat perspektiv Personliga faktorer Personlighet, egenskaper Behov Intresse av deltagandet Krav Mål Självförtroende Attributionsstil m.m Interaktion Situationsfaktorer Omgivning (Ledarstilar, spelare) Faciliteter - kvalitet Vinster & Förluster Prestationsmiljö Deltagar- motivation Motivation delas in i riktning och intensitet. Motivationen påverkas av personliga faktorer (1), som t ex självförtroende, individuell mål o.s.v. Motivationen påverkas även av den situation man befinner sig (2), alltså mycket kring hur ledaren fungerar och vad han/hon skapar för prestationsmiljö (är det mycket fokus på resultat eller på prestation/utveckling?) , det kan även vara påverkan hemifrån. Personliga tillsammans med situationsfaktorer leder till Deltagarmotivation. Attributionsstil = Återkommande sätt att tillskriva sig själv eller omgivningen orsakerna till framgång och misslyckande.

Inre & Yttre Motivation (Amotivation) Typer av Motivation: Inre & Yttre Motivation (Amotivation) ”Varierar i olika sammanhang och situationer” Yttre Motivation: - Regleras av yttre medel och drivkraften är belöningar, berömmelse och priser - Deltar i en aktivitet för andras skull. - Att gå till en aktivet som upplevs onödig men nödvändig. Inre Motivation: - Tillfredställd av att genomföra aktiviteten. - Drivs av att lära sig och uppnå ny kunskap – ny färdigheter - Deltar för att uppleva stimulans Motivation = processer som sätter igång, upprätthåller och riktar beteende För att bli elitidrottare krävs en motivation utöver det vanliga. Kan man bli elitidrottare om man inte är motiverad? Exempel. Inre: själv valt aktiviteten, glädje, klara en uppgift, samhörighet Yttre: uppmärksamhet, massmedia, medaljer, lön, sponsorer. Lek blir till arbete Lätt att börja som inre men alltmer hamna i yttre, känna sig mätt, inte roligt längre Amotivation: tvivel på egna förmågan, oförmåga till nya lösningar, tvivel på att belöningen är mödan värd, det spelar ingen roll vad jag gör, domarna hatar mig osv. Hur kan man komma ur amotivation? Amotivation Upplever att den egna kapacitet och förmågan är för låg. Är en följd av att aktiviteten är upplevs för krävande, att ett beteende inte kommer att uppnå visst resultat. Relaterat till känslor som hopplöshet och brist på kontroll Det flesta uppgifter har både inre- och yttre motiverande faktorer. Amotivation: Avsaknad av motivation till ett visst beteende.

Olika typer av mål Resultatmål Prestationsmål Processmål Ju närmare tävling desto mer prestations- och processmål Framgångsrika idrottare använder alla 3 typerna av mål Stress, oro och ångest Övning olika typer av mål Resultatmål: medaljer, ranking, skytteligan. Försäsong. Ingen egen kontroll. Dopade/bättre motståndare. Ingen egen kontroll lätt att skylla på sådant som är utanför den egna kontrollen när det går sämre t.ex. otur, fusk, tränaren, domaren. Prestationsmål: personligt rekord, högre eget tempo, utmana fler gånger, 12,50 på 100 meter. Tävlingssäsong. Egen kontroll. Processmål: flyt, känsla, linje, Lugn & harmonisk, uppträda förtroende ingivande. Mästerskap. Egen kontroll. Idrottare som ensidigt sätter upp resultatmål och focuserar på dessa under i tävlingssituationer upplever högre ängslan och oro. Det kan vara relevant att tänka avigt: Att ha ha processmål under mästerskap och prestationsmål under tävlingssäsong och om man ska ha resultatmål kanske de ska ligga under försäsong?! GÖRA TEST OLIKA MÅL!

Varför mål? Tydliga mål som upplevs viktiga – ökar individens ansträngningar Tydliga mål – mindre risk att tappa motivationen vid motgångar Väldefinierade mål – motivationen koncentreras Tydliga mål – mer benägen att söka nya vägar och lösningar för att nå målen Rätt typ av mål – mindre negativ stress Mål bidrar positivt till individens motivation att träna Kunna se och glädjas över sina framsteg Sätt mål både för träning och tävling

Att sätta mål Formulera i positiva termer Variera typen av mål Sätt dina egna mål Låt målens antal och svårighetsgrad vara utmanande men realistiska Sätt upp delmål Sätt upp mål som är specifika och mätbara ex. i form av beteendetermer eller i fysiska utvecklingen. Kortsiktiga, långsiktiga och drömmål Sätt upp mål för tävlingar och träningar & livet utanför. Strategi för hur de skall uppnås Bestäm när målen ska vara uppnådda Ändras förutsättningarna, ändra målen Belöningar/förstärkningar Ink it, don´t think it! Saker man skall klara av inte saker man inte skall göra. Alla 3 sorters mål behövs fundera över vilka du drivs mest av. Låt inte tränaren eller lagkamraterna sätta dina egna mål. Elitidrottare tenderar att sätta svårare mål än idrottare på låg nivå. Sätt upp delmål så motivationen hålls levande. Gör upp en plan för hur du skall nå dina mål. De flesta människor behöver regelbundet få förstärkningar för att beteendet skall fortgå. Pavlov & Skinner. Skriv ner, tala om för andra om dina mål så ökar sannolikheten att du uppnår dem.

Vanliga misstag Sätter upp mål som inte utmanar och tänder dig Glömmer att fira delmål och ha roligt på vägen Omsätter inte målet i målbilder Väntar för länge med att börja resan Ser bara en väg till målet Tar inte hjälp av andra Ser misstag som misslyckanden Vanliga misstag från Olof Röhlander

Test Målsättningsförmåga 1,6,11,16 Resultatinriktat motivationsklimat 2, 7, 12, 17 Processinriktat motivationsklimat 3, 8, 13, 18 Inre motivation 4, 9, 14, 19 Yttre motivation 5, 10, 15, 20 Målsättningsförmåga, Processinriktat motivationsklimat, Inre motivation = positivt

Sittningen Lärarhandledning för övning i målsättning   Övning på målsättningsarbete Två eller fler personer 1. En person genomför det ”fysiska testet” - sittningen, två gånger. Med sittningen menas att personen ska sitta den klassiska 90 grader så länge som möjligt. En ska ta tid. Personen som genomför sittningarna ska INTE veta att han/hon ska göra det en andra gång. 2. Efter första sittningen sätter personen upp målsättningsarbete tillsammans med de andra gruppmedlemmarna, med hjälp av begreppen som gåtts igenom (Resultat, Prestation och Processmål). Ge ut papper som tillhör övningen där de kan fylla i. 3. Genomför sittningen en gång till. 4. Disktera utfallet av övningen med hjälp av frågorna längst ner på pappret.

Uppgift Göra en egen målsättning med alla typerna av mål utgå från tipsen du fått i föreläsningen hur du sätter mål. Göra en arbetsplan för hur du skall kunna nå målen. Var konkret med hur, när och med vad du skall jobba för att nå målen. Gör en tidsplan. Maila till petter.svensson@havde.org Senast 7:e mars.