Konstruktiv kreativitet, vetenskap och personliga förhållningssätt Hållbar Utveckling B (tvär)vetenskaplig seminarieserie 5 mars 2010
Kursmål redogöra för dagens miljö- och utvecklingsproblematik och begreppet hållbar utveckling, samt uppvisa specialiserad kunskap om ett specifikt fall eller område inom ämnet Hållbar utveckling; ge exempel på olika synsätt och ideologier inom miljö- och utvecklingsområdet; redogöra för historiska, idéhistoriska och filosofiska perspektiv på miljö och utveckling; föra in en existentiell dimension i miljö- och utvecklingsdiskussionen; redogöra för och argumentera kring vetenskapens/teknikens möjligheter och begränsningar, deras roll i samhället och människors ansvar för hur de används; uppvisa god färdighet i att planera, genomföra och presentera ett vetenskapligt arbete inom området; formulera ett personligt förhållningssätt till sin egen roll i hållbarhetsproblematikens orsaker och lösningar och därigenom stärkt sin förmåga att möta en föränderlig omvärld.
(Tvär)vetenskande Seminarieserien Funktion Att stimulera och utmana er – Kritiskt och kreativt tänkande i fokus Att skapa en röd tråd och knyta an till de andra delkurserna genom att använda deras verktyg och litteratur på nya sätt. Att komplimentera perspektiv och verktyg i de andra delkurserna Att skapa förutsättningar för ett väl genomfört projektarbete eller tvärvetenskaplig uppsats.
FredagTvärvetenskap – från komplexitet till förundran 29 jan.Förberedelse: Seminarieuppgift FredagPå jakt efter hållbarhet – vad kan vi lära oss av historien? 12 feb.Förberedelse: Seminarieuppgift FredagDen bästa av världar – Rymdresor, strängar och människans framtid 5 marsFörberedelse: Seminarieuppgift FredagUtflykt till Yttergärna och kreativt utbyte med YIP 19 Mars-- 9-? FredagUppstart och brainstorm – projekt och uppsatsarbete 26 mars 9-16 FredagAtt arbeta tvärvetenskapligt för en hållbar utveckling 9 aprilFörberedelse: Seminarieuppgift Kritiskt/analytiskt tänkande Kreativt/nytt tänkande
Plan för dagen Föreläsning och samtal med Ulf Danielsson Övning: Att överleva och leva gott på en ny planet Lunch Idéanalys Presentationer Personligt narrativ/tillbaka till jorden HUB - En blick framåt
Den bästa av världar – Rymdresor, strängar och människans framtid Hållbar Utveckling B – 15 mars 2010
Syfte Att reflektera över ens egen roll och framtid i hållbarhetsproblematiken Att tänka kreativt och nytt utifrån förutsättningar som man inte är van vid Att kritiskt analysera ens egna idéer Att relatera vetenskapliga, samhälleliga och personliga perspektiv till varandra
Att överleva och leva gott på en ny planet Efter flera hundra år av krig, överbefolkning och miljökatastrofer är människans tid på jorden över. Ni är några få av de 2000 människor som lyckats evakuera er från jorden och resa till den närmast beboeliga planeten. Ni lyckades endast ta med er några enkla verktyg och har nästan inga resurser när ni kommer fram. Den nya planeten är i stort sett identisk med jorden (innan människan ”förstörde” den) – den har med andra ord ett varierande klimat, fungerande ekosystem och en stor artrikedom. Det finns inga möjligheter att återvända till jorden. Den nya planeten måste befolkas – men hur ska detta göras utan att upprepa misstagen som gjorts på jorden? Er grupp har följande uppgift: Ett antal förslag ska presenteras till en församling, där förhoppningen är att ni och era medresenärer/överlevare skall befolka planeten på ett långsiktigt hållbart sätt (m.a.o se till att historien på jorden inte upprepas).
I grupper om 3-4 personer Mat och vatten Boende Rättvisa/säkerhet/rättsystem Kultur/community/gemenskap/kunskap Beslutsfattande/politiskt system Välmående och hälsa Planetär stabilitet för människors tillvaro (hur relatera till detta?)
Lunch
Plan för dagen Kreativitet och vetenskap – föreläsning av Ulf Danielsson Att överlava och leva gott på en ny planet Lunch Idéanalys Presentation till församling Personligt narrativ/tillbaka till jorden HUB - En blick framåt
Idéanalys
Presentationer
Personligt Narrativ/tillbaka till Jorden
HUB – en blick framåt
Upplägg Livsfilosofi och det moderna samhället eller Människan och Maskinen, 7,5 hp ( Tvär)vetenskapande seminarieserie och uppsatsskrivande eller projektarbete, 7.5 hp Miljö- och utvecklingsstudier: värderingar, världsbilder och visioner, 15 hp Januari Februari Mars April Maj Juni
HUB 1 HUB 2 VVV 1 HUB 3 VVV 2 VVV PM HUB 4 Cemus Konferans Projektmässa/Uppsats LF/MM slut LF/MM
Utflykt till Järna och möte med Youth Initiative Program Vårdinge by folkhögskola 19 Mars 2010 Hållbar Utveckling B och VVV