Konstruktiv kreativitet, vetenskap och personliga förhållningssätt Hållbar Utveckling B (tvär)vetenskaplig seminarieserie 5 mars 2010.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Positive Footprint Housing Ett föredöme inom hållbart boende
732A24 Magisteruppsats, 20 poäng 732C27 Kandidatuppsats, 10 poäng • Den viktigaste (och roligaste) kursen i hela programmet − tillämpning av dels kursrelaterad.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
En förskola att förundras i!
Pedagogisk verksamhetsidé
Gymnasiearbetet p..
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Närvaro!!.
Tvärvetenskapande – komplexitet, förundran och Hållbar Utveckling Hållbar Utveckling B - 28 Januari 2011.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Praktiskt tvärvetenskapande
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Hur bör samhället organiseras
Centrala innehåll och kunskapskrav
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Uppsala centrum för hållbar utveckling (CSD UPPSALA) Hållbar utveckling B Centrum för miljö- och utvecklingsstudier (CEMUS) Vårterminen 2011 Välkommen.
Regional digital agenda för Östergötland
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Tvärvetenskapande – komplexitet, förundran och HU
Välkommen till Hållbar utveckling A! Introduktion.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Introduktion till block 3, 4 och 5 26/9. Examination, Seminarier & workshops  Block 3  Seminarium: Rollspel utifrån Paths to a green world  Seminarium:
På Jakt efter Hållbarhet – Vad kan vi lära av historien Hållbar Utveckling B – 12 Februari 2010.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Ta ställning och handla!
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Konstruktiv kreativitet, vetenskap och personliga förhållningssätt Hållbar Utveckling B (tvär)vetenskapande seminarieserie 11 mars 2011 Språk Mening Visioner.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Hållbart!. …måste vi ta ansvar för det viktigaste vi har. För att skapa en bättre vardag för de många människorna…
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Ulrika Palme, Hållbara urbana VA-system Ulrika Palme Miljösystemanalys, Energi & Miljö Chalmers tekniska högskola.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
732G32 Kandidatuppsats, 15 hp (732G03)
Hållbar utveckling och miljömål Hållbar utveckling och miljömål Naturvetenskapliga fakulteten.
pedagogisk dokumentation
Varför?.
ASTRONOMI.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Välkommen (igen) till Hållbar utveckling B vårterminen 2010!
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
KANDIDATUPPSATS VT16 Kursansvarig: Linda Wänström 1.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Vad innebär regionbildningen?
Religion.
Presentationens avskrift:

Konstruktiv kreativitet, vetenskap och personliga förhållningssätt Hållbar Utveckling B (tvär)vetenskaplig seminarieserie 5 mars 2010

Kursmål redogöra för dagens miljö- och utvecklingsproblematik och begreppet hållbar utveckling, samt uppvisa specialiserad kunskap om ett specifikt fall eller område inom ämnet Hållbar utveckling; ge exempel på olika synsätt och ideologier inom miljö- och utvecklingsområdet; redogöra för historiska, idéhistoriska och filosofiska perspektiv på miljö och utveckling; föra in en existentiell dimension i miljö- och utvecklingsdiskussionen; redogöra för och argumentera kring vetenskapens/teknikens möjligheter och begränsningar, deras roll i samhället och människors ansvar för hur de används; uppvisa god färdighet i att planera, genomföra och presentera ett vetenskapligt arbete inom området; formulera ett personligt förhållningssätt till sin egen roll i hållbarhetsproblematikens orsaker och lösningar och därigenom stärkt sin förmåga att möta en föränderlig omvärld.

(Tvär)vetenskande Seminarieserien Funktion Att stimulera och utmana er – Kritiskt och kreativt tänkande i fokus Att skapa en röd tråd och knyta an till de andra delkurserna genom att använda deras verktyg och litteratur på nya sätt. Att komplimentera perspektiv och verktyg i de andra delkurserna Att skapa förutsättningar för ett väl genomfört projektarbete eller tvärvetenskaplig uppsats.

FredagTvärvetenskap – från komplexitet till förundran 29 jan.Förberedelse: Seminarieuppgift FredagPå jakt efter hållbarhet – vad kan vi lära oss av historien? 12 feb.Förberedelse: Seminarieuppgift FredagDen bästa av världar – Rymdresor, strängar och människans framtid 5 marsFörberedelse: Seminarieuppgift FredagUtflykt till Yttergärna och kreativt utbyte med YIP 19 Mars-- 9-? FredagUppstart och brainstorm – projekt och uppsatsarbete 26 mars 9-16 FredagAtt arbeta tvärvetenskapligt för en hållbar utveckling 9 aprilFörberedelse: Seminarieuppgift Kritiskt/analytiskt tänkande Kreativt/nytt tänkande

Plan för dagen Föreläsning och samtal med Ulf Danielsson Övning: Att överleva och leva gott på en ny planet Lunch Idéanalys Presentationer Personligt narrativ/tillbaka till jorden HUB - En blick framåt

Den bästa av världar – Rymdresor, strängar och människans framtid Hållbar Utveckling B – 15 mars 2010

Syfte Att reflektera över ens egen roll och framtid i hållbarhetsproblematiken Att tänka kreativt och nytt utifrån förutsättningar som man inte är van vid Att kritiskt analysera ens egna idéer Att relatera vetenskapliga, samhälleliga och personliga perspektiv till varandra

Att överleva och leva gott på en ny planet Efter flera hundra år av krig, överbefolkning och miljökatastrofer är människans tid på jorden över. Ni är några få av de 2000 människor som lyckats evakuera er från jorden och resa till den närmast beboeliga planeten. Ni lyckades endast ta med er några enkla verktyg och har nästan inga resurser när ni kommer fram. Den nya planeten är i stort sett identisk med jorden (innan människan ”förstörde” den) – den har med andra ord ett varierande klimat, fungerande ekosystem och en stor artrikedom. Det finns inga möjligheter att återvända till jorden. Den nya planeten måste befolkas – men hur ska detta göras utan att upprepa misstagen som gjorts på jorden? Er grupp har följande uppgift: Ett antal förslag ska presenteras till en församling, där förhoppningen är att ni och era medresenärer/överlevare skall befolka planeten på ett långsiktigt hållbart sätt (m.a.o se till att historien på jorden inte upprepas).

I grupper om 3-4 personer Mat och vatten Boende Rättvisa/säkerhet/rättsystem Kultur/community/gemenskap/kunskap Beslutsfattande/politiskt system Välmående och hälsa Planetär stabilitet för människors tillvaro (hur relatera till detta?)

Lunch

Plan för dagen Kreativitet och vetenskap – föreläsning av Ulf Danielsson Att överlava och leva gott på en ny planet Lunch Idéanalys Presentation till församling Personligt narrativ/tillbaka till jorden HUB - En blick framåt

Idéanalys

Presentationer

Personligt Narrativ/tillbaka till Jorden

HUB – en blick framåt

Upplägg Livsfilosofi och det moderna samhället eller Människan och Maskinen, 7,5 hp ( Tvär)vetenskapande seminarieserie och uppsatsskrivande eller projektarbete, 7.5 hp Miljö- och utvecklingsstudier: värderingar, världsbilder och visioner, 15 hp Januari Februari Mars April Maj Juni

HUB 1 HUB 2 VVV 1 HUB 3 VVV 2 VVV PM HUB 4 Cemus Konferans Projektmässa/Uppsats LF/MM slut LF/MM

Utflykt till Järna och möte med Youth Initiative Program Vårdinge by folkhögskola 19 Mars 2010 Hållbar Utveckling B och VVV