Konsonanters och vokaler akustiska mönster

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ETT SÄTT ATT BESKRIVA VERKLIGHETENS SITUATIONER MED MATEMATIK
Advertisements

Att dras in mot föremålets mitt
1. Varför finns det pengar?
Varför sjunker stenar när en kork flyter?
Reactions an Equilibrium
♫ Ljud – akustik ♪ Molekyler i rörelse.
- Kroppens kontrollcentrum -
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Tryck.
Värme. Med värme menar vi i dagligt tal den temperatur som vi kan mäta med en termometer.  Värme är en form av energi.  En viss temperatur hos ett ämne.
UTTALSTRÄNING Studiedag 28 maj 2014, Tierp.
Sinnena 4C Vt 2013.
Del 2: Svenskans släktskapsförhållanden
Elsäkerhet.
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Planet Earth - Jorden - Men 2/3 av ytan är faktiskt vatten! Vattnet är och luften är grunden för livet på jorden.
Värme och väder del 2.
Behovet av en ny skattereform
Vad man kan få ut av statistik över alumnerna - några exempel
Kort om | Funktionsmembran
Arrangeras av Voltimum.se – portalen för elproffs VÄLKOMNA! Mattias Hellqvist Jenny Claesson Nils-Erik Ottosson Andreas Malm Mats Klarén.
Hur många behöver våra stationer vara – och var skall de placeras?
Hjärtat Hjärtat är en muskel, som är något större än din knutna hand. Hjärtats uppgift är att pumpa runt blodet i din kropp. Hjärtat har fyra sammankopplade.
ERGONOMI Vad är det?.
Svenskan i relation till världensspråk
Tillägg Struphuvudets muskler Vokaler i svenskan och i världens språk
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Ljud.
Hej! Nu är det dags för veckans ord v. 38
Veckans ord v. 40.
1. Sätt ut örats delar Städet och hammaren 2. Hörselgången 3. Öronmusslan 4. Ytterörat 5. Hörselnerven 6. Trumhinnan 7.
Veckans ord v. 41.
Varför är det bra att ha just två öron?
Lieberman & Blumstein Phonetic theories
Talkommunikation A, HT 2000, Mechtild Tronnier, Talapparaten
Izet Omanovic, Söderkullaskolan, Malmö –
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Och annat runt omkring det!
Ljud.
Dubbelteckna före l. n och r.
omniensen i monoteismen
TRYCK.
Vibeke Horstmann, Inst för hälsa, vård, samhälle, Centre for Ageing and Supportive Environments Jämförelse av två behandlingar.
Historien om hur Anna & Martin seglar till Karibien.
Kraft och tryck Sid
Ljud Hur sprids ljud? Del 2.
Väder.
Universums födelse och undergång
Centrala begrepp i musiken
Metoder för att studera den glottala vågformen
Fonologi Analys av ett okänt språk.
Sammanfattning av varumärkesundersökning
Konsonanter Indelning av språkljuden vokaler och konsonanter
Ljud = vågrörelse En rörelse som sprids genom ett medium, tex luft
Rörelser.
Sångrösten.
Brännare, fanta/ölburk med lite vatten i, vattenbad vid sidan om Vi värmer Fantaburken tills vattnet börjar koka, sedan vänder vi den hastigt ner i ett.
Insikt 2013 Haparanda stad En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Stämbandens anatomi och mekanik och metoder för att studera villkoren för deras arbetssätt och den resulterande röstkällan.
Cacheminnen: skrivning ● Träff ● Skrivbuffert ● Miss.
Konditon Upplevelsen av ett motionspass påverkas vilken intensitet träningen har. Man kan dela upp konditionsträning i två delar: Högintensiv träning och.
Fredrik Rask Verksamheten för Rakel och Ledningssystem
Sida 1 Så planerar nordborna sin semester 2006 Synovate och Toy för Nordea JÄMFÖRELSER MELLAN DE NORDISKA LÄNDERNA Ingela Gabrielsson
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Genomgång 2: mål Veta vad som menas med frekvens 6. Veta i vilken enhet man mäter frekvens 7. Känna till hur tonhöjd och ljudstyrka påverkar utseendet.
AuVesta Affiliate Aanmelden
Kort om | Funktionsmembran
Applåd och Hjärtefrågor
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Presentationens avskrift:

Konsonanters och vokaler akustiska mönster Halvvokaler och klusiler Fyra produktionsfaktorer för konsonanter avspärrning någonstans i talröret subglottalt tryck trycket i munhålan stämläpparnas inställning

Konsonanters och vokaler akustiska mönster Andra vokalen är betonad. Därför högre subglottalt tryck. Tryckfallet över glottis som är nödvändigt för ton reducerar det orala trycket i halvvokalen jämför med klusilen Skillnader & likheter w b Duration längre kortare Ps = = Po lägre högre stämläppar vibrerande öppna Formantrörelser tydlig F1 dämpad F1 dämpad F2 ingen F2 dämpad F3 ingen F3 dämpad F4 ingen F4 Stigande F2 ut ur konsonanten Fö ung likadana rörelser Bild som visar aktiviteten för de fyra produktionsfaktorerna under två ord

Konsonanters och vokaler akustiska mönster Skillnader & likheter w b Duration längre kortare Ps = = Po lägre högre stämläppar vibrerande öppna Formantrörelser tydlig F1 dämpad F1 dämpad F2 ingen F2 dämpad F3 ingen F3 dämpad F4 ingen F4 Stigande F2 ut ur konsonanten Fö ung likadana rörelser

Konsonanters och vokaler akustiska mönster Notera att klusilen har betydligt abruptare onset Soundscapes on a high plane of the phrase a wire (top) and a buyer (bottom). Each soundscape has been split in perspective in the middle of the consonant at the vertical gap. This procedure reveals the slopes of intensity changes, looking backward and forward in time from the consonant. These slopes are an important aspect of the glide/stop distinction. The slopes are gradual for glides and steep for stops.

Konsonanters och vokaler akustiska mönster Man kan lätt känna igen formantrörelserna från ajat i adat bortsett från att de inte återfinns alls under ocklusionen Skillnader & likheter j d Duration längre kortare Ps = = Po lägre högre vocal folds vibrerande öppna Formantrörelser tydlig F1 ingen F1 tydlig F2 ingen F2 tydlig F3 ingen F3 tydlig F4 ingen F4 Sjunkande F2 ut ur konsonanten Voice bar i d

Konsonanters och vokaler akustiska mönster Skillnader & likheter j d Duration längre kortare Ps = = Po lägre högre vocal folds vibrerande öppna Formantrörelser tydlig F1 ingen F1 tydlig F2 ingen F2 tydlig F3 ingen F3 tydlig F4 ingen F4 Sjunkande F2 ut ur konsonanten Voice bar i d

Konsonanters och vokaler akustiska mönster Diskontinuiteter som orsakas av tungans kontakt med gommen Snabbt fall i F3 Skillnader l - r Transitionerna mellan vokalerna och konsonanterna är ungefär lika Amplituderna är låga under konstriktionen ffa F2 och högre Transitionerna skiljer sig markant. stort F3-fall för r därför att tungans successiva bakåtkrökning minskar resonansrummet bakom För l finns en svag nedgång i F2 men knappast någon rörelse alls i de övriga

Konsonanters och vokaler akustiska mönster Skillnader & likheter l - r Transitionerna mellan vokalerna och konsonanterna är ungefär lika Amplituderna är låga under konstriktionen ffa F2 och högre Transitionerna skiljer sig markant. stort F3-fall för r därför att tungans successiva bakåtkrökning minskar resonansrummet bakom För l finns en svag nedgång i F2 men knappast någon rörelse alls i de övriga

Konsonanters och vokaler akustiska mönster

Konsonanters och vokaler akustiska mönster The strongest part of the murmur ranges up to 800Hz for the glide but only to about 300 Hz for the nasal. The abruptness of onset and murmur results from two circumstances (1) the suddenness of onset and offset of the oral occlusion and (2) the nasal port is already wide open at the onset of the occlusion and remains so throughout. The three main differenbces between vooiced stops and nasals the stops have release bursts but nasals do not the nasals have stronger intensity of the constriction murmur the vowels adjacent to nasals are nasalized, but not for stops

Konsonanters och vokaler akustiska mönster

Konsonanters och vokaler akustiska mönster Spectrograms of a buyer [baIr] and a mire [maIr] to compare the acoustic patterns of nasal versus voiced stop consonants. In the upper spectrogram, the stop has a very weak murmur during the occlusion interval and a release transient and the nasal has a strong murmur but no release transient. Nasalization adjacent to the nasal causes differences in the vowel spectrum compared with that adjacent to the stop. In the bottom spectrograms, the constriction murmurs and the adjacent transitions of the vowels are presented on an expanded time scale. The expansion makes visible the individual formant-ringing intervals of the vowel. These ringing intervals have been outlined by hand on the spectrogram and look like "lozenges" that are straight on the left leading edge and round on the right trailing edge. Because nasalization damps the ringing of F1, the lozenges are thinner (shorter ringing time) near the nasal than the stop.

Konsonanters och vokaler akustiska mönster

Konsonanters och vokaler akustiska mönster Nasalering introducerar en pol (pole) vid mycket låga frekvenser (under F0) och ett nollställe (zero) strax ovanför polen, vilket reducerar energin i spektrum närmast ovanför polen. Om F1 råkar ligga där blir denna formant mer eller mindre starkt dämpad. Nollställena syns ofta i spektrogrammen som ljus ’fläckar’ i F1 regionen (se ovan!)

Konsonanters och vokaler akustiska mönster

Konsonanters och vokaler akustiska mönster I figuren finns en del information om vad man bör kunna observera. Verifiera i era egna spektrogram att bilden överensstämmer med den i figuren. Undersök speciellt voilket frekvensområde brusdelen i frikatiovan tycks omspänna. Stämmer det överens med spektrogrammet på bilden? Undersök och intensitetskonturen för de tre orden. Skiljer de sig åt och i så fall hur och varför?

Konsonanters och vokaler akustiska mönster

Konsonanters och vokaler akustiska mönster

Konsonanters och vokaler akustiska mönster Dip i Ps, troligen till följd av att munhålan töms snabbare än vad lungorna hinner ’fylla på’ i just vid explosionen Man kan ana samma underliggande formant-rörelse som i d Tonande/tonlös klusil Klusilerna har samma artikulationsställe. det enda som skiljer dem åt borde alltså vara ton. Är det så eller kan du se några andra skillnader? Spår av stämbandston Kallas ofta ’voicebar’ F1 ’cut back, men inte så tydlig

Konsonanters och vokaler akustiska mönster

Konsonanters och vokaler akustiska mönster

Konsonanters och vokaler akustiska mönster

Konsonanters och vokaler akustiska mönster Exempel på skillnaden i vokallängd före tonande resp. tonlös konsonant. Detta gäller även för svenska, men inte för alla språk. I polska och tjeckiska finns ingen sådan effekt Testorden här är ’cap’ och ’cab’. Fraserna är varierade så att orden förekommer inne frasen och frasfinalt. Undersök hur positionen i frasen påverkar durationen. I exemplet på bilden är vokalen före den tonande klusilen alltid längre. Är det så även i det inspelade exemplet? En annan observation i bilden är att durationerna för V+C tillsammans är lika för både (c)ap och (c)ab när de står frasinitialt-. Är det så även in det inspelade exemplet?

Konsonanters och vokaler akustiska mönster

Konsonanters och vokaler akustiska mönster Här kan man se att den skillnad i vokalduration som finns efter tonande resp. tonlös konsonant även gäller för frikativor. Observera dessutom den mycket stora finala förlängningen

Konsonanters och vokaler akustiska mönster

Konsonanters och vokaler akustiska mönster 4 3 1 2 Pressure behind constriction 1 = störst, 4 = minst

Konsonanters och vokaler akustiska mönster alveolar Spectrograms to compare intervocalic stops and glides at the labial and alveolar places of articulation. Note that alveolar versus labial place is differentiated by the direction of transition in F2: During the closure from the neutral vowel [] preceding each consonant, for alveolar place (top row), the vowel F2 transitions to a higher frequency, but for labial place (bottom row) F2 transitions to a lower frequency. During the opening of each consonant into the following vowel, F2 transitions go opposite to their closing direction, falling in frequency for the alveolars and rising for the labials, for both [A] and [eI]. labial

Konsonanters och vokaler akustiska mönster

Konsonanters och vokaler akustiska mönster Perspectrograms for comparing labial, alveolar, and velar voiced stops spoken in [CV] with front vowels [i] and []. Examine the spectra of the transients, marked by the heavy vertical curves, and the following transitions of the formants marked with light straight lines that trace the peaks of the formants in each pitch period of the vowel. The labial place [b] is distinguished by upward transitions following the transients in both F2 and F3 and by a diffuse, weak transient spectrum. The velar place of [g] is distinguished from the alveolar [d] by an F3 transition that is divergent from the F2 transition and by a release transient that is "compact" in the peak part of the spectrum. At the lower left the time scale is indicated and the instants of pitch-pulse onsets are marked, for the [gi] above. At the lower right, underneath the perspectrogram of [g], the waveform of the [g]-burst is plotted in synchrony with the spectra above. Note that the resonant frequency that dominates the [g] transient spectrum at about 2500 Hz corresponds to a relatively long, rapid oscillation in the waveform; there are about 15 cycles of transient strong oscillation or ringing in the first 6 ms, followed by 14 ms of aspiration that also shows weak oscillations at about the same frequency. velar pinch

Konsonanters och vokaler akustiska mönster Perspectrograms CVs of labial, alveolar, and velar voiced stops followed by back vowels. Here velar place is distinguished by flat or upward F3 transitions and very strongly resonant transients (conditions the same as Figure 9-2).

Konsonanters och vokaler akustiska mönster Här är brusexitationens frekvens lägst för [h] men för denna konsonant är frekvensläget i hög grad vokalberoende Frasen i exemplet (How Shaw saw it thaw for him) är konstruerad för att illustrera frekvensläge och spektrum för olika frikativor, dvs frekvensläget som funktion av artikulationsställe. Jämför den inspelade frasen med den i exemplet. Verkar frekvenslägena vara desamma? I exemplet åtminstone ökar frekvensen för de olika frikativorna. Kan du komma på någon förklaring till varför det är så?

Konsonanters och vokaler akustiska mönster

Konsonanters och vokaler akustiska mönster